Mikä on älyttömin kuulemasi tai todistamasi "Tein itse ja säästin" -tapaus?
Kommentit (978)
Vierailija kirjoitti:
Naapuri tilasi muutama vuosi sitten wishistä jotain halpoja "hammaskruunuja" ja liimasi niitä omien hampaidensa päälle. Yllättäen lopputulos ei ollut erityisen kestävä tai hieno.
Ihmettelin tätä asiaa siskolleni joka on hammaslääkäri ja hän kertoi että vastaavia tee-se -itse sankareita löytyy vaikka kuinka. Revitään omat hammaskivet kynsisaksilla, tehdään itse hammastahnaa jne
Jaa olenkin ihmetellyt, kun yhdellä tyypillä työ kuvioissa on ihan oudot liimatun näköiset hampaat. Oliskohan sama tyyppi kyseessä?
Vierailija kirjoitti:
Boomer Generation -ikäinen mies kieltäytyi tilaamasta metsuria omakotitalonsa tontille. Tontilla kasvoi vanha, erittäin huonokuntoinen, korkea puu. Puun huonosta kunnosta oli varoitettu monta kertaa (kolmena peräkkäisenä vuonna). Koko kylä tiesi, että puu aiheuttaa vaaraa naapureille ja ohikulkijoille. Puu oli niin korkea, että se ylettäisi helposti kaatumaan julkiselle tielle, joka on taajaman pääkatu. Kadulla liikkuu jalankulkijoita, pyöräilijöitä, henkilöautoja, takseja, paikallisbusseja ja kesäisin myös paljon turisteja.
Boomer Generation -ikäinen mies kiukutteli kuin pikkupoika. Hän vänkäsi vastaan joka kerta, kun puu kaataminen otettiin puheeksi. Hän julisti, että puu on hänen ja hän tekee mitä lystää. Suomen lain mukaan hänellä on velvollisuus poistaa vaaralliset puut. Mutta boomer itse ajattelee, että laki ei koske häntä, koska hän on mies ja vanha. Tässä näkyy hyvin se Angry White Man -syndrooma, mikä koituu monen
Pääpaino tässä näköjään se "boomeri."
No, meillä taas naapurin mies, 45 v. joutui myös pakon eteen, puu on kaadettava jos meinaa välttää pahat seuraukset.
Kahden kaverinsa kanssa nyhräsivät puun kanssa yhden päivän, ei kaatunut. Piti hakea se boomeri-ikäinen isi apuun. Puu kaatui kauniisti.
Huom. Pääpaino sanalla "boomeri."
Muutenkin näyttäisi olevan peukalo keskellä kämmentä -tyyppi tämä naapurimme. Ei pitäisi itse asiassa asua omakotitalossa noilla taidoilla, mutta onhan se isi sentään olemassa. Kun ruoho on leikattu sen isin toimesta, se on sitten leikattu. Poikansa toimesta tehtynä se on lähinnä kynnetty.
Mutta joo, jatkakaa aiheesta, tämähän ei tavallaan siihen kuulu. Tai miksei kuuluisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakas säästäväinen mieheni huomasi yksi aamu, että koira oli pureskellut hänen silmälasiensa sankoja yön aikana. Hän kaivelin jostakin esiin mustan tussin, ja yritti sillä maalata piiloon puremajälkiä. Hän itse oli ihan tyytyväinen lopputulokseen, mutta siinä vaiheessa minä puutuin peliin, ja sanoin että yli 6000e kuussa tienaava erityisasiantuntija ei voi pitää töissä tussilla korjattuja silmälaseja, vaan kyllä on varaa käydä ostamassa ihan uudet kehykset.
Mitenhän säästäväisyys liittyy palkkaan? Itse pidän vaikka millaisia reikäisiä vaatteita, vaikka palkka on reilusti yli 6k. Tosin en ole erityisasiaintuntija.
Piti ilmeisesti tuota niin hyvänä palkkana, että piti ihan erikseen mainita. Minusta ei haittaa, jos sangat toimivat, vaikka niitä olisikin vähän järsitty.
8000 e/kk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakas säästäväinen mieheni huomasi yksi aamu, että koira oli pureskellut hänen silmälasiensa sankoja yön aikana. Hän kaivelin jostakin esiin mustan tussin, ja yritti sillä maalata piiloon puremajälkiä. Hän itse oli ihan tyytyväinen lopputulokseen, mutta siinä vaiheessa minä puutuin peliin, ja sanoin että yli 6000e kuussa tienaava erityisasiantuntija ei voi pitää töissä tussilla korjattuja silmälaseja, vaan kyllä on varaa käydä ostamassa ihan uudet kehykset.
Mitenhän säästäväisyys liittyy palkkaan? Itse pidän vaikka millaisia reikäisiä vaatteita, vaikka palkka on reilusti yli 6k. Tosin en ole erityisasiaintuntija.
Piti ilmeisesti tuota niin hyvänä palkkana, että piti ihan erikseen mainita. Minusta ei haittaa, jos sangat toimivat, vaikka niitä olisikin vähän järsitty.
8000 e/kk
Buahahhaha vai kahdeksan tonnin pätijä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari ylpeää tee-se-itse-ei-se-niin-tarkkaa-ole omakotitalorakentajaa olen tavannut. "Itselle tehty" ei välttämättä ole hyvä fraasi talon myyntiilmoituksissa.
Olen tehnyt muutamaan talooni ja mökkiini aikanaan lähes kaiken itse. Siis remontit.No sähkäri oli pakko ottaa pykälien mukaan mutta valut, laatoitukset, viemäri- ja putkihommat oli oman käden jälkeä. Faija autteli kattohommissa ym. kun oli työmailla hiljaista. Myydessä sanoin aina että ammattilaisten työtä on kaikki. Parempi ettei kerro mitään olevan itse tehtyä.
No, onneksi olkoon kun pääset käräjille niin petostuomio rapsahtaa.
Appelsiinikilju:
https://appelsiinikilju.toimii.fi/
Umpioitu kala:
https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/190886/Kalan%20umpioiminen%20l…
Vierailija kirjoitti:
No nää kaikki jotka hakee kaljaa Tallinnasta.
Lähdetään bussikuljetuksella jostain Mikkelistä, syödään ja juodaan lauantai Tallinnassa ja ostetaan jotain krääsää, säkkitolkulla karkkia laivan tax freestä sekä 5 laatikkoo kaljaa ja muutama pullo kirkasta ja kylläpä tuli halpa kaljanhakureissu.
Halvemmaksi ois tullu lähimarketista hakee ne kaljat.
Voi ei tuo alkoholituonti on vain sivuhyvä reissun päälle😂 Ei kukaan ajattele että haenpa viinakset tallinnasta ja säästän lähikaupan hinnoissa Mukava reissu ja ja siihen PÄÄLLE halvat juomat mukaan💪
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, enpä tiedä oliko tuo säästoä, mutta valmistin nuorena itse alkoholi juomaa eli kiljua,
viiniliikkeestä turbo hiivaa, käymään 3vrk. juoma valmis nautittvaksi
päähän meni, eli toivottava vaikutus, but löi myös suoliston sekaisin.
varmaankin se samaset 3 päivää ripulissa.
sen jälkeen olen ostanut alkoholi juomani valmistavarana.
Ton erehdyksen minäkin oon tehnyt, vettä, sokeria, hiivaa ja aplaria...hyi helvetti ku hyvää...kahteen päivään ei tarttenut yskiä, aivastaa tai pierekellä ku pytyllä,,,ei tehty poiken kanssa toista kertaa...
Mitä on aplari?
Googlaa appelsiinimehukilju, joskus mainittu myös -viininä. Ysärin hittijuoma, josta kuitenkin moni sanoi hyi helevetti. Pari kertaa on ko
Eli aplari on appelsiinimehukilju? Miten aplaria siis lisättiin juomaan? Jos se kerran on jo tuon juoman nimi?
Minä aloitan aina varmana osaamisestani kaikenlaista askartelua tai remonttihommaa ja lopputulos on katastrofi; hajoitan jotain ehjää ja myös työkalut tai joku ennestään vain vähän fiksaamista vaatinut paikka on täysin pilalla ja joudun pyytämään jonkun minua viisaamman tai ammattimiehen apuun. Katastrofin sattuessa lupaan itselleni etten koskaan enää sorru moiseen tyhmyyteen, mutta sitten se taas vilahtaa mielestä ja löydän itseni käyttämästä huonoin seurauksin jotain työkalua joka ei käteeni sovi.
Vierailija kirjoitti:
Eräs tuttuni haki kotona asuessaan erääseen kaukana sijaitsevaan ammattikorkeakouluun. Tietenkään ei voinut mennä ko. paikkakunnalle hotelliin yöksi, vaan hänen vanhempansa lähtivät viemään häntä kukon pierun aikaan ko. paikkakunnalle kokeeseen ja palasivat sitten takaisin. Tottakai väsyneenä koe ei sujunut ja hän ei päässyt sisään. Päätyi sitten toiselle alalle lähemmäs kotoa.
No yhden yön vähäinen yöuni ei vaikuta mihinkään.
20 vuotta vanha sähköhella hajosi. Kaveri haki kierrätyskeskuksesta osia ja korjasi itse. Uuden olisi saanut parilla satasella
Pikaliimalla on korjattu sadat jutut. Silmälaseista auton moottoriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, enpä tiedä oliko tuo säästoä, mutta valmistin nuorena itse alkoholi juomaa eli kiljua,
viiniliikkeestä turbo hiivaa, käymään 3vrk. juoma valmis nautittvaksi
päähän meni, eli toivottava vaikutus, but löi myös suoliston sekaisin.
varmaankin se samaset 3 päivää ripulissa.
sen jälkeen olen ostanut alkoholi juomani valmistavarana.
Ton erehdyksen minäkin oon tehnyt, vettä, sokeria, hiivaa ja aplaria...hyi helvetti ku hyvää...kahteen päivään ei tarttenut yskiä, aivastaa tai pierekellä ku pytyllä,,,ei tehty poiken kanssa toista kertaa...
Tollasta se on kun ei viitsitä lukea ohjeita. Appelsiinimehukiljuun ei laiteta hiivaa lainkaan, vaan se appelsiinimehu jäädytetään, minkä jälkeen käyminen lähtee käyntiin, k
Kyllä sitä käymistä voi vauhdittaa hiivalla. Molempia on kokeiltu ja samanlaista schaibaa tuli molemmilla tavoilla.
Vierailija kirjoitti:
Appelsiinikilju:
https://appelsiinikilju.toimii.fi/
Umpioitu kala:
https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/190886/Kalan%20umpioiminen%20l…
Tämän palstan umpioitu lohi oli kookosmaidossa, eli on varmaan ollut aivan erilainen resepti.
Vierailija kirjoitti:
20 vuotta vanha sähköhella hajosi. Kaveri haki kierrätyskeskuksesta osia ja korjasi itse. Uuden olisi saanut parilla satasella
Jos se hella on ollut Strömberg, se on kannattanutkin korjata itse. Niiden uuneissa oli paistovastukset piilossa, eli sisällä ei ollut yhden yhtä ylimääräistä teräshärpäkettä, maksimissaan grillivastus jos oli astetta fiinimpi uuni. Ne uunit olivat siis olennaisesti tilavampia kuin yksikään nykyajan uuni. Sitä paitsi nuo kahdensadan egen uunit ovat muutenkin herkästi hajoavia rimpuloita, luukku pettää saranoistaan jne eli ovat lähes kertakäyttötavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se hella on ollut Strömberg, se on kannattanutkin korjata itse. Niiden uuneissa oli paistovastukset piilossa, eli sisällä ei ollut yhden yhtä ylimääräistä teräshärpäkettä, maksimissaan grillivastus jos oli astetta fiinimpi uuni. Ne uunit olivat siis olennaisesti tilavampia kuin yksikään nykyajan uuni. Sitä paitsi nuo kahdensadan egen uunit ovat muutenkin herkästi hajoavia rimpuloita, luukku pettää saranoistaan jne eli ovat lähes kertakäyttötavaraa.
Kertakäyttö = käytetään kerran = yhden kerran. Opettele suomea.
Lisää saa laittaa. En muista enää, että olenko kirjoittanut tänne erään omakotitalon wc-pöntöstä. Se oli hankittu jonkun remonttityömaan roskalavalta eli ilmainen.
Mutta: se vesisäiliö ei sulkeutunut koskaan kunnolla, vaan lorisi ja lirutti vettä koko ajan. Jos oikein osasi nykäistä huutelussa jostain, niin saattoi pysähtyä. Kuitenkin yleensä lorisi.
Tämä kesti ainakin 30 vuotta. Siinä ajassa vettä on maksettu ylimääräistä useammankin , täysin uuden pöntön verran.