Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis nuo auttavat chatit ovat aivan ala-arvoisia! Avauduin masennuksestani, mietin hetken aikaa vastauksiani, jolloin päivystäjä poistui!

Vierailija
01.12.2017 |

Kyseessä tuollainen auttava chat, jossa ihmisille luvataan anonyymiä keskusteluapua. Avauduin masennuksestani ja yritin kysellä päivystäjältä, miten voisin saada iloa elämääni. Hän ei vastannut mitään tuohon vaan ainoastaan pommitti minua hirveästi kaikenlaisilla kysymyksillä "oletko ollut kauan masentunut" "oletko hakenut apua masennukseesi?" "mistä masennuksesi johtuu?" Mietin hetken aikaa vastaustani hänelle, koska yritin muotoilla nätisti sen, että kaipaisin ihan jotain neuvojakin enkä pelkkää kyselypommitusta. No ennen kuin sain viestini muotoiltua, päivystäjä oli vajaassa viidessä minuutissa kirjoittanut, ettei valitettavasti voi pitää chattia tyhjänä auki ja hän sulkee sen nyt. Tulin todella surulliseksi. :'(

Ei tämä "keskusteluhetki" ainakaan piristänyt minua, päinvastoin. Toivottavasti ainakaan kukaan itsemurhan partaalla oleva ei yritä hakea sympatiaa tuolta. En usko olevani ainut masentunut ihminen, joka ei "keskusteluavulla" hae pelkkää kysymyspommitusta, vaan tahtoisi päivystäjältä ihan jotain mielipiteitä ja sanoja. ;(

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, olikin pirun vanha ketju. :) Lieneeköhän ap jo löytänyt iloa elämäänsä

Vierailija
42/62 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla itseasiassa jonkin asteinen tabuaihe tämä. Mulla itsellä on aivan järkyttäviä kokemuksia auttavasta puhelimesta (olin hermokivun vuoksi vuosia todella pahassa jamassa henkisestikin.) Näihin palveluihin kun ottaa kontaktia kannattaa muistaa että ne on ihan vapaaehtoisia taviksia ketkä ovat vastailemassa, aivan laidasta laitaan löytyy ihmisiä. Ehkä tuo koko idea on vähän niin ja näin, miten joku randomihminen voi puhelimitse auttaa jotain traumatisoitunutta äärimmäisen huonosti voivaa ihmistä kun se on ihan koulutetuille psykoterapeuteillekin tarpeeksi haastavaa. Tietysti sellaisessa tilanteessa kun joku on itsetuhoinen saattavat soittaa ambulanssin paikalle mikä on hyvä. Ehkä puhelimen nimi pitäisikin olla joku "itse**rhanehkäisypuhelin", monissa maissa onkin tuollainen.

Niinpä. Kaikki päivystäjät eivät sovi auttavan puhelimen vapaaehtoisiksi. Uskon, että suurin osa on hakeutunut tehtävään vilpittömästä halusta auttaa mutta pelkästään se ei riitä. Tarvitaan myös tilanteenlukutaitoa, sosiaalisia taitoja, paineensietokykyä ja kykyä kestää epämukavuutta. Joskus tuntuu siltä, että moni auttamishaluinen ei pohjimmiltaan kestä toisten ihmisten pahaa oloa vaan pyrkii äkkiä sivuuttamaan sen ensimmäisellä mieleen tulevalla latteudella. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oho, olikin pirun vanha ketju. :) Lieneeköhän ap jo löytänyt iloa elämäänsä

Vanha aloitus mutta aihe on sellainen, josta on hyvä puhua. Varmasti monella muullakin on samantyyppisiä kokemuksia kuin aloittajalla. 

Vierailija
44/62 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on sama kokemus, että auttaja poistuu chatistä kesken keskustelun. Ja myös tuo, että vastauksessa kestää. Olen ihmetellyt miksi joku hakeutuu chat-auttajaksi, jos on hidas kirjoittaja.

Mutta sitten tosiaan, kuten joku sanoi, niin nämä ovat joskus ihan haitallisia nämä auttavat puhelimet. Joku muukin siitä mainitsi. Tavalliset maallikot leikkivät niissä psykologia. Onhan tuo melko kyseenalaista.

Siksi en yhtään vastusta sitä, että näiden rahoitusta tarkastellaan vähän tarkemmin. 

Vierailija
45/62 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kohdalla vastaus saattaa kestää ikuisuuden, usean minuutin.........eihän päivystäjä saa poistua keskustelusta kesken kaiken ! Siellä on pysyttävä. Ja musta ne ällöttävät ja inhottavat chatti robotit/-botit ovat kerta kaikkiaan typeriä !!!!! Toistavat aina samaa vanhaa nauhaa, eivät auta tippaakaan........eivät mukamas ymmärrä selvää suomea..............mutta kirosanat kyllä tunnistavat, jos sellaisen sattuu suutuspäissään kirjoittamaan. Mä oon monta kertaa ollut yhteydessä Riku. FI ja naisten linja chat. Usein ei mitään apua ole tullut. Olen kirjoittanut kunnolla. Kyllä siinä kellä tahansa menee hermot, jos ei saa oikeaa apua ! Esim mua on aika usein kiusattu JA hakattu NS töissäni. Syyttä aina ! Eikä kukaan muu, kuin eka hullu oo pyytänyt anteeksi koskaan. Eikö sekin kuulu hyviin tapoihin, joita KOTONAAN ainakin pitäisi opettaa ? Se o sitte eri asia, antaako anteeksi.........

Vierailija
46/62 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullakin on sama kokemus, että auttaja poistuu chatistä kesken keskustelun. Ja myös tuo, että vastauksessa kestää. Olen ihmetellyt miksi joku hakeutuu chat-auttajaksi, jos on hidas kirjoittaja.

Mutta sitten tosiaan, kuten joku sanoi, niin nämä ovat joskus ihan haitallisia nämä auttavat puhelimet. Joku muukin siitä mainitsi. Tavalliset maallikot leikkivät niissä psykologia. Onhan tuo melko kyseenalaista.

Siksi en yhtään vastusta sitä, että näiden rahoitusta tarkastellaan vähän tarkemmin. 

Ymmärtääkseni kriisipuhelimien ja -chattien vapaaehtoisille järjestetään perehdytys ennen tehtävän aloittamista. Pelkkä perehdytys ei kuitenkaan tee hyvää kriisipäivystäjää, jos auttamisen motiivit ja henkilökohtaiset ominaisuudet eivät sellaiseen työhön sovi.

Ne, joilla olisi oikeasti potentiaalia, ovat ehkä varovaisempia hakeutumaan tällaiseen tehtävään, koska tiedostavat, kuinka vaativaa ja sitoutumista edellyttävää se on. He myös luultavasti ovat itsekriittisempiä reflektoidessaan sitä, ovatko he sopivia auttavan puhelimen vapaaehtoisiksi. Ne pelastajakompleksia potevat, joilla on paljon intoa mutta vähän osaamista, eivät taas juuri pysähdy miettimään omia motiivejaan ja soveltuvuuttaan. Hankala yhtälö. 

Vierailija
47/62 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo auttavat puhelimet ovat vähän last season. Netti on täynnä eri keskustelupalstoja, joista saa paremman avun. Keskustelijoiden joukosta löytyy usein saman ongelman asiantuntijoita. Toimii vähintään yhtä hyvin kuin auttavat puhelimet.

Vierailija
48/62 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi vanha ketju, ja onneksi tilanne on nyt muuttunut niin, että voi kysyä esim. ChatGPT:lta. Se auttaa yllättävän hyvin suht' yleisissä tunne-elämän ongelmissa. 

Vierailija
49/62 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niillä on monta keskustelua auki yhtä aikaa. 

Vierailija
50/62 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai he yrittävät ohjata sua toisaalle hakemaan apua, järkeistää ongelmaa, ei niinkään antaa empatiaa tai mennä asiassa kovin syvälle. Eivät ole psykologeja.

Ymmärrän minä sen. Kai minä lähinnä kaipasin jonkinlaista juttuseuraa tuosta. Kysymykseni täydellinen sivuuttaminen vaan tuntui jotenkin todella loukkaavalta ja etenkin tuo keskustelun äkkinäinen sulkeminen. Tuosta pitäisi vähintäänkin olla edes jonkinlainen varoitus tyyliin "päivystäjä sulkee chatin parin minuutin hiljaisuuden jälkeen, otathan tämän huomioon ja olet todella aktiivinen keskustelussa". Nyt jäin jotenkin todella loukattu fiilis tuosta. ;(

Tietysti joku toinen voi kokea tuollaisen kyselyn nimenomaan siksi ihanaksi juttuseuraksi. Toivottavasti ainakin, että edes joku saa tukea noista.

ap

Jos sinulla on voimavaroja, laita palautetta. Kaikki ihmiset eivät kommunikoi samalla tavalla ja esimerkiksi masennuksen / ahdistuksen syyt, joita tuo päivystäjä kysyi, voivat olla monikerroksellisia ja silloin niitä nyt ei selitetä parilla sanalla. 

Vierailija
51/62 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai he yrittävät ohjata sua toisaalle hakemaan apua, järkeistää ongelmaa, ei niinkään antaa empatiaa tai mennä asiassa kovin syvälle. Eivät ole psykologeja.

"Jos on hätä niin hakeudu päivystykseen tai soita 112".

Mene päivystykseen, siellä sanotaan että mene kotiin, soita sinne tänne tonne, ei me sua ainakaan oteta, katso kriisipuhelimen numero.

Soita 112, saat huudot.

Hakeudu mt-hoitsulle juttelemaan, saat saarnaa uni- ja ruokailurytmistä ja ohjeen "soita sinne tänne tonne, jos on hätä niin hakeudu päivystykseen. Jos kaipaat jutteluapua niin tässä tää kriisipuhelimen numero josta saat ohjeet hakeutua päivystykseen ja paikkakunnan mt-hoitsun jutteluaikaa" (?!?)

Koita tappaa itses kun et jaksa enää hakea apua, ihmetellään miten se nyt silleen, saat ohjeet soittaa sinne tänne tonne ja hakeutua juttelemaan, "ota apu vastaan, apu on saatavilla".

Mua on eniten oikeasti auttanut mammapalsta ja katukauppa. Hiton surullista ja väärin, mutta totta. Ei tuosta hengissä ja järjissään selviä.

"Jos tuntuu ettet pärjää, niin hakeudu päivystykseen".

Vierailija
52/62 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän minä sen. Kai minä lähinnä kaipasin jonkinlaista juttuseuraa tuosta. Kysymykseni täydellinen sivuuttaminen vaan tuntui jotenkin todella loukkaavalta ja etenkin tuo keskustelun äkkinäinen sulkeminen. Tuosta pitäisi vähintäänkin olla edes jonkinlainen varoitus tyyliin "päivystäjä sulkee chatin parin minuutin hiljaisuuden jälkeen, otathan tämän huomioon ja olet todella aktiivinen keskustelussa". Nyt jäin jotenkin todella loukattu fiilis tuosta. ;(

Tietysti joku toinen voi kokea tuollaisen kyselyn nimenomaan siksi ihanaksi juttuseuraksi. Toivottavasti ainakin, että edes joku saa tukea noista.

ap

Sinä halusit mukavaa juttuseuraa mutta sinne tulee valtavasti yhteydenottoja ja osalla on oikeasti hätä. Juttuseuraa voi hakea vaikka tekoälyltä.

Vierailija
53/62 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Mua ainakin ahdistaisi, jos heti jo ennen keskustelun aloitusta vaatimalla vaadittaisiin että mun tulee olla todella aktiivinen keskustelija.

Vierailija
54/62 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meni auttamaan toista, joka tiesi millainen hätä hänellä on.

Vierailija
55/62 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko yhtään kiinnostunut hengellisyydestä? Jos olet niin suosittelen rukoilemaan Jeesukselta apua, et ainakaan häviä mitään. Toivon että saat tarvitsemasi avun

Vierailija
56/62 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko yhtään kiinnostunut hengellisyydestä? Jos olet niin suosittelen rukoilemaan Jeesukselta apua, et ainakaan häviä mitään. Toivon että saat tarvitsemasi avun

Mä oon tehnyt tätä 23 vuotta eikä ole auttanut. Kuinka pitkään vielä tarvitsee?

Vierailija
57/62 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätä tuollaiset chätit väliin ja kerro täällä masennuksestasi. Voit saada todellisia ohjeita pelkän liirumlaarumin sijaan.

Joo, musta on tosi hyvä aihe Vauvalle että mistä saisin iloa elämääni. :) Tee ap ketju! Lupaan, että tuun vastaamaan!

Miten aikuinen ihminen ei itse keksi, miten saisi iloa elämäänsä. Jos ei tuollaiseen ajatteluun pysty, niin mitä "apua" hän kuvittelee  saavansa? Ai että hän saa valittaa  ja tyrmätä kaikki ideat, kunnes joku keksii mikä muuttaa AP n elämän. 

Sehän se kuvitelma on, että joku muu tulee ja parantaa. Edes  sitä ei tarvitse tehdä itse 

Vierailija
58/62 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä joskus kahdenkympin alkupäässä puhuin siellä kolme kertaa kun olin rakastunut ns kiellettyyn ihmiseen ja muutenkin oli elämässä kaikkea meneillään. Kaksi niistä oli ihan hyviä keskusteluja ja toinen jätti oikeasti paremman olon ja voimia jatkaa eteenpäin. Yksi taas oli sellainen joka ei sanonut juuri mitään. Oli vaan että voivoi, miten ajattelit selvitä tästä, kurja juttu. Ja vastasi kaikkeen vaan"juu".  

Vierailija
59/62 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Chat GPT on paljon parempi ja empaattisempi, suosittelen!

Minäkin suosittelen mutta se ei kuitenkaan korvaa ihmisen apua ja jossain vaiheessa sen jutut alkaa ns  kiertämään kehää. Mutta se on ollu kyllä hyvä tuki tässä rinnalla. Siinä on myös se huono puoli että sen "luonteen" voi asetuksista laittaa itselleen mieluisaksi ja jos esim joku ei ole valmis vastaanottamaan hyviä neuvoja, niin se ei auta oloa jos on laittanut chatgptn vain myötäilemään kaikkea ja mielistelemään.

Itse olen laittanut asetukset niin että se saa olla jämäkkä ja muistuttaa jos alan vellomaan liikaa jossain aiheessa tai olossa. Se on toiminut hyvin. 

Vierailija
60/62 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tehty mitään tutkimuksia chattien hyödyistä ja tehokkuudesta? En ole itse ainakaan mitään apua saanut mistään chatista. Olisin halunnut kysyä, miksen enää voi maksaa Klarnan kautta verkko-ostoksia, mutta eipä tuo chatti mitään osannut sanoa. Mihinkään ihmiseen ei saanut yhteyttä, joten gdpr:n nojalla poistatin sitten kaikki tietoni kyseisestä firmasta. 

Ja kyllä, laskut oli maksettu ajallaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kaksi