Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on älyttömin kuulemasi tai todistamasi "Tein itse ja säästin" -tapaus?

Vierailija
01.12.2017 |

Ja kruunua tälle aloitukselle kiitos.

Kommentit (978)

Vierailija
681/978 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ystävä (nainen) haluaisi ostaa ison huoneiston tai vanhan omakotitalon, kun eivät maksa paljon. Joku mainitsi, että niissä on paljon korjattavaa...johon nainen vastasi, että hän laittaa itse.  

Vierailija
682/978 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Innostuin muutama vuosi sitten ompelusta. Ajattelin että voisin ommella koko perheelle ihania vaatteita ja hyvän harrastuksen lisäksi ehkä vähän säästäisinkin vaateostoksissa. Hyvä ompelukone, saumuri ja peitetikkikone maksoi jo monta tonnia. Sitten erilaisia tarvikkeita, paljon kaavakirjoja, lehtiä ja yksittäisiä kaavoja. Omalla nimellä varustettu ompelumerkki piti tietenkin myös suunnitella ja tilata, kerralla hetibuseampi sata kpl.Sitten päästiin kankaisiin! Ihania kotimaisia kuositrikoita kilokaupalla että on sitten mistä valita! Nyt on yksi huone kaappeineen omistettu ompelulle. Valmistuneita tuotoksia on muutama, sinänsä kyllä kiva vaatesetti lapselle. Harmi vaan kun hän ei yhtään arvostanut niitä kuoseja vaan olisi pitänyt olla yksivärisiä. Muutenkin on kuulemma noloa pitää äidin ompelemia vaatteita...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/978 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun ystävä (nainen) haluaisi ostaa ison huoneiston tai vanhan omakotitalon, kun eivät maksa paljon. Joku mainitsi, että niissä on paljon korjattavaa...johon nainen vastasi, että hän laittaa itse.  

Jos osaa ja eivole piiloylläreitä, voi hyvinkin säästää. Ei toki kaikilta onnistu.

Vierailija
684/978 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä "Viikon ateriat 50€:lla  viisihenkiselle peheelle"-jutut ovat aika hyviä.

Tosin aterioita on max. 1/päivä 5 päivälle viikossa. Ja niitä perustarpeitahan ei lasketa, kun ne ilmestyvät ilmaiseksi kaappiin.

Ja päivällähän syödään "ilmaiseksi" työpaikkalounaita. Viikonloppuna mennääkin äidin ja isin jääkaapille. Ilmaiseksi!

Vierailija
685/978 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija, kirjoitti:

Tehkää näin:  leikkaa ensin toinen ja mittaa sillä jäljelle jäävä lahje ennen kuin leikkaat.

Ei toimi, jos on eriparijalat. Itse käytän lyhennettäviä farkkuja pari-kolme päivää puntit oikeaan mittaan käännettyinä lahkeen sisäänpäin, saan selvän rajan johon lasken oarin sentin kääntövaran ja sentin saumavaran. Sitten ei muuta kuin leikkuuhommiin, saumuri ja kone laulamaan ja se on siinä.

Olettaen, että jaksan eli viihtin alkaa hommaan, nyt oottais useammat housut samaa käsittelyä.... 😂

Vierailija
686/978 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapuri teki rintamamiestalon kellariin sauna ja kylpyhuoneremontin miehensä kanssa itse. Nyt koko homma piti purkaa, kun homeessa. Mikrosementtiä vetivät seiniin ja lattioihin. Kamala betonibunkkerin näköinen oli, vaikka tavoittelivat "marokkolaista kylpylätunnelmaa". Kallein ja surkein tee se itse mitä olen nähnyt. Poissulkien erään tuttavani kesämökin. ...

Vierailija
687/978 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu poisti 70-luvun tapetit ja etsi uutta nättiä tapettia. Sitten muisti että heiltä löytyy käyttämätöntä tapettia joka riittää huoneeseen.

Ihmettelin sillä tapetti oli lähes samanlainen minkä otti pois ja tapetin reunat vähän tummuneet…se vaan seinään ja tyytyväinen oli.

Va

Vierailija
688/978 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos osaa ja eivole piiloylläreitä, voi hyvinkin säästää. Ei toki kaikilta onnistu.

Naisella ei ole mitään kokemusta remontoinneista ja lisäksi lapset vievät hänen aikaansa. Joku maalaushomma sujuu pienellä priifauksella, mutta siinä se sitten onkin ne helpot hommat. 

Vierailija
689/978 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapuri teki rintamamiestalon kellariin sauna ja kylpyhuoneremontin miehensä kanssa itse. Nyt koko homma piti purkaa, kun homeessa. Mikrosementtiä vetivät seiniin ja lattioihin. Kamala betonibunkkerin näköinen oli, vaikka tavoittelivat "marokkolaista kylpylätunnelmaa". Kallein ja surkein tee se itse mitä olen nähnyt. Poissulkien erään tuttavani kesämökin. ...

En tajua. En ymmärrä miksi tehdään jotain talon tyyliin sopimatonta ratkaisua. Itsellä sukulainen teki rintamamiestaloon täysmustan vessan. Kaikki pöly näkyy heti.

Vierailija
690/978 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki muutot, joissa tavaroita rahdataan omalla autolla monta päivää vähän kerrassaan vanhasta asunnosta uuteen.

Mitä säästöä siinä syntyy? Pakkauslaatikoiden hintako?

Todellakin rasittavaa muuttajalle itselleen ja toisaalta jos on kyse kerrostalosta niin muille asukkaille kun sitä ramppaamista joutuu kuuntelemaan päiväkausia, ja vielä pahempi, jos se muutto hoidetaan yön pimeydessä ja jos sitä "hissiäkään" ei duunareiden käytössä ole.

Mitä säästöä syntyy?

Jos muuttofirma on tuntipalkalla tai kaverit muuttoapua, niin itse kyllä rahtaisin mahdollisimman paljon laatikoita ja jätesäkkejä ennakkoon.

Säästää ainakin kavereiden hermoja ja paljon aikaa muuttopäivänä. Kumpaan muuttoon mieluummin itse menisit apuun:

Kannetaan sänky, sohva, kirjahylly ja ruokapöytä autoon. Ajetaan ja kannetaan uuteen asuntoon. Aikaa meni max pari tuntia.

Vai

Kannetaan varovasti 17 laatikkoa posliiniesineitä, joita ei voi pinota, yksi kerrallaan muuttoauton, siinä tulikin jo eka pakettiautollinen täyteen. Sitten varovasti paikoilleen. Yksi kantaja jää järjestelmään niitä turvaan uuteen asuntoon. Toistetaan painavien kirjalaatikoiden kanssa, jotka pakattu niin täyteen ettei jaksa kantaa montaa kerrallaan ja nokkakärryjäkään ei ole. Neljännellä kuormalla saadaan jo osa huonekaluistakin mukaan. Meni ainakin kahdeksan tuntia.

Vierailija
691/978 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjasin silmälasieni irtoilevan ruuvin laittamalla siihen pikaliimaa. Jämähti puolessavälissä kierteitä kiinni ja jäi puoliksi näkyviin. Sen jälken kaikki huomauttivat että hei sun laseista irtoaa kohta ruuvi.

Vierailija
692/978 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkasin itse otsatukan. Joudun suoristamaan leikkausta. Meni vaan lyhyemmäksi ja lyhyemmäksi. Näytti hirveeltä.

Vierailija
693/978 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma säätämiseni, joka harmittaa vieläkin. Ipodin akunvauhto oli olevinaan niin kallista Applen valtuuttamalla korjaamolla (muistaakseni 70€) joskus 14 vuotta sitten, joten tilasin vaihtoakun netistä. Mukana tuli työkalut ja ohjeet, katoin myös jotain Youtube-videota aiheesta. Siinä akkua terävällä pikku työkalulla irroittaessani raksin hajalle muovikannen kiinnikkeet, jotka pitivät iPodin kannen muussa laitteessa kiinni. Samalla hajoitin jotain muitakin osia. En edes huomannut tätä, raksin vaan menemään, ja mietin, että tämähän sujuu hyvin. Kun kansi oli irti, huomasin mokani. V it ut tti niin suunnattomasti, että siihen jäi sen iPodin akunvaihdot. En todellakaan enää halunnut maksaa 70€ + miljoona euroa siitä, että iPod olisi saatu kuntoon. Tuolla se on edelleen jossakin kaapin perällä.

Vierailija
694/978 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihan ehkä otsikon mukainen koska tapahtumasta on niin paljon aikaa, että pelkän säästämisen lisäksi on muukin pula-aika vaikuttaa mut kaverin ukki oli tehny posliinisulakkeesta itselleen hampaan.

Vierailija
695/978 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tajua. En ymmärrä miksi tehdään jotain talon tyyliin sopimatonta ratkaisua. Itsellä sukulainen teki rintamamiestaloon täysmustan vessan. Kaikki pöly näkyy heti.

Täysmusta vessa nyt ei sovi minnekään. Paitsi ehkä sokealle.

Vierailija
696/978 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Serkkupoika poistatti viisaudenhampaan käskemällä veljeään vetämään häntä tarpeeksi kovaa turpaan. En tällaista ymmärrä, kyllä olisi voinut hammaslääkärillä käydä.

Taisi keksiä selityksen turpaanvedolle jälkikäteen?

Vierailija
697/978 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eukko kirjoitti:

Säästin, kun pyyhin kissalla pöydän. Kissa putsaili turkkiaan ilmaiseksi.

Et laske kuluiksi kissan ylläpitokuluja (ruoka, kissanhiekka, eläinlääkärikulut etc)?

Vierailija
698/978 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki muutot, joissa tavaroita rahdataan omalla autolla monta päivää vähän kerrassaan vanhasta asunnosta uuteen.

Mitä säästöä siinä syntyy? Pakkauslaatikoiden hintako?

Todellakin rasittavaa muuttajalle itselleen ja toisaalta jos on kyse kerrostalosta niin muille asukkaille kun sitä ramppaamista joutuu kuuntelemaan päiväkausia, ja vielä pahempi, jos se muutto hoidetaan yön pimeydessä ja jos sitä "hissiäkään" ei duunareiden käytössä ole.

Mitä säästöä syntyy?

Jos muuttofirma on tuntipalkalla tai kaverit muuttoapua, niin itse kyllä rahtaisin mahdollisimman paljon laatikoita ja jätesäkkejä ennakkoon.

Säästää ainakin kavereiden hermoja ja paljon aikaa muuttopäivänä. Kumpaan muuttoon mieluummin itse menisit apuun:

Kannetaan sänky, sohva, kirjahylly ja ruokapöytä autoon. Ajetaan ja kannetaan uuteen asuntoon. Aikaa meni max pari tuntia.

Vai

Kannetaan varovasti 17 laatikkoa posliiniesineitä, joita ei voi pinota, yksi kerrallaan muuttoauton, siinä tulikin jo eka pakettiautollinen täyteen. Sitten varovasti paikoilleen. Yksi kantaja jää järjestelmään niitä turvaan uuteen asuntoon. Toistetaan painavien kirjalaatikoiden kanssa, jotka pakattu niin täyteen ettei jaksa kantaa montaa kerrallaan ja nokkakärryjäkään ei ole. Neljännellä kuormalla saadaan jo osa huonekaluistakin mukaan. Meni ainakin kahdeksan tuntia.

Omat muuttoni ovat olleet päiväkausien rupeamiksi venyviä juuri siksi, että helposti särkyvää tavaraa on pitänyt siirtää kymmeniä muuttolaatikollisia. Niin hyvää pakkausta ei olekaan, että jollekin urakkapalkalla paiskovalle voisi antaa heiteltäväksi, joten on pitänyt herkimmät esineet viedä päästä päähän itse.

Ainut, mitä nykyään tekisin toisin on se, että ottaisin töistä kunnolla muuttolomaa, enkä yrittäisi työpäivän jälkeen enää muuttoa/pakkausta/purkua tehdä.

Vierailija
699/978 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korjasin silmälasieni irtoilevan ruuvin laittamalla siihen pikaliimaa. Jämähti puolessavälissä kierteitä kiinni ja jäi puoliksi näkyviin. Sen jälken kaikki huomauttivat että hei sun laseista irtoaa kohta ruuvi.

Läpinäkyvä kynsilakka hoitaa homman paremmin ja kestää tovin kuivuakin. Toki ammattilaisilla on oikeita ruuvilukitteitakin.

Vierailija
700/978 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompelemalla voi säästää, mutta pitää käyttää järkeä.

Kaupoissakaan vaatteet ei kalliita ole, jos ostaa oikeaan aikaan ja harkiten. Heräteostot ei kannata.

Kankaat on törkeän kalliita!

Mulla on ompelukone ja saumuri ilmaiseksi saatu, 85-vuotiaalta naapurinrouvalta, joka on entinen ammattiompelija. Koneet on tosi hyviä. Samoin sain ison peltilaatikollisen lankoja ym.

Käytän ompeluaikeisiin kirppareita. Farkkua, nahkaa, hyviä ja napakoita verhokankaita saa halvalla ja kipparien käsityölehdet on täynnä kaavoja. Olen yh, ja pakko miettiä miten venyttää senttiä. Jos saan hyvää napakkaa kangasta vitosella pari metriä, niin äkkiä siitä hameen, tyynyn, kesä/jakkutakin tai housut tekee. Viimeksi verhoilin muutaman 50-luvun keittiöntuolin. Ne sain roskalavaryhmästä.

Älyttömin minkä olen nähnyt, oli lapsen kumppareiden paikkaaminen ilmastointiteipillä. Ex-mies. Vaikka olen pihi itse, niin se on paha tapaus. Esim. uusia kesärenkaita ei halunnut ostaa, vaikka syksyllä oli hyvät aleet. . Päätti ajaa kesän kitkarenkailla. Lopputulos: kitkat kului kankaalle ja piti ostaa sekä kesä-että talvirenkaat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kolme