Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on älyttömin kuulemasi tai todistamasi "Tein itse ja säästin" -tapaus?

Vierailija
01.12.2017 |

Ja kruunua tälle aloitukselle kiitos.

Kommentit (978)

Vierailija
481/978 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs isäni kollega oli säästäväinen mies, joka säästi kaikessa mahdollisessa. Kerran automatkalla hänelle tuli mieleen säästää polttoainetta sammuttamalla moottori jyrkän mäen huipulla. Oli siis tarkoitus rullata vapaalla mahdollisimman pitkälle ja käynnistää moottori vasta vauhdin hyydyttyä. Muuten kaikki menikin hienosti, muta kaverilla meni mäen alla rattilukko päälle ja auto ajautui tieltä ulos törmäten puuhun. Seurauksena kallis remontti.

Sama miehen poika oli valmistunur insinööriksi ja päätti omalta osaltaan auttaa perhettä säästämisessä. Suunnitteli ja rakensi taloon oman tuulivoimalan, jonka piti tuottaa tarvittava sähkö kotitaloudelle. Jonkin aikaa voimala toimikin hienosti, mutta sitten tulivat syysmyrskyt ja hajottivat tuulivoimalan propellin. Kaveri ei muistanut innovoida voimalaansa kääntyviä siivekkeitä myrskyjen varalta. Ilmeisesti kaverilta loppui motivaatio, koska särkynyt tuulioimala nökötti rikkinäisenä niillä sijoillaan muutaman vuoden ja purettiin sitten pois.

Vierailija
482/978 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yx turkkulaine kultturelli henkilö säästi ainagi satatuhatta, kun hän maalas kaikki taulusa ite.

Niinhän sitä 1970- ja 1980 - lukujen lehtimainoksissa sanottiin, että maalaamalla itse kotisi taulut säästät tuhansia markkoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/978 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs isäni kollega oli säästäväinen mies, joka säästi kaikessa mahdollisessa. Kerran automatkalla hänelle tuli mieleen säästää polttoainetta sammuttamalla moottori jyrkän mäen huipulla. Oli siis tarkoitus rullata vapaalla mahdollisimman pitkälle ja käynnistää moottori vasta vauhdin hyydyttyä. Muuten kaikki menikin hienosti, muta kaverilla meni mäen alla rattilukko päälle ja auto ajautui tieltä ulos törmäten puuhun. Seurauksena kallis remontti.

Sama miehen poika oli valmistunur insinööriksi ja päätti omalta osaltaan auttaa perhettä säästämisessä. Suunnitteli ja rakensi taloon oman tuulivoimalan, jonka piti tuottaa tarvittava sähkö kotitaloudelle. Jonkin aikaa voimala toimikin hienosti, mutta sitten tulivat syysmyrskyt ja hajottivat tuulivoimalan propellin. Kaveri ei muistanut innovoida voimalaansa kääntyviä siivekkeitä myrskyjen varalta. Ilmeisesti kaverilta loppui motivaatio, koska särkynyt tuulioimala nökötti rikkinäisenä niillä sijoillaan muutaman vuoden ja purettiin sitten pois.

Rattilukko ei mene itsekseen päälle, mikäli avainta ei ota pois virtalukosta. Ja avaimen pois ottamiseen taas ei ole mitään syytä auton liikkuessa.

Vierailija
484/978 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rattilukko ei mene itsekseen päälle, mikäli avainta ei ota pois virtalukosta. Ja avaimen pois ottamiseen taas ei ole mitään syytä auton liikkuessa.

Sehän siinä erikoista onkin, että mies otti sammuttaessaan auton avaimet pois virtalukosta. Onhan tietenkin mahdollista, että kaveri oli ajanut kännissä ulos tieltä ja keksi päästään tuon jutun, ettei kärähtäisi. Mene ja tiedä.

Vierailija
485/978 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu "korjasi" valkoiset kengät muka uusiksi laittamalla niihin keltaista maalia, eli valkoiset kengät pilattiin keltaisilla läiskillä.

Vierailija
486/978 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

OKT jonka sisätyöt tehty itse yli kahden vuoden äitiys- ja vanhempainlomalla ja mies kaiken vapaa-aikansa. Raksa-ajan aluksi raskausmaha ja vauva mukana, sitten vauva ja taapero rakennusjätteen keskellä. Sitten pari kesää pihahommia. Erohan siinä tuli ja talo myyntiin.

Vierailija
487/978 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tikkasin haavani itse

Wow, tuo on päivän pahin! Säästä rahaa ja tikkaa haavasi itse.

Mä poistin tikit itse itseltäni leuasta, mutta oli se aikamoista äherrystä, koska ei ollut oikein mitään sopivaa välinettä ja paikka oli hankalahko nähdä. Tässä oli kyllä lähinnä laiskuus syynä, etten muka viitsinyt käydä niitä poistattamassa, mutta kuitenkin hyvin jaksoin operoida niitä irti itse tuskastuneena ties kuinka kauan...

Minä poistin koiraltani tikit itse. Eläinlääkäri olisi kuulemma nukuttanut koiran tikkien poistoa varten, mutta minusta vanhan koiran nukutus 3 tikin takia on hieman turhaa, tämä koira kun makaa käskystä aloillaan hievahtamatta ja antaa tehdä mitä tahansa niin kauan kun ei satuta. Kyllähän siinä toki säästikin ihan reilusti, kun ei tarvinnut turhaa nukutusta.

Vierailija
488/978 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettelin kutomaan sukkia, joita lahjoitin kahdelle sisaruksistani. Olin ilmeisesti onnistunut töpeksimään siten, että kumpaisellekin olin lahjoittanut isomman ja pienemmän sukan pareina. Niitä sitten yhdessä nauraneet. Nauroin (muka) itsekin asiasta kuultuani.

Sai olla viiminen kerta.

Saavat ensi jouluna pelkät jouluiset tekstarit.

Vierailija
489/978 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurini rakensi itselleen Alvar Aallon suunnitteleman tarjoilukärryn ( hinta uutena n 2000€). Mitäpä sitä tosiaan mitään design klassikoita ostelemaan kun voi tehdä itsekin... ole siinä nyt sitten pokkana kommentoimassa että aivan! Kyllä! Juu, onhan se!

Vierailija
490/978 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin mies omistaa mökin, jossa taannoin tuli puiden kaato ajankohtaiseksi. Mies päätti, ettei mitään metsureita ala tilaamaan, vaan kaataa puut itse. Ikivanhalla moottorisahalla kaato ei kuitenkaan onnistunut, joten osti käytetyn sahan joltain eläköityneeltä metsurilta. Vaimo nalkutti, että huonosti tässä vielä käy ja pakotti sedän hankkimaan vielä erilaisia turvavarusteita kuten turvahousut, hanskat, lasit, kypärän ym. Eipä tullut lopulta kovin halvaksi. Sai kuitenkin yhden puun kaadettua koko päivän ähräyksen jälkeen ja sitten se sahakin hajosi.

Toinen tuttava myös tekee surullisenkuuluisia miesten hommia omalla mökillään, kuten esim. teki itse sekalaisista jämäpuista laiturin (jolle kukaan ei uskalla astua) sekä nikkaroi samaan tapaan uudet tikkaat, kun ei raaskinut ostaa kaupasta. Nuohooja ei suostunut menemään katolle niillä. joten kaveri joutui sekä ostamaan tikkaat että tilaamaan nokikolarin paikalle toistamiseen.

Vierailija
491/978 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talo jossa asuimme ennen lapsia jonkin aikaa vuokralla...  kylppärin seinissä oli erivärisiä laattoja joita tipahteli niskaan, vessanpytty lorotteli vettä lattioille,makkarin  ovi oli vinossa eikä mennyt kunnolla kiinni. Taloa vuokraavan pariskunnan mies oli itse remontoinut ja se kyllä huomasi! Vetoisa rähjä oli muutenkin, varmaan homettakin jossain. Parasta siinä olivat ulkosauna ja omenapuut.

Vierailija
492/978 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tikkasin haavani itse

Kas, John Rambo.

Rambo kaataisi haavaan kilon ruutia ja sytyttäisi sen palamaan polttaen haavan umpeen.

First bloodissa Rambolla ei ollut ruutia, joten hän ompeli haavan umpeen.

Rambo III:ssa hän käytti ruutia, mutta ei sentään kilokaupalla.

Vierailija
493/978 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

PeliMies76 kirjoitti:

Itse seurustelin köyhän savolaisen maaseudulla asuvan perheen tytön kanssa kymmenisen vuotta sitten. He keräsivät kaiken LIKAVEDEN suihkusta sammioihin.Niillä ainakin vessaa huuhdottiin ettei tarvinnut vetää.. en tiedä mitä muuta hikisellä ja mustanlikasella pesuvedellä tekivät. Mäkin saunan jälkeen yritin seisoa sankossa ja suihkutella itteeni... ja kyllä, likainen saippuavesi mun kaikkine likoineni jäi sankkoon. Perheeltä kertyi yli 20 sankollista ihmisen likavettä ja niitä sankkoja sitten säilytettiin saunan lauteilla ja pesuhuone täynnä. Joo, kun kävin siellä vessassa samassa tilassa, isollakin hädällä, niin ohjeitten mukaan kaadoin vedet päälle enkä vetänyt vessaa..

Paljonkohan perhe säästi tuolla vedensäästöllä?

Meillä oli sama 80-luvulla maalla, mutta ei se mistään vedensäästöstä johtunut, vaan ihan siitä tosiasiasta, että oli oma rengaskaivo, josta vesi joinakin vuosina loppui, etenkin jos oli kesällä pitkään kuivaa. Meillä ei vettä voinut tuhlata. Pesuvedet todella käytettiin vessan huuhteluun ja sadevedet kerättiin kukkien ja kasvimaan kasteluun.

Kuinka vtun vaikeaa on kirjoittaa oikein, eli SANGOLLISTA?

Kuinka vaikeaa on lainata oikeaa viestiä, kun kommentoi?

Vierailija
494/978 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kaverin isä osti uuden hellan kun vahassa oli levy kylmä no sähkäri tuli ja asensi uuden ja sitten samalla uusi yhden sulakkeenkin tauluun  eipä ollut entisessä mitään vikaa muuta kuin se sulake

Siis hellan yksi levy ei toiminut? Mutta eikös se koko laite ole yhden sulakkeen takana?

Vierailija
495/978 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Mun mutsin iäkäs ystävätär teki hieman ennen joulua riisipuuroa, ja kun menin syömään sitä kylässä ollessa, se oli ihan hailakan väristä eikä maistunut oikeastaan yhtään miltään, ja nainen vielä kehui, että "tässä on vähän maitoakin".

Mä kylläkin teen riisipuuron aina kokonaan maitoon enkä heitä mukaan pisaraakaan vettä.

Mutta kun tämä mutsini ystävä on tosi saita, niin hän ajatteli säästävänsä 70snt,kun teki riisipuuron enimmäkseen veteen.

Siinä pussin kyljessä olevassa ohjeessa kyllä neuvotaan ensin kiehauttamaan pieni määrä vettä, johon riisin jyvät sekoitetaan ja vasta kun vesi on imeytynyt, lisätään maito. Toki puuroon tulevasta nesteestä valtaosa on maitoa.

Vierailija
496/978 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästin ja tein itse - nukkekoti pahvilaatikosta. Halusin lapsena nukkekodin joten äiti teki minulle sellaisen vanhasta kurkkukaatikosta. Se ei edes pysynyt pystyssä ja itkin siitä jatkuvasti äidilleni.

Vierailija
497/978 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkkuni ajoi pikkufirman kuorma-autoa. Kun tuli pyyhkijän sulkien vaihto-aika,

vanhaisäntä tuli ja sanoi" Sulat maksavaa liian pajon, kun seraavan kerran pitää

vaihtaa, niin minä vuolen puukolla reunat.

498/978 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

PeliMies76 kirjoitti:

Itse seurustelin köyhän savolaisen maaseudulla asuvan perheen tytön kanssa kymmenisen vuotta sitten. He keräsivät kaiken LIKAVEDEN suihkusta sammioihin.Niillä ainakin vessaa huuhdottiin ettei tarvinnut vetää.. en tiedä mitä muuta hikisellä ja mustanlikasella pesuvedellä tekivät. Mäkin saunan jälkeen yritin seisoa sankossa ja suihkutella itteeni... ja kyllä, likainen saippuavesi mun kaikkine likoineni jäi sankkoon. Perheeltä kertyi yli 20 sankollista ihmisen likavettä ja niitä sankkoja sitten säilytettiin saunan lauteilla ja pesuhuone täynnä. Joo, kun kävin siellä vessassa samassa tilassa, isollakin hädällä, niin ohjeitten mukaan kaadoin vedet päälle enkä vetänyt vessaa..

Paljonkohan perhe säästi tuolla vedensäästöllä?

Meillä oli sama 80-luvulla maalla, mutta ei se mistään vedensäästöstä johtunut, vaan ihan siitä tosiasiasta, että oli oma rengaskaivo, josta vesi joinakin vuosina loppui, etenkin jos oli kesällä pitkään kuivaa. Meillä ei vettä voinut tuhlata. Pesuvedet todella käytettiin vessan huuhteluun ja sadevedet kerättiin kukkien ja kasvimaan kasteluun.

Kuinka vtun vaikeaa on kirjoittaa oikein, eli SANGOLLISTA?

Kuinka vaikeaa on lainata oikeaa viestiä, kun kommentoi?

Joo, toi päännaukoja on raukka joka viilaa pilkkua anonyymisti eikä kykene kommentoimaan itse asiasisältöä. Kuten sanoit, hän ei edes osaa kohdistaa lainaustaan mutta huomioi sankko -sanan taivutuksen. Pitäis laittaa tommoselle pilkunviilaajalle monta saNKKOA päähän, ja kaataa yksi SaNkOlLiNeN tarinassani esiintyvää vettä päälle ;) Ei varmaan kaverista enää kuulu. Me kaikista kovimmat kommentoijat puhutaan nimimerkillä eikä varsinkaan huudella anonyyminä raukkamaisesti. No, tässä huomaatte miten "pilkunviilaaja" raukka toimii ;)

Vierailija
499/978 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kaverin isä osti uuden hellan kun vahassa oli levy kylmä no sähkäri tuli ja asensi uuden ja sitten samalla uusi yhden sulakkeenkin tauluun  eipä ollut entisessä mitään vikaa muuta kuin se sulake

Siis hellan yksi levy ei toiminut? Mutta eikös se koko laite ole yhden sulakkeen takana?

Yleensä on 3 sulaketta. Voimavirtaa näet ja jokaiselle vaiheelle on oma sulake

Vierailija
500/978 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duunissa reikä seinään kaapelin läpivientiä varten. Savun hälvettyä tarkastettiin vahingot taskulampun kelmeässä valossa.

Huoltomiehiäkin olisi ollut tarjolla mutta herra johtaja päätti säästää vähän rahaa....