Mikä on älyttömin kuulemasi tai todistamasi "Tein itse ja säästin" -tapaus?
Kommentit (978)
Tästä on aikaa kauan, sillloin vielä oli tapana rassailla autoa kotosalla jos luuli osaavansa ja oli pihi. .Meillä oli pari vuotta vanha auto ja siinä jotain häikkää jossain mutikassa moottoritilassa. Mies oli avannut sen ja sulkiessaan varmistanut kiinnityksen mustalla teipillä. En tiennyt asiasta mitään. Autohan sitten sammui stop-risteykseen kun olin liikkeellä lapsen kanssa. Siinä sitten tööttäilyn seassa yritin käynnistää. Viimein pari miestä tuli avuksi ja he työnsivät auton sivuun ja antoivat kyydin kotiin. Sen verran v****** että kiittelin ja sanoin että mies pääsee kyllä auton luo. Lopputulema oli että auto vietiin kuljetuksella huoltoon ja siellä todettiin että täällähän on ollut asialla omatoimikorjaaja. Teipistä oli irronnut jotain joka sammutti auton ja kaiken lisäksi vika oli miehen mielestä minussa kun ajoin autoa silloin kun se sammui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan katsoneeni jonkin YouTube-videon jossa jollakin oli hajonnut autosta joku muovinen kierrekorkki, joka olisi maksanut tyyliin 150 dollaria tai jotain. Hän 3D-tulosti itselleen uuden korkin. Siskoni avopuoliso on myös tehnyt saman kun häneltä hajosi moottoripyörästä polttoainetankin korkki.
Mikä tässä nyt sitten on älytöntä?
Alapeukun sain, mutta en vastausta siihen, että mitä älytöntä on 150 dollarin muovisen kierrekorkin tulostamisessa itse. Jos laitteet on olemassa, kai niitä kannattaa käyttää, vai?
Ostin auton mustalaisilta. Ne möi sen viallisena. Auto oli käytetty katsastus konttorilla ja saatu vikalista. Sit korjattu eikä saatu toimimaan.
Allan oli laittanut alustan osan väärin. Mikä hauskinta tota ei voi väärin laittaa" mut Allan" laitto.
Sama auto pesimet ei toimineet. Allan oli fiksuna vaihtanut pumpun ja ei silti toiminut. No ei varmaan kun nestesäiliö jäässä. Oli talven ekat pakkaset..
Maksoin autosta 600€. Tein 3min töitä. Vein leimalle ja myin 2500€. Olis allanin kannattanut käydä laakkosella.
Varmaan naapurin (joku sähköteknikko tms) teki itse jonkun pienen tuulimyllyn pihapiiriinsä ja siihen rakenteli vuoden jotain muuntajaa ja sähkönkerääjää tms jotta säästää kun sähkö on omakotitaloasukkaalle niin kallista. Kaikki vermeet makso yli 12 000. Työajasta puhumattakaan. Tuolla ois saanu tavallista sähköö varmaan seuraavat 7-8 v. Mies sai sydärin ja kuoli 3v päästä, vanha tunkkainen talo oli myynnissä yli vuoden ja meni sittenkin pilkkahinnalla muutamalla kymmenellä tonnilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan katsoneeni jonkin YouTube-videon jossa jollakin oli hajonnut autosta joku muovinen kierrekorkki, joka olisi maksanut tyyliin 150 dollaria tai jotain. Hän 3D-tulosti itselleen uuden korkin. Siskoni avopuoliso on myös tehnyt saman kun häneltä hajosi moottoripyörästä polttoainetankin korkki.
Tämä, laajennettuna kaikkeen. Nämä 3D-sankarit ovat kuin minä lapsena, kun kuvittelin että pahvista tekemäni kengät ovat sama kuin kaupasta ostetut.
Jos ne toimivat, niin missä tässä on vika? 150 euroa jostain muovisesta kierrekorkista kuulostaa juuri sellaiselta hinnalta, joka kannustaa omatoimisuuteen.
Epäilen, ettei 3D printterissä käytettävä muovi ole välttämättä sellaista joka pidemmän päälle jonain bensatankinkorkkina toimisi? Sama näiden 3D printterien kanssa vähän kaikessa, se halpa notkea muovi mitä niissä käytetään ei ole kovinkaan käyttöä kestävä materiaali pidemmän päälle.
Lähtökohtaisesti mielestäni ihan hauska harrastus tuo 3D-printteri homma. Just jotain shakkinappuloita itse suunnitella ja tulostaa yms, mutta auton tai moottoripyörän osia en muoviprintterillä tekisi. Perheellisenä kanssa huolestuttaa jos joku taapero jotain tollasella tehtyä pääsisi imeskelemään. Mikromuoveja irtoaa varmasti ja paljon.
Joskus kasarilla täyskyrpä katsastusmies vaihdatti alapalloja. Porataan niveleen reikä, siihen romikselta rasvanippa, sisään lämmintä öljyn ja alustamassan seosta. Kumeja sai ainakin ennen erikseen eli se ostetaan. Nivel sitten puhdistetan, mahdollisesti vasaroidaan pallopäävasaralla tiiviimmäksi ja maalataan sekä lopuksi asennetaan takaisin tukivarteen. Korjaus toimi myös ulommissa raidetangon päissä.
Käytetty kondomi kera siemenien tulitikkuaskilla merkinnällä " Ritva 12.6.1978".
Ihan kiva ketju, mutta älkää pilatko jankuttamalla.
Ja mikä on umpioitu lohi...?
Vierailija kirjoitti:
Isäni joka korvasi silmälasien irronneen sangan rautalangalla. Kuulemma as good as New.
Ukkivainaa korjasi kuminauhalla.
Rakas säästäväinen mieheni huomasi yksi aamu, että koira oli pureskellut hänen silmälasiensa sankoja yön aikana. Hän kaivelin jostakin esiin mustan tussin, ja yritti sillä maalata piiloon puremajälkiä. Hän itse oli ihan tyytyväinen lopputulokseen, mutta siinä vaiheessa minä puutuin peliin, ja sanoin että yli 6000e kuussa tienaava erityisasiantuntija ei voi pitää töissä tussilla korjattuja silmälaseja, vaan kyllä on varaa käydä ostamassa ihan uudet kehykset.
Pörssisähkökaverini lämmittää yöllä halvalla sähköllä saunan että pääsee seuraavana iltana kalliin söhkön aikaan jäähtyneeseen saunaan.
Vierailija kirjoitti:
Joskus kasarilla täyskyrpä katsastusmies vaihdatti alapalloja. Porataan niveleen reikä, siihen romikselta rasvanippa, sisään lämmintä öljyn ja alustamassan seosta. Kumeja sai ainakin ennen erikseen eli se ostetaan. Nivel sitten puhdistetan, mahdollisesti vasaroidaan pallopäävasaralla tiiviimmäksi ja maalataan sekä lopuksi asennetaan takaisin tukivarteen. Korjaus toimi myös ulommissa raidetangon päissä.
Tyypillinen autojobbari. Käyttää 10h omaa aikaansa tehdäkseen hengenvaarallisen viritelmän tekohengittämällä 10euron osaa.
Vierailija kirjoitti:
Rakas säästäväinen mieheni huomasi yksi aamu, että koira oli pureskellut hänen silmälasiensa sankoja yön aikana. Hän kaivelin jostakin esiin mustan tussin, ja yritti sillä maalata piiloon puremajälkiä. Hän itse oli ihan tyytyväinen lopputulokseen, mutta siinä vaiheessa minä puutuin peliin, ja sanoin että yli 6000e kuussa tienaava erityisasiantuntija ei voi pitää töissä tussilla korjattuja silmälaseja, vaan kyllä on varaa käydä ostamassa ihan uudet kehykset.
Mitenhän säästäväisyys liittyy palkkaan? Itse pidän vaikka millaisia reikäisiä vaatteita, vaikka palkka on reilusti yli 6k. Tosin en ole erityisasiaintuntija.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kiva ketju, mutta älkää pilatko jankuttamalla.
Ja mikä on umpioitu lohi...?
Tästä umpioidusta lohesta on ollut monessa ketjussa juttua vuosien varrella. Olisi kiva saada resepti! Kuulemma pahaa oli.
🇺🇦🇮🇱
Boomer Generation -ikäinen mies kieltäytyi tilaamasta metsuria omakotitalonsa tontille. Tontilla kasvoi vanha, erittäin huonokuntoinen, korkea puu. Puun huonosta kunnosta oli varoitettu monta kertaa (kolmena peräkkäisenä vuonna). Koko kylä tiesi, että puu aiheuttaa vaaraa naapureille ja ohikulkijoille. Puu oli niin korkea, että se ylettäisi helposti kaatumaan julkiselle tielle, joka on taajaman pääkatu. Kadulla liikkuu jalankulkijoita, pyöräilijöitä, henkilöautoja, takseja, paikallisbusseja ja kesäisin myös paljon turisteja.
Boomer Generation -ikäinen mies kiukutteli kuin pikkupoika. Hän vänkäsi vastaan joka kerta, kun puu kaataminen otettiin puheeksi. Hän julisti, että puu on hänen ja hän tekee mitä lystää. Suomen lain mukaan hänellä on velvollisuus poistaa vaaralliset puut. Mutta boomer itse ajattelee, että laki ei koske häntä, koska hän on mies ja vanha. Tässä näkyy hyvin se Angry White Man -syndrooma, mikä koituu monen miehen kohtaloksi.
Kolmannen varoituksen jälkeisenä syksynä puu kaatui. Tuulenpuuska nappasi juuri sopivasti kiinni latvaan ja puu katkesi rungosta. Naapureiden tonteilla ei ilmennyt mitään vaurioita. Terveet puut kestävät normaaleja säitä (jokasyksyiset sateet ja tuulenpuuskat) koska niillä on vahva runko ja hyvät juuret. Boomer oli laiminlyönyt omien puidensa hoitoa yli 30 vuotta. Hän itse ei osaa tehdä puutarha-alan töitä lainkaan eikä halua maksaa ammattilaisen tekemästä työstä. Nyt se kostautui. Puu kaatui talon päälle ja aiheutti kymmenien tuhansien eurojen vahingot. Boomeri joutui tilaamaan metsurin, joka raivasi puun pois pihalta. Talon katto vaurioitui niin pahasti, että boomer joutui tilaamaan ammattimiehet paikalle. He tekivät töitä monta kuukautta. Räystäät korjattiin, kattotiilet ladottiin uudestaan, savupiiput korjattiin (romahdusvaara) ja talon katon kantavat rakenteet käytiin läpi.
Koko remonttirumba olisi voitu välttää, jos boomer olisi tilannut metsurin heti, kun naapurit alkoivat varoitella huonokuntoisesta puusta. Yksi varoittaja oli koulutukseltaan MMM (maatalous- ja metsätieteiden maisteri) joten hän olisi voinut kaataa puun nopeasti ja halvalla. Boomeri päätti kuitenkin "säästää" eli viivytellä puun kaatamista niin pitkään, kunnes puu kaatuu omia aikojaan. Onneksi tällä kertaa puu kaatui talon päälle. Ei tullut vahinkoja naapurin tontille eikä julkiselle tielle. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäni joka korvasi silmälasien irronneen sangan rautalangalla. Kuulemma as good as New.
Ukkivainaa korjasi kuminauhalla.
Meillä sukulaisilla oli sama juttu. Ja ne silmälasit kiersivät kaikkien tarvitsijoiden päässä, mitäpä sitä tuhlaamaan useisiin kakkuloihin.
Vierailija kirjoitti:
Musta kynsilakka toimii paremmin, on kokemusta.
Tää ei ole mikään älytön, ja oli kyllä hyvin toimiva: mieheni korjasi hajonneet, 80e maksaneet urheilusandaalini nippusiteillä (katkennut hihna). Hyvin onnistui ja tuli heti lisää käyttöikää! 😁
Itse taas "tein itse ja säästin" tekemällä itse mekon itselleni ystäväni häitä varten kankaasta, jonka kuosin olin itse tehnyt, ja ostin sitä print on demand -palvelusta. Kangas maksoi paljon... Varmaan lähelle paria sataa, en muista enää. Ja tein mekkoa kaksi viikkoa! Jos laskin oikein, se on koostettu yhteensä 29 kangaspalasta, syynä sekin, että ei ollut valmista kaavaa, vaan sovelsin muistaakseni kahden eri kaavan mukaan ja oman mielikuvituksen avulla... Sitten piti vain joskus lisätä pala sinne tai tuonne, että tulisi riittävän kokoinen kohta (nämä on pieniä paloja, ja huomaamattomia kokonaisuudessa) + pieni aplikaatiokin.
Mekosta tuli oikein hieno! Olen oikein tyytyväinen että uskalsin ryhtyä työhön niinkin vähäisellä ompelutaidolla kuin minulla oli. Ja ompelin sen 30 euron kirppiskoneella. Tuli pahan tehtyä elämäni ensimmäinen ja tähän mennessä ainoaksi jäänyt juhlamekko! Miksiköhän ainoaksi... Muistan vieläkin sen hartiakivun tuon ompelu- ja säätämisurakan jälkeen. 😂😂😂😅😅😅
Vierailija kirjoitti:
No, enpä tiedä oliko tuo säästoä, mutta valmistin nuorena itse alkoholi juomaa eli kiljua,
viiniliikkeestä turbo hiivaa, käymään 3vrk. juoma valmis nautittvaksi
päähän meni, eli toivottava vaikutus, but löi myös suoliston sekaisin.
varmaankin se samaset 3 päivää ripulissa.
sen jälkeen olen ostanut alkoholi juomani valmistavarana.
Ton erehdyksen minäkin oon tehnyt, vettä, sokeria, hiivaa ja aplaria...hyi helvetti ku hyvää...kahteen päivään ei tarttenut yskiä, aivastaa tai pierekellä ku pytyllä,,,ei tehty poiken kanssa toista kertaa...
Aurinkoakin tarkempi isoisäni paikkasi 50 vuotta vanhaa, rikkoutuvaa nahkasohvaa vanhoilla vöillä. En vieläkään tajua, miten hän sai integroitua vyöt sohvan osiksi. Siis kyllähän tuo korjaus toimi, mutta oli aika räyhäkkään näköistä.