Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis nuo auttavat chatit ovat aivan ala-arvoisia! Avauduin masennuksestani, mietin hetken aikaa vastauksiani, jolloin päivystäjä poistui!

Vierailija
01.12.2017 |

Kyseessä tuollainen auttava chat, jossa ihmisille luvataan anonyymiä keskusteluapua. Avauduin masennuksestani ja yritin kysellä päivystäjältä, miten voisin saada iloa elämääni. Hän ei vastannut mitään tuohon vaan ainoastaan pommitti minua hirveästi kaikenlaisilla kysymyksillä "oletko ollut kauan masentunut" "oletko hakenut apua masennukseesi?" "mistä masennuksesi johtuu?" Mietin hetken aikaa vastaustani hänelle, koska yritin muotoilla nätisti sen, että kaipaisin ihan jotain neuvojakin enkä pelkkää kyselypommitusta. No ennen kuin sain viestini muotoiltua, päivystäjä oli vajaassa viidessä minuutissa kirjoittanut, ettei valitettavasti voi pitää chattia tyhjänä auki ja hän sulkee sen nyt. Tulin todella surulliseksi. :'(

Ei tämä "keskusteluhetki" ainakaan piristänyt minua, päinvastoin. Toivottavasti ainakaan kukaan itsemurhan partaalla oleva ei yritä hakea sympatiaa tuolta. En usko olevani ainut masentunut ihminen, joka ei "keskusteluavulla" hae pelkkää kysymyspommitusta, vaan tahtoisi päivystäjältä ihan jotain mielipiteitä ja sanoja. ;(

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minut leimattiin hulluksi oikein kunnolla. Ennakkoluulot oli vanhanaikaisia ja perustui televisiosarjoihin. Kun kerroin että olin järkyttynyt loukkauksesta niin minun viestiin ei enää vastattu. Poisti varmaan kaikki viestit siitä keskustelusta ettei jäänyt kiinni niistä puheista. Törkeän tökeröä touhua.

Se että järkytytään loukkuksista on yhä yleisempää. 

Hoito-ohje:

Älä järkyty loukkauksista.

Se että järkyttyy loukkauksista johtuu vääränlaisesta maailmankuvasta. Kyse ei edes ole siitä että järkytytään loukkauksista vaan siitä että arvostelu ja kritiikki koetaan loukkauksena. Pelkästään se että joku on eri mieltä nähdään loukkauksena. 

Joka loukkaantuu esim. täällä anonyymillä keskustelupalstalla niin on jo pahoin kieroon kasvanut.

Ei ollut mikään arvostelu tai kritiikki mistä loukkaannuin. Vaan kyseli typeriä, tunnistin tv-sarjankin mistä oli tietonsa oli saanut. Ei, en pysty matkustamaan vuosisatoja ajassa eteen- tai taaksepäin, enkä kykene muuntautumaan eri ammatin edustajaksi. Tsiisus! Taran monta elämää ei ole reality sarja!

Miksi siitä pitää loukkaantua että joku tuntematon kyselee typeriä?

Vierailija
22/62 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä on aika tarkat toimintaohjeet. Esitetään tietyt kysymykset jne. eikä mennä mukaan valitukseen. Tästä aika moni vetää herneitä nenään, koska oletetaan, että nyt siellä tuetaan tätä minun sairasta malliani ajatella ja se paska neuvoja ei sanokaan, että vika on maailmassa vaan vaatii minua, uhria, ajattelemaan.

Sähköisessö viestinnässä olisi tärkeää käyttää sanoja tai hymiöitä, jotka toisivat empaattisuuden ja inhimillisyyden tunnetta. Kun elekieltä ei ole, on se korvattava jollain, jottei avunhakijalle tule tylysti kohdeltu oli.

Hymiöillä voi myös v *ttuilla.

Ikäänkuin että me nauretaan täällä kaikki sinulle hyväntahtoiselle hölmölle. Etenkin joku naisvaltainen palsta missä on paremmat hymiöt harrastaa tätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minut leimattiin hulluksi oikein kunnolla. Ennakkoluulot oli vanhanaikaisia ja perustui televisiosarjoihin. Kun kerroin että olin järkyttynyt loukkauksesta niin minun viestiin ei enää vastattu. Poisti varmaan kaikki viestit siitä keskustelusta ettei jäänyt kiinni niistä puheista. Törkeän tökeröä touhua.

Se että järkytytään loukkuksista on yhä yleisempää. 

Hoito-ohje:

Älä järkyty loukkauksista.

Se että järkyttyy loukkauksista johtuu vääränlaisesta maailmankuvasta. Kyse ei edes ole siitä että järkytytään loukkauksista vaan siitä että arvostelu ja kritiikki koetaan loukkauksena. Pelkästään se että joku on eri mieltä nähdään loukkauksena. 

Joka loukkaantuu esim. täällä anonyymillä keskustelupalstalla niin on jo pahoin kieroon kasvanut.

Ei ollut mikään arvostelu tai kritiikki mistä loukkaannuin. Vaan kyseli typeriä, tunnistin tv-sarjankin mistä oli tietonsa oli saanut. Ei, en pysty matkustamaan vuosisatoja ajassa eteen- tai taaksepäin, enkä kykene muuntautumaan eri ammatin edustajaksi. Tsiisus! Taran monta elämää ei ole reality sarja!

Kaikki tänne jätetyt viestit käsitellään yksittäisinä viesteinä. 

Jos kirjoittaa "tarinaa" monessa viestissä niin kannattaisi suoraan ilmaista se jotenkin. Eihän siinä ole mitään järkeä että tarinan kertoja mieltää kirjoittamansa viestiketjun ja lukija vastaa aina yksittäiseen viestiin?

Anteeksi.

Yhdistin vahingossa toisen keskustelijan ap:hen.

Vierailija
24/62 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä on aika tarkat toimintaohjeet. Esitetään tietyt kysymykset jne. eikä mennä mukaan valitukseen. Tästä aika moni vetää herneitä nenään, koska oletetaan, että nyt siellä tuetaan tätä minun sairasta malliani ajatella ja se paska neuvoja ei sanokaan, että vika on maailmassa vaan vaatii minua, uhria, ajattelemaan.

Sähköisessö viestinnässä olisi tärkeää käyttää sanoja tai hymiöitä, jotka toisivat empaattisuuden ja inhimillisyyden tunnetta. Kun elekieltä ei ole, on se korvattava jollain, jottei avunhakijalle tule tylysti kohdeltu oli.

Hymiöillä voi myös v *ttuilla.

Ikäänkuin että me nauretaan täällä kaikki sinulle hyväntahtoiselle hölmölle. Etenkin joku naisvaltainen palsta missä on paremmat hymiöt harrastaa tätä.

Joo ei olisi ensimmäinen kerta kun pullaposkihymiöt tulee ilkkumaan.

Vierailija
25/62 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli huono olo siitä, että en kokenut tulleeni kuulluksi. Se on kuitenkin tärkeämpää kuin mikään "hyvien" neuvojen saaminen. Se että päivystäjä vaan laittaa kysymyksiä eikä mitenkään kommentoi/reagoi omiin vastauksiini tai kirjoituksiini antaa sellaisen kuvan, että ei tämä ole mikään keskustelu tai vuorovaikutustapahtuma vaan tämä tyyppi vain laittaa näitä kysymyksiään voittaakseen aikaa tai siksi ettei hän todella tiedä mitä vastata. Tällaisen ihmisen ei pitäisi olla vapaaehtoisena.

Tai sitten toinen strategia on se, että päivystäjä toistaa kaiken mitä sanon ("kirjoitat, että koet itsesi yksinäiseksi" "kirjoitat olevasi masenutunut ja elämäntilanteesi ahdistaa sinua" jne. jne. Mitä keskustelua tuollainen on?!? Tai miten sen pitäisi auttaa minua?)

Ja mitä tuohon "ei mennä mukaan valitukseen" tulee niin itse ainakin olisin vain kaivannut keskusteluseuraa ja ehkä kuuntelijaa vaikeassa elämäntilanteessa. Sitä en valitettavasti löytänyt vaan jäi vaan huono olo koko jutusta.

-10

Tosi kurjaa, että sait samalla tavalla kurjan kokemuksen kuin minäkin. :( Nimenomaan tuo, ettei kokenut tulleensa kuulluksi, oli tuossa chatissa se ikävin kokemus. Toki itselläni lisänä vielä tuo päivystäjän äkkinäinen häviäminen. Argumentoit hyvin. Allerkirjoitan kaiken. Nuo auttavien chattien päivystäjät voisivat minusta pyrkiä sellaiseen kaverimaiseen keskustelutyyliin, kun kerran he eivät mitään ammattiauttajia ole. Sellainen tyyli varmasti toisi useammalle lohtua. Etenkin heille, joilla ei ole niitä oikeita ystäviä.

ap

Vierailija
26/62 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykynuorille pitäisi tehdä kirjanen että mikä on normaalia käytöstä kuhunkin tilanteeseen ja että kuinka kauan esimerkkitapauksessa olevaa loukkausta voi omassa päässään pyöritellä ja että miten asiat jätetään taakse ja jatketaan elämää.

Mistä tiedät että ap on "nykynuori"? Missään ei tullut ilmi ap:n ikä. Hän kertoi lisäksi olevansa masentunut, ja masentuneena ottaa tuollaiset asiat tavallista enemmän itseensä ja ne saattavat jäädä vaivaamaan päiväkausiksi. Mutta kiva että sinäkin olet noin empaattinen.

Vierailija
27/62 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
28/62 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aivan tällaisesta chatista ole kokemusta mutta eräästä toisesta. Tyyppi siellä toisessa päässä vastasi ERITTÄIN hitaasti, kesti aina 5-7 min ennen kuin sain mitään vastausta ja lopulta sain pelkästään väärää tietoa eikä mikään selvinnyt (tässä olisi siis ollut ihan selkeät toimintaohjeet mitä olisi voinut saada jos siellä olisi ollut joku osaava). Samalla tavalla vain häipyi paikalta. Kun olin siinä sitten 15 min odotellut, että vieläkö se siellä yksisormijärjestelmällä kirjoittaa jotain niin lopulta totesin, että taisi lähteä kotiinsa.

Vierailija
29/62 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla itseasiassa jonkin asteinen tabuaihe tämä. Mulla itsellä on aivan järkyttäviä kokemuksia auttavasta puhelimesta (olin hermokivun vuoksi vuosia todella pahassa jamassa henkisestikin.) Näihin palveluihin kun ottaa kontaktia kannattaa muistaa että ne on ihan vapaaehtoisia taviksia ketkä ovat vastailemassa, aivan laidasta laitaan löytyy ihmisiä. Ehkä tuo koko idea on vähän niin ja näin, miten joku randomihminen voi puhelimitse auttaa jotain traumatisoitunutta äärimmäisen huonosti voivaa ihmistä kun se on ihan koulutetuille psykoterapeuteillekin tarpeeksi haastavaa. Tietysti sellaisessa tilanteessa kun joku on itsetuhoinen saattavat soittaa ambulanssin paikalle mikä on hyvä. Ehkä puhelimen nimi pitäisikin olla joku "itse**rhanehkäisypuhelin", monissa maissa onkin tuollainen.

Vierailija
30/62 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kanssa ihan samanlainen kokemus. Eivät itseasiassa kuuntele lainkaan vaan laittavat vaan noita kysymyksiä ja koko keskustelu on siinä.

Vierailija
31/62 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kiva muiden apua tarvitsevien odotella linjoilla, kun yks arpoo vastausta yksinkertaisiin kysymyksiin 5 minuuttia. Jos et osaa ilmaista itseäsi kirjallisesti, niin suosittelen ihan jotain muuta paikkaa hakea apua kuin chatti.

Vierailija
32/62 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän minä sen. Kai minä lähinnä kaipasin jonkinlaista juttuseuraa tuosta. Kysymykseni täydellinen sivuuttaminen vaan tuntui jotenkin todella loukkaavalta ja etenkin tuo keskustelun äkkinäinen sulkeminen. Tuosta pitäisi vähintäänkin olla edes jonkinlainen varoitus tyyliin "päivystäjä sulkee chatin parin minuutin hiljaisuuden jälkeen, otathan tämän huomioon ja olet todella aktiivinen keskustelussa". Nyt jäin jotenkin todella loukattu fiilis tuosta. ;(

Tietysti joku toinen voi kokea tuollaisen kyselyn nimenomaan siksi ihanaksi juttuseuraksi. Toivottavasti ainakin, että edes joku saa tukea noista.

ap

Ymmärrän sua täysin, olipa todella tökeröä käytöstä vailla mitään empatiaa - noin ei mun mielestä saisi noi avustajat toimia. Yritä unohtaa koko juttu. Kuulostaa siltä, että jopa täältä voisit saada parempaa vertaistukea. 

Vierailija
33/62 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on noista pelkästään huonoja kokemuksia. On joskus ollut joku mukavakin päivystäjä, mutta eivät nekään ole osanneet auttaa.

Lisäksi keskusteluaika on usein niin lyhyt, että siinä ei ehdi kunnolla edes keskustella.

Vierailija
34/62 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chat GPT on paljon parempi ja empaattisempi, suosittelen!

Vierailija
35/62 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä vapaaehtoisia ei liiemmin ole ole otetaan kuka sattuu. Ja aika usein vissiin yks chatti auki vaan

Vierailija
36/62 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko yhdellä ihmisillä paljon porukkaa jonossa. Etsi muita alustoja? Näitä on nykyään myös tekoälypohjaisiakin ja joillekin sekin toimii. Joillekin jopa ihmistä paremmin, mutta ainoastaan kokeilemalla saat selville että mikä sulle toimii. 

Vierailija
37/62 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla oli kerran sellainen, jonka vastauksissa kesti aina sen 5 min. :D

Kirjoitin sellaisesta aiheesta, kun minulla on eräs sairaus, johon ihmiset kommentoivat usein ihan tosi ajattelemattomia ja kamalia juttuja.

Päivystäjä sanoi lopuksi (5 min hiljaisuuden jälkeen), että keksisit itelles jotain tekemistä, niin ei tartte miettiä tollasia turhuuksia.

Vierailija
38/62 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on alle 30v, niin suosittelen Sekasin-chättiä. Se on aivan ylivoimainen. En tiedä, miksi se on niin paljon parempi kuin muut. Tosi suosittu palvelu on. Ruuhkainen.

Vierailija
39/62 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä tuollaiset chätit väliin ja kerro täällä masennuksestasi. Voit saada todellisia ohjeita pelkän liirumlaarumin sijaan.

Vierailija
40/62 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätä tuollaiset chätit väliin ja kerro täällä masennuksestasi. Voit saada todellisia ohjeita pelkän liirumlaarumin sijaan.

Joo, musta on tosi hyvä aihe Vauvalle että mistä saisin iloa elämääni. :) Tee ap ketju! Lupaan, että tuun vastaamaan!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä