Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Loukkasin avustajaani tahtomattani

Vierailija
01.12.2017 |

Minulla on olut avustaja 2 vuotta. Olimme eilen hoitamassa asioita, kun törmäsimme kaveriini. Juttelimme siinä hetken. Kaverini kysyi, että miksi en ollut vertaisryhmätapaamisessa, että etteikö avustaja muistuttanut minua siitä. Avustajani loukkaantui asiasta. Hän koki ystäväni kettuillevan hänelle, arvostelevan hänen ammattitaitoaan. Lisäksi avustajastani tuntui, etten puolustanut häntä. Suoraan sanoen hämmästyin niin hirveästi kaverini tokaisusta, etten edes saanut sanaa suustani. Eilisen lisäksi kaverini oli kettuillut avustajan mukaan hänelle jo aikaisemmin (en ollut tuolloin paikalla). Avustaja tulkitsi tilanteen niin, että kaverini vihjaa hänen olevan laiska ja huono avustaja. Pyysin anteeksi avustajaltani useaan kertaan, sanoin että minun täytyy puhua kaverini kanssa, kerroin arvostavani avustajaa ja hänen ammattitaitoaan.

Tänään avustaja otti aiheen uudelleen puheeksi. Hän oli loukkaantunut myös siitä, etten puolustanut häntä tarpeeksi ponnekkaasti. Sanoin, että aioin puhua asiasta, kertoa kaverilleni, että hän oli todella loukannut avustajaa ja myös minua, ettei hänen kuulunut puuttua meidän asioihimme jne. Pahoittelin, etten osannut reagoida tarpeeksi pontevasti, sanoin, etten koskaan ollut tyytymätön hänen työhönsä jne. Lupasin soittaa kaverilleni, ja puhua hänen käytöksestään. Avustaja suostui tähän. Sovimme tapaavamme seuraavan kerran viikonloppuna, jolloin meillä oli sovittu, ainutkertainen meno.

Iltapäivällä avustaja ilmoitti peruvansa viikonlopun sovitun työvuoron, koska hän oli niin surullisella tuulella. En tiedä, mitä tekisin. Minulla on todella paha mieli kaikesta. En voi pyytää korvaavaa avustajaa, sillä se pahentaisi vain tilannetta. Koen tämän myös rangaistukseksi itselleni. Olisin voinut hoitaa tilanteen paremmin, mutta kaikki tekevät virheitä. Mitä minun pitäisi tehdä? Toivoisin asiallisia vastauksia kiitos.

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos avustajasi on äitisi ikäinen, niin haluaako mielestään suojella sinua vai määräillä ja pitää kuin lapsenaan? Mietipä sitä. Olen itse ollut avustajan pitkään ja nyt jotenkin kuulostaa, että tämä avustajasi on jotenkin tunnesiteessä sinuun, vaikka ei pitäisi olla. Toinen vaihtoehto, että yrittää hyötyä jotenkin. Mieti ja vaihda avustajaa, jos koet hänen olevan muuta kuin avustajasi!

Vierailija
22/62 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustajan työ on henkisesti raskasta, koska siinä ollaan niin lähellä toista ja tilaisuuksia purkaa paineita on niin vähän. Joskus ne paineet voivat purkautua väärässä paikassa. Minä suosittelen, että et ainakaan pahenna tilannetta omalla asenteellasi, vaan pyri toimimaan niin, että konflikti lievittyisi. Ihmisille pitäisi sallia se, että kaikilla on joskus huono päivä, ja kaikkien sietokyky joskus ylittyy. Sitten siitä mennään eteenpäin ja unohdetaan vanhat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata stressata, olet ollut tilanteessa ainoa täysjärkinen. Joillakin on kauhea pätemisen tarve, jota toteutetaan kyttäämällä toisten työskentelyä huonoin perustein. Avustajan reaktio taas on naurettava, kannattaa harkita vaihtoa, jos on noin heikkopäinen tapaus.

Kaverini käytöksestä teki erityisen kummallista se, että hänellä on itselläänkin avustaja. Kaverini oli kyllä huonolla tuulella, mikä selittää osaltaan hänen käytöstään. Se ei tee siitä tietenkään hyväksyttävää, kuten avustajalle sanoin. 

Vierailija
24/62 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avustajan työ on henkisesti raskasta, koska siinä ollaan niin lähellä toista ja tilaisuuksia purkaa paineita on niin vähän. Joskus ne paineet voivat purkautua väärässä paikassa. Minä suosittelen, että et ainakaan pahenna tilannetta omalla asenteellasi, vaan pyri toimimaan niin, että konflikti lievittyisi. Ihmisille pitäisi sallia se, että kaikilla on joskus huono päivä, ja kaikkien sietokyky joskus ylittyy. Sitten siitä mennään eteenpäin ja unohdetaan vanhat.

Miten ap voi pahentaa tilannetta? Entäs avustajan toiminta? Peruu ilkeyttään sovitun työvuoronkin. Tekisin moisesta avustajasta valituksen. 

Vierailija
25/62 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos voisin, niin tulisin avustamaan sinua vakiavustajasi tilalle.

Vierailija
26/62 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustaja saa pahoittaa mielensä kaverisi puheista. Kuitenkaan hänen ei pitäisi kostaa niitä sinulle niinkuin hän selvästi tekee. Saako hän vielä palkkaakin ko. tunneista?

Vierailija
27/62 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja höpö höpö. Mitä ihmeen paineita? Tällaisten avustajien pitäisi katsoa peiliin.

Vierailija
28/62 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos avustajasi on äitisi ikäinen, niin haluaako mielestään suojella sinua vai määräillä ja pitää kuin lapsenaan? Mietipä sitä. Olen itse ollut avustajan pitkään ja nyt jotenkin kuulostaa, että tämä avustajasi on jotenkin tunnesiteessä sinuun, vaikka ei pitäisi olla. Toinen vaihtoehto, että yrittää hyötyä jotenkin. Mieti ja vaihda avustajaa, jos koet hänen olevan muuta kuin avustajasi!

Kiitos neuvoista, mietin asioita. Avustaja on helpottanut elämääni valtavasti ja auttanut minua monessa asioissa. Olin ajatellut, että meillä on hyvä työsuhde. Tämä on ensimmäinen konflikti.

Vierailija
29/62 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avustajasi on ihan väärällä alalla, jos ottaa noin kovasti itseensä jonkun tuntemattoman tyypin täysin yhdentekevät sanomiset. Olet jo pyytänyt anteeksi (vaikka en oikein ymmärrä mitä anteeksipyydettävää sinulla henkilökohtaisesti tuossa tilanteessa on), joten anna asian olla, ap. Jos avustaja jatkossa keksii itselleen tuollaisia "paha mieli, joten jään kotiin"-syitä, niin voi olla ihan perusteltua vaihtaa avustajaa.

Sehän oli ap:n kaveri eikä mikään nobody!

Vierailija
30/62 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avustajasi on ihan väärällä alalla, jos ottaa noin kovasti itseensä jonkun tuntemattoman tyypin täysin yhdentekevät sanomiset. Olet jo pyytänyt anteeksi (vaikka en oikein ymmärrä mitä anteeksipyydettävää sinulla henkilökohtaisesti tuossa tilanteessa on), joten anna asian olla, ap. Jos avustaja jatkossa keksii itselleen tuollaisia "paha mieli, joten jään kotiin"-syitä, niin voi olla ihan perusteltua vaihtaa avustajaa.

Sehän oli ap:n kaveri eikä mikään nobody!

No kaveri, kaveri. Oikeasti: ap ei haukkunut avustajaansa. Avustajan pitäisi katsoa peiliin ja hävetä.

Vierailija
31/62 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna aikaa. Ehkä avustaja muuttaa vielä mielensä?

Vierailija
32/62 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sylettää ap:n puolesta. Aina kun puhutaan että avustettavat on hankalia niin osaa ne avustajatkin.

Vierailija
33/62 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhdasta ilkeyttä ja vallankäyttöä avustajalta.

Vierailija
34/62 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan toisenlaista lähestymistapaa: jos avustaja on ollut muuten mieluinen ja tämä on poikkeus jne., niin osta avustajalle pieni joululahja. Ehkä hänellä on stressiä tms. ja se laukeaa näin.

Vierailija
35/62 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdotan toisenlaista lähestymistapaa: jos avustaja on ollut muuten mieluinen ja tämä on poikkeus jne., niin osta avustajalle pieni joululahja. Ehkä hänellä on stressiä tms. ja se laukeaa näin.

Vaikka olisi kuinka stressiä ei saa toimia näin kuin ap:n avustaja on toiminut.

Vierailija
36/62 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avustajasi on liian herkkänahkainen. Kuulostat järkevältä ihmiseltä, jolle olisi miellyttävää työskennellä. 

Komppaus tälle.

Oon joskus avustanut oikeasti hankalaa työnantajaa. Aloittajan leipiin tulisin pitkin askelin.

Vierailija
37/62 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin toimien voin taata että ongelmat jatkuvat. Avustaja ylittää sopivan käytöksen rajat ja yrittää kietoa sinua syyllisyyteen. Suosittelen viestimään sinne että vastaisuudessa jos tällaisia mielensäpahoitus-työkyvyttömyyksiä alkaa esiintymään, olet pakotettu lopettamaan yhteistyön ja hakemaan uutta avustajaa. Stoppi tällaiselle heti alkuunsa. Et ole tehnyt mitään väärää.

Vierailija
38/62 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun avustaja ajattelee että haukut häntä ystävällesi. Ystäväsi sitten lipsauttelee niitä ääneen. Sano ystävällesi että pitää omana tietonaan teidän keskustelut tai mielipiteensä.

Vierailija
39/62 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvuoroja ei voi perua syyllä, että on surullinen tai pahoittanut mielensä. Töihin tullaan silloin, kun on työvuoro. Juttele kaverisi kanssa, mutta ilmoita myös avustajalle, että sovitut työvuorot tehdään tai sitten voi etsiä työpaikan muualta. (Vammaispalvelut auttaa virallisen varoituksen tekemisessä ja jos se ei auta niin irtisanomisessa).  

Vierailija
40/62 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo kaverin ilkeily oli toistunut aiemminkin niin ehkä tosiaan avustaja ajatteli että ap haukkuu häntä selän takana kaverilleen.

Sinänsä en ymmärrä noita ohjeita että vaihda avustajaa, heitähän ei ole tarjolla joka oksalla, tuo työ on pitkälti koiran työtä. Parasta yrittää korjata välit jos on muuten ollut tyytyväinen.