Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitajat ja avusteinen seksi

HOER
01.12.2017 |

Törmäsin tähän asiaan jo opiskeluaikana, kun opiskelin lähihoitajaksi, juttuja oon myös kuullut muilta hoitajilta, mutta en itse varsinaisesti oo asian kanssa tekemisissä ollut. Eilen kuitenkin katoin ylen dokkarin https://areena.yle.fi/1-3970475 aiheesta....

Asia saadaan kuulostamaan siltä, että seksuaalisuus on tarve siinä kuin muutkin ja että siihen pitäisi saada apua ja se on ihmisoikeus... minua kuitenkin ahdistaa asia.. en missään nimessä haluaisi kenenkään asiakkaan/hoidettavan seksuaalisuudessa olla mukana millään tavalla! -.- ärsyttää jos tälläinen tulee normaaliksi, että hoitajat/avustajat avustavat seksissä. Ymmärrän kyllä että voi tuntua pahalta, kun on tarpeita joita ei voi toteuttaa ilman apua, mutta en vaan koe oikeaksi tai hyväksi koko ajatusta. Koulussa kun tästä puhuttiin kurssilla, niin moni opiskelukaveri totesi että voisi hyvinkin avustaa, itse en koe että pystyisin... Tulee paineita asian suhteen, jos tämä sisällytetään jotenkin hoitajan työtehtäviin tulevaisuudessa..

Mitä mielipiteitä aiheesta?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajahan menee siinä että itse aktissa ei hoitaja auta vaan mahdollistaa aktin esim riisumalla asikkaan joka hoitaa itsekseen sitten hommat tai jonkun kumppanin kanssa jne. Ja soolossa avustaja voi vielä laittaa vehkeen päälle jos oma motoriikka ei riitä. Itse akti ei ole hoitajalle kuuluva asia.

Vierailija
22/46 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähes vuoden runkkasin hoidokkiani viikoittain. Sitten alkoi vaatimaan muuta joten pistin pensselit santaan ja vaihdoin alaa kokonaan. Oli aluksi aika inhottavaa mutta kyllä siihen tottui. Kumihanska ja liukkaria tietysti. On jonkin verrran ällöttänyt myöhemminkin anta omalle miehelle käsihoitoja :( En suosittelen kenellekään alkamaan tähän.

hoidokilla ollut onnenpäivät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

M

Vierailija
24/46 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

turpaa vaan ja tippa irti jos alkaa ehdottelemaan handjobia

Vierailija
25/46 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin hyvin ottaa hoidokin siittimen käteeni ja hieroa. Lihaa ja verta se on sekin niin kuin muutkin jäsenet. Naista en oikein voi hieroa sukupuolielimisä, kun olen ite nainen. Jotenkin tökkii, ehkä voisin ehdottaa vibraattori ostamista.

Juuh, vagina ei siis ole samalla tavalla lihaa ja verta? Miten yksinkertainen olet? :D

Vierailija
26/46 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei haloooo

Ei avuisten seksi tarkoita seksiä avustettavan kanssa :D vaan sitä, että avustaa siinä seksissä, kuten muissakin arjen asioissa. Ne jotka oikeasti ovat asiasta kiinnostuneita ja ammattitaitoisia tajuaa, että erotiikkaliikeet, sekä apteekit ovat pullollaan apuvälineitä ja puhutaan SEKSUAALITERVEYDESTÄ, on liikkeitä, jotka ovat erikoistuneet tarjoamaan välineistöä ja tietämystä siitä, millaisia apuvälineitä voi suositella. Toki niiden peseminen ja huoltaminen jää avustajalle.

Ne jotka tämän asian kanssa yleensä eniten kipuilee, ei välttämättä ole sinut oman seksuaalisuutensa kanssa tai pohtivat kysymyksiä moraalittomina tai jotenkin luonnottomina. Me ollaan seksuaalisia olentoja siitä hetkestä kun tänne synnytään, oli vammaa tai ei. Seksuaalisuus on perustarve ja jokaisella tulisi olla oikeus toteuttaa sitä.

Vierailija
27/46 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kykenisi avustamaan seksuaalisuuden toteuttamisessa. Toki jos kyse on vain jostain elottomasta välineestä, esim. pestä/ojentaa käden ulottuville vibraattori en koe asiaa kummemmaksi kuin minkä tahansa muun esineen käsittely.

Mutta kaiken sukupuolielinten koskemisen, aktin näkemisen ja siihen osallistumisen koen liittyvän jo omaan seksuaalisuuteeni. En halua kokea, että jonkun mielestäni seksuaalisesti epämiellyttävän ihmisen seksuaaliset teot jäävät mieleeni. Kuvittelisin tästä seuraavan ahdistusta tai peräti kuvotusta myöhemmin. Ajatuksen tasolla koen jonkun mielestäni epäviehättävän ihmisen tyydyttämisen seksuaalisesti hyvin inhottavana ja ahdistavana ajatuksena.. Toki avustettava voi olla hoitajan mielestä seksuaalisesti kiinnostava tai haluttava, jolloin taas kaikki hoitajan ammatillisuuteen liittyvät arvot ja rajat ovat vaarassa hämärtyä.

Vierailija
28/46 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on niin sairas, ettei itse pysty itse runkkaamaan, ei taida paljon halujakaan olla. Ei kai sitä terveenäkään jokainen seisokki tai kostuminen orgasmiin johda? Enkä kyllä olettaisi hoitajan runkkaavan itseäni sairaalassa. Pitäisin sitä jotenkin huomattavan henkilökohtaisena, en vain auttamisena välittömän halun tyydyttämisessä. Moinen olisi hämmentävää.

Mitä tulee seksiin oikeutena, niin kyllä se vain on oikeus. Vai keneltä seksin saa kieltää? Haluaisin kuulla seksinvastustajien viisaita kantoja tästä. Meillä vain ei ole suoranaista oikeutta toistemme ruumiisiin. Se koskee myös hoitajien oikeutta omaan seksuaalisuuteensa.

Vierailija
29/46 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppilaitoksessani kävi seksuaalineuvoja puhumassa, ja tätäkin aihetta sivuttiin. Luennosta jäi ahdistus ja huono maku suuhun. Luennoitsija tuntui olevan sitä mieltä, että jos hoitaja kieltäytyy näistä hommista, hän ei ole sinut seksuaalisuutensa kanssa. Herranjumala, ihmisiä näissä asioissa neuvova henkilö sanoo noin ja vieläpä syyllistää! Seksi on kuulemma ihmisoikeus ja tämän oikeuden epääjät rikollisia. Mutta entä sen hoitajan ihmisoikeudet?

Naisvaltaisia aloja väheksytään jo muutenkin, ja nyt meistä halutaan kouluttaa seksityöntekijöitä.

Vierailija
30/46 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten suhtaudutte pyörätuolia tarvitsevan miespotilaan hyvinvoinnin auttamiseen?

Vierailija
31/46 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi vttu!!!!

Vierailija
32/46 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako tuollaisen avustajan myös eronnut ja yksinäinen työtön? Tarvitaanko kelaan millainen lääkärinlausunto henkilökohtaisesta avustajasta? Onko avustaja mahdollista valita itse? 😛

Vierailija
33/46 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksuaalineuvoja kirjoitti:

Hei haloooo

Ei avuisten seksi tarkoita seksiä avustettavan kanssa :D vaan sitä, että avustaa siinä seksissä, kuten muissakin arjen asioissa. Ne jotka oikeasti ovat asiasta kiinnostuneita ja ammattitaitoisia tajuaa, että erotiikkaliikeet, sekä apteekit ovat pullollaan apuvälineitä ja puhutaan SEKSUAALITERVEYDESTÄ, on liikkeitä, jotka ovat erikoistuneet tarjoamaan välineistöä ja tietämystä siitä, millaisia apuvälineitä voi suositella. Toki niiden peseminen ja huoltaminen jää avustajalle.

Ne jotka tämän asian kanssa yleensä eniten kipuilee, ei välttämättä ole sinut oman seksuaalisuutensa kanssa tai pohtivat kysymyksiä moraalittomina tai jotenkin luonnottomina. Me ollaan seksuaalisia olentoja siitä hetkestä kun tänne synnytään, oli vammaa tai ei. Seksuaalisuus on perustarve ja jokaisella tulisi olla oikeus toteuttaa sitä.

Avusta toki itse, jos haluat. Itse en miksikään prostituoiduksi rupea.

- hoitoalan opiskelija

Vierailija
34/46 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, jotenkin vierastan ajatusta, että ohjaisin kädestä pitäen hoidokin kalua osumaan reikään tai tukisin häntä pysymään panoasennossa. Kyllä seksistä tulisi liian kliinistä. Vemputtaan en kyllä ala.

Siis kenelle siitä tulisi liian kliinistä?

Vierailija
35/46 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on niin sairas, ettei itse pysty itse runkkaamaan, ei taida paljon halujakaan olla. Ei kai sitä terveenäkään jokainen seisokki tai kostuminen orgasmiin johda? Enkä kyllä olettaisi hoitajan runkkaavan itseäni sairaalassa. Pitäisin sitä jotenkin huomattavan henkilökohtaisena, en vain auttamisena välittömän halun tyydyttämisessä. Moinen olisi hämmentävää.

Mitä tulee seksiin oikeutena, niin kyllä se vain on oikeus. Vai keneltä seksin saa kieltää? Haluaisin kuulla seksinvastustajien viisaita kantoja tästä. Meillä vain ei ole suoranaista oikeutta toistemme ruumiisiin. Se koskee myös hoitajien oikeutta omaan seksuaalisuuteensa.

Jos on vaikka 4-raaja-amputaatio, niin paha se on itse tietenkään hoitaa. Mutta ei minusta kuulu hoitajien tehtäviin runkata tai muutoin tyydyttää potilaita. Eri asia esim. kääntää sopivaan asentuun että voi itseään hinkata tms. ja sillä tavoin täyttää tarpeensa. Tai avaa oven maksulliselle naiselle, jonka asiakas on itse tilannut jne. Jos sitten olisi halvautunut, niin silloin ei tietes toimisi vekeet, kun ei ole tuntoa.

Vierailija
36/46 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairaanhoitaja ja tein parikymmentä vuotta pelkkää yötyötä. Olin enempi psyyken ja päihdepotilaiden kanssa tekemisissä. Olin yksin, mutta ajoin toisen hoitajan kanssa duunissa. Liberaalina miehenä en kieltäytynyt seksistä, jos joku sitä ehdotti. Usein sitä ei vaan käytännössä pystynyt toteuttamaan. Mutta joskus tilanne oli otollinen ja se piti käyttää hyödyksi. Se oli tavallaan win-win tilanne kummallekkin. Jatkoin erikoista uraani loppuun asti ja nyt olen eläkkeellä. Minua on suojellut joku. Kiitos hänelle.

Vierailija
37/46 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksuaalineuvoja kirjoitti:

Hei haloooo

Arvoisa seksuaalineuvoja ja aktivisti,

Sinulle tämä asia on tuttu ja kenties luonnollinen itsestäänselvyys. Kaikille se ei sitä kuitenkaan ole. Pyydän sinua siis miettimään, miten puhut asiasta. Älä syyllistä ihmistä, joka ei halua osallistua tähän toimintaan.

Kaikista ihmisistä juuri sinun luulisi tietävän, että monille ihmisille seksuaalisuus voi olla syystä tai toisesta kipeä ja hankala asia. Toistan: älä syyllistä. Älä painosta. Kun puhut asiasta, muista mainita myös hoitajan itsemääräämisoikeus. Muista mainita vapaaehtoisuus. Vai onko vapaaehtoisuus sittenkin vähän sellainen asia, joka teiltä asian puolestapuhujilta tuppaa unohtumaan?

Sinun mielestäsi me asiaan varauksella suhtautuvat olemme hirvittäviä moralisteja. Itse kuitenkin syyllistyt myös moralisointiin syyttäessäsi asian kanssa kipuilevia ties miksi. Jos ihminen ei ole "seksuaalisuutensa kanssa sinut", se ei saa olla pilkan eikä syyllistämisen aihe.

T: Hoitoalan opiskelija

Vierailija
38/46 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Buddy kirjoitti:

Olen sairaanhoitaja ja tein parikymmentä vuotta pelkkää yötyötä. Olin enempi psyyken ja päihdepotilaiden kanssa tekemisissä. Olin yksin, mutta ajoin toisen hoitajan kanssa duunissa. Liberaalina miehenä en kieltäytynyt seksistä, jos joku sitä ehdotti. Usein sitä ei vaan käytännössä pystynyt toteuttamaan. Mutta joskus tilanne oli otollinen ja se piti käyttää hyödyksi. Se oli tavallaan win-win tilanne kummallekkin. Jatkoin erikoista uraani loppuun asti ja nyt olen eläkkeellä. Minua on suojellut joku. Kiitos hänelle.

Jos olet harrastanut seksiä potilaiden kanssa, olet rikkonut kaikkia mahdollisia sääntöjä vastaan ja kenties myös syyllistynyt rikokseen.

Vierailija
39/46 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en kykenisi avustamaan seksuaalisuuden toteuttamisessa. Toki jos kyse on vain jostain elottomasta välineestä, esim. pestä/ojentaa käden ulottuville vibraattori en koe asiaa kummemmaksi kuin minkä tahansa muun esineen käsittely.

Mutta kaiken sukupuolielinten koskemisen, aktin näkemisen ja siihen osallistumisen koen liittyvän jo omaan seksuaalisuuteeni. En halua kokea, että jonkun mielestäni seksuaalisesti epämiellyttävän ihmisen seksuaaliset teot jäävät mieleeni. Kuvittelisin tästä seuraavan ahdistusta tai peräti kuvotusta myöhemmin. Ajatuksen tasolla koen jonkun mielestäni epäviehättävän ihmisen tyydyttämisen seksuaalisesti hyvin inhottavana ja ahdistavana ajatuksena.. Toki avustettava voi olla hoitajan mielestä seksuaalisesti kiinnostava tai haluttava, jolloin taas kaikki hoitajan ammatillisuuteen liittyvät arvot ja rajat ovat vaarassa hämärtyä.

Näin juuri. Hoitotyössä vieraaseen ihmiseen koskeminen voi alussa olla vaikeaa muutenkin ja vaatii totuttelua. Jos hoitotilanteisiin liittyisi jokin seksuaalinen ulottuvuus, kokisin tilanteen todella vaikeana ja kiusallisena. Rajat ja niiden noudattaminen on todella tärkeää.

Vierailija
40/46 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pelännyt eniten sitä elämässäni, että molemmat käteni katkeaisivat jossain kamalassa onnettomuudessa, tai vastaavaa ja joutuisin muiden autettavaksi. Himo säilyisi kuitenkin ja heppi doijaisi normaalisti, muttei itseään pystyisi helpottamaan. Näitä lukiessa pelko väistyy, koska uskallan luottaa, että joku ihana omahoitaja siinä tapauksessa antaisi minulle. Nami ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kahdeksan