Mikä on älyttömin kuulemasi tai todistamasi "Tein itse ja säästin" -tapaus?
Kommentit (978)
Sukulaismies teki seiniä kipsilevyn pätkistä koska sai ilmaiseksi, kipsilevy onkin arvokasta tavaraa.
Tasoitetta ja nauhaa meni sitten sitä tahtia että ammattimies olisi tehnyt koko homman huomattavasti halvemmalla ja muuttamaan olisivat päässeet kuukautta aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan pidätte näitä älytttöminä, vaikka ihan toimivia konsteja ovatkin.
- hampaasta irtosi paikka samana aamuna kun piti ulkomaille lähteä. Paikan uusiminen viikonloppuna parin tunnin varoitusajalla kuitenkin maksaa ihan witusti, joten googlasin netistä sopivan paikka-aineen, hain sitä apteekista ja paikkasin hampaani parin peilin kautta (yläposkihammas). Hyvin piti yli kuukauden kunnes sain oikean paikan!
- kerran havahduin siihen että ikenestä törröttää terävä luun siru joka hinkkasi ikävästi kieleen. Otin sitten multitoolin viilan ja viilasin sen tylpäksi. Jos joku tietää niin voi sanoa mikä toi juttu mahtoi olla.
- kulmahampaan kärki murtui hieman, jolloin oli taas ikävän terävä kulma purukalustossa. Viila käyttöön, jne.
- eräänä päivänä kielijänne alkoi vituttaa kun ottaa välillä etuhampaisiin (olisi kai pitänyt jo lapsena leikata) niin otin kokovartalopuudutuksen kossulla ja leikkasin sen itse partahöylän terällä. Jälkihoito ohjeet katsoin netistä ja lopputulos oli hyvä.
Töttöröö, säästin pitkän pennin ja opin samalla hammaslääkäritaitoja!
Kumma juttu, kun kaikki em. asiat liittyivät juuri hampaisiin. Kannattaisiko ehkä hoitaa hampaat kuntoon, siis oikeasti hoitaa eli mennä hammaslääkäriin. Halveksin ihmisiä, jotka eivät piittaa pätkän vertaa purukalustostaan. Kertoo paljon luonteesta.
Tapaukset on viimeisen kymmenen vuoden ajalta. Ja juu, leegot kyllä tarkastetaan ihan virallisella tohtorilla, eikä niissä ole noiden lisäksi juuri ongelmia ollut. Reikä taisi olla viimeksi n. 5 vuotta sitten.
Itse taas halveksin ihmisiä jotka hössöttävät turhasta ja menevät päivystykseen flunssan takia, jne.
laatikoimaton luovuus on hieno ilmaisu, joka tulee olemaan käytössäni tästedes!
Olen itse pahin "teen itse ja säästän" -ihminen. Ostin asunnon, joka vaati kokonaisvaltaista pintaremonttia. En ole osaamaton, mutta sitäkin saamattomampi. Ensin paasasin siitä, että remontin tulee olla valmis ennen muuttoa. Lopputulos: muutto oli yli vuosi sitten ja remontti edelleen kesken. Enää jäljellä on pieniä yksityiskohtia, mutta niihin on jo tottunut. Ne kuuluvat jo sisustukseen... Säästin kyllä euromääräisesti useamman tonnin, mutta mielenterveys ja perhesuhteet kärsivät sitäkin enemmän. Totesin, että seuraavaa remonttia ei tule, jos ei ole rahaa maksaa ammattilaisia. Oli ensimmäinen ja viimeinen remontti, jonka teen itse.
Kuvittelin myös säästäväni ompelemalla itselleni vaatteita. Tällöin saan kaksi kärpästä yhdellä iskulla; yksilölliset ja halvat vaatteet. Huomattuani, että yksiin legginseihin meni materiaalia 37€ edestä jäi ompeluintoni melko piakkoin.
Näitä säätöprojekteja kuitenkin tulee jatkuvasti lisää, enkä tunnu koskaan oppivan, että halvemmalla pääsee, kun ostaa vaan suoraan kaupasta.
Toki mikäpä siinä, ihan hymyssä suin pääsääntöisesti näitä projekteja teen ja omia rahojani käytän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma kokeiluni kesältä: Tomaattien kasvatus
Kasvihuone 88e
Turpeet ja mullat 50e
Helmikuussa taimet kasvamaan ja jokapäiväistä hoitoa syyskuulle asti, eli puoli vuotta työtä.
Tulos: Tomaatteja n. 4 kg.
Aikamoinen kilohinta ja työhinta tomaateille. Mukavaa kylläkin oli, mutta ensi vuonna ostan tomaattini kaupasta.
Juu ei näitä kannata säästön takia kasvatellakaan. Itse kasvatan ihan omaksi ilokseni, se on mukavaa hommaa katsella niiden kasvamista ja korjata sitten vähän omaa satoa ruokapöytäänkin... Mutta halvemmaksi toki tulisi hakea kaupasta. Mutta harrastuksensa kullakin. :)
Ja silti näitä kasvattamisneuvoja tulee jokaisessa ketjussa, joissa annetaan neuvoja köyhille säästämiseen.
No eihän tule! En ole ainakaan itse nähnyt ikinä, että kehotettaisiin kasvattamaan omat tomaatit.
Sen sijaan sanotaan, että marjoja ja sieniä voi poimia, yrttejä voi kasvattaa jne. Koska ne on halpoja/ilmaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
myös kätevä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttavien omakotitalossa, edellisen asukkaan jäljiltä ollut putkiremontti, jossa lämmin käyttövesi kiersi patteriverkon kautta. Järjestelyn ideana oli se, että talo lämpenee suihkussa käynnin aikana ja muulloin lämmitys on säästötilassa...
Ei ole todellista? Siinä menee kymmeniä litroja vettä hukkaan, jos haluaa lämpimän suihkun. On mahtanut olla jonkun yksin asuvan vanhanpojan keksintö?
Järjettömämpää en ole kuullut.
En oikein usko että tarina on tottakaan. Patterit nimittäin ruostuu sisäpuolelta, jos sinne pistää hapekasta vesijohtovettä ja vesi olisi mustaa paskaa.
Ai? Kyllä meidän lämpökattilassa ihan normaali vesijohtovesi on käytössä. Mitäs te muut sinne lämpökattilaanne laitatte, tislattua vettäkö? :)
Patteriverkko on kyllä oma suljettupiiri.
Jossa on vesijohtovettä. Aamen.
Tietenkin siellä on vesijohtovettä. Mutta koska se on suljettu, vedestä erkanee happi, jota on vesijohtovedessä. Hapeton vesi ei aiheuta korroosiota, kuten hapellinen vesi. Jos patteriverkosta tekee avoimen, eli syöttää sinne koko ajan uutta hapellista vettä vesijohtoverkosta, syöpyvät putket ja patterit nopeasti puhki.
Aamen ja ylistys.
Paitsi jos käyttää käyttöveteen kytkettäviksi tarkoitettuja putkia ja pattereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma kokeiluni kesältä: Tomaattien kasvatus
Kasvihuone 88e
Turpeet ja mullat 50e
Helmikuussa taimet kasvamaan ja jokapäiväistä hoitoa syyskuulle asti, eli puoli vuotta työtä.
Tulos: Tomaatteja n. 4 kg.
Aikamoinen kilohinta ja työhinta tomaateille. Mukavaa kylläkin oli, mutta ensi vuonna ostan tomaattini kaupasta.
Juu ei näitä kannata säästön takia kasvatellakaan. Itse kasvatan ihan omaksi ilokseni, se on mukavaa hommaa katsella niiden kasvamista ja korjata sitten vähän omaa satoa ruokapöytäänkin... Mutta halvemmaksi toki tulisi hakea kaupasta. Mutta harrastuksensa kullakin. :)
Ja silti näitä kasvattamisneuvoja tulee jokaisessa ketjussa, joissa annetaan neuvoja köyhille säästämiseen.
No eihän tule! En ole ainakaan itse nähnyt ikinä, että kehotettaisiin kasvattamaan omat tomaatit.
Sen sijaan sanotaan, että marjoja ja sieniä voi poimia, yrttejä voi kasvattaa jne. Koska ne on halpoja/ilmaisia.
hei olen se, joka aiemmin rakensi tuolla kuuden tonnin kasvihuoneen. Ei tomaattien kasvatuksella ainakaan säästä, ne saa halvemmalla kaupasta.
Olen ollut joskus köyhä. Valmistuin -91 keskelle jättilamaa. Se marjojen ja sienien keräämisen tärkeys tuli mulle tutuksi, lakkasuolla hikoilu ja puolukkametsässä ramppaus. Fillarilla kiertelin metsiä. Se mun normiruokavalio oli perunaa ja kastiketta, ei ollut varaa ostaa vihanneksia peruspäivärahalla, olin erehtynyt koirankin ottamaan ja senkin piti syödä. Istuin jopa lähistön joella ja lammella ongella (ei ollut virveliä eikä tarvinnut maksaa kalastusmaksua, ja aikaahan oli). Just sai kaalia, pottua ja porkkanaa kaupasta, mutta salaatti ja hedelmät oli sitten jo että ottaako vai jättääkö. Piti saada maha täyteen halvalla. Noista marjoista ja sienistä oli apua, niissä on nimittäin vitamiineja. Sienissä on paljon kivennäisiä, samoin marjoissa, esim. antioksidantteja. Olin köyhä toista vuotta.
Mutta porkkanan ja perunankin saa halvemmalla kaupasta, kun ostaa isoissa säkeissä. Säilöminen on sitten oma lukunsa...että saa siinä miettiä, mikä on säästöä ja mikä ei, onko kylmäkellaria... Mutta mielestäni marjojen ja sienien pakastaminen ei ole hölmöä, jos on pakastin ja säilöö vaikka pestyissä margariinipurkeissa. Ainahan niitä kaikenmaailman purkkeja tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs hieman jälkeen jäänyt aikamiespoika jolla kaikenlaisia typeriä villityksiä mm. SKEne ja muut vastaavat porukat sekä mopojen virittely (todellakin 46 v.) tekee kondominsa pakastepusseista, joilla äitinsä toimittaa ruuat hänelle.
Mitä tarkoittaa skene tällaisessa yhteydessä? Tai SKEne?
Voi olla esim. Suomen Kanssa Ensin ryhmä eli Rajat Kiinni! porukan yksi hajoamistuotteista. Mitä nyt pääFuher M. de Witin ja muiden lakeijoidensa nettistreameja nähnyt, niin kuvauksen mukainen kaveri sopisi tuohon porukkaan kuin nenä päähän.
Vierailija kirjoitti:
Isäni keksi oikaista konetiskiaineen säästössä käyttämällä käsitiskiainetta koneessa. Tuloksena keittiö täynnä vaahtoa ja tiskikone paskana.
No vähällä pääsi siihen venäläiseen joka halusi poistaa tahrat housuistaan ja pisti pyykkikoneeseen bensiiniä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sirpa Selänne kävi itse ostamassa pukunsa ja laittoi itse hiuksensa #suomi100
Joku olikin jo lukenut ajatukseni, kun ajattelin tulla tämän lisäämään tänne...😂😂😂
Muija voisi olla juhlien upein daami, mutta ei.
Mauton ostarilta hankitti ylikireä makkarankuori glitteriluomus ja hiukset sojottaen kuin suoraan lypsyhuivin alta.On erittäin epätodennäköistä, että saisit edes kutsua Linnan juhliin, mutta jos saisit niin ilmaantuisit sinne kukallisessa kesämekossasi. Niin paljon sinulla on tyylitajua :-)
Noo, eipä se Selänteen muijakaan siellä omilla ansioillaa ole, vaan kutsutun puolisona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäni keksi oikaista konetiskiaineen säästössä käyttämällä käsitiskiainetta koneessa. Tuloksena keittiö täynnä vaahtoa ja tiskikone paskana.
No vähällä pääsi siihen venäläiseen joka halusi poistaa tahrat housuistaan ja pisti pyykkikoneeseen bensiiniä...
Olen kuullut jonkun käyttäneen samaa konstia tukkeutuneen wc-pöntön avaamiseen. Vähän bensaa pönttöön ja tulitikku perään. Ei ollut kuitenkaan pahemmin käynyt, kulmakarvat ja hiukset kuulemma vähän kärähtäneet.
Tarinan todenperäisyydestä en tiedä.
Ei älyttömin vaan viisain säästökikkani ikinä:
olen poikuuteni säilyttänyt runkkari, joka ei ikinä tule olemaan kenenkään naisen kanssa. Säästin elatusmaksut ja muut turhakkeet.
Naapuri on kova kaatamaan puita. On nyt kaatanut puun meidän varaston päälle, sähkölinjoille, oman autonsa nokkapellille ja lasisen kasvihuoneensa päälle. Olisikohan metsuri tullut halvemmaksi?
Eräs tuttu säästää siten, että kuivattaa teepussit ja käyttää ne sitten uudelleen. Kovaa säästöä tulee.
Mun ukki oli kova tekemään itse ja säästämään. Mutku mutku..vatsinkaan rempoissa ukilla ei ollut minkäänlaista värisilmää ja kyllä se vessarempankin kaakelointi oli kamala, kun oli vielä kaihi... Saumat oli vähintään sentin leveät ja kuhmuiset. Mummi soitti sitten aina vävyn apuun kun ukki lähti kalareissulle veljensä kanssa (isäni oli tosi tarkka, taitava itseoppinut ja myöhemmin ammattilainen) että sotkut korjattiin ja maksoi palkkaa. Ukin hananvaihdosta seurasi massiivinen keittiöremppa, kun lattiat piti repiä auki. Isäni kielsi lopulta ukilta rempat!
Mieheni remontoi isovanhempieni asuntoa ja löysi ihan uskomattomia säästökohteita. Kylpyhuoneesta esimerkiksi löytyi ukkini pajusta tekemiä proppuja, joilla oli markka-aikaan taidettu säästää hurjat 50 penniä kappale.
Vierailija kirjoitti:
Isäni oli hallituksen puheenjohtaja. Asuimme Herttoniemessä ja hän oli kyllästynyt huoltoyhtiön "rosvoamiseen" hiekoituksesta.
Isä kävi hakemassa Porista (siis todellakin Porista) hiekkasäkillisen, jonka sai 20€ halvemmalla kuin taloyhtiön huoltoyhtiö. Hän levitteli itse hiekan pihalle. Vanhus kaatui pihalla ja lonkka murtui. Huoltoyhtiö tietysti vetäytyi vastuusta ja lasku oli aikamoinen. Isäni kuitenki "säästi" 20 euroa!
:D MItähän järkea tuossa muutenkaan oli, kun Helsingistä Poriin ja takaisin bensatkin maksavat enemmän kuin 20 euroa?
Vierailija kirjoitti:
Eräs tuttu säästää siten, että kuivattaa teepussit ja käyttää ne sitten uudelleen. Kovaa säästöä tulee.
Tuollainen meininki kuuluu muistisairauden ensimmäisiin merkkeihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen meininki kuuluu muistisairauden ensimmäisiin merkkeihin.
Sisaren anoppi teki näin 20 vuotta sitten. Ainakaan vielä hänellä ei ole todettu muistisairautta tai on erittäin hitaasti etenevää sorttia... Mutta kovaa säästöä tuli! 😉
On erittäin epätodennäköistä, että saisit edes kutsua Linnan juhliin, mutta jos saisit niin ilmaantuisit sinne kukallisessa kesämekossasi. Niin paljon sinulla on tyylitajua :-)