Otin lasillisen viiniä, kun kävin vauvan kanssa kaupungilla ja sain paheksuntaa. Mikä siinä on väärin?
Söin lounaan ja sen kanssa lasillinen valkkaria. Vauva nukkui ja itse söin ja luin. Olen ruoan ja viinin ystävä, eikä kysymys ollut humalahakuisesta juomisesta.
Eräs vanhempi rouva tuijotti ja tuhahti paheksuvasti ohimennessään, muut pienten lasten äidit ovat tehneet tiettäväksi, että ei ole sopivaa. Itse en näe tässä kertakaikkiaan mitään ongelmaa. Ulkomailla asuessamme oli aivan tavallinen näky äidit vauvoineen skumppalasillisella tai viinilasi lounaan seurana. Suomessa saisi käydä lähinnä perhekahviloissa (jotka ovat muuten aika järkyttäviä paikkoja).
Tässä maassa on muutenkin todella ahdistavaa olla äiti, sillä äiti ei ole enää ihminen ja oma persoonansa. Kaikelle on pukeutumisesta lähtien asetettu jonkinlainen suositeltava malli. Henkilökohtainen vapaus on vain näennäistä.
Pitää olla todella vahva, jotta jaksaa elää niin kuin itse haluaa pienen lapsen äitinä.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärikin sanoi, että yksi tai kaksi annosta ei vaikuta imetyksen kannalta tai muutenkaan mihinkään. Onneksi minua ei kiinnosta muiden mielipiteet, vaan ainoastaan faktat.
Onhan pullo kossuakin yksi annos.
Tyhmä, 4 cl kossua on yksi annos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0/5,lasillisesta valkkaria tulee humalaan.
Taitaa juoppomammat alapeukuttaa.
Minä alapeukutin, koska tuo "0/5" on maailman kulunein juttu palstalla, sekä syystä, että ei tuohon tapaan voi yleistää, että kaikki tulevat humalaan lasillisesta valkkaria. Asiaan vaikuttavat mm. oma kehonkoostumus ja lasillisen koko (lasillinen ei kerro mitään juoman määrästä). Pelkkä juoppous ja sen tuoma sietokyky ei ole ainoa tekijä tässä asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se miten sietää alkoholia on yksilöllistä.
Eli kukaan ei sanonut mitään, joku ihminen katsoi sinun suuntaansi, josta tulkitsit paheksunnan liittyvän juuri alkoholiin? Millä perusteella? Silloin kuulostaa, että paheksunta oli ihan omassa päässäsi.
Ryhikästä toimintaa Kaffebulla, nyt äkisti kaffelle ja bullalle, lähimpään kaffelaan. Elä imetä kännissä ja ota taksi kottiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan me, jotka emme tule siitä humalaan :)
Vierailija kirjoitti:
Söin lounaan ja sen kanssa lasillinen valkkaria. Vauva nukkui ja itse söin ja luin. Olen ruoan ja viinin ystävä, eikä kysymys ollut humalahakuisesta juomisesta.
Eräs vanhempi rouva tuijotti ja tuhahti paheksuvasti ohimennessään, muut pienten lasten äidit ovat tehneet tiettäväksi, että ei ole sopivaa. Itse en näe tässä kertakaikkiaan mitään ongelmaa. Ulkomailla asuessamme oli aivan tavallinen näky äidit vauvoineen skumppalasillisella tai viinilasi lounaan seurana. Suomessa saisi käydä lähinnä perhekahviloissa (jotka ovat muuten aika järkyttäviä paikkoja).
Tässä maassa on muutenkin todella ahdistavaa olla äiti, sillä äiti ei ole enää ihminen ja oma persoonansa. Kaikelle on pukeutumisesta lähtien asetettu jonkinlainen suositeltava malli. Henkilökohtainen vapaus on vain näennäistä.
Pitää olla todella vahva, jotta jaksaa elää niin kuin itse haluaa pienen lapsen äitinä.
No nehän tietenkin ajatteli että killität sitä viiniä alvariinsa. Kato ku täällä ei oo se kulttuuri semmosta ku "ulkomailla asuessanne".
Vierailija kirjoitti:
Eli kukaan ei sanonut mitään, joku ihminen katsoi sinun suuntaansi, josta tulkitsit paheksunnan liittyvän juuri alkoholiin? Millä perusteella? Silloin kuulostaa, että paheksunta oli ihan omassa päässäsi.
No itse asiassa tätä voi miettiä tietämättä mitä kyseinen röuva ajatteli, koska tuohonkin tilanteeseen saa Suomessa varautua, että joku tuota paheksuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärikin sanoi, että yksi tai kaksi annosta ei vaikuta imetyksen kannalta tai muutenkaan mihinkään. Onneksi minua ei kiinnosta muiden mielipiteet, vaan ainoastaan faktat.
Onhan pullo kossuakin yksi annos.
Tyhmä, 4 cl kossua on yksi annos!
Miulla annoksena kaks desiä kahvetta ja saman verran maitoa puole litra kuppiin.
Anna junttien paheksua, niitä se kyrsii, ei sinua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla todella vahva, jotta jaksaa elää niin kuin itse haluaa pienen lapsen äitinä.No nehän tietenkin ajatteli että killität sitä viiniä alvariinsa. Kato ku täällä ei oo se kulttuuri semmosta ku "ulkomailla asuessanne".
Se röuva vois ottaa vastuuta ilmeistään ja oppia, että osa suomalaisista on asunut ulkomailla, vaikkei hän ahdasmielinen olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän siinä juuri on idea,isolla miehelläkin lasillinen viiniä jo tuntuu munaskuissa jos ei usein juo.
Juopoilla tuo ei tunnu missään.
Syy ahdistumiseesi löytynee korviesi välistä. On hyvä että sosiaalinen kontrolli pelaa, sillä niitäkin äippiä riittää, joille "pari lasillista" on oikeasti 8 shottia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä mulla pistää silmään nähdä pieni vauva ja äiti juo viiniä. Oli se sitten vain yksi lasillinen ja meni äidinmaitoon tai ei, mutta joku siinä vaan näyttää häiritsevältä ja väärältä:/ Kotonahan toki voi ottaa sen lasillisen, mutta en julkisilla paikoilla ottaisi, jos vauva mukana.
Osaatko yhtään analysoida omia ajatusmallejasi? Oletko miettinyt,mistä tuo tunne johtuu? Tunnehan ei tarkoita,että asiassa olisi mitään väärää. Se tarkoittaa vain,että SINÄ tunnet siinä olevan jotain häiritsevää tai väärää. Se kertoo enemmän sinusta.
Kertokaa toki alapeukuttajat,mitä väärää siinä on että vauvan äiti juo lasin viiniä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän siinä juuri on idea,isolla miehelläkin lasillinen viiniä jo tuntuu munaskuissa jos ei usein juo.
Juopoilla tuo ei tunnu missään.
Varmaan hetken tuntuukin, jos juo 12 cl ykkösellä alas ilman sitä ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Silloin, kun juo harvoin, pienikin määrä nousee kyllä helposti päähän.
Suurin syy siihen, että mainitussa tapauksessa aiheutti paheksuntaa , on se, että valitettavasti suomalainen alkoholikulttuuri on hyvin pitkälti edelleen sitä humalahakuista juomista. Sitten kun tämä junttikansamme oppii sitä sivistynyttä alkoholinkäyttöä sen ylenmääräisen alkoholilla läträämisen sijaan, niin tuskin kukaan enää kiinnittääkään huomiota lasilliseen viiniä. Se, että suomalaiset muuttavat alkoholikäyttäytymistään saattaa tosin olla vain utopiaa......
Osaatko yhtään analysoida omia ajatusmallejasi? Oletko miettinyt,mistä tuo tunne johtuu? Tunnehan ei tarkoita,että asiassa olisi mitään väärää. Se tarkoittaa vain,että SINÄ tunnet siinä olevan jotain häiritsevää tai väärää. Se kertoo enemmän sinusta.