Otin lasillisen viiniä, kun kävin vauvan kanssa kaupungilla ja sain paheksuntaa. Mikä siinä on väärin?
Söin lounaan ja sen kanssa lasillinen valkkaria. Vauva nukkui ja itse söin ja luin. Olen ruoan ja viinin ystävä, eikä kysymys ollut humalahakuisesta juomisesta.
Eräs vanhempi rouva tuijotti ja tuhahti paheksuvasti ohimennessään, muut pienten lasten äidit ovat tehneet tiettäväksi, että ei ole sopivaa. Itse en näe tässä kertakaikkiaan mitään ongelmaa. Ulkomailla asuessamme oli aivan tavallinen näky äidit vauvoineen skumppalasillisella tai viinilasi lounaan seurana. Suomessa saisi käydä lähinnä perhekahviloissa (jotka ovat muuten aika järkyttäviä paikkoja).
Tässä maassa on muutenkin todella ahdistavaa olla äiti, sillä äiti ei ole enää ihminen ja oma persoonansa. Kaikelle on pukeutumisesta lähtien asetettu jonkinlainen suositeltava malli. Henkilökohtainen vapaus on vain näennäistä.
Pitää olla todella vahva, jotta jaksaa elää niin kuin itse haluaa pienen lapsen äitinä.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Olin teininä ajautumassa tähän ”vedetään lärvit joka juhannus, uusivuosi, vappu ja viikonloppu”-kulttuuriin, kunnes muutin vuosiksi Keski-Eurooppaan. Siellä sain aivan erilaista esimerkkiä alkoholin käyttöön, jonka seurauksena muutin tapojani radikaalisti. Suomeen palattuani olen iloinen siitä, että nuoret osaavat jo osittain suhtautua alkoholiin sivistysvaltioiden tapaan, mutta edelleen esimerkiksi vanhempani ovat täysin sitä mieltä, että kaikki, jotka ottavat alkoholia, tekevät sen automaattisesti ja tarkoituksella lähes aina Pohjanmaan kautta. Alkoholin tarkoitus on heille edelleen päihtyminen, jopa ruokapöydässä ”sivistyneesti”.
Näin on. Keski-Euroopassa poltetaan mieluummin pilveä. Olut on siinä vain janojuomana, jos sattuu suu kuivumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0/5,lasillisesta valkkaria tulee humalaan.
Taitaa juoppomammat alapeukuttaa.
Niin. Silloin, kun juo harvoin, pienikin määrä nousee kyllä helposti päähän.
Jos juo vaikka sen lasillisen tai jopa kaksi (!) viikossa, niin ei se nyt ihan niin helposti nouse päähän.
No sitähän minä sanoin. Jos juot usein( =viikoittain), ei nouse päähän niin helposti, jos juot harvoin (=kerran vuodessa), lasillinenkin nousee helposti päähän. Olet kai ottanut tänään jo sen pari lasillista (liikaa?), kun ei enää järki tunnu juoksevan kunnolla vai etkö muuten vaan ymmärrä, mitä tarkoittaa, kun otetaan harvoin? Se ei todellakaan ole viikottain:)
Oijoi, nyt alkoi harmittamaan kun muistin että unohdin käydä vauvan kanssa kivassa raflassa salaatilla ja kuoharilla! Nyt se ei enää ole vauva, ja sen kanssa liikkuminen ravintoloissa on vähän semmoista että hyvä jos saa vesilasillisen juotua. Nauti AP hetkistä nukkuvan vauvan kanssa, ja jos lasi viiniä tekee hetkestä vielä vähän paremman niin anna mennä! Elämäänsä tyytyväinen ja tasapainoinen äiti hellii lapsen keskushermostoa paremmin kuin kotiin lukkiutunut ja kaikesta nautinnosta kieltäytyvä marttyyri. Jos lasi viiniä lounaalla on arjen luksusta, niin nauti siitä vaikka joka päivä!
Vierailija kirjoitti:
Söin lounaan ja sen kanssa lasillinen valkkaria. Vauva nukkui ja itse söin ja luin. Olen ruoan ja viinin ystävä, eikä kysymys ollut humalahakuisesta juomisesta.
Eräs vanhempi rouva tuijotti ja tuhahti paheksuvasti ohimennessään, muut pienten lasten äidit ovat tehneet tiettäväksi, että ei ole sopivaa. Itse en näe tässä kertakaikkiaan mitään ongelmaa. Ulkomailla asuessamme oli aivan tavallinen näky äidit vauvoineen skumppalasillisella tai viinilasi lounaan seurana. Suomessa saisi käydä lähinnä perhekahviloissa (jotka ovat muuten aika järkyttäviä paikkoja).
Tässä maassa on muutenkin todella ahdistavaa olla äiti, sillä äiti ei ole enää ihminen ja oma persoonansa. Kaikelle on pukeutumisesta lähtien asetettu jonkinlainen suositeltava malli. Henkilökohtainen vapaus on vain näennäistä.
Pitää olla todella vahva, jotta jaksaa elää niin kuin itse haluaa pienen lapsen äitinä.
Tekstistäsi päätellen olet kuitenkin itse aika hanakka arvostelemaan Suomea ja suomalaisia, mutta sinua ei kuitenkaan saisi kukaan arvostella?
Minä olen myös juonut skumppaa ja viiniä ravintolassa vauvan nukkuessa vaunuissa. En kyllä ole erityisemmin huomannut paheksuvia katseita, varmaan niitäkin kyllä tullut. Itseasiassa äitini toi piccolo pullon samppajaa synnytysosastollekin samana päivänä kun vauva syntyi ja join lasillisen. Tajusin sentään kysyä hoitajalta että onko se ok saamieni lääkkeiden kanssa. Kätilö sanoi että vetele vaan ;).
Käyn kyllä myös perhekahvilassa eikä se minusta ole kamala paikka ollenkaan. Ennakkoluulot olivat kyllä kovat, mutta nyt kun vauva on Jo isompi niin se on loistava paikka leikkiä turvallisesti ja totutella muihin lapsiin.
Vierailija kirjoitti:
Ennen naisia alistivat miehet, nykyään äärimilleen viedyt normit, sosiaalitanttanatsit, ex-miehet ja naapurit (naiset). Feministeille olisi työsarkaa, mutta niillä on nyt tärkeämpää tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Olen tämän imetysvuoden aikana juonut ihan ensimmäisiä kuukausia lukuunottamatta lähes joka viikko (tai ainakin joka toinen viikko) yhden annoksen alkoholia. Joskus olen jopa kolmena päivänä viikossa voinut ottaa lasin viiniä ruoan kanssa, mutta se on ollut aika harvinaista.
En koe olevani alkoholisti, enkä ole ollut kertaakaan humalassa lapsen seurassa tai kotona. Kerran olin hieman humalassa (n. 3 annosta otin), kun vietin tyttöjen kanssa iltaa.
Miksi juot? Miksi et ota ruuan kanssa vettä, maitoa, tms? Haiset ainakin alkoholille ja se syöpyy vauvan muistiin äidin tuoksuksi. Haluatko niin?
Tulisko go girl kannustuksia jos ap olisi juonut olutta? Vaikka tölkistä puistonpenkillä. Jossa kolme kertaa vähemmän prosentteja kun parempaa alkoholismia viinissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tämän imetysvuoden aikana juonut ihan ensimmäisiä kuukausia lukuunottamatta lähes joka viikko (tai ainakin joka toinen viikko) yhden annoksen alkoholia. Joskus olen jopa kolmena päivänä viikossa voinut ottaa lasin viiniä ruoan kanssa, mutta se on ollut aika harvinaista.
En koe olevani alkoholisti, enkä ole ollut kertaakaan humalassa lapsen seurassa tai kotona. Kerran olin hieman humalassa (n. 3 annosta otin), kun vietin tyttöjen kanssa iltaa.
Miksi juot? Miksi et ota ruuan kanssa vettä, maitoa, tms? Haiset ainakin alkoholille ja se syöpyy vauvan muistiin äidin tuoksuksi. Haluatko niin?
Hahhah. Haisen huomattavasti useammin puklulta, hieltä ja scheisselta kuin alkoholilta, joten ihan ilomielin otan sen tuoksun tähän kimaraan kyllä.
T. ohis joka myös nauttii viiniä hyvän ruoan kanssa silloin tällöin.
Vierailija kirjoitti:
Tulisko go girl kannustuksia jos ap olisi juonut olutta? Vaikka tölkistä puistonpenkillä. Jossa kolme kertaa vähemmän prosentteja kun parempaa alkoholismia viinissä?
Tämä.
Minusta on aika huolestuttava ajatustapa että salassa tuo on ok (kuka tietää mihin se voisi johtaa?) mutta julkisesti ja avoimesti paheksuttavaa ja tuomittavaa.
Voisi sitä kutsua kaksinaismoraaliseksi tai tekopyhyydeksi.