Hoitajat ja avusteinen seksi
Törmäsin tähän asiaan jo opiskeluaikana, kun opiskelin lähihoitajaksi, juttuja oon myös kuullut muilta hoitajilta, mutta en itse varsinaisesti oo asian kanssa tekemisissä ollut. Eilen kuitenkin katoin ylen dokkarin https://areena.yle.fi/1-3970475 aiheesta....
Asia saadaan kuulostamaan siltä, että seksuaalisuus on tarve siinä kuin muutkin ja että siihen pitäisi saada apua ja se on ihmisoikeus... minua kuitenkin ahdistaa asia.. en missään nimessä haluaisi kenenkään asiakkaan/hoidettavan seksuaalisuudessa olla mukana millään tavalla! -.- ärsyttää jos tälläinen tulee normaaliksi, että hoitajat/avustajat avustavat seksissä. Ymmärrän kyllä että voi tuntua pahalta, kun on tarpeita joita ei voi toteuttaa ilman apua, mutta en vaan koe oikeaksi tai hyväksi koko ajatusta. Koulussa kun tästä puhuttiin kurssilla, niin moni opiskelukaveri totesi että voisi hyvinkin avustaa, itse en koe että pystyisin... Tulee paineita asian suhteen, jos tämä sisällytetään jotenkin hoitajan työtehtäviin tulevaisuudessa..
Mitä mielipiteitä aiheesta?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on ihan oma laillinen ammattikunta hoitamaan noita asioita ja se ei hoitokuntaa.
Hoitaja EI osallistu aktiin. Kaikki sen tietävät. Miksi siitä pitää muistuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Buddy kirjoitti:
Olen isairaanhoitaja ja tein parikymmentä vuotta pelkkää yötyötä. Olin enempi psyyken ja päihdepotilaiden kanssa tekemisissä. Olin yksin, mutta ajoin toisen hoitajan kanssa duunissa. Liberaalina miehenä en kieltäytynyt seksistä, jos joku sitä ehdotti. Usein sitä ei vaan käytännössä pystynyt toteuttamaan. Mutta joskus tilanne oli otollinen ja se piti käyttää hyödyksi. Se oli tavallaan win-win tilanne kummallekkin. Jatkoin erikoista uraani loppuun asti ja nyt olen eläkkeellä. Minua on suojellut joku. Kiitos hänelle.
Jos olet harrastanut seksiä potilaiden kanssa, olet rikkonut kaikkia mahdollisia sääntöjä vastaan ja kenties myös syyllistynyt rikokseen.
En tiedä, voi olla. Olen aina tehnyt jutut omalla tyylillä. Kuten sanoin olen liberaali, enkä piukkapipo, kuten useimmat täällä. Olette varmaan aloittamassa hoitajan uraanne.
Buddy kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Buddy kirjoitti:
Olen isairaanhoitaja ja tein parikymmentä vuotta pelkkää yötyötä. Olin enempi psyyken ja päihdepotilaiden kanssa tekemisissä. Olin yksin, mutta ajoin toisen hoitajan kanssa duunissa. Liberaalina miehenä en kieltäytynyt seksistä, jos joku sitä ehdotti. Usein sitä ei vaan käytännössä pystynyt toteuttamaan. Mutta joskus tilanne oli otollinen ja se piti käyttää hyödyksi. Se oli tavallaan win-win tilanne kummallekkin. Jatkoin erikoista uraani loppuun asti ja nyt olen eläkkeellä. Minua on suojellut joku. Kiitos hänelle.
Jos olet harrastanut seksiä potilaiden kanssa, olet rikkonut kaikkia mahdollisia sääntöjä vastaan ja kenties myös syyllistynyt rikokseen.
En tiedä, voi olla. Olen aina tehnyt jutut omalla tyylillä. Kuten sanoin olen liberaali, enkä piukkapipo, kuten useimmat täällä. Olette varmaan aloittamassa hoitajan uraanne.
Minäkin olen liberaali, mutta mielestäni seksi potilaan kanssa on väärin.
Älkää mahtailko tai kehuskelko. Totuus on, että potilaan pesussa tai sen auttamisessa pesunesteellä voi sattua mitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Buddy kirjoitti:
l
Vierailija kirjoitti:
Buddy kirjoitti:
Minäkin olen liberaali, mutta mielestäni seksi potilaan kanssa on väärin.
Kyllähän se väärin on. Potkut ja ehkä muutakin olisi tullut, jos joku olisi nähnyt ja vielä käräyttänyt. Yöt ovat pitkiä ja tylsiä ja kun tämmönen jännä tilanne tulee, niin mukavaahan se on. Naiminenhan on useiden miesten mielessä ja miellän mielessäni tämän voi tehdä. Minulla on ollut aina hyvät käytöstavat.
Suomessa on ihan oma laillinen ammattikunta hoitamaan noita asioita ja se ei hoitokuntaa.