Mitä tehdä kun ei enää jaksa?
Mitä ihmettä pitäisi tehdä, kun tuntuu ettei vaan enää jaksa? Minulla on hoitokontakti masennukseen, mutta seuraava tapaaminen vasta viikon päästä. Tuntuu, että hajoan tähän paikkaan ja en vaan enää jaksa eteenpäin. Haluaisin kaatua maahan ja jäädä siihen makaamaan loppuelämäkseni. Ahdistaa, oksettaa, itkettää (mutta itku ei tule).
Kommentit (53)
Yritä jaksaa ulkoilla. Käy kerran päivässä ihan vaikka kuinka lyhyellä lenkillä, mutta mene ulos. Happi tekee aivoillesi hyvää (kysy vaikka siltä "hoitokontaktilta") ja helpottaa oloa. Lenkki antaa rytmiä päivääsi ja vahvistaa itsetuntoasi, kun jaksat kaikesta huolimatta mennä ulos.
Masennus on vakava, mutta parannettavissa oleva sairaus. Terapia on vaativa, mutta toimiva hoito. Lääkkeet voivat pitää toimintakykyisenä koska ne helpottavat oireita. Lääkkeet eivät kuitenkaan paranna, joten "yhdistelmähoito" on paras.
Jaksamista!
Sinun pitää erota puolisostasi, ainakin väliaikaisesti. Hän saattaa olla syy kaikkeen ja ainakin pahentaa tilannetta.
Mene lifeen tai vastaavaan ja hae kassillinen vitamiineja tueksesi. Pyydä myyjältä apua. Stressi kuluttaa vitamiinit eri tahtiin kuin normaali elämä.
Vierailija kirjoitti:
Sinun pitää erota puolisostasi, ainakin väliaikaisesti. Hän saattaa olla syy kaikkeen ja ainakin pahentaa tilannetta.
Yleensäkin masentuneiden kannattaisi pysyä sinkkuina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakkaa piehtaroimasta omassa pahassa olossasi ja tee jotain hyvää muille niin omakin olosi kohenee auttamisesta.
Tämän kirjoittaja voi avata oman masennusklinikan, jos tämä resepti toimii.
Ihan vaan tiedoksi: todella masentunut ei jaksa tehdä mitään, ei yhtään mitään!
Paitsi kirjoitella palstoille ja valittaa ja kerjätä sääliä...
En kerjää sääliä, todellakaan. Voin vain huonosti ja olo on välillä sietämätön. Halusin purkautua edes johonkin, koska elämässäni ei ole ihmisiä joille voisin näistä jutella.
Minulla on puoliso, joka eilen huusi minulle, että olen patalaiska ja tarpeeton vätys, kun en jaksa tehdä muuta kuin maata sohvalla. Samalla hän kertoi halveksivansa minua, koska tarvitsen masennuslääkkeitä. Tämän jälkeen sain paniikkikohtauksen ja makasin hereillä sängyssä koko yön. Aamulla tunsin oloni niin pahaksi, että tunsin polttavaa tarvetta avautua johonkin, joten tein sen tänne. Kun ihan jokainen hengenveto tuntuu liian raskaalta eikä elämässä ole valonpilkahdustakaan missään, sitä tuntee itsensä aika hätääntyneeksi. Mutta kiitos, juuri sinunlaistesi vastaajien vuoksi en varmasti sorru tänne kirjoittamiseen enää uudestaan.
Tämä on se trolli, joka eilen kertoi täällä maanneensa kaksi viikko sohvalla ja suoltaneensa tänne provon toisensa jälkeen. Ihan selvää provon kehittelyä on ilmassa.
Jos olo on aivan sietämätön niin päivystyksen kautta kannattaa hakeutua osastolle, varsinkin jos on itsemurha-ajatuksia. Olen itse läpikäynyt masennuksen joten tiedän mitä se on. Ja miehesi kuulostaa julmalta idiootilta, suosittelen että alat vakavasti harkita eroa. Voimia sulle, päivä ja hetki kerrallaan ❤
Törkeä mies sinulla! Sen sanon heti ensimmäiseksi, olen pahoillani puolestasi kun miehesi ei ymmärrä tilannetta eikä ole tippaakaan näköjään empaattinen. Luulen että tuo pahentanut oloasi tosi paljon.
Sinuna miettisin kannattaako tuollaista miestä enää edes katella! Tsemppiä sinulle kuitenkin, lepää ja yritä ajatella mukavia asioita. Olet onnekas kun olet saanut sairaslomaa.
Vierailija kirjoitti:
Pyöritätkö jotain ikäviä ajatuksia päässäs? Asiat ei oo niin huonosti kuin miltä masentuneena tuntuu. Tee perusasiat: nukut, syöt, katsot vaikka jotain elokuvaa kun et jaksa enää nukkua. Kyllä sieltä vielä nouset, mäkin olen noussut melko syvistä kuopista ja nyt menee ihan hyvin.
Täällä toinen joka noussut syvästä kuopasta.
Lepää. Lepää. Anna itsellesi lupa levätä. Nyt just ei ole kiire mihinkään eikä tarvitse suorittaa mitään. Seuraava aika ensiviikolla mihin on mentävä.
Valoa on tällä hetkellä sika vähän. Päivät tuntuvat pelkälle yölle. Olisi kuitenkin hyvä että ulkoilisit kodin lähettyvillä. Jos se on vartti jonka pystyt niin hyvä. Älä ota paineita mutta olisi hyvä jos joka päivä kävisit kävelyllä. Vartista puoleen tuntiin ja uskon että sitten kun vahvistut, haluat tehdä pitemmän lenkin. Tulee parempi olo.
Yksi jonka huomasin niin äänitä omia tuntojasi. Todennäköisesti puhelimestasi löytyy tuo toiminto. Ei tarvitse odottaa puheille pääsyä, voit jo nyt purkaa itseäsi mutta terapeutilta saat varmasti keskusteluun apua. Huomasin kun saa itsestä ulos niitä paskoja juttuja niin niihin saa etäisyyttä.
Jos tuntuu että kierit ympyrää ajatuksissa niin äänitä ne ja kuuntele. Alkuun sekin on vaikeaa kuten ulkoilu mutta kannattaa.
Jos olet nainen, huomioi kuukautiskiertosi. Pms aiheuttaa myös paskaa oloa terveellekkin.
Jos sulla on rahaa niin suosittelen D vitamiinia päivittäin. Menee kaks viikkoa ennenkuin varastoissa alkaa sitä olemaan. Ei ole hokkuspokkus kuten ei mielialalääkityskään.
Tsemppiä sinulle!! Nyt on maailman pimein aika, ole siis armollinen itsellesi ja lukitse vastauksesi kesään ja aurinkoon!!
Pyydä jotain rauhoittavaa ja nuku kunnes voit paremmin.
Ole sinä provon huutelija siellä hiljaa ja lopeta ap:n kiusaaminen! Et selvästi tajua mitään masennuksesta joten poistu tästä keskustelusta, kiitos. Voimia sulle ap <3
Vierailija kirjoitti:
Mies on se, joka on kantanut ruoan kaupasta ja pitänyt kodin siistinä, kun ap. vain märehtii kuinka ei ole kiva olla eikä voimat riitä kuin palstalla roikkumiseen. Jos ap. ei jaksa mitään, niin miten hän muka jaksaa käydä kaupassakaan.
Suositttelen myös sairaslomalle jäämistä ensihätään! Kyllä sinä selviät
Vierailija kirjoitti:
Ole sinä provon huutelija siellä hiljaa ja lopeta ap:n kiusaaminen! Et selvästi tajua mitään masennuksesta joten poistu tästä keskustelusta, kiitos. Voimia sulle ap <3
Onhan se nyt ihan selvää, että ap. on sama provoilija, joka eilen täällä paljasti röllineensä täällä kaksi viikkoa sohvan pohjalta käsin. Ei kannata olla noin hyväuskoinen. Jo ap:n oma käytös kertoo, että kyse ei ole siitä mitä hän väittää. Ei muka jaksa mitään, mutta palstalla kyllä jaksaa määkiä ja kinata. Joojoo. Trolli tuo on.
Seuraavaa hoitokontaktia odotellessasi vilkaise kotona ympärillesi tai peiliin ja tee ne muutokset, jotka eniten masentavat. Sen verran masentuneen on jaksettava, käyttää käsiään, että tarttuu toimeen ja siivoaa ympäristöään ja edes pesee hiuksensa.
Vaikka vähän kerrallaan, niin yilee edes jotain tehtyä masen syöveteissä lojumisen ohessa ja kontaktitreffejä odotellessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakkaa piehtaroimasta omassa pahassa olossasi ja tee jotain hyvää muille niin omakin olosi kohenee auttamisesta.
Miten jaksaisin tehdä jotain hyvää muille, kun jaksan juuri ja juuri pysytellä itse hengissä?
Jaksat sinä tännekin purkautua ja vatvoa kuinka huonosti sinun onkaan. Käytä se energia johonkin positiivisempaan. Etsi kotiseudultasi jokin hyväntekeväisyyttä harjoittava taho ja mene sinne avuksi.
LOPETA!!! Miten voit olla näin empatiakyvytön ja tahditon!! Oo hiljaa jos ei ole mitään parempaa sanottavaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se nyt ihan selvää, että ap. on sama provoilija, joka eilen täällä paljasti röllineensä täällä kaksi viikkoa sohvan pohjalta käsin. Ei kannata olla noin hyväuskoinen. Jo ap:n oma käytös kertoo, että kyse ei ole siitä mitä hän väittää. Ei muka jaksa mitään, mutta palstalla kyllä jaksaa määkiä ja kinata. Joojoo. Trolli tuo on.
Voi ollakin provoilija. Myös se voi olla provoilija, joka väitti kaksi viikkoa maanneensa sohvalla keksien provoja. En usko että kukaan oikeasti jaksaisi sellaista. Sai näin sinutkin hermostumaan ja kuvittelemaan että joku tekee niin.
Tiedänmistäpuhun kirjoitti:
Seuraavaa hoitokontaktia odotellessasi vilkaise kotona ympärillesi tai peiliin ja tee ne muutokset, jotka eniten masentavat. Sen verran masentuneen on jaksettava, käyttää käsiään, että tarttuu toimeen ja siivoaa ympäristöään ja edes pesee hiuksensa.
Vaikka vähän kerrallaan, niin yilee edes jotain tehtyä masen syöveteissä lojumisen ohessa ja kontaktitreffejä odotellessä.
Järkyttävää.
Harvoin toivon kelleen pahaa mutta tän kirjoittajan toivon kokevan itse masennuksen. Voi sitten ihan ite nostella käsiään ja viittiä.
Masennus johtuu usein muista ihmisistä. Opettele välittämään heidän arvioistaan vähemmän. Maailma on kova paikka. Valitettavasti. Suutu ja tappele, olet eläin eläinten joukossa ja sentään elossa!
Sen ei luulisi olevan suurin murheesi.
Aika selvää mistä tässä ketjussa on jutun juoni. Sinä märiset, ettet mitään jaksa vaikka palstailla näemmä jaksat. Kun sinulle ehdottaa jotain, niin kaiken tyrmäät, koska et vaan mitenkään jaksa. Ihan typerä ketju, mitähän huvia sinäkin tästä saat.