Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjojen irtokannet, MIKSI!?

Vierailija
01.12.2017 |

Miksi ne pitää olla? Kirjan kun avaa niin ne lähtee saman tien lerputtalaan ja kohta ne onkin jo jossain jalkovälissä jos ei vahdi. Onko ne tarkoitus ottaa pois kirjan lukemista varten? Miksi ei voi vain olla kiinteät kannet, kun se on ihan samaa materiaalia ja saman näköinen?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miepä kiepautan sen valkoisen puolen päälle, ettei juntit linjurissa nää mitä luen

Vierailija
22/44 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini päätti säästää ja asensi itse astianpesukoneen. Letkuksi hän laittoi puutarhaletkua. 

Jossain vaiheessa sitten pesukone oli päällä ja tiskaaja nukkumassa niin letku lähti irti ja vesivahinko kasteli 5 kerrosta. Elikkäs se siitä rahansäästöstä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kirjan haluaa myydä eteenpäin, papeeikannet pitää säästää. Antikvariaatit eivät ota nakukirjoja myyntiin.

Vierailija
24/44 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverini päätti säästää ja asensi itse astianpesukoneen. Letkuksi hän laittoi puutarhaletkua. 

Jossain vaiheessa sitten pesukone oli päällä ja tiskaaja nukkumassa niin letku lähti irti ja vesivahinko kasteli 5 kerrosta. Elikkäs se siitä rahansäästöstä.

Ja kaikkien kirjojen irtokannetkin tietysti menivät samalla pilalle?

Vierailija
25/44 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtopaperi on syntynyt ajalla, jolloin ei ollut teknisesti mahdollista painaa markkinointitekstiä ja -kuvaa suoraan kanteen. Lukiessa ne otetaan pois. Ne voi laittaa roskiin, jos kirja on ostettu vain luettavaksi, jälleenmyynnissä (ne kirjat joilla on jälleenmyyntiarvoa) ne nostavat hintaa.

Vierailija
26/44 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sitten olen aina kuvitellut olevani normaali, mutta nyt huomaan olevani outo ja poikkeava. Minulla ei ole koskaan ollut ongelmaa kirjan paperisten "irtokansien" kanssa kirjoja lukiessa, en ole niitä roskiin heittänyt, ja hyöllystä on helpompi löytää kirja värikkään paperin mukaan kuin tihrustaa samannäköisistä selkämyksistä nimeä.

Vierailija
27/44 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi herranpieksut kun te ootte saanut ongelman aikaiseksi. Mulla ainakin luonnistuu ihan loistavasti kirjan luku niin ettei kansilehteä tarvitse ottaa pois. Ei ole tähtitiedettä. Ja tuntuisi tyhmältä heittää kirja pois sen perusteella. Kansilehdet kumminkin tuo kirjaan oman fiiliksensä kuvituksen yms kautta. 

Vierailija
28/44 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lärpäkkeet on ärsyttäviä, mutta se kirja näyttäisi ilman niitä "arvokkaammalta" kirjahyllyssä. Useinhan ne on esim ruskeita ne kirjat, sellasia näkee jossain hienoissa vanhoissa taloissa hyllyssä metritolkulla. Ehkä ne ei olekkaan vanhoja kirjoja muinaisuudesta vaan niistä on otettu vaan se irtokansi pois 😁

Vierailija
29/44 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saisin itse päättää, niin kaikissa kirjoissa olisi nahkaiset tai kankaiset neutraalin väriset kannet. Paperiset irtokannet ovat ruman ja halvan näköisiä.

Vierailija
30/44 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse heitin ennen ne pois, mutta sitten näin teininä televisiossa, miten joku harmaantunut äijä kertoi niiden lisäävän kirjan arvoa. Sen jälkeen on jäänyt tavaksi säilyttää, lukemisen ajaksi vain pois. Ärsyttäviähän ne on.

Minä aloin heittää irokannet pois, kun mun vanha setä sanoi, ettei hienossa kirjahyllyssä ole irtokansia.

Setä taisi olla väärässä ;)

Vierailija
31/44 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lärpäkkeet on ärsyttäviä, mutta se kirja näyttäisi ilman niitä "arvokkaammalta" kirjahyllyssä. Useinhan ne on esim ruskeita ne kirjat, sellasia näkee jossain hienoissa vanhoissa taloissa hyllyssä metritolkulla. Ehkä ne ei olekkaan vanhoja kirjoja muinaisuudesta vaan niistä on otettu vaan se irtokansi pois 😁

Oliskin ruskeita. Yleensä ne kirjankannet kansipaperin alla on hämmentävän saman näköisiä kuin se paperi. En oikein ymmärrä miksi painaa sama kuva kanteen ja paperiin vielä erikseen. Joskus ne oikeat kannet saattaa olla vähän neutraalimpia, mutta itsellä on ainakin näitä nykyaikaisia riemunkirjavia kovakantisia romaaneja. Kankaalla päällystetyt kirjankannet on kyllä yleensä neutraalimpia. Nahkaisia taas ei taideta enää juuri tehdä.

Vierailija
32/44 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sitten olen aina kuvitellut olevani normaali, mutta nyt huomaan olevani outo ja poikkeava. Minulla ei ole koskaan ollut ongelmaa kirjan paperisten "irtokansien" kanssa kirjoja lukiessa, en ole niitä roskiin heittänyt, ja hyöllystä on helpompi löytää kirja värikkään paperin mukaan kuin tihrustaa samannäköisistä selkämyksistä nimeä.

Sama. Ja minusta ne ovat hienoja, ja saavat kirjat näyttämään arvokkaammilta ja siistimmiltä.

Usein ne ovat myös itsessään kauniita, kuten esim:

https://d1w7fb2mkkr3kw.cloudfront.net/assets/images/book/lrg/9780/0075/…

Vierailija
33/44 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama. Ja minusta ne ovat hienoja, ja saavat kirjat näyttämään arvokkaammilta ja siistimmiltä.

Usein ne ovat myös itsessään kauniita, kuten esim:

https://d1w7fb2mkkr3kw.cloudfront.net/assets/images/book/lrg/9780/0075/…

Tarkoitatko tuota koteloa, jossa kirjasarja on myyty pakettina? Tässä keskustelussa puhutaan paperisista kirjan kannen suojista, joka peittää siis yksittäisen kirjan.

Vierailija
34/44 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä tajua millaiset ovat kirjan irtokannet. Ymmärrän millainen on rikkinäinen kirja.

Et taida juuri lukea kirjoja.

Tai sitten lukee pokkareita ja/tai elektronisia kirjoja. Luen itse todella paljon mutta minun piti vähän aikaa miettiä mistä tässä ketjussa puhutaan. Johtuu siitä että en oikeastaan koskaan osta kovakantisia kirjoja. Odotan että tulee pokkarina, tai jos en voi odottaa, niin ostan kirjan iPadilleni. Ja pokkareissahan ei tietenkään moisia irtokansia ole.

Vierailija
35/44 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki, laittakaa ne irtokannet kirjahyllyyn muiden kirjoje pää.l eicät muusannu siellä ja pysyvät tallessa

Vierailija
36/44 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko tuota koteloa, jossa kirjasarja on myyty pakettina? Tässä keskustelussa puhutaan paperisista kirjan kannen suojista, joka peittää siis yksittäisen kirjan.

En tietenkään. Tarkoitin tuon Tolkien-painoksen kansipapereita, jotka ovat kauniit. Ja paperi tuntuukin hienolta. Vaikea kuvailla näyttämättä kirjoja livenä.

Toki nykyään painetaan myös paljon kauniita kovakantisia kirjoja ilman kansipapereita. Molemmat vaihtoehdot käyvät minulle, mutta kansipapereilla saa monenlaisia efektejä aikaiseksi mitä kansipaperittomilla versioilla ei saa.

Vierailija
37/44 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa irtokannet pois etenkin jos lukee jotain noloa kirjaa julkisella paikalla.

Siksi ne irtokannet on varmaan keksittykin.

Vierailija
38/44 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englanniksi dust jacket: tuossta historiaa ym.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Dust_jacket

Vierailija
39/44 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Englanniksi dust jacket: tuossta historiaa ym.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Dust_jacket

Suomeksi: https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kansipaperi

Vierailija
40/44 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhana lukutoukkana ja kirjojen ystävänä ihmettelen välillä, kun nykyään ei haluttaisi enää kerätä ja säilöä paperikirjoja kotiinsa. Vievät tilaa ja ovat epämääräisen kirjavia. Harvoin niihin tulee enää palattua, ja jos, niin kirjastosta ja netistä kyllä löytyy.