Mikä on älyttömin kuulemasi tai todistamasi "Tein itse ja säästin" -tapaus?
Kommentit (978)
Vierailija kirjoitti:
Kaverini päätti asentaa astianpesukoneen itse ja käyttää letkuna puutarhaletkua.
Pesukone oli käynnissä ja käyttäjä nukkumassa niin letku irtosi ja tuli vesivahinko joka kasteli 5 kerrosta. Elikkä se siitä säästöstä.
Kaveri on toiminut vastoin ohjeita, pesukoneita ei saa jättää päälle ilman valvontaa. Olen asentanut itse monia pyykki- ja tiskikoneita itselle ja tutuille kun ei ole huoltoyhtiö tullut kytkemään. Senverran olen kuunnellut ammattilaisia että liitosletkuissa pitää olla metalliset liittimet, ei muovisia, ne saattaa pettää eräänä päivänä.
Jotkut kaverit ossaa tehdä hyvi tatuointeja~
Mutta myönnetään, kännissä halvalla ja läpällä kavereiden kanssa... Ei hyvä säästökohde👌🏻
Vierailija kirjoitti:
Olen LKV ja työssäni olen vuosien varrella nähnyt jos jonkinmoista viritelmää. Eräs pappa kehui lattoitaan uusiksi ja kun pääsin paikan päälle niin joka huoneessa oli eri lattiaa, koska sai halvalla poistoeriä. Ei siinä mitään, mutta oli asentanut ne kaikenlisäksi itse ja jälki sen näköistä. Mies oli menossa kaihileikkaukseen.
Mitäköhän pappa tuumasi kun palasi kaihileikkauksesta ja näki ensimmäistä kertaa kunnolla lattiansa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs hieman jälkeen jäänyt aikamiespoika jolla kaikenlaisia typeriä villityksiä mm. SKEne ja muut vastaavat porukat sekä mopojen virittely (todellakin 46 v.) tekee kondominsa pakastepusseista, joilla äitinsä toimittaa ruuat hänelle.
Kuka nainen suostuu noihin pakastepussikondomeihin?
Ja mistä tiedät tuon?
Mielikuvituksesta kuten koko tarinan.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat myi taloa. Ensin itse, eikä mennyt kaupaksi ja laski hintaa ja kämppä tyhjillään. Sitten isä vielä remppas sitä ja ei auta. Sanoin monta kertaa, että laittakaa hyvälle välittäjälle niin menee hetkessä.
No lopulta laittivat halvalle välittäjälle ja se kämppä tais mennä parissa viikossa. Mutta sitten kyselin, että miksi laititte niin halvalla tuollaiselle pikkupuljulle ja kuulemma syy oli se, että niillä oli pienin välityspalkkio.
Eli he sitten menettivät mieluummin itse monta tonnia, ettei vaan välittäjä saisi enemmän. Koska se palkkio on prosentuaalinen ja isommasta hinnasta välittäjälle, niinkuin heille itselleen olisi jäänyt enemmän.
Näyttää tosiaan siltä, että isoissa summissa ihmisillä ajatus hämärtyy.
Samalla logiikallahan ihmiset laitattaa asunnon arvon perukirjaan alakanttiin, jotta säästävät hiukan perintöveroissa. Lähisukulaisille perintövero on 10%. Järjettömyys on siinä, että sitä asuntoa myydessään he joutuvat maksamaan myyntihinnan ja perukirjaan merkityn summan erotuksesta 30% myyntivoittoveroa. Kannattiko?
Vierailija kirjoitti:
Ei ehkä mehukkaimmasta päästä, mutta itse tätä aina ihmettelen:
Keski-ikäisellä pariskunnalla on iso talo ja iso puutarha. Kahden aikuisen talous, ei lapsia.
Heillä on iso perunamaa. Olen ymmärtänyt, ettei viljely ja puutarhanhoito ole heille mikään ilo, vaan ennemminkin velvollisuus ja työleiri. Ja työtä heidän isossa puutarhassaan onkin paljon.
Eniten ihmettelen tuota isoa perunamaata. Onko oikeasti järkeä puhkua ja puhista perunoista, istuttaa, perata, nostaa, järjestellä talvisäilytykset yms yms, kun kyse on kahden hengen taloudesta ja pussillinen perunoita maksaa euron vai kaksi kaupassa? Aivan hirveä (ilmeisen vastenmielinen) työmaa ja minimaalinen säästö. Ei ole kyse, etteikö heillä olisi varaa ostaa perunoita. Ovat vaan jotenkin niin kaavoihin kangistuneita ja vanhanaikaisia, että heidän mielestään "pitää olla perunamaa".
Jos haluaa kasvattaa itse perunansa, niin mitä se oikeastaan muille kuuluu? Eikä kaupoista aina saa just haluamiaan lajikkeita ja laatukin on usein aika surkea. Kolhittuja, puolimätiä ja liikaa valoa saaneita perunoita saa toki halvalla, mutta kuka niitä haluaa syödä?
Puutarhaharrastus on nimenomaan harrastus ja nehän maksavat.
Missään nimessä ei kannata luulla, että saisi ruoan halvemmalla. Kesäkukat kyllä siemenistä, mutta muutoin ei niinkään.
Jo sen puutarhan ja kasvihuoneen saati maakellarin hankinta ja ylläpito maksaa. Siitä puuhastelusta voi nauttia ja saapahan syötävää.
Mutta ei halvalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläkerran naapuri rakensi itse saunan vaatehuoneeseen 90-luvulla.
Niin mikä tässä oli sitä "älytöntä"
Erittäin yleinen tapa nostaa kerrostalokämpän arvoa kasarilla sekä ysärillä ja tehdäänhän tuota nykyäänkin.
Ysärillä se nosti peruskolmion hintaa helposti sellaset 40 000-50 000 markkaa.
Vesieristeiden puuttuminen ja laiton muutostyö. Se siinä on älytöntä, että tuollaisilla luvattomilla remonteilla saa helposti satojentuhansien korvausvastuut itselleen.
No oliko muutostyö tehty laittomasti ja puuttuivatko vesieristeet?
Ilmaisen hiekan rahtaaminen ämpäreissä henkilöautolla 10-15km päähän 90-luvulla kun sama määrä hiekkaa olisi maksanut ehkä 200mk (nykyrahassa jotain 30e) kuljetettuna kuorma-autolla kerralla. Määrä taisi vastata silloisen kuorma-autokaluston nuppikuormaa. Silloin maa-aineksessa ei ollut arvonlisäveroa mukana vaan myynti oli verotonta.
Vierailija kirjoitti:
Ilmaisen hiekan rahtaaminen ämpäreissä henkilöautolla 10-15km päähän 90-luvulla kun sama määrä hiekkaa olisi maksanut ehkä 200mk (nykyrahassa jotain 30e) kuljetettuna kuorma-autolla kerralla. Määrä taisi vastata silloisen kuorma-autokaluston nuppikuormaa. Silloin maa-aineksessa ei ollut arvonlisäveroa mukana vaan myynti oli verotonta.
Korjaan nykyrahassa 200mk on noin 60e. Reissuja tuli kymmeniä ja hiekkaa rahdattiin aluksi peräkontissa ja takapenkillä sekä lopuksi otettiin peräkärry käyttöön ämpärien kuljettamiseksi.
lohjenneen hampaan korjaus pikaliimalla
Tein appiukon kanssa talooni kattoremontin. Naapuriin tehtiin vähän aikaisemmin,avaimetkäteen ratkaisulla,hintaan 22400€ ..?!? Talot saman kokoisia. Kaikki tuli muuten samalla lailla,paitsi pelti oli erilaista profiililtaan. Meillä tuli lisäksi kattotuolien korotus,että saatiin lisä korkeutta ja LISÄeristys,ekovillalla itsepuhaltaen,n.40 cm lisää vanhojen villojen päälle. Myös tuuliohjaimet asennettiin. Meidän katolle tuli hintaa 5750€. Saatiin aika hyvä tuntipalkka.. Toinen itsetehty oli autoni etuperä. Kukaan ei suostunut korjaamaan sitä. Olisi pitänyt kuulemma vaihtaa koko perä. Hinta perällä 4400€+1200€työt. Otin irti,pesin osat,uudet laakerit,muuta ei ollut vielä keriinnyt hajoamaan. Maalikylästä hain laakerit,stefat ja öljyt. Hintaa tuli laakerit 130€, öljyt myös takaperään ja jakolaatikkoon 80€. Tähän päälle vielä moottoripyörän bensat 20€, reissu kebab12€ ja kaverille sämpyläkahvit osien höyrypesusta. 5,40€. 247,40€ tuli rempalle hintaa. Jokunen tunti työtä.
Lähdetään asuntoautolla kiertämään Eurooppaa ja jätetään vaimo kotiin ja otetaan vaimon sijasta serkkulikka matkalle mukaan.
Seuraavana vuonna syntyy vähän sellainen vajaa lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen LKV ja työssäni olen vuosien varrella nähnyt jos jonkinmoista viritelmää. Eräs pappa kehui lattoitaan uusiksi ja kun pääsin paikan päälle niin joka huoneessa oli eri lattiaa, koska sai halvalla poistoeriä. Ei siinä mitään, mutta oli asentanut ne kaikenlisäksi itse ja jälki sen näköistä. Mies oli menossa kaihileikkaukseen.
Mitäköhän pappa tuumasi kun palasi kaihileikkauksesta ja näki ensimmäistä kertaa kunnolla lattiansa?
Pappa tuli kaihileikkauksesta kotiin ja sanoi siihen että no voihan vitura.
Vierailija kirjoitti:
Puutarhaharrastus on nimenomaan harrastus ja nehän maksavat.
Missään nimessä ei kannata luulla, että saisi ruoan halvemmalla. Kesäkukat kyllä siemenistä, mutta muutoin ei niinkään.
Jo sen puutarhan ja kasvihuoneen saati maakellarin hankinta ja ylläpito maksaa. Siitä puuhastelusta voi nauttia ja saapahan syötävää.
Mutta ei halvalla.
Miten sellaiset omasta puutarhasta saatavat tuotteet pitää arvottaa, joita ei ole kaupasta saatavilla? Vaikkapa villivihannekset tai erikoismarjat. Eli mistä ne saa halvemmalal kuin omasta puutarhasta?
Nykyään x-aviopuolisoni päätti n. 15v sitten remontoida kylpyhuoneen. Hänellä oli kai joku ajatus ja kuva päässään että miten aikoi sen tehdä mutta huomasi sitten että idea ja käytäntö ovat kaksi eri asiaa. Joutui sitten tilaamaan ammattilaisen mutta ei sekään toiminut. Mieheni tietysti vaati että asiat tehtäisiin hänen omasta päästä keksittyjen vaatimusten mukaan. Ammattilainen sanoi että hänen pitää täyttää vaatimukset joita on että kylpyhuoneesta tulee hyväksytty ja toimiva. Siihen kuivui sitten koko homma. Olen kuullut lapsiltani että kylppäri on vieläkin samassa 'ei käyttökunnossa' mihin silloinen mieheni sai sen. Joten lopuksi ei edes tehty, ei itse eikä muut. Onneksi hänelle talossa on myös toinen kylppäri,, mutta voi Jessus että ihmisen pitää olla itsepäinen..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläkerran naapuri rakensi itse saunan vaatehuoneeseen 90-luvulla.
Niin mikä tässä oli sitä "älytöntä"
Erittäin yleinen tapa nostaa kerrostalokämpän arvoa kasarilla sekä ysärillä ja tehdäänhän tuota nykyäänkin.
Ysärillä se nosti peruskolmion hintaa helposti sellaset 40 000-50 000 markkaa.
Vesieristeiden puuttuminen ja laiton muutostyö. Se siinä on älytöntä, että tuollaisilla luvattomilla remonteilla saa helposti satojentuhansien korvausvastuut itselleen.
No oliko muutostyö tehty laittomasti ja puuttuivatko vesieristeet?
No eiköhän, kun tämän ketjun otsikkoa katsoo.
Eräs tuttuni haki kotona asuessaan erääseen kaukana sijaitsevaan ammattikorkeakouluun. Tietenkään ei voinut mennä ko. paikkakunnalle hotelliin yöksi, vaan hänen vanhempansa lähtivät viemään häntä kukon pierun aikaan ko. paikkakunnalle kokeeseen ja palasivat sitten takaisin. Tottakai väsyneenä koe ei sujunut ja hän ei päässyt sisään. Päätyi sitten toiselle alalle lähemmäs kotoa.
kommentti 893
Luitko ollenkaan otsikkoa?
Mikä tässä kertomassasi oli se älyttömin tapaus?
Olen tehnyt muutamaan talooni ja mökkiini aikanaan lähes kaiken itse. Siis remontit.No sähkäri oli pakko ottaa pykälien mukaan mutta valut, laatoitukset, viemäri- ja putkihommat oli oman käden jälkeä. Faija autteli kattohommissa ym. kun oli työmailla hiljaista. Myydessä sanoin aina että ammattilaisten työtä on kaikki. Parempi ettei kerro mitään olevan itse tehtyä.