Otin lasillisen viiniä, kun kävin vauvan kanssa kaupungilla ja sain paheksuntaa. Mikä siinä on väärin?
Söin lounaan ja sen kanssa lasillinen valkkaria. Vauva nukkui ja itse söin ja luin. Olen ruoan ja viinin ystävä, eikä kysymys ollut humalahakuisesta juomisesta.
Eräs vanhempi rouva tuijotti ja tuhahti paheksuvasti ohimennessään, muut pienten lasten äidit ovat tehneet tiettäväksi, että ei ole sopivaa. Itse en näe tässä kertakaikkiaan mitään ongelmaa. Ulkomailla asuessamme oli aivan tavallinen näky äidit vauvoineen skumppalasillisella tai viinilasi lounaan seurana. Suomessa saisi käydä lähinnä perhekahviloissa (jotka ovat muuten aika järkyttäviä paikkoja).
Tässä maassa on muutenkin todella ahdistavaa olla äiti, sillä äiti ei ole enää ihminen ja oma persoonansa. Kaikelle on pukeutumisesta lähtien asetettu jonkinlainen suositeltava malli. Henkilökohtainen vapaus on vain näennäistä.
Pitää olla todella vahva, jotta jaksaa elää niin kuin itse haluaa pienen lapsen äitinä.
Kommentit (71)
En näe ongelmaa. Se oli varmaan joku oman elämänsä muiden ohjailuun antanut katkera vitsi.
Jotkuthan kuvittelevat, että se viini menee suoraan äidinmaitoon, voisikohan olla kyse siitä? Muuten en kyllä osaa arvata mistä olisi kyse.
Lääkärikin sanoi, että yksi tai kaksi annosta ei vaikuta imetyksen kannalta tai muutenkaan mihinkään. Onneksi minua ei kiinnosta muiden mielipiteet, vaan ainoastaan faktat.
0/5,lasillisesta valkkaria tulee humalaan.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärikin sanoi, että yksi tai kaksi annosta ei vaikuta imetyksen kannalta tai muutenkaan mihinkään. Onneksi minua ei kiinnosta muiden mielipiteet, vaan ainoastaan faktat.
Onhan pullo kossuakin yksi annos.
Vierailija kirjoitti:
No niinpä.
Ei minuakaan kiinnosta muiden mielipiteet, mutta huono ja ärsyyntynyt fiilis noista tulee. Kun joku tuntematon puuttuu tarpeettomasti elämään, millä oikeudella.
WT:t ei katos osaa lopettaa yhten lasiin. Menee sitten aina niin monta pulloa ku tarvii että menettä tajun keskellä omia oksennuksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole. Annos on esim. 12 cl mietoa viiniä tai normaali tölkillinen olutta.
Vapaassa maassa sinulla on oikeus juoda viiniä, rouvalla oikeus tuhahdella, ja sinulla taas oikeus olla piittaamatta rouvan tuhahteluista.
Olen tämän imetysvuoden aikana juonut ihan ensimmäisiä kuukausia lukuunottamatta lähes joka viikko (tai ainakin joka toinen viikko) yhden annoksen alkoholia. Joskus olen jopa kolmena päivänä viikossa voinut ottaa lasin viiniä ruoan kanssa, mutta se on ollut aika harvinaista.
En koe olevani alkoholisti, enkä ole ollut kertaakaan humalassa lapsen seurassa tai kotona. Kerran olin hieman humalassa (n. 3 annosta otin), kun vietin tyttöjen kanssa iltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annos kossus on 4cl niinku kaikissa väkevissä.
Vierailija kirjoitti:
Olen tämän imetysvuoden aikana juonut ihan ensimmäisiä kuukausia lukuunottamatta lähes joka viikko (tai ainakin joka toinen viikko) yhden annoksen alkoholia. Joskus olen jopa kolmena päivänä viikossa voinut ottaa lasin viiniä ruoan kanssa, mutta se on ollut aika harvinaista.
En koe olevani alkoholisti, enkä ole ollut kertaakaan humalassa lapsen seurassa tai kotona. Kerran olin hieman humalassa (n. 3 annosta otin), kun vietin tyttöjen kanssa iltaa.
Kuulostaahan toi tosi paljolta ottaen huomioon että alkoholinkäyttöä ei suositella imettäessäkään. Mutta jokainen tekee omat päätöksensä. Jotku käyttää huumeita/röökaa/dokaa koko raskausajanki että.
Jätä toisten mulkaisut omaan arvoonsa. He eivät tiedä elämästäsi, eivät sitä juotko lasillisen pari vuodessa vai lasillisen pari viikossa. Jos mulkaisun sijaan joku tulisi vielä sanomaan niin voisi siihen todeta vain että "hanki oma elämä."
Siihen on nyt vaan totuteltava. Lapsesi on vasta vauva -parempi totutella nyt, kun vauva ei vielä ime sinun muiden mielipiteistä ärsyyntymisiä omiksi käytösmalleikseen. Juot sitä viiniä lounaallasi, siinä ei ole mitään väärää. Jonkun muun mielestä sen sijaan tilanteessa on paljonkin väärää, esimerkiksi: olit ilman miestä, olet nyt kotiäitinä, pukeuduit liian paljastavasti, vauvalla oli vääränlaiset vaatteet, luit asenteellisia lehtiä, et hymyillyt tarpeeksi, olet värjännyt hiukset, et ole värjännyt hiuksiasi, olet alkoholisti, käytät myös huumeita, et ymmärrä ottaa salaa kotona, sinulla menee liian hyvin, et ymmärrä muita. Näin niinkuin alkuun joitain listatakseni.
Vinkki ensikertalaiselle, älä itse katso muita, niin kauan kuin tunnet itsestäsi, että saatat ottaa muiden ilmeistä itseesi. Mikäli teet jotain omasta mielestäsi helposti tuomittavaa (joit viiniä), keksi jo etukäteen päässäsi hyvä lause siltä varalta, että joku tulisi sinulle asiasta sanomaan. Hyvä esimerkki on vaikkapa "mitä se sulle kuuluu", "entä sitten", "höpö höpö, ei tässä ole mitään huolestuttavaa" tai "kiitos huolenpidosta, mutta osaan kyllä ja tiedän mitä teen, tästä ei ole vaaraa vauvalle".
No kyllä mulla pistää silmään nähdä pieni vauva ja äiti juo viiniä. Oli se sitten vain yksi lasillinen ja meni äidinmaitoon tai ei, mutta joku siinä vaan näyttää häiritsevältä ja väärältä:/ Kotonahan toki voi ottaa sen lasillisen, mutta en julkisilla paikoilla ottaisi, jos vauva mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaahan toi tosi paljolta ottaen huomioon että alkoholinkäyttöä ei suositella imettäessäkään. Mutta jokainen tekee omat päätöksensä. Jotku käyttää huumeita/röökaa/dokaa koko raskausajanki että.
Oletko tietoinen siitä, miten paljon alkoholia rintamaitoon erittyy yhdestä annoksesta? Tämän lisäksi en ole imettänyt heti alkoholin nauttimisen jälkeen, joten luultavasti alkoholia ei ole ollut rintamaidossa ollenkaan imetyshetkellä. Lapseni on saanut myös hedelmiä, jotka ovat saattaneet olla hieman käyneitä sekä joissakin vauvojen D-vitamiinitipoissakin on alkoholia. Mutta jokainen toki ajattelee omilla aivoillaan.
Vierailija kirjoitti:
0/5,lasillisesta valkkaria tulee humalaan.
Taitaa juoppomammat alapeukuttaa.
Asut Suomessa. Kaikki on kiellettyä ja kohta on lastensuojelu ovella. Muutin Hollantiin ja täällä on niin eri meininki kaikessa. Ihmiset saa tehdä mitä tykkäävät kunhan eivät ole haitaksi muille. Täällä on ihan normaalia lähteä alakerran baariin oluelle itkuhälyttimen kanssa kun vauva nukkuu omassa huoneessaan. Näin tekevät mm. naapurimme joista toinen on poliisi ja toinen pomo IT firmassa. Kesällä mammat juo viiniä leikkipuistossa kun lapset menee menojaan.
Vierailija kirjoitti:
Oletko hakenut apua alkoholismiisi?
Olisit kysynyt rouvalta itseltään.