Loukkasin avustajaani tahtomattani
Minulla on olut avustaja 2 vuotta. Olimme eilen hoitamassa asioita, kun törmäsimme kaveriini. Juttelimme siinä hetken. Kaverini kysyi, että miksi en ollut vertaisryhmätapaamisessa, että etteikö avustaja muistuttanut minua siitä. Avustajani loukkaantui asiasta. Hän koki ystäväni kettuillevan hänelle, arvostelevan hänen ammattitaitoaan. Lisäksi avustajastani tuntui, etten puolustanut häntä. Suoraan sanoen hämmästyin niin hirveästi kaverini tokaisusta, etten edes saanut sanaa suustani. Eilisen lisäksi kaverini oli kettuillut avustajan mukaan hänelle jo aikaisemmin (en ollut tuolloin paikalla). Avustaja tulkitsi tilanteen niin, että kaverini vihjaa hänen olevan laiska ja huono avustaja. Pyysin anteeksi avustajaltani useaan kertaan, sanoin että minun täytyy puhua kaverini kanssa, kerroin arvostavani avustajaa ja hänen ammattitaitoaan.
Tänään avustaja otti aiheen uudelleen puheeksi. Hän oli loukkaantunut myös siitä, etten puolustanut häntä tarpeeksi ponnekkaasti. Sanoin, että aioin puhua asiasta, kertoa kaverilleni, että hän oli todella loukannut avustajaa ja myös minua, ettei hänen kuulunut puuttua meidän asioihimme jne. Pahoittelin, etten osannut reagoida tarpeeksi pontevasti, sanoin, etten koskaan ollut tyytymätön hänen työhönsä jne. Lupasin soittaa kaverilleni, ja puhua hänen käytöksestään. Avustaja suostui tähän. Sovimme tapaavamme seuraavan kerran viikonloppuna, jolloin meillä oli sovittu, ainutkertainen meno.
Iltapäivällä avustaja ilmoitti peruvansa viikonlopun sovitun työvuoron, koska hän oli niin surullisella tuulella. En tiedä, mitä tekisin. Minulla on todella paha mieli kaikesta. En voi pyytää korvaavaa avustajaa, sillä se pahentaisi vain tilannetta. Koen tämän myös rangaistukseksi itselleni. Olisin voinut hoitaa tilanteen paremmin, mutta kaikki tekevät virheitä. Mitä minun pitäisi tehdä? Toivoisin asiallisia vastauksia kiitos.
Kommentit (62)
Miltä työpaikalta voi muka olla noin vain pois, koska on ”paha mieli”? Avustajasi manipuloi sinua. Älä alistu. Hoida hänen poissaolonsa virallista kautta, ja tilaa se korvaava avustaja että pääset tapahtumasi!
Oletko sitten lörpötellyt kaverillesi avustajastasi tai valittanut hänestä? Nuo asiat kannattaisi pitää yksityisinä - muuten perästä kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Te avustettavat olette joskus tosi hankalia.
Niin olette te avustajatkin. Millä perusteella tämän ketjun ap on esimerkiksi ollut hankala?
Ei avustaja voi jättää työvuoroa väliin siksi että avustettavan kaveri tekee surulliseksi!
Minä olisin tuossa tilanteessa avustajana joko mennyt kauemmaksi, etten kuule mitä kaveri puhuu, esittänyt etten kuule mitä kaveri puhuu(koska eihän avustettavan kaveriasiat minulle kuulu), tai mikäli minulle olisi kaveri osoittanut sanansa suoraan, olisin sanonut vain että olen pahoillani, mutta työtäni koskee vaitiolovelvollisuus, enkä pysty puhumaan siitä sinun kanssasi. Thats it.
Vierailija kirjoitti:
No nyt tulee kyllä sellainen tunne, että avustajasi ei ole pelkkä avustaja omasta mielestään vaan hän taitaa olla jonkunlaisessa tunnesiteessä sinuun? Oletteko eri sukupuolta? Voisiko hän olla ihastunut sinuun ja ola jotenkin mustasukkainen tms?
Painoin alapeukkua siksi, että miten se eri sukupuolta oleminen tähän liittyy? Unohditko jo, että joka kymmenes maailman ihmisistä kykenee ihastumaan samaan sukupuoleen..
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva kuulla sen avustajan versio. Sinänsä en usko että aloitus on edes totta. Kyllähän avustaja itsensä tästä tunnistaisi, kuka kirjoittaisi julkiselle palstalla tällaista? Vammaisille on omat suljetutkin palstat joissa voi setviä avustajaongelmia.
Kaikki avustajat on pyhimyksiä ja avustettavat paholaisia? Tämä selvä. Minusta ap:n kirjoitukset ovat olleet johdonmukaisia ja järjellisiä. Yli 15 vuotta avustajan töitä tehneenä huomaan aika selvästi ongelmatapaukset.
Onko avustettavalla velvollisuus "puolustaa" avustajaansa?
Olet siis haukkunut avustajaasi hänen selkänsä takana. Avustaja ei ole mikään roskakori.
Vierailija kirjoitti:
Onko avustettavalla velvollisuus "puolustaa" avustajaansa?
Eikö avustaja osaa puolustaa itse itseään jos se on tarpeen?
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitat kai "te avustajat"?
Vierailija kirjoitti:
Olet siis haukkunut avustajaasi hänen selkänsä takana. Avustaja ei ole mikään roskakori.
Avustajahan tässä käyttää ap:ta roskakorina. Kostaa ystävän möläytykset ja peruu sovitun avustamisvuoron. Todella lapsellista. Jokainen saa loukkaantua, mutta työt on tehtävä.
Jos annat avustajalle tasaantumisaikaa, ja pyydät sijaisen tilalle?
STORY TIME...
ap vauhdissa jälleen,keksii sitä herjata henkilökohtaista avstajaansa...
Mitähän OIKEESTI on tapahtunut?
sitä emme koskaan saa tietää. Hakee vaan sympatiaa itselleen. Munchausen syndrooma. Keksittyjä asioita.
Vammaset kohtelee avustajia huonosti ihan huomaamattaan.
Vierailija kirjoitti:
STORY TIME...
sitä emme koskaan saa tietää. Hakee vaan sympatiaa itselleen. Munchausen syndrooma. Keksittyjä asioita.
Lääkkeet!
Vierailija kirjoitti:
STORY TIME...
Kuka täällä on herjannut avustajaa? Kuka täällä hakee sympatiaa? Oletko itse avustaja, joka ottaa kaikki keskustelut henkilökohtaisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te avustettavat? Kaikki avustettavathan ovat samanlaisia. Oon itte avustaja, ja musta ap:n avustaja on toiminut tosi tökerösti. Hän se tässä on hankala.
?
Vierailija kirjoitti:
STORY TIME...
AP ei ole haukkunut ja herjannut avustajaansa mutta sinä olet haukkunut ja herjannut APta.
Vierailija kirjoitti:
Oon toiminu avustajana ny 5 vuotta ja sanon vaan sen ettei ap oo kirjoituksensa perusteella hankalaa nähnykää. Valoi päälle ny hei!!
Olisi kiva kuulla sen avustajan versio. Sinänsä en usko että aloitus on edes totta. Kyllähän avustaja itsensä tästä tunnistaisi, kuka kirjoittaisi julkiselle palstalla tällaista? Vammaisille on omat suljetutkin palstat joissa voi setviä avustajaongelmia.