Mikä on älyttömin kuulemasi tai todistamasi "Tein itse ja säästin" -tapaus?
Kommentit (978)
Vierailija kirjoitti:
Täällä nyt moni sekoittaa pihiyden "tein itte ja säästin"-hommaan...
Haittaako tuo? Kitupiikeille on hauska nauraa yhtä kaikki! :D
Isäni taloprojekti. Vanhempani ostivat joskus n. 25 vuotta sitten pienen tontin jossa oli joku vanha, lahonnut mökki (saivat sen pelkän tontin hinnalla). Mutta isäni päätti, että tekee siitä mökistä heille ihan oikean talon. Ja tulihan siitä lopulta. Mutta... Aikaa mökin kunnostamiseen meni tosiaan se yli 20 vuotta ja isäni veljet "auttoivat" rakennushommissa vähän liiankin innokkaasti. Kaikenlaisia sattumuksia tästä vuosien varrelta löytyisi varmaan kerrottavaksi melkein pieneksi kirjaksi asti.
Lopputulos joka tapauksessa on, että heillä kyllä on nyt talo jossa kaikki on vähän miten sattuu. Esim. veljekset itse muurasivat uunin niin ettei se pidä lämpöä yhtään vaan kaikki karkaa saman tien kun se on lämmitetty. Ja wc/kylpyhuone on tehty niin ahtaaseen käytävään, ettei siihen mahtunut ollenkaan ovea. :D Eli nyt vessan edessä on vain pelkkä verho. Ja ikkunoiden kohdalta (jotka ovat setäni asentamat) kuulemma vetää niin pahasti, että äitini tilasi äskettäin ammattilaiselta ikkunaremontin. Isä on laittanut kaikki säästönsä tuohon "taloon" joten äiti nyt sitten vähitellen omilla rahoillaan paikkaa noita vahinkoja mitä mökin kunnostamisessa on sattunut. Niillä rahoilla mitä tuohon on mennyt olisi varmaan ostanut ihan oikean, kunnossa olevan talon...
Tämän ketjun innoittamana en vie enää ikinä kukkakimppuja tutuille.
Ostan Fazerin sinisen suklaalevyn riippumatta siitä tykkääkö vastaanottaja vai ei.
Ostin itse ja säästin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs hieman jälkeen jäänyt aikamiespoika jolla kaikenlaisia typeriä villityksiä mm. SKEne ja muut vastaavat porukat sekä mopojen virittely (todellakin 46 v.) tekee kondominsa pakastepusseista, joilla äitinsä toimittaa ruuat hänelle.
Jos on miehellä erikoiset tavat niin kyllä siinä melkoinen nainen täytyy olla kun toinen kaivaa "kondominsa "esiin. heh onneksi pakastepusseja on montaa kokoa!
Jos se käyttää perinteisiä menetelmiä,rapistelee pussia ja panee paljaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
myös kätevä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttavien omakotitalossa, edellisen asukkaan jäljiltä ollut putkiremontti, jossa lämmin käyttövesi kiersi patteriverkon kautta. Järjestelyn ideana oli se, että talo lämpenee suihkussa käynnin aikana ja muulloin lämmitys on säästötilassa...
Ei ole todellista? Siinä menee kymmeniä litroja vettä hukkaan, jos haluaa lämpimän suihkun. On mahtanut olla jonkun yksin asuvan vanhanpojan keksintö?
Järjettömämpää en ole kuullut.
En oikein usko että tarina on tottakaan. Patterit nimittäin ruostuu sisäpuolelta, jos sinne pistää hapekasta vesijohtovettä ja vesi olisi mustaa paskaa.
Ai? Kyllä meidän lämpökattilassa ihan normaali vesijohtovesi on käytössä. Mitäs te muut sinne lämpökattilaanne laitatte, tislattua vettäkö? :)
Patteriverkko on kyllä oma suljettupiiri.
Vierailija kirjoitti:
Tirsk!
Taitaa olla vähän tylsä elämä kun ei muuta tekemistä ole kuin kirjoittaa tirsk joka keskusteluun monta kertaa?
Parrakas nainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun seuraava saato projekti on Auton villkkuviiksen vaihto.
Merkkikorjaama pyysi 1500£.Osa maksoi 100£ ja puolen tunnin tyolla pitais onnistua.
Muista ottaa akku irti, ettei käy käpyä turvatyynyn kanssa.
Ratin airbägeineen joutuu irrottamaan ja liikkeessä nollauttamaan sen jälkeen airbagin valon.
Vierailija kirjoitti:
Isäni. Asunto on täynnä toinen toistaan kamalampia "sahasin tämän itse" -hyllyjä ja kaikkra viritystä. Huonekalut suorastaan roskiksesta ja osa vaatteistakin. Huonekaluliikkeestä tai edes Prismasta kenkäteline? Ei ei, itse pitää sellainen lastulevystä väkertämän! Ja jätetään kaikki ne sahatut pinnat maalaamatta, raapimaan ohikulkijan sääriä ja esteettistä silmää.
Täältä sympatia-aaltoja! ~~~~ Mun äitini rakentaa liimapuulevystä, pianosaranoista, huonekalujaloista ja talttapäisistä messinkiruuveista, käsin sahaten ja vääntäen. Useammassa kuin yhdessä heidän asunnoistaan on kiinteitä kerrossänkyjä, kirjahyllyjä tai täsmäkokoisia kaapistoja erilaisille esineille. Omassani oli aikanaan tee-se itse -siivouskomero, jonka kapeimpaan hyllyväliin ei mahtunut (naisen) käsi. Se oli tarkoitettu pölynimurin pusseille. - Rakennelmat ja/tai huonekalut hävitetään sahaamalla ne (käsin) kappaleiksi ja kuljettamalla vähin erin roskiin. Näin kätevästi on vuosikymmenten varrella hävitetty mm. useampi sohvakalusto.
Terveisiä vaan tutuille.
Se umpiolohen uhri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäni. Asunto on täynnä toinen toistaan kamalampia "sahasin tämän itse" -hyllyjä ja kaikkra viritystä. Huonekalut suorastaan roskiksesta ja osa vaatteistakin. Huonekaluliikkeestä tai edes Prismasta kenkäteline? Ei ei, itse pitää sellainen lastulevystä väkertämän! Ja jätetään kaikki ne sahatut pinnat maalaamatta, raapimaan ohikulkijan sääriä ja esteettistä silmää.
Täältä sympatia-aaltoja! ~~~~ Mun äitini rakentaa liimapuulevystä, pianosaranoista, huonekalujaloista ja talttapäisistä messinkiruuveista, käsin sahaten ja vääntäen. Useammassa kuin yhdessä heidän asunnoistaan on kiinteitä kerrossänkyjä, kirjahyllyjä tai täsmäkokoisia kaapistoja erilaisille esineille. Omassani oli aikanaan tee-se itse -siivouskomero, jonka kapeimpaan hyllyväliin ei mahtunut (naisen) käsi. Se oli tarkoitettu pölynimurin pusseille. - Rakennelmat ja/tai huonekalut hävitetään sahaamalla ne (käsin) kappaleiksi ja kuljettamalla vähin erin roskiin. Näin kätevästi on vuosikymmenten varrella hävitetty mm. useampi sohvakalusto.
Terveisiä vaan tutuille.
Se umpiolohen uhri
Kohtalotoveri. Minä pyysin isääni, peräkärryn omistavaa eläkeläistä, viemään runkopatjasängyn Sortti-asemalle. Sanoin, että maksan kierrätysmaksun, 20 euroa. Hän suostui. Mutta mitä tekikään: kuljetuksen sijaan hän paloitteli sängyn meidän takapihallamme ja vei puolet paloista meidän taloyhtiömme roskikseen ja loput omaansa. Kesällä vielä löytyi yksi jousi nurmikolta. Kaikki puhdasta säästöä.
Itse tehty kylppäri remppa, aatteli säästää noin 5000e, mutta muutamaa vuotta myöhemmin selvisi että oli tehnyt vakavan virheen ja vettä oli päässyt talon perusteisiin. Siinä meni sitten 160k omakotitalo homevaurioisena purettavaksi, koska korjaaminen olisi maksanut enemmän.
Älä tee itse jos et oikeasti osaa.
Vierailija kirjoitti:
Parrakas nainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun seuraava saato projekti on Auton villkkuviiksen vaihto.
Merkkikorjaama pyysi 1500£.Osa maksoi 100£ ja puolen tunnin tyolla pitais onnistua.
Muista ottaa akku irti, ettei käy käpyä turvatyynyn kanssa.
Ratin airbägeineen joutuu irrottamaan ja liikkeessä nollauttamaan sen jälkeen airbagin valon.
Niin tekee. Jotain 70- ja 80-luvun peruspirssejä on huomattavasti vaivattomampi rassata kuin uudempia. Ei ole tietokoneita.
Vierailija kirjoitti:
Itse tehty kylppäri remppa, aatteli säästää noin 5000e, mutta muutamaa vuotta myöhemmin selvisi että oli tehnyt vakavan virheen ja vettä oli päässyt talon perusteisiin. Siinä meni sitten 160k omakotitalo homevaurioisena purettavaksi, koska korjaaminen olisi maksanut enemmän.
..
Ai niin joo, isäni tosiaan teki kylppärin itse veljiensä kanssa. Kellään noista ei ole kokemusta alasta. Siis tämä oli se vessa ilman ovea -tapaus. Pesukone on asennettu käytävän toiselle puolelle myös verhon taakse. Vesivahinkoa odotellessa... :D -198
Ottaa törköö rattijuopumus, kun ei varaa taksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
..
Ai niin joo, isäni tosiaan teki kylppärin itse veljiensä kanssa. Kellään noista ei ole kokemusta alasta. Siis tämä oli se vessa ilman ovea -tapaus. Pesukone on asennettu käytävän toiselle puolelle myös verhon taakse. Vesivahinkoa odotellessa... :D -198
Ja kun on itse nähnyt läheltä esimerkin miten voi käydä niin aina pyydän ammattilaisen laittamaan omaan taloon vastaavat. Maksaahan se jonkin verran, mutta mieluummin otan ammattimiehen noihin hommiin kuin esim. isäni. :) Tulee kerralla kunnollinen. Isäni on toki tarjoutunut laittamaan meillekin yhtä sun toista remonttia, mutta aina olen kohteliaasti kieltäytynyt. :D Joskus on sitten laittanut jotain ilman lupaa ja jälki taas on ollut vähän sinne päin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
myös kätevä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttavien omakotitalossa, edellisen asukkaan jäljiltä ollut putkiremontti, jossa lämmin käyttövesi kiersi patteriverkon kautta. Järjestelyn ideana oli se, että talo lämpenee suihkussa käynnin aikana ja muulloin lämmitys on säästötilassa...
Ei ole todellista? Siinä menee kymmeniä litroja vettä hukkaan, jos haluaa lämpimän suihkun. On mahtanut olla jonkun yksin asuvan vanhanpojan keksintö?
Järjettömämpää en ole kuullut.
En oikein usko että tarina on tottakaan. Patterit nimittäin ruostuu sisäpuolelta, jos sinne pistää hapekasta vesijohtovettä ja vesi olisi mustaa paskaa.
Ai? Kyllä meidän lämpökattilassa ihan normaali vesijohtovesi on käytössä. Mitäs te muut sinne lämpökattilaanne laitatte, tislattua vettäkö? :)
Kyllä siinä lämmityspuolella pitää olla suljettu kierto, eli vesihanasta ei saa tulla samaa vettä kuin mikä kiertää patterissa.
Meidän kämpän entinen omistaja. Vessa oli rempattu (maalattu) ja ilmeisesti myös lavuaari vaidettu. Valitettavasti edellinen on ollut pienempi tai jotain muuta kämmiä on käynyt, koska lavuaarin kiinnikkeet tulevat jokusen sentin yli. Noh, neuvokas tee-se-itse-mies maalasi nämä kiinnikkeet seinämaalilla (samoin kuin vesijohtoputketkin). Pöntön yläpuolelle kiinnitti kaapin. Kaapin takaseinässä oli kaksi ruuvinreikää (kuten Ikean muissakin vastaavissa) mutta kaiketi oli oikeat lastulevyseinäproput loppuneet koska niitä ei ollut ollenkaan vaan kaappi juntattiin viidellä ruuvilla (limittäin toistensa yli/ali) kiinni. Jäi muuten mukavan kokoiset reiät paklattavaksi kun vaihdettiin kaunis kultamaali seinistä vähän hillitympään. Ja viimeisenä silauksena paksureunainen (painava) seinäpeili oli kiinni sinitarralla. En tosiaan tiedä miten se on pysynyt siinä seinässä eikä ole tullut lavuaarin päälle...
Muitakin ylläreitä on ollut, mm. astianpesukoneen ja työtason välinen kolo täytetty laminaatinpalasilla kun ei koneen jalkoja saanut enää ylemmäs ja kone heilui. Keittiön välitila laatoitettu itse -> silmiä särkee katsella vinoja rivejä. Keittiön kaappirempan yhteydessä on vähän purettu vanhaa ja laitettu uutta, tosin ei huomattu että jotkut voivat olla kiinteitä ja ehdä kattoon voisi lisätä maalia jos on kalusteita otettu siltä kohdin pois. Haaveilen lottovoitosta ihan vaan sen takia että saisi tuon keittiön kuntoon (itse en rupea kokeilemaan ettei tule vielä kuppasempaa).
Mun mies on rakentanut kaiuttimet meidän olohuoneeseen.. Ihan karsean rumat pömpelit.
Naapurissa asuu minua kymmenisen vuotta vanhempi mies, joka on omasta mielestään todella kätevä kaikissa "miesten hommissa" (olen siis itse nainen). No, heillä on takapihalla laatoitettu alue ("terassi") puutarhakalusteilla heti talon "jatkeena" jossa voi kesäisin istuskella. Paitsi silloin kun satoi tietysti.
Kätevänä miehenä naapurin mies päätti että hänpä rakentaa katon. Katseltiin miesystävän kanssa kun ukko ähersi ihan vatupassin kanssa, että sai katon varmasti nollakulmaan. (En puuttunut asiaan, sillä viimeksi kun sanoin jostain "miesten hommasta", niin tyyppi ei ottanut kuuleviin korviinsakaan ja sanoi että naisten on turha miesten hommiin puuttua.)
No, sitten odoteltiin ensimmäistä vesisadetta ja kappas, katto roiski joka kantilta. Tässä vaiheessa huomautin, että lumen kanssa voi myös tulla ongelmia.
Äijä taas hommiin ja "nosti" kattoa siten, että lumet pääsevät valumaan pois. Mutta edelleen katolta tulevan veden virtaus oli aika epäoptimaalinen.
Ukko keksi että rännit olisivat ehkä käytännölliset. Kieli keskellä suuta roudasi niitä rautakaupasta ja alkoi asennushommiin.
Piti palata kynnykseltä takaisin sisälle nauramaan kun huomattiin, että putken mutka oli 90 astetta. Siis siten asennettuna, että veden pitäisi osata kiivetä, sillä rännit oli asennettu just "väärin" päin vasta nostettua kattoa mukaillen.