Loukkasin avustajaani tahtomattani
Minulla on olut avustaja 2 vuotta. Olimme eilen hoitamassa asioita, kun törmäsimme kaveriini. Juttelimme siinä hetken. Kaverini kysyi, että miksi en ollut vertaisryhmätapaamisessa, että etteikö avustaja muistuttanut minua siitä. Avustajani loukkaantui asiasta. Hän koki ystäväni kettuillevan hänelle, arvostelevan hänen ammattitaitoaan. Lisäksi avustajastani tuntui, etten puolustanut häntä. Suoraan sanoen hämmästyin niin hirveästi kaverini tokaisusta, etten edes saanut sanaa suustani. Eilisen lisäksi kaverini oli kettuillut avustajan mukaan hänelle jo aikaisemmin (en ollut tuolloin paikalla). Avustaja tulkitsi tilanteen niin, että kaverini vihjaa hänen olevan laiska ja huono avustaja. Pyysin anteeksi avustajaltani useaan kertaan, sanoin että minun täytyy puhua kaverini kanssa, kerroin arvostavani avustajaa ja hänen ammattitaitoaan.
Tänään avustaja otti aiheen uudelleen puheeksi. Hän oli loukkaantunut myös siitä, etten puolustanut häntä tarpeeksi ponnekkaasti. Sanoin, että aioin puhua asiasta, kertoa kaverilleni, että hän oli todella loukannut avustajaa ja myös minua, ettei hänen kuulunut puuttua meidän asioihimme jne. Pahoittelin, etten osannut reagoida tarpeeksi pontevasti, sanoin, etten koskaan ollut tyytymätön hänen työhönsä jne. Lupasin soittaa kaverilleni, ja puhua hänen käytöksestään. Avustaja suostui tähän. Sovimme tapaavamme seuraavan kerran viikonloppuna, jolloin meillä oli sovittu, ainutkertainen meno.
Iltapäivällä avustaja ilmoitti peruvansa viikonlopun sovitun työvuoron, koska hän oli niin surullisella tuulella. En tiedä, mitä tekisin. Minulla on todella paha mieli kaikesta. En voi pyytää korvaavaa avustajaa, sillä se pahentaisi vain tilannetta. Koen tämän myös rangaistukseksi itselleni. Olisin voinut hoitaa tilanteen paremmin, mutta kaikki tekevät virheitä. Mitä minun pitäisi tehdä? Toivoisin asiallisia vastauksia kiitos.
Kommentit (62)
Primadonna-avustaja. Älä välitä. Sun kaverillehan sen pitäisi kiukutella.
Avustajasi on liian herkkänahkainen. Kuulostat järkevältä ihmiseltä, jolle olisi miellyttävää työskennellä.
Avustajasi on ihan väärällä alalla, jos ottaa noin kovasti itseensä jonkun tuntemattoman tyypin täysin yhdentekevät sanomiset. Olet jo pyytänyt anteeksi (vaikka en oikein ymmärrä mitä anteeksipyydettävää sinulla henkilökohtaisesti tuossa tilanteessa on), joten anna asian olla, ap. Jos avustaja jatkossa keksii itselleen tuollaisia "paha mieli, joten jään kotiin"-syitä, niin voi olla ihan perusteltua vaihtaa avustajaa.
No nyt tulee kyllä sellainen tunne, että avustajasi ei ole pelkkä avustaja omasta mielestään vaan hän taitaa olla jonkunlaisessa tunnesiteessä sinuun? Oletteko eri sukupuolta? Voisiko hän olla ihastunut sinuun ja ola jotenkin mustasukkainen tms?
Vierailija kirjoitti:
Typerä avustaja, joka ei tajua, että on töissä ja teidän suhde ei ole kaverisuhde. Töissä nyt joskus vain saa paskaa niskaan, vaikka ei ansaitsisikaan.
En nyt sanoisi avustajaa typeräksi, mutta jos ap on pyytänyt anteeksi, niin en ymmärrä mitä avustaja hänelle kiukuttelee.
Me ollaan ihmisiä kaikki. Minä sanoisin avustajalle, että yritetään päästä tästä eteenpäin. Jos kaikki vastaisuudessa yrittävät toimia parhaan tahtonsa ja kykynsä mukaan, ja arvostavat toisiaan, niin eiköhän asiat lutviinnu. Parasta on ehkä olla lempeä ja sovittelunhaluinen kaikessa.
Te avustettavat olette joskus tosi hankalia.
Kokeeko avustaja sitten toimivansa jotenkin väärin, jos hän moisesta loukkaantuu? Jos hän tietää itse olevansa hyvä työssään, niin mitä turhia loukkaantua. Onko avustaja kovinkin nuori?
Vierailija kirjoitti:
Te avustettavat? Kaikki avustettavathan ovat samanlaisia. Oon itte avustaja, ja musta ap:n avustaja on toiminut tosi tökerösti. Hän se tässä on hankala.
Inhottava avustaja. Kostaa sulle kaverisi töppäilyt :(
Kumman teistä olisi pitänyt muistaa tapaaminen?
Ihan järkevästi kirjoitat tänne eli oletan, että avustajan tehtäviin ei kuulu stalkata kalenteriasi.
Ihan turhasta veti melonin nenään. Tilaa se korvaava avustaja .
Voiko avustajaa vaivata joku muu? Entä jos tuo on vaan tekosyy?
Ei kannata stressata, olet ollut tilanteessa ainoa täysjärkinen. Joillakin on kauhea pätemisen tarve, jota toteutetaan kyttäämällä toisten työskentelyä huonoin perustein. Avustajan reaktio taas on naurettava, kannattaa harkita vaihtoa, jos on noin heikkopäinen tapaus.
Vierailija kirjoitti:
No nyt tulee kyllä sellainen tunne, että avustajasi ei ole pelkkä avustaja omasta mielestään vaan hän taitaa olla jonkunlaisessa tunnesiteessä sinuun? Oletteko eri sukupuolta? Voisiko hän olla ihastunut sinuun ja ola jotenkin mustasukkainen tms?
Ei, samaa sukupuolta ollaan. Avustaja voisi olla ikänsä puolesta äitini.
Vierailija kirjoitti:
Kokeeko avustaja sitten toimivansa jotenkin väärin, jos hän moisesta loukkaantuu? Jos hän tietää itse olevansa hyvä työssään, niin mitä turhia loukkaantua. Onko avustaja kovinkin nuori?
Ei, äitini ikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla tämän ketjun ap on hankala? Itse näyttäisin kiukkupussille ovea.
Vaihda avustajasi! Kuulostaa henkiseltä väkivallalta jopa.
Siriina kirjoitti:
Kumman teistä olisi pitänyt muistaa tapaaminen?
Ihan järkevästi kirjoitat tänne eli oletan, että avustajan tehtäviin ei kuulu stalkata kalenteriasi.
Ihan turhasta veti melonin nenään. Tilaa se korvaava avustaja .
Yksi avustajan tehtävistä on auttaa minua kalenterin kanssa, muistuttaa minua asioista, auttaa ajanhallinnassa jne. Muistini on valitettavan huono ja jos olen väsynyt ja kovin kivulias en tahdo muistaa mitään. Avustaja oli muistuttanut minua tapaamisesta. Kuitenkin kaikki on viime kädessä kiinni minusta. Jos minä en muista, se ei ole avustajan vika. Hän on tehnyt parhaansa eikä voi asioille enempää.
Tähänastinen avustajasuhteemme on toiminut niin hyvin, että en haluaisi vaihtaa vielä avustajaa. Toisaalta mietin, että pääseekö avustaja asian yli koskaan tai että jos vastaavanlaisia tilanteita tulee tulevaisuudessa paljon eteen.
Typerä avustaja, joka ei tajua, että on töissä ja teidän suhde ei ole kaverisuhde. Töissä nyt joskus vain saa paskaa niskaan, vaikka ei ansaitsisikaan.