Mikä on älyttömin kuulemasi tai todistamasi "Tein itse ja säästin" -tapaus?
Kommentit (978)
Vierailija kirjoitti:
Eräs hieman jälkeen jäänyt aikamiespoika jolla kaikenlaisia typeriä villityksiä mm. SKEne ja muut vastaavat porukat sekä mopojen virittely (todellakin 46 v.) tekee kondominsa pakastepusseista, joilla äitinsä toimittaa ruuat hänelle.
Mitä tarkoittaa skene tällaisessa yhteydessä? Tai SKEne?
Morsiamen äiti teki häihin hatun. Sekä sulhanen että morsian eivät halunneet minkäänlaista päähinettä, joten se siis tietysti laitettiin morsiamen päähän. Tiettävästi traumoja ei jäänyt, vaikka se oli jotain, minkä ehkä kuningataräiti olisi laittanut hautajaisiin, tosin valkoinen.
rasvaimettyjoulukuussa kirjoitti:
Kävin pari viikkoa sitten vatsan 2 litran rasvaimussa sekä rasvansiirrossa pakaroihin. Svedjeholm teki operaation ja meni hyvin. Olen tyytyväinen operaatioon ja lopputulokseen mutta olin pettynyt sairaanhoitajaan joka oli hyvin tyly. Suunnitteilla olisi vielä toinen operaatio mutta en halua joutua saman sairaanhoitajan hoidettavaksi, enkä kehtaa kysyä suoraan voisiko asian varmistaa? (etten joudu saman sairaanhoitajan hoidettavaksi). Hoitaja tummatukkainen, nimikirjaimet AB.
Tee se itse kotona. Vähän Emlaa ja kotiviinisetin letku. Imaset vakuumin ja annat valua kannuun. Teet monet hyvät kastikkeet jouluna siitä rasvasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma kokeiluni kesältä: Tomaattien kasvatus
Kasvihuone 88e
Turpeet ja mullat 50e
Helmikuussa taimet kasvamaan ja jokapäiväistä hoitoa syyskuulle asti, eli puoli vuotta työtä.
Tulos: Tomaatteja n. 4 kg.
Aikamoinen kilohinta ja työhinta tomaateille. Mukavaa kylläkin oli, mutta ensi vuonna ostan tomaattini kaupasta.
Juu ei näitä kannata säästön takia kasvatellakaan. Itse kasvatan ihan omaksi ilokseni, se on mukavaa hommaa katsella niiden kasvamista ja korjata sitten vähän omaa satoa ruokapöytäänkin... Mutta halvemmaksi toki tulisi hakea kaupasta. Mutta harrastuksensa kullakin. :)
Ja silti näitä kasvattamisneuvoja tulee jokaisessa ketjussa, joissa annetaan neuvoja köyhille säästämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäni. Asunto on täynnä toinen toistaan kamalampia "sahasin tämän itse" -hyllyjä ja kaikkra viritystä. Huonekalut suorastaan roskiksesta ja osa vaatteistakin. Huonekaluliikkeestä tai edes Prismasta kenkäteline? Ei ei, itse pitää sellainen lastulevystä väkertämän! Ja jätetään kaikki ne sahatut pinnat maalaamatta, raapimaan ohikulkijan sääriä ja esteettistä silmää.
Täältä sympatia-aaltoja! ~~~~ Mun äitini rakentaa liimapuulevystä, pianosaranoista, huonekalujaloista ja talttapäisistä messinkiruuveista, käsin sahaten ja vääntäen. Useammassa kuin yhdessä heidän asunnoistaan on kiinteitä kerrossänkyjä, kirjahyllyjä tai täsmäkokoisia kaapistoja erilaisille esineille. Omassani oli aikanaan tee-se itse -siivouskomero, jonka kapeimpaan hyllyväliin ei mahtunut (naisen) käsi. Se oli tarkoitettu pölynimurin pusseille. - Rakennelmat ja/tai huonekalut hävitetään sahaamalla ne (käsin) kappaleiksi ja kuljettamalla vähin erin roskiin. Näin kätevästi on vuosikymmenten varrella hävitetty mm. useampi sohvakalusto.
Terveisiä vaan tutuille.
Se umpiolohen uhri
Kiitos 😂 aikanaan kun muutin opiskelijaelämään, olin tietenkin köyhä eikä ollut varaa ostaa huonekaluja joten jouduin ottamaan uuteen kotiini mukaan muutaman tällaisen virityksen/roskismööpelin. Parempi toki kuin ei mitään. Palvelivat aikansa ja sitten vein ne kaatopaikalle.
Umpiolohi, mitä se on? Kuinka se valmistetaan? Kuulostaa ehkä vähän mielenkiintoiselta 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäni. Asunto on täynnä toinen toistaan kamalampia "sahasin tämän itse" -hyllyjä ja kaikkra viritystä. Huonekalut suorastaan roskiksesta ja osa vaatteistakin. Huonekaluliikkeestä tai edes Prismasta kenkäteline? Ei ei, itse pitää sellainen lastulevystä väkertämän! Ja jätetään kaikki ne sahatut pinnat maalaamatta, raapimaan ohikulkijan sääriä ja esteettistä silmää.
Täältä sympatia-aaltoja! ~~~~ Mun äitini rakentaa liimapuulevystä, pianosaranoista, huonekalujaloista ja talttapäisistä messinkiruuveista, käsin sahaten ja vääntäen. Useammassa kuin yhdessä heidän asunnoistaan on kiinteitä kerrossänkyjä, kirjahyllyjä tai täsmäkokoisia kaapistoja erilaisille esineille. Omassani oli aikanaan tee-se itse -siivouskomero, jonka kapeimpaan hyllyväliin ei mahtunut (naisen) käsi. Se oli tarkoitettu pölynimurin pusseille. - Rakennelmat ja/tai huonekalut hävitetään sahaamalla ne (käsin) kappaleiksi ja kuljettamalla vähin erin roskiin. Näin kätevästi on vuosikymmenten varrella hävitetty mm. useampi sohvakalusto.
Terveisiä vaan tutuille.
Se umpiolohen uhriKiitos 😂 aikanaan kun muutin opiskelijaelämään, olin tietenkin köyhä eikä ollut varaa ostaa huonekaluja joten jouduin ottamaan uuteen kotiini mukaan muutaman tällaisen virityksen/roskismööpelin. Parempi toki kuin ei mitään. Palvelivat aikansa ja sitten vein ne kaatopaikalle.
Umpiolohi, mitä se on? Kuinka se valmistetaan? Kuulostaa ehkä vähän mielenkiintoiselta 😁
Umpiotu lohi kookosmaidossa (!) on saman nikkaroijan fuusioperinneruokakokeilu, jonka valmistuksesta kukaan siihen törmännyt ei ole halunnut kuulla. Tarjoilusta on yli 10 vuotta aikaa, eikä sitä ole unohdettu. :)
Joo, nuo mööpelit...juurikin katselin vanhempieni tv-tasoa. Lapsuudessani 80-luvulla he ostivat kalliit italialaiset designrottinkikalusteet, joista muista on jo aika jättänyt, yhdestä alkuperäisestä kaarihyllystä on jäljellä 1/3. Se kolmannes on siis sahattu alkuperäisestä mustasta rottinkihyllystä, käännetty ylösalaisin ja siihen on ruuvattu pari liimapuulevyä (käsittelemätöntä mäntyä) tasoiksi. Sen kanssa sopii yhteen niin kätevä pyörällinen sohvapöytä, joka on koottu dyykatuista toimistotuolin jaloista, soikeasta puisesta leikkuulaudasta ja metallisesta lavuaarin tulpan ketjusta (koriste). Eikä noissa irtonaisissa mitään, mutta vuokralaisten iloksi on myös kiinteitä kyhäelmiä, kuten kaappeja tikapuille, syvyys 10 cm, koska tikkaat taittuvat kasaan, lääkekaappeja katonrajassa (lapsiturvallisuus)... näitä riittää.
Nuo mööpelien pilkkomiset on tehty enimmäkseen kerrostalokaksioissa sisällä (ei pihaa, ei autoa). Kolmen hengen sohvaa saa muuten hetken kantaa roskikseen normaalin kotitalousjätteen joukossa, mutta se on mahdollista. Ja säästöä. Eniten pelottaa tuo luovuus, sillä hiljan saatiin puhuttua nikkarille, ettei parketin naarmuja kannata ruveta paikkaamaan valamalla niihin sulaa tinaa...
Kiitos kun sain avautua, vertaistuki on aina paikallaan :D
Umpiolohen uhri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveisiä vaan tutuille.
Se umpiolohen uhriKiitos 😂 aikanaan kun muutin opiskelijaelämään, olin tietenkin köyhä eikä ollut varaa ostaa huonekaluja joten jouduin ottamaan uuteen kotiini mukaan muutaman tällaisen virityksen/roskismööpelin. Parempi toki kuin ei mitään. Palvelivat aikansa ja sitten vein ne kaatopaikalle.
Umpiotu lohi kookosmaidossa (!) on saman nikkaroijan fuusioperinneruokakokeilu, jonka valmistuksesta kukaan siihen törmännyt ei ole halunnut kuulla. Tarjoilusta on yli 10 vuotta aikaa, eikä sitä ole unohdettu. :)
Joo, nuo mööpelit...juurikin katselin vanhempieni tv-tasoa. Lapsuudessani 80-luvulla he ostivat kalliit italialaiset designrottinkikalusteet, joista muista on jo aika jättänyt, yhdestä alkuperäisestä kaarihyllystä on jäljellä 1/3. Se kolmannes on siis sahattu alkuperäisestä mustasta rottinkihyllystä, käännetty ylösalaisin ja siihen on ruuvattu pari liimapuulevyä (käsittelemätöntä mäntyä) tasoiksi. Sen kanssa sopii yhteen niin kätevä pyörällinen sohvapöytä, joka on koottu dyykatuista toimistotuolin jaloista, soikeasta puisesta leikkuulaudasta ja metallisesta lavuaarin tulpan ketjusta (koriste). Eikä noissa irtonaisissa mitään, mutta vuokralaisten iloksi on myös kiinteitä kyhäelmiä, kuten kaappeja tikapuille, syvyys 10 cm, koska tikkaat taittuvat kasaan, lääkekaappeja katonrajassa (lapsiturvallisuus)... näitä riittää.
Nuo mööpelien pilkkomiset on tehty enimmäkseen kerrostalokaksioissa sisällä (ei pihaa, ei autoa). Kolmen hengen sohvaa saa muuten hetken kantaa roskikseen normaalin kotitalousjätteen joukossa, mutta se on mahdollista. Ja säästöä. Eniten pelottaa tuo luovuus, sillä hiljan saatiin puhuttua nikkarille, ettei parketin naarmuja kannata ruveta paikkaamaan valamalla niihin sulaa tinaa...
Umpiolohen uhri
Apua. Nauran vedet silmissä =D voimia
Näin minulle kerrottiin... Miehen sukulainen joskus 80 -.90 luvu taitteessa rakensi ison omakotitalon.. loppu viimein hitsasi itse talon kellariin suuren öljysäiliön... joka täytettiin... ikävä kyllä säiliö vuosi pahasti.. öljy oli imeytynyt lattian läpi.. myös perustuksiin.. mitään ei pystytty tekemään.. talo nurin vaan.. ei kuulema rakentanut uutta. Eikä vakuutuksiakaan tietty ollut. Omaisuus meni siinä. Päälle jotain maan siibouskustannuksia.
Kyseinen miehen sukulainen oli tuolloin jo edesmennyt. Mutta tarina elää suvussa ja sillä pienessä paikkakunnassa edelleen..
http://www.feissarimokat.com/2016/07/hampaiden-hionta-kotikonstein/
Tämä on aika älytön minusta.
Vierailija kirjoitti:
Faija: hitsatessaan jotain oli polttaa koko talon. Ja vielä kaksi kertaa!
Vierailija kirjoitti:
Faija: hitsatessaan jotain oli polttaa koko talon. Ja vielä kaksi kertaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma kokeiluni kesältä: Tomaattien kasvatus
Kasvihuone 88e
Turpeet ja mullat 50e
Helmikuussa taimet kasvamaan ja jokapäiväistä hoitoa syyskuulle asti, eli puoli vuotta työtä.
Tulos: Tomaatteja n. 4 kg.
Aikamoinen kilohinta ja työhinta tomaateille. Mukavaa kylläkin oli, mutta ensi vuonna ostan tomaattini kaupasta.
Joo, sama kokemus tomaateista. Viikko sitten sain muuten ekan paprikani. Kun eivät ehtineet kypsyä ulkona, toin siis ruukun sisälle kun pakkaset tuli. Niin ja tietenkin niille sit piti ostaa kasvivalo, 100€ sekin systeemi kirpas. Hienoa.
100€?? Mitäs jos kertoisin että esim tehokas energiansäästölamppu ajaa saman asian?
Sepä se. Kalliiksi tulee jos kaiken ostaa. Ja joku älytön kirjoitti ruukkuun ostosta. ..mites ois viilipurkit, maitopurkin pohjat, sanomalehdistä käärityt ruukut. ..kannatti se kotitarveviljely ennen mökinmummoillakin ja kannattaa edelleen. ..jos homman osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveisiä vaan tutuille.
Umpiolohen uhri
Nyt tosiaan on luovuus kukassaan, vitsi kun voisit laittaa kuvia 😂😂😣😂
myös kätevä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttavien omakotitalossa, edellisen asukkaan jäljiltä ollut putkiremontti, jossa lämmin käyttövesi kiersi patteriverkon kautta. Järjestelyn ideana oli se, että talo lämpenee suihkussa käynnin aikana ja muulloin lämmitys on säästötilassa...
Ei ole todellista? Siinä menee kymmeniä litroja vettä hukkaan, jos haluaa lämpimän suihkun. On mahtanut olla jonkun yksin asuvan vanhanpojan keksintö?
Järjettömämpää en ole kuullut.
Joo. Ja lisäongelmana putket ja patterit ruostuvat puhki, kun lämmitysverkkoon johdetaan käyttövettä. Lämmitysverkossa kiertävä vesi on juuri tästä syystä hapetonta ja nämä vesijärjestelmät erillään.
Varmaan pidätte näitä älytttöminä, vaikka ihan toimivia konsteja ovatkin.
- hampaasta irtosi paikka samana aamuna kun piti ulkomaille lähteä. Paikan uusiminen viikonloppuna parin tunnin varoitusajalla kuitenkin maksaa ihan witusti, joten googlasin netistä sopivan paikka-aineen, hain sitä apteekista ja paikkasin hampaani parin peilin kautta (yläposkihammas). Hyvin piti yli kuukauden kunnes sain oikean paikan!
- kerran havahduin siihen että ikenestä törröttää terävä luun siru joka hinkkasi ikävästi kieleen. Otin sitten multitoolin viilan ja viilasin sen tylpäksi. Jos joku tietää niin voi sanoa mikä toi juttu mahtoi olla.
- kulmahampaan kärki murtui hieman, jolloin oli taas ikävän terävä kulma purukalustossa. Viila käyttöön, jne.
- eräänä päivänä kielijänne alkoi vituttaa kun ottaa välillä etuhampaisiin (olisi kai pitänyt jo lapsena leikata) niin otin kokovartalopuudutuksen kossulla ja leikkasin sen itse partahöylän terällä. Jälkihoito ohjeet katsoin netistä ja lopputulos oli hyvä.
Töttöröö, säästin pitkän pennin ja opin samalla hammaslääkäritaitoja!
Saku Nauriskäki kirjoitti:
myös kätevä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttavien omakotitalossa, edellisen asukkaan jäljiltä ollut putkiremontti, jossa lämmin käyttövesi kiersi patteriverkon kautta. Järjestelyn ideana oli se, että talo lämpenee suihkussa käynnin aikana ja muulloin lämmitys on säästötilassa...
Ei ole todellista? Siinä menee kymmeniä litroja vettä hukkaan, jos haluaa lämpimän suihkun. On mahtanut olla jonkun yksin asuvan vanhanpojan keksintö?
Joo. Ja lisäongelmana putket ja patterit ruostuvat puhki, kun lämmitysverkkoon johdetaan käyttövettä. Lämmitysverkossa kiertävä vesi on juuri tästä syystä hapetonta ja nämä vesijärjestelmät erillään.
Eikös kerrostalojen ns. rättipatterit ole yhteydessä käyttöveteen. Miten ne muutoin olisivat lämpimät kesällä?
Vierailija kirjoitti:
Saku Nauriskäki kirjoitti:
myös kätevä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös kerrostalojen ns. rättipatterit ole yhteydessä käyttöveteen. Miten ne muutoin olisivat lämpimät kesällä?
On, mutta nissä on putket kuparia, joka ei ruostu ja rättipatteri on kuuman veden paluukierrossa, eli se vesi ei tule hanasta ulos, vaan on menossa uudelleen lämmitettäväksi.. Jos hankkii kalliit kuparitset patterit lämmitysverkkoon, niin se todellakin olisi älytön "säästöidea".
Vierailija kirjoitti:
Varmaan pidätte näitä älytttöminä, vaikka ihan toimivia konsteja ovatkin.
- hampaasta irtosi paikka samana aamuna kun piti ulkomaille lähteä. Paikan uusiminen viikonloppuna parin tunnin varoitusajalla kuitenkin maksaa ihan witusti, joten googlasin netistä sopivan paikka-aineen, hain sitä apteekista ja paikkasin hampaani parin peilin kautta (yläposkihammas). Hyvin piti yli kuukauden kunnes sain oikean paikan!
- kerran havahduin siihen että ikenestä törröttää terävä luun siru joka hinkkasi ikävästi kieleen. Otin sitten multitoolin viilan ja viilasin sen tylpäksi. Jos joku tietää niin voi sanoa mikä toi juttu mahtoi olla.
- kulmahampaan kärki murtui hieman, jolloin oli taas ikävän terävä kulma purukalustossa. Viila käyttöön, jne.
- eräänä päivänä kielijänne alkoi vituttaa kun ottaa välillä etuhampaisiin (olisi kai pitänyt jo lapsena leikata) niin otin kokovartalopuudutuksen kossulla ja leikkasin sen itse partahöylän terällä. Jälkihoito ohjeet katsoin netistä ja lopputulos oli hyvä.
Töttöröö, säästin pitkän pennin ja opin samalla hammaslääkäritaitoja!
Väliaikaisen paikan laitto neuvotaan (ihan ilmaiseksi) hammashoitolasta tai apteekista, ja on se järkevin hätäapu paikan lohkeamiseen. Parin tunnin varoitusajalla ei hammasta saa korjattua missään (varsinkaan viikonloppuna). Tuolla konstillasi et siis säästänyt mitään etkä erityisemmin ollut mitenkään tee se itse -henkinenkään.
Ikenestä törröttävä luunsiru oli todennäköisimmin joko juureksi reikiintyneen tai säpäleisestä poistosta jääneen hampaankappaleen yritys puhjeta pintaan. Luonto korjaa ne pukkaamalla pintaan. Ennemmin kannattaa nypätä ne pois esim. pinseteillä, mikäli haluaa jostain syystä olla tee se itse -hammaslääkäri. :)
Juu ei näitä kannata säästön takia kasvatellakaan. Itse kasvatan ihan omaksi ilokseni, se on mukavaa hommaa katsella niiden kasvamista ja korjata sitten vähän omaa satoa ruokapöytäänkin... Mutta halvemmaksi toki tulisi hakea kaupasta. Mutta harrastuksensa kullakin. :)