Mikä on älyttömin kuulemasi tai todistamasi "Tein itse ja säästin" -tapaus?
Kommentit (978)
Vierailija kirjoitti:
Säästin ja tein itse - nukkekoti pahvilaatikosta. Halusin lapsena nukkekodin joten äiti teki minulle sellaisen vanhasta kurkkukaatikosta. Se ei edes pysynyt pystyssä ja itkin siitä jatkuvasti äidilleni.
Minun äitini rakensi oikein kauniin ja hyvän nukkekodin pahvilaatikosta, siinä oli harjakatto, parveke, tapetoidut seinät ja kaikki muut paitsi sähköt. Kesti leikkimistä vuosia, sitten isä rakensi uuden nukkekodin puusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin että kaivan ison vanhan männyn kannon itse maasta sahan ja kirveen kanssa. Kolme viikkoa jaksoin ahertaa sen parissa aina töiden jälkeen. Kanto nököttää edelleen paikoillaan. Saha ja kirves meni piloille kun siellä tosiaan oli aika paljon kiviä ja hiekkaa siellä juuristossa. Muutaman metrin juuria sain ylös. Niiden paikalla on nyt monttu.
Mulle kävi melkein tämä sama kuusenkannon kanssa, mutta sain vaan yhden sahan pilattua. Ei olleet juuret ihan noin syvällä kuin sinun mänty. Vierähtikö useampi vuosi, niin kanto pehmeni niin, että saatiin enimmät kaivettua ylös. Ei se siltikään helppoa ollut.
Ei ne kamalan syvällä olleet, mutta laajalla... Kiviä nousi pienehköltä alueelta varmaan parin sadan kilon edestä, osa montusta johtuu siitä. Usko loppui kun pääsin itse kannolle asti ja havaitsin sen paalujuuren, mikä männyillä on. Tajusin että pitäisi joko kaivaa ympärille niin syvä kuoppa, että voisin kaataa paalujuuren kuin puunrungon, tai sitten hakata koko kanto säpäleiksi ylhäältä käsin. Kirves oli tässä vaiheessa jo tylsä niin jätin homman siihen. 3/4 juuristakin jäi vielä maahan.
Kannon poisto ammattilaisella (rouhittua) maksaa muutaman kympin. Toki sitä voi 10 vuotta itsekin kaivaa.
Ei ihan muutamalla kympillä iso kanto lähde. Puolitoista euroa senttimetriltä (halkaisija siis).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin että kaivan ison vanhan männyn kannon itse maasta sahan ja kirveen kanssa. Kolme viikkoa jaksoin ahertaa sen parissa aina töiden jälkeen. Kanto nököttää edelleen paikoillaan. Saha ja kirves meni piloille kun siellä tosiaan oli aika paljon kiviä ja hiekkaa siellä juuristossa. Muutaman metrin juuria sain ylös. Niiden paikalla on nyt monttu.
Mulle kävi melkein tämä sama kuusenkannon kanssa, mutta sain vaan yhden sahan pilattua. Ei olleet juuret ihan noin syvällä kuin sinun mänty. Vierähtikö useampi vuosi, niin kanto pehmeni niin, että saatiin enimmät kaivettua ylös. Ei se siltikään helppoa ollut.
Ei ne kamalan syvällä olleet, mutta laajalla... Kiviä nousi pienehköltä alueelta varmaan parin sadan kilon edestä, osa montusta johtuu siitä. Usko loppui kun pääsin itse kannolle asti ja havaitsin sen paalujuuren, mikä männyillä on. Tajusin että pitäisi joko kaivaa ympärille niin syvä kuoppa, että voisin kaataa paalujuuren kuin puunrungon, tai sitten hakata koko kanto säpäleiksi ylhäältä käsin. Kirves oli tässä vaiheessa jo tylsä niin jätin homman siihen. 3/4 juuristakin jäi vielä maahan.
Kannon poisto ammattilaisella (rouhittua) maksaa muutaman kympin. Toki sitä voi 10 vuotta itsekin kaivaa.
Ei ihan muutamalla kympillä iso kanto lähde. Puolitoista euroa senttimetriltä (halkaisija siis).
Minulla on ollut nyt muutaman vuoden männyn kanto maan päällä irtonaisena odottamassa pilkkomista.
Mitenköhän se parhaiten onnistuisi?
Työkaluja kyllä löytyy.
Mieheni teki äitinsä yritykseen atk-järjestelmän. Oli kuulemma 80-luvulla tehnyt Commodore64 ohjelmia. No laajamittainen tietoturvavuotohan siitä tuli :-(
Appiukko joka ei käy missään muualla kuin vaihtoautoliikkeessä, kierrätyskeskuksessa ja kirpputorilla:
"Ostin kirpparilta lenkkarit, laitan ne kaappiin niin säästää...."
Vierailija kirjoitti:
Eräs tuttu säästää siten, että kuivattaa teepussit ja käyttää ne sitten uudelleen. Kovaa säästöä tulee.
Edesmennyt sukulaiseni teki samaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kaverin isä osti uuden hellan kun vahassa oli levy kylmä no sähkäri tuli ja asensi uuden ja sitten samalla uusi yhden sulakkeenkin tauluun eipä ollut entisessä mitään vikaa muuta kuin se sulake
Siis hellan yksi levy ei toiminut? Mutta eikös se koko laite ole yhden sulakkeen takana?
Meillä on ainakin hellaa varten kolme pikasulaketta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverin isä (DI, sähkövoimatekniikka) korjasi lämminvesivaraajaa. Kaveri kertoi, että hyvin heräsi kun suihkun vesihanasta sai sen jälkeen sähköiskun.
Itse asensin juuri tällä viikolla sähkökiukaan, vaikka ohjeissa kerrottiin että sen saa tehdä vain sähköalan ammattilainen. Olihan siinä viisi värikoodattua johtoa, jotka piti saada yhdistettyä samanväristen johtojen kanssa.
No siinä olet kyllä oikein malliesimerkki näistä ”tein itse ja säästin” Pelle Pelottomista. Toivottavasti kukaan ei sentään kuole.
Minulla on hiukan huonoja kokemuksia näistä urakointioikeudet omaavista ns. sähkäreistä. Perässä olen useampaan kertaan mennyt ja korjannut ihan suorastaan laittomia kytkentöjä ja korjauksia asialliseen kuntoon. No onneksi nyt on sitten edes se ns. aito todistus, että työn on tehnyt "ammattimies". Juu ja en ole tosiaankaan itse noita sähkäreitä tilannut tekemään, vaan olen sen sijaan joutunut asumaan ja pelkäämään tuollaisessa kiinteistössä, jossa nämä ovat saaneet puuhata.
Vierailija kirjoitti:
Lapseni kaverin äiti oli innoissaan, kun sai säästettyä rahaa tekemällä itse uimapuvun. Myönsi kyllä itsekin silti sen olevan aika huono. En koskaan silti nähnyt sitä ja en tiedä käyttikö koskaan. Toisaalta asuimme silloin maalla, eikä uimahallia ollut ja olisi käyttänyt uimapukua vaan jossain "järvenranta uinnissa" eli ei missään uimahallissa. Se oli ikävää, kun myös teki lapsilleen vaatteita, jotka eivät todellakaan olleet onnistuneita ja lapsien täytyi silti niitä kiltisti pitää.
Perhetutulla naisella oli myös mökillä (saaressa) jonkinlainen itse virkattu auringonottobikini. Hämmentävä asuste, näyttää enemmän kuin peittää. Mieheni on selvästi vaikutettu mutta yrittää olla tuijottamatta. Toisaalta ainahan menollaan porukalla saunottu ja uitu että ei haittaa. Silti, yllättävä vaate.
Vierailija kirjoitti:
Pari ylpeää tee-se-itse-ei-se-niin-tarkkaa-ole omakotitalorakentajaa olen tavannut. "Itselle tehty" ei välttämättä ole hyvä fraasi talon myyntiilmoituksissa.
Pahimmat tunaroinnit olen nähnyt ns. ammattilaisten jäljiltä. Toisaalta turha tarkkuus on teknistä taitamattomuutta.
Ohjelmistokehittäjä Ville Tapio: ”tein itse kryptaukset ja säästin konsulttipalkkioissa”
Älyttömin todistamani tapaus on kun isä teki joskus aikoinaan marsuilleni hyttysverkosta ja puukehikoista häkin. EI mennyt montaa päivää kun nakersivat itsensä verkosta läpi, sen jälkeen ostettiin ihan kunnollinen häkki niille.
Kanto-paloiksi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut nyt muutaman vuoden männyn kanto maan päällä irtonaisena odottamassa pilkkomista.
Mitenköhän se parhaiten onnistuisi?
Työkaluja kyllä löytyy.
Meillä sama.
Harvennettuin pihaa ja kaadettiin n 10 puuta.
Kantojen poistoon ei rahaa enää riittänyt.
Vedin sahalla halki , ei mitään.
10 v kuulemma kestää, kun kuivuu.
Joka kesä leikin talikon kanssa ja yritän säästää rahaa. Kannot ovat sellaisissa kohdissa, jotka eivät haittaa elämää millään tavalla.
Oion itse hampaani. 1 alaetuhampaistani oli muita taaempana, että ei mikään suuri operaatio. Toki tuosta olisi varmaan parikin tonnia saanut pulittaa.
tein ruokaa helvetin pahaa