Kiva joulu taas tulossa: teen joulun miehen suvulle mutten saa yhtään lahjaa
Kommentit (119)
Olen aikaa sitten lopettanut jouluhössötyksen. Ihan oma valinta minkä stressin ottaa.
Kolmen viikon päästä taas pakataan autoon sukset ja ulkoiluvermeet ja ajetaan reiluksi viikoksi Lappiin. Mennään valmiisiin pöytiin syömään, kauas sukulaisista ja tutuista. Ei ylimääräisiä siivouksia kotona, ei leipomuksia eikä lahjojen miettimistä.
Miksi aikuisen ihmisen pitäisi saada joululahjoja? Kai ny ilmanki pärjää.
Ymmärrän aloittajaa. Ei tässä ole kyse jouluhössötyksestä tai miksi aikuisen pitäisi saada lahjoja, vaan epäoikeudenmukaisuudesta, kiittämättömyydestä ja toisten hyväksikäytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Sanotaan nyt vielä että ainoa mistä olen katkera on se, etten koskaan saa edes sitä yhtä joululahjaa, vaikka laitan joulun 15 ihmiselle.
Olen vuoden mittaan laittanut rahaa sivuun eläkkeestäni, sienestänyt, poiminut marjoja, ostanut tarjouksista jne. Pystyn laittamaan ruuat ja kahvit kahvileipineen tälle porukalle. Se mikä kismittää on että sitten ei ole enää rahaa siihen minun lahjaani. Miehelle ostin tohvelit myyjäisistä. Mutta ei se osaa ajatella samalla tavalla minua.
Kukaan ei aseella uhaten sinua pakota joulua laittamaan. Osta itsellesi se lahja ja raavi joulu kasaan siitä mitä jää jäljelle. Sanot vaan tyynesti vieraille kuka voi tuoda mitäkin ja jos eivät tuo, niin eivät tuo.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän aloittajaa. Ei tässä ole kyse jouluhössötyksestä tai miksi aikuisen pitäisi saada lahjoja, vaan epäoikeudenmukaisuudesta, kiittämättömyydestä ja toisten hyväksikäytöstä.
Kyllä minäkin ymmärrän Ammattivalittajan pointin tässä, mutta kun hän uhriutuu. Se tekee tästäkin aloituksesta lähinnä vain ärsyttävän. Totta kai itsekin ottaisin hernettä nokkaan, jos olen uurastanut toisille kivan joulun ja itse en saa mitään, mutta kun asioihin voi itse vaikuttaa. Ammattivalittaja tekee itse itsestään ovimaton ja odottaa, että joku pyyhkii häneen kenkänsä. Sitten valitellaan suureen ääneen monia sivuja, kuinka jonkun kengässä oli kakkaa.
Kyllä tällaisia tilanteita voi olla ja onkin. Tosin ikäluokka on eri, mitä suurin osa palstalaisista on.
Surkeidella katson esim. miten omat vanhemmat ja monet muut puurtavat vuodesta toiseen tiettyjen perinteiden kanssa, koska heillä "ei ole" vaihtoehtoa. Ei siinä auta vaikka kuinka tarjoaa omaa apua tai kertoo, että ei ole pakko.
Sanotaanko nyt hatusta, että varmaan vasta 60-luvulla syntyneet osaavat ajatella, että vaihtoehtojakin on. Sen sijaan mitä tiukemmassa perinteet ovat ja uskomukset tiettyihin asioihin, kuten se, että on jotenkin velkaa jostain, niin myös nuoremmat pysyy perinteissä vaikka omalla kustannuksella ja kynnysmattona. Se vaan on niin.
Ikävä kyllä sota-aika vaikuttaa vielä nykyäänkin (joku vetää herneen nenään sodasta takuulla, mutta historia nyt vaan sanelee sen mitä ollaan tänä päivänä, piste), ja kaikki eivät ole samassa kohtaa tarvehierarkiassa. Jokaiselle ei ole tarpeen tyydyttää omia unelmiaan, vaan he ovat muita varten. Ja toisille köyhyys ja vähävaraisuus ovat todella arkoja paikkoja, silloin ei oma etu ole ensin mielessä. Sen sijaan kun taas 70 luvusta eteenpäin syntyneet ovat voineet aina luottaa sossuun ja korvauksiin häpeilemättä. (Huom! yleistän nyt vahvasti, se on joskus täysin ok kunhan lukijalla on älyä sen verran, että ymmärtää, ettei koske jokaista yksilöä).
Aloittajan puheista käy ilmi, että hän on eläkeläinen, eli ei ihan nuori ainakaan. Monissa aikuisissa elää uskomus, että joulu on lasten juhla, ja aikuiset eivät tarvitse lahjoja. Joskus ajatusmalli voi olla niin, että tietyt aikuiset eivät tarvitse lahjoja. Lisäksi aina samassa paikassa tietyllä tyylillä vietetty joulu piinttyy viertäjiin, eivät he edes ajattele, että joku kärsii ja sydämettömyys on toinen puoli. Ei sitä mallia muuteta noin vain, eikä siihen vältsis mikään auta. Aloittajalle ainut vinkki on, että kerro miehellesi, että olisi kovin mukavaa saada itsekin joululahja tai pari (koska tod.näk. ainut jonka sen voi hankkia) ja kerro fiiliksistäsi joulun suhteen.
Meidän suvussa ko. asia eli extran maksaminen talosta ei olisi mahdollinen ilman sukuriitaa. Tuossa kohtaa ottaisin asioista selvää ja talo vaikka myyntiin. Ette saa sitä eläissänne noilla tiedoilla maksettua ja tässä maailmassa saa vaatia itselleen parempaa.
Tämä nyt yksi näkökulma ja löpinä, vaikka aloittajan tarina olisikin keksitty, koska ko. tilanteita nyt vaan on.. olkaa hyvä, ja pahoittakaa mielenne.
Vierailija kirjoitti:
Ite maksan eläkkeestä.
Ilmaista rahaa ja kehtaat vielä valittaa
vieras. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin ymmärrän Ammattivalittajan pointin tässä, mutta kun hän uhriutuu. Se tekee tästäkin aloituksesta lähinnä vain ärsyttävän. Totta kai itsekin ottaisin hernettä nokkaan, jos olen uurastanut toisille kivan joulun ja itse en saa mitään, mutta kun asioihin voi itse vaikuttaa. Ammattivalittaja tekee itse itsestään ovimaton ja odottaa, että joku pyyhkii häneen kenkänsä. Sitten valitellaan suureen ääneen monia sivuja, kuinka jonkun kengässä oli kakkaa.
Näitä on tämän tästä: taas mun täytyy ostaa/maksaa/hoitaa kun muuten se suuttuu/katkaisee välit/pahoittaa mielensä.
Normaalin ihmisen on vaan mahdoton käsittää tuota ajattelua. Miten joku voi kokea, että hänen on pakko yrittää miellyttää ihmistä joka selvästi käyttää hyväksi? Mitä sitten vaikka se suuttuisi tai panisi välit poikki? Miksi hyväksikäyttäjän seura on niin arvokasta, että ollaan valmiit luopumaan rahoista, vapaa-ajasta ja itsetunnosta kunhan toinen ei vain tykkää huonoa?
Vierailija kirjoitti:
Näin menty 13 vuotta.
Mä oisin laittanut stopin tuollaiselle toisen vuoden jälkeen. Sä nautit kynnysmattoilusta.
Otat äkkilähdön viikoksi tai kahdeksi yksin, lasten tai miehen kanssa ja laitat lentokentältä tekstiviestin että hyvää joulua kaikille. Palaat tammikuussa.
Toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet katkera miehesi saamasta omaishoitajantuesta, jos ja kun olet itse moiseen järjestelyyn suostunut?
Miksi maksatte siskoille 100 000 talosta jonka arvo 120 000? Kaipa siinä miehelläsikin kuuluisi sama osuus olla kun siskoillasi.
Miksi valitat asioista joihin voisit itse vaikuttaa?En olekaan katkera. Älä laita sanoja mun suuhun. Kerroin vain miten asia on kun joku sanoi, että sain omaishoitaja korvauksen. En saanut, mies sai ja ne rahat meni miehen yritykseen.
Ja perunkirjoituksessa talon arvoksi merkittiin 200 000. Käypä arvo on nyt kolme vuotta myöhemmin korkeintaan tuo 120 000. Eli me ollaan oltu velkaa miehen siskoille 150 000 ja kolmessa vuodessa on maksettu heille melkein 50 000. Sata tonnia vielä jäljellä. Ja samalla mä tulin työkyvyttömäksi kun oman vuorotyön lisäksi hoidin meidän lapsen ja anopin. Miehellä on oma yritys, joka vie hänen kaiken ajan eikä tuota paljon mitään kun hänellä on työntekijöitä, jotka on koko aika sairaana ja sivukulut on ihan hirveät.
50 000 € kolmessa vuodessa tekee 1388€/kk. Miten tämä juttu nyt menikään? Ja miten teidän 60-neliöiseen mökkiin mahtuu teidän lisäksenne kymmenen henkeä syömään?
Laita nyt vaikka hius jokaiseen joululatikkoon niin eivät tule teille enää ensi jouluna.
Vierailija kirjoitti:
Oon työkyvyttömänä kotona niin mulla on kuulemma aikaa tehdä.
Älä tee. Avaa suusi ja sano että noutänkjuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä voit kieltäytyä, siis kieltäydy!
En voi.
Älä höpötä paskaa.
Jos tulevat vain saunaan ja syömään, niin eikö tuo kuittaannu joulupuurolla? Tässä tarvitaan nyt vain hieman pokkaa. Kerran kun tarjoilet niille pelkän joulupuuron, niin eivät enää toista kertaa laske sen varaan että kestitset heidät pidemmän kaavan mukaan. Ensi vuonna tulevat vain puurolle ja saunomaan ja häipyvät sitten koteihinsa syömään isommat ruuat.
Olenko ainoa, jolle tulee valtavan masentunut olo tämän ammattivalittajan viesteistä? Ja mikä siinä onkin, etten osaa häipyä hyvän sään aikana kun huomaan että nyt aletaan mennä taas jonnekin synkkiin syövereihin.
Älkää lukeko tämän mielenmyrkyttäjän ketjuja, nämä pilaavat mielenterveyden!
Muista AP ettei sinun todellakaan ole pakko yksin taloudellisesti vastata muitten aikuisten, työssäkäyvien ja hyvässä taloudellisessa tilanteessa olevien ihmisten ja heidän jälkikasvunsa joulutunnelmasta ja joulupöydän antimista - voit ilmoittaa kauniisti sukulaisillenne ( ajoissa ensivuonna vaikka kirjeellä jos kasvotuksin arkailet ja ylipäätään omaan tyylisi sopien ) että ensi vuonna järjestätkin kotonanne joulukahvit vaikka Tapaninpäivänä että lämpimästi tervetuloa kaikille - ja ostat itsellesi sen 13 vuoden juhlatoimikunnan ainoana jäsenenä kunnon läksiäislahjan :)
He eivät VOI asialle MITÄÄN vaikka protestoisivat; anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ja järjestät lämpimän vastaanoton Tapaninpäivänä kahvittelun merkeissä - helpottaa kummasti tulevia joulujasi. Olet liian hyvä heille jos he eivät sinua mitenkään huomioi.
Hyvää joulumieltä tuleviin jouluihin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet katkera miehesi saamasta omaishoitajantuesta, jos ja kun olet itse moiseen järjestelyyn suostunut?
Miksi maksatte siskoille 100 000 talosta jonka arvo 120 000? Kaipa siinä miehelläsikin kuuluisi sama osuus olla kun siskoillasi.
Miksi valitat asioista joihin voisit itse vaikuttaa?En olekaan katkera. Älä laita sanoja mun suuhun. Kerroin vain miten asia on kun joku sanoi, että sain omaishoitaja korvauksen. En saanut, mies sai ja ne rahat meni miehen yritykseen.
Ja perunkirjoituksessa talon arvoksi merkittiin 200 000. Käypä arvo on nyt kolme vuotta myöhemmin korkeintaan tuo 120 000. Eli me ollaan oltu velkaa miehen siskoille 150 000 ja kolmessa vuodessa on maksettu heille melkein 50 000. Sata tonnia vielä jäljellä. Ja samalla mä tulin työkyvyttömäksi kun oman vuorotyön lisäksi hoidin meidän lapsen ja anopin. Miehellä on oma yritys, joka vie hänen kaiken ajan eikä tuota paljon mitään kun hänellä on työntekijöitä, jotka on koko aika sairaana ja sivukulut on ihan hirveät.
50 000 € kolmessa vuodessa tekee 1388€/kk. Miten tämä juttu nyt menikään? Ja miten teidän 60-neliöiseen mökkiin mahtuu teidän lisäksenne kymmenen henkeä syömään?
Laita nyt vaikka hius jokaiseen joululatikkoon niin eivät tule teille enää ensi jouluna.
Niin juuri tämä juttu meni. Ollaan maksettu kolmessa vuodessa miehen siskoille lähes 20 tuhatta euroa kullekin. Ollaan myyty metsää ja säästetty miehen yrityksen tuotoista. Ollaan käytännössä eletty mun pienellä eläkkeellä. Mitään tukia tai apuja on saatu.
Ja en kyllä ymmärrä tuota 60 m2 mökkiä? Meidän talossa on yli 200 asuinneliötä ja ruokasalin pöydän ääreen mahtuu helposti 20 ruokailijaa.
Tee numero siitä joululahjasta. Venäläisnaiset toimii niin. Puhut hyvissä ajoin että saa nähdä mitä tänä vuonna saan joululahjaksi ja onpa kiva että tulee niin paljon väkeä, saan varmaan paljon joululahjoja ja saa nähdä mitä mies ostaa joululahjaksi. Ja sano vielä että älkää sitten joululahjaksi ostako mitään astioita, niitä on tarpeeksi, vaan jotain muuta. Puhut niin paljon siitä joululahjasta koko joulukuun että on se saakeli jos eivät mitään anna. Sitten jos ei tule joululahjaa niin puhut koko aaton siitä että eipä tullut tänäkään vuonna joululahjaa ja on tässä tehty kauheesti hommia ja toivottavasti maistuu, vähän mieleni pahoitin kun ei sitä joululahjaa tullutkaan. Että hauskaa joulua vaan teillekin.
Jos on itsellä paha mieli niin on ihan reilua että on sitten kaikilla muillakin!