Mikä on älyttömin kuulemasi tai todistamasi "Tein itse ja säästin" -tapaus?
Kommentit (978)
Tarina lapsuuden kaverin kotoa. Heillä siis tehtiin tälle kaverilleni oma huone osasta varastoa. Varastossa oli 2 kattolamppua, joista toinen jäi kaverin huoneeseen ja toinen varastoon. Nämä sitten toimivat samalla katkaisimella. Kun kaverini valitti, että isänsä puuhaa varastossa omiaan myöhään ilalla ja aikaisin aamulla, niin isänsä antoi kaverilleni sellaiset nukkuessa käytettävät silmälaput, ja käski nukkua ne päässä, niin ei valo häikäise. Olin heillä myös pari kertaa yötä ja sain samanlaiset silmälaput nukkumista varten lainaan. Olisi varmasti maksanut ihan älyttömän paljon sähkömiehen kutsuminen ja niiden valojen erottelu eri katkaisimiin.
Vierailija kirjoitti:
Tarina lapsuuden kaverin kotoa. Heillä siis tehtiin tälle kaverilleni oma huone osasta varastoa. Varastossa oli 2 kattolamppua, joista toinen jäi kaverin huoneeseen ja toinen varastoon. Nämä sitten toimivat samalla katkaisimella. Kun kaverini valitti, että isänsä puuhaa varastossa omiaan myöhään ilalla ja aikaisin aamulla, niin isänsä antoi kaverilleni sellaiset nukkuessa käytettävät silmälaput, ja käski nukkua ne päässä, niin ei valo häikäise. Olin heillä myös pari kertaa yötä ja sain samanlaiset silmälaput nukkumista varten lainaan. Olisi varmasti maksanut ihan älyttömän paljon sähkömiehen kutsuminen ja niiden valojen erottelu eri katkaisimiin.
Tai ihan vain poistaa laittomaan tilaan tehdystä kaverisi huoneesta se kattolamppu ja hoitaa asuintilan valaiseminen pistorasiassa olevalla jalka-/seinälampulla, jossa katkaisin olisi ollut suoraan lampun johdossa.
Vierailija kirjoitti:
Eräs nyt jo eläkkeellä oleva työkaverini säästi, kun häneltä lohkesi kulmahammas. Hän päätti pikaliimalla panna lohjenneen hampaan palan takaisin paikoilleen.
Hämmästyttävää kyllä, siinä se palanen pysyi kuin pysyikin.
Häntä ei häirinnyt yhtään se, että elimistöön joutui tätä kautta sen liiman myrkyt.
No käytetäänhän pikaliimaa hätäensiapuna haavojen sulkemiseen.
Päätettiin rakentaa Espooseen Länsimetro. No, koko projekti kaikkinensa maksoi maltaita. Eihän siinä mitään, jos lopputuloksena on priimaa. Kävipä kuitenkin niin, että asemille louhittiin vain tynkälaiturit... JA niiden Espoon tynkälaiturien seurauksena myöskin Helsingin normaalipituisilla metroasemilla ajelee nyt vain tynkäpituisia metroja...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai ihan vain poistaa laittomaan tilaan tehdystä kaverisi huoneesta se kattolamppu ja hoitaa asuintilan valaiseminen pistorasiassa olevalla jalka-/seinälampulla, jossa katkaisin olisi ollut suoraan lampun johdossa.
Kyllä siellä varmaan joku muukin valaistus on oltava. Muutenhan se kaveri joutuisi esimerkiksi talvella tekemään aamutoimet aina pimeässä, koska ei saisi omasta huoneestaan mitään valoja päälle.
Vierailija kirjoitti:
Päätettiin rakentaa Espooseen Länsimetro. No, koko projekti kaikkinensa maksoi maltaita. Eihän siinä mitään, jos lopputuloksena on priimaa. Kävipä kuitenkin niin, että asemille louhittiin vain tynkälaiturit... JA niiden Espoon tynkälaiturien seurauksena myöskin Helsingin normaalipituisilla metroasemilla ajelee nyt vain tynkäpituisia metroja...
Ei tullut mieleen, että matkan pidennyttyä myös vuoroja on pitänyt lisätä? Nopeimmin tämä tapahtuu jakamalla olemassa oleva kalusto useammalle vuorolle.
No ei ehkä pahin, mutta viimeisin: Tuo Fitfarmin pullukkakampanja. Ihan kummelisarjaa. Ja jos jollekin ammattilaiselle ovat itse asiassa tuosta maksaneet, niin vaatisin vähintään rahat takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Faija: hitsatessaan jotain oli polttaa koko talon. Ja vielä kaksi kertaa!
Meidän iskä hitsasi ja sytytti haalarinsa haaruksista palamaan.
ite tein saman kulmahiomakoneella. Se kipinäsuihku osui vissiin liian kauan samaan kohtaan ja olin juuri pessyt haalarit.
Vierailija kirjoitti:
Enpä huomannut, että olisivat Helsingin puolella louhineet länsimetron asemia yhtään pidemmiksi. Yhtä lailla Lauttasaari ja Koivusaari ovat lyhyitä.
Ja oikea syyhän tuohon lyhyyteen on se, että valtio niin käski: asemien lyhyys oli valtion rahoitusosuuden ehtona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, enpä tiedä oliko tuo säästoä, mutta valmistin nuorena itse alkoholi juomaa eli kiljua,
viiniliikkeestä turbo hiivaa, käymään 3vrk. juoma valmis nautittvaksi
päähän meni, eli toivottava vaikutus, but löi myös suoliston sekaisin.
varmaankin se samaset 3 päivää ripulissa.
sen jälkeen olen ostanut alkoholi juomani valmistavarana.
Kehottaisin hankkimaan kirjoitushommelitkin samalla tavalla...
Tämä päivystäjä ollut jo 4v sitten linjoilla.
Eksäni kun päätti säästää uusien papereiden hankinnassa valokuvien hinnan.
Tyyppi otti itselaukaisimella tukuttain kuvia missä seisoo olkkarissa. Aina valaistus väärä ja vääränsävyinen, eikä kuva vain toiminut millään. Näissä kokeiluissa paloi hirveästi aikaa ja valokuvapaperia sekä mustetta, mikä oli ainakin siihen aikaan kalliimpaa kuin käväistä siellä kuvassa. Lopulta käppyrä marssi valokuvaan, kuvaaja lähetti kuvan poliisille ja siinä se. Tein itse, säästin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ite tein saman kulmahiomakoneella. Se kipinäsuihku osui vissiin liian kauan samaan kohtaan ja olin juuri pessyt haalarit.
Ei kierrä suonissa metallimiehen verta. Töihin tuli "hitsaaja" niin oli jo ruokatunnilla uusia haalareita vailla kun rälläkän suihkulla poltti ison reiän. Ei saanut poika haalareita vaan lähtöpassit. Oleellinen metallimiehen työkalu, pitäisi tietää ja osata katsoa miten päin hiotaan.
Vierailija kirjoitti:
Eksäni kun päätti säästää uusien papereiden hankinnassa valokuvien hinnan.
Tyyppi otti itselaukaisimella tukuttain kuvia missä seisoo olkkarissa. Aina valaistus väärä ja vääränsävyinen, eikä kuva vain toiminut millään. Näissä kokeiluissa paloi hirveästi aikaa ja valokuvapaperia sekä mustetta, mikä oli ainakin siihen aikaan kalliimpaa kuin käväistä siellä kuvassa. Lopulta käppyrä marssi valokuvaan, kuvaaja lähetti kuvan poliisille ja siinä se. Tein itse, säästin?
Nykyisin helppo ottaa passikuvat itse kun onnistuu lähettäminen diginä.
Olkiluodon ydinvoimala. Piti maksaa 3.2 miljardia ja valmistua 2009. Maksoi 8.5 miljardia ja valmistui 2021. No, ei ehkä sovi tiukasti otsikon kategoriaan, mutta vähän mukaillen "Ostin ranskalaisilta ja säästin..."
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Olkiluoto_3_-ydinvoimalan_rakennushanke
Onneksi ei hankittu sieltä hävittäjiä, ties mitä olisi maksanut...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kierrä suonissa metallimiehen verta. Töihin tuli "hitsaaja" niin oli jo ruokatunnilla uusia haalareita vailla kun rälläkän suihkulla poltti ison reiän. Ei saanut poika haalareita vaan lähtöpassit. Oleellinen metallimiehen työkalu, pitäisi tietää ja osata katsoa miten päin hiotaan.
Varmaan oli tottunut oikeanlaisiin työvaatteisiin. Aika naurettavaa että metallipajalla olisi työvaatteita jotka ei pientä kipinäsuihkua kestä
No pitihän se arvata jengi ulisemassa vaan jotain politiikkaa :D Langan alkuperäinen aihe kadonnut tipotiehensä.
Vierailija kirjoitti:
Ompelin itselleni juhlavaatteet ja käytin. Hyi kauhee! Hirveän näkönen...
Minä ompelin itse morsiuspukuni. Ja voi että kadutti sitten. Miksi en käynyt sovittelemassa kaupoissa hääpukuja vaan keskityin siihen ompeluun! Sitten hääpäivänä olin jo täysin kyllästynyt koko mekkoon, koska olin tietenkin välillä joutunut purkamaankin ompeleita kun oli mennyt pieleen tikkaukset. Tunteja olin käyttänyt valtavasti tuohon työhöni. Eikä se mekko ollut sitten mielestäni edes kaunis enää. Pah. Vieläkin harmittaa vaikka lähes 40 vuotta tuosta on aikaa.
Äitin työtoveri ei käyttänyt valoja. Pienessä asunnossaan teki kaiken ikkunan ulkopuolella olleen katuvalon valossa. Oli myös niin pihi, ettei ostanut mitään jääkaappiin, joten sekään ei kuluttanut sähköä. Sähköyhtiö kävi vaihtamassa sähkömittarin. Kuoli myöhemmin suolistosyöpään, kun jaakaapiton ruokavalio ei ollutkaan kovin terveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Eräs nyt jo eläkkeellä oleva työkaverini säästi, kun häneltä lohkesi kulmahammas. Hän päätti pikaliimalla panna lohjenneen hampaan palan takaisin paikoilleen.
Hämmästyttävää kyllä, siinä se palanen pysyi kuin pysyikin.
Häntä ei häirinnyt yhtään se, että elimistöön joutui tätä kautta sen liiman myrkyt.
Pikaliimaa eli syanoakrylaattia on käytetty haavaliimana Vietnamin sodasta asti. Ei siitä mitään myrkkyjä liukene.
Hitsaustöissä pitää aina olla joku kipinävahtina. Siis aina. Myös ammattilaisen tehdessä hitstaustöitä.