Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on älyttömin kuulemasi tai todistamasi "Tein itse ja säästin" -tapaus?

Vierailija
01.12.2017 |

Ja kruunua tälle aloitukselle kiitos.

Kommentit (978)

Vierailija
521/978 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oion itse hampaani. 1 alaetuhampaistani oli muita taaempana, että ei mikään suuri operaatio. Toki tuosta olisi varmaan parikin tonnia saanut pulittaa.

Miten? Kiinnostaa :D

Vierailija
522/978 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vedin käteen, säästin eukon elättämisen ja ruokkomaksut.

Ai tommonen julkaistaan, mutta EI komenttia spagetin käyttämistä tulitikkuna, luomen poistoa hiuksella:-(

Vanhoja kikkoja.

Noista kannoista, voisko ne tasoittaa ja tyrkätä ens kesänä kukkaruukun päälle tai polttaa jätkänkynttilöinä palovaroitukset huomioiden ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/978 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein tv-tason vanhasta pöydänkannesta. Siitä tuli ihan hyvä :)

Vierailija
524/978 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvakorureiät tein itse

Vierailija
525/978 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vedin käteen, säästin eukon elättämisen ja ruokkomaksut.

Ai tommonen julkaistaan, mutta EI komenttia spagetin käyttämistä tulitikkuna, luomen poistoa hiuksella:-(

Vanhoja kikkoja.

Noista kannoista, voisko ne tasoittaa ja tyrkätä ens kesänä kukkaruukun päälle tai polttaa jätkänkynttilöinä palovaroitukset huomioiden ?

Täsmennys, ei kantoa kukkaruukun päälle, vaan kukkaruukku kannon päälle !

Tuonhan voi ymmärtää kahdella tavalla :-D

Vierailija
526/978 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

JamesStadi kirjoitti:

Itse seurustelin köyhän savolaisen maaseudulla asuvan perheen tytön kanssa kymmenisen vuotta sitten. He keräsivät kaiken LIKAVEDEN suihkusta sammioihin.Niillä ainakin vessaa huuhdottiin ettei tarvinnut vetää.. en tiedä mitä muuta hikisellä ja mustanlikasella pesuvedellä tekivät. Mäkin saunan jälkeen yritin seisoa sankossa ja suihkutella itteeni... ja kyllä, likainen saippuavesi mun kaikkine likoineni jäi sankkoon. Perheeltä kertyi yli 20 sankollista ihmisen likavettä ja niitä sankkoja sitten säilytettiin saunan lauteilla ja pesuhuone täynnä. Joo, kun kävin siellä vessassa samassa tilassa, isollakin hädällä, niin ohjeitten mukaan kaadoin vedet päälle enkä vetänyt vessaa..

Paljonkohan perhe säästi tuolla vedensäästöllä?

Meillä tehtiin samoin, mutta kyse ei ollut rahan säästämisestä vaan siitä, että joskus pitkien poutajaksojen aikana kaivoon ei tullut tarpeeksi vettä.

Vierailija
527/978 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs isäni kollega oli säästäväinen mies, joka säästi kaikessa mahdollisessa. Kerran automatkalla hänelle tuli mieleen säästää polttoainetta sammuttamalla moottori jyrkän mäen huipulla. Oli siis tarkoitus rullata vapaalla mahdollisimman pitkälle ja käynnistää moottori vasta vauhdin hyydyttyä. Muuten kaikki menikin hienosti, muta kaverilla meni mäen alla rattilukko päälle ja auto ajautui tieltä ulos törmäten puuhun. Seurauksena kallis remontti.

Sama miehen poika oli valmistunur insinööriksi ja päätti omalta osaltaan auttaa perhettä säästämisessä. Suunnitteli ja rakensi taloon oman tuulivoimalan, jonka piti tuottaa tarvittava sähkö kotitaloudelle. Jonkin aikaa voimala toimikin hienosti, mutta sitten tulivat syysmyrskyt ja hajottivat tuulivoimalan propellin. Kaveri ei muistanut innovoida voimalaansa kääntyviä siivekkeitä myrskyjen varalta. Ilmeisesti kaverilta loppui motivaatio, koska särkynyt tuulioimala nökötti rikkinäisenä niillä sijoillaan muutaman vuoden ja purettiin sitten pois.

Rattilukko ei mene itsekseen päälle, mikäli avainta ei ota pois virtalukosta. Ja avaimen pois ottamiseen taas ei ole mitään syytä auton liikkuessa.

Takavuosina tuttu heppu oli juoppokuskina, kaverit joivat kaljaa ja olivat kännipäissään hukanneet korkinavaajan. Ei hätää, alamäessä kuski käänsi virrat pois, otti avaimen virtalukosta, siinä kun oli peränä korkinavaaja, ja antoi nipun takapenkille. Mäen alla oli tietenkin mutka, mutta ratti meni lukkoon kun sitä yritti kääntää. Oli sitten auto aika syvällä suossa, muistaakseni ketään ei kuitenkaan sattunut, ainakaan pahasti.

Vierailija
528/978 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapseni kaverin äiti oli innoissaan, kun sai säästettyä rahaa tekemällä itse uimapuvun. Myönsi kyllä itsekin silti sen olevan aika huono. En koskaan silti nähnyt sitä ja en tiedä käyttikö koskaan. Toisaalta asuimme silloin maalla, eikä uimahallia ollut ja olisi käyttänyt uimapukua vaan jossain "järvenranta uinnissa" eli ei missään uimahallissa. Se oli ikävää, kun myös teki lapsilleen vaatteita, jotka eivät todellakaan olleet onnistuneita ja lapsien täytyi silti niitä kiltisti pitää.

Perhetutulla naisella oli myös mökillä (saaressa) jonkinlainen itse virkattu auringonottobikini. Hämmentävä asuste, näyttää enemmän kuin peittää. Mieheni on selvästi vaikutettu mutta yrittää olla tuijottamatta. Toisaalta ainahan menollaan porukalla saunottu ja uitu että ei haittaa. Silti, yllättävä vaate.

Siskoni virkkasi meille teininä bikinit. Saatte arvata miltä näytti kun oli käynyt uimassa nämä päällä.

Vierailija
529/978 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, enpä tiedä oliko tuo säästoä, mutta valmistin nuorena itse alkoholi juomaa eli kiljua,

viiniliikkeestä turbo hiivaa, käymään 3vrk. juoma valmis nautittvaksi

päähän meni, eli toivottava vaikutus, but löi myös suoliston sekaisin.

varmaankin se samaset 3 päivää ripulissa.

sen jälkeen olen ostanut alkoholi juomani valmistavarana.

Tämähän oli selkeästi myös hyvä diettituote!

Vois hyvin lanseerata detox tuotte ena, vieläpä taattu laihtumien, niin kyllä menee kaupaksi.

Vierailija
530/978 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asunto! Kuin juosten kustu! Säästetty ruuveissa ja käytetty silikoonia ja liimaa....! Vatupassi puuttunut ja seinät ja lattiat VINOSSA!

yms.. Mielikuvituksesi ei riitä kohdetta näkemättä.

Sitten ihmettelee kun ei mene kaupaksi..... Mitähän syvemmältä löytyykään, kun pintojen työjälki kyseenalaista.............

Seinät ja lattiat ovat aina vinossa.

Jos väität, etteivät ole, minä väitän, ettet ole mitannut riittävän tarkasti.

Totta, Totta mutta tässä hän on silmiinpistävästi vinossa.

Vierailija
531/978 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

JamesStadi kirjoitti:

Itse seurustelin köyhän savolaisen maaseudulla asuvan perheen tytön kanssa kymmenisen vuotta sitten. He keräsivät kaiken LIKAVEDEN suihkusta sammioihin.Niillä ainakin vessaa huuhdottiin ettei tarvinnut vetää.. en tiedä mitä muuta hikisellä ja mustanlikasella pesuvedellä tekivät. Mäkin saunan jälkeen yritin seisoa sankossa ja suihkutella itteeni... ja kyllä, likainen saippuavesi mun kaikkine likoineni jäi sankkoon. Perheeltä kertyi yli 20 sankollista ihmisen likavettä ja niitä sankkoja sitten säilytettiin saunan lauteilla ja pesuhuone täynnä. Joo, kun kävin siellä vessassa samassa tilassa, isollakin hädällä, niin ohjeitten mukaan kaadoin vedet päälle enkä vetänyt vessaa..

Paljonkohan perhe säästi tuolla vedensäästöllä?

Meillä tehtiin samoin, mutta kyse ei ollut rahan säästämisestä vaan siitä, että joskus pitkien poutajaksojen aikana kaivoon ei tullut tarpeeksi vettä.

Meillä tämä on ollut ihan tapana nyt parin viimeisen kesän jälkeen kun mökin kaivo kuivui. Ei satanut kuukausiin ja +30c viikkokausia. Syksymmällä sade vedet otettiin talteen, siilattiin ja käytettiin esim vessanpöntössä(pikkasen kalliiksi tulisi ostovesiä käyttää moiseen) 

Vierailija
532/978 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni joka korvasi silmälasien irronneen sangan rautalangalla. Kuulemma as good as New.

Siis mä korjasin aikoinaan miesystävän kauheet 70-luvun lasit mistä oli sanka poikki, niin, että otin toisenkin sangan pois ja viritin jonkun kuminauhan siihen että pysyy päässä. Aattelin, että pitää kunnes saa uudet. No sehän tykästy ikihyviks, kun näytti aivan eddie edwardsilta ja piti niitä monta vuotta. Siitäs sain.

Vierailija
533/978 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankin tämä ihan itse ”järkeilty” juttu;

Kiertelin kaupoissa katselemassa koristetyynyjä ja kauhistelin niiden hintaa joka oli noin 45 AUD/kappale. Päätin siis tehdä itse ja säästää....eli ostin kangasta, täytettä, lankaa...ja ompelukoneen = $320.

Vierailija
534/978 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öljytynnyri ei räjähdä hitsatessa eikä polttoleikatessa. Myöskään ei rälläköidessä, koska itse ollen useamman kymmenen tynnyriä rälläkällä leikannut. Öljyä on vähän aina jäljellä mutta öljyn höyry ei syty. Bensaa tai jos dieseliä on sisältänyt niin sitten en leikkaisi... moni kun uusiokäyttää noita.

Vierailija
535/978 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lämmityskautena tosi kuiva ilma sisällä niin mies leikkasi niistä muovisista mehukatti purkeista osan ylhäältä pois ja jätti rivan ja alaosan ja sinne vettä ja ripusti ne lämpöpatteriin roikkumaan rautalangalla että kun vesi kuivaa niin tulee kosteutta huoneisiin. Katselin niitä hökötyksiä pari päivää ja kävin ostamassa ilmankostuttimen. Ne oli ihan kamalia.

Vierailija
536/978 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapseni kaverin äiti oli innoissaan, kun sai säästettyä rahaa tekemällä itse uimapuvun. Myönsi kyllä itsekin silti sen olevan aika huono. En koskaan silti nähnyt sitä ja en tiedä käyttikö koskaan. Toisaalta asuimme silloin maalla, eikä uimahallia ollut ja olisi käyttänyt uimapukua vaan jossain "järvenranta uinnissa" eli ei missään uimahallissa. Se oli ikävää, kun myös teki lapsilleen vaatteita, jotka eivät todellakaan olleet onnistuneita ja lapsien täytyi silti niitä kiltisti pitää.

Perhetutulla naisella oli myös mökillä (saaressa) jonkinlainen itse virkattu auringonottobikini. Hämmentävä asuste, näyttää enemmän kuin peittää. Mieheni on selvästi vaikutettu mutta yrittää olla tuijottamatta. Toisaalta ainahan menollaan porukalla saunottu ja uitu että ei haittaa. Silti, yllättävä vaate.

Siskoni virkkasi meille teininä bikinit. Saatte arvata miltä näytti kun oli käynyt uimassa nämä päällä.

Löytyskö kuvia? ;)

Vierailija
537/978 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinassa Mao Zedong määräsi joskus 1950- tai 1960 luvulla pyydystettäväksi verkoilla ja muilla keinoilla kaikki mahdolliset pikkulinnut, koska kommaritiedemiehet olivat laskeskelleet pikkulintujen syövän x miljoonaa tonnia riisiä vuodessa. Homma toteutettiin ja satoja miljoonia pikkulintuja pyydystettiin, mutta katastrofaalisin seurauksin. Komukat eivät olleet ottaneet huomioon sitä, että samaiset pikkulinnut söivät riisin lisäksi myös miljardeja tuhohyönteisiä. Tämä tuholaiset aiheuttivat kymmenkertaiset vahingot riisisadolle lintujen puuttuessa.

Vierailija
538/978 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, enpä tiedä oliko tuo säästoä, mutta valmistin nuorena itse alkoholi juomaa eli kiljua,

viiniliikkeestä turbo hiivaa, käymään 3vrk. juoma valmis nautittvaksi

päähän meni, eli toivottava vaikutus, but löi myös suoliston sekaisin.

varmaankin se samaset 3 päivää ripulissa.

sen jälkeen olen ostanut alkoholi juomani valmistavarana.

Samanlaisen harrastuksen parissa oltiin myös teini-ikäisenä. Ensimmäisellä kerralla opittiin tärkeä yksityiskohta käymisestä ja kaasun muodostumisesta. Kiljua kun tekee umpinaisessa ilmatiivissä muovikanisterissa niin siitä tulee aika räjähdysherkkä paketti. Kuplii ja pulputtaa iloisesti kunnes paineen vaikutus purkin sisällä käy rakenteellisesti sietämättömäksi. Sitä puoliksi käynyttä kiljuripulia oli KAIKKIALLA. Komea rantu meni pitkin kattoa kun se oli räjähtänyt kuin geysir konsanaan. Onneksi henkilövahingoilta vältyttiin.

Seuraavalla kerralla oli vesilukko.

Kaverilla oli vesilukko. Rusina tukki vesilukon.

Vierailija
539/978 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaankin tämä ihan itse ”järkeilty” juttu;

Kiertelin kaupoissa katselemassa koristetyynyjä ja kauhistelin niiden hintaa joka oli noin 45 AUD/kappale. Päätin siis tehdä itse ja säästää....eli ostin kangasta, täytettä, lankaa...ja ompelukoneen = $320.

Tämähän on kuin Ryobin mainos. Monella tonnilla työkaluja ja aikaansaannokset: hyllytaso, pavunkuvat lasipurkkiin ja tyttöystävän korvisten tinaus.

Vierailija
540/978 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin joskus säästäväni kun puristan itse appelsiinimehut. Ostin pari pussillista appelsiineja ja mehua tuli jotain muutama desi.