Työttömän aktiivimalli TULEE VOIMAAN ensi vuonna
Minne muka mahtuu KAIKKI Suomen työttömät koulutuksiin ja töihin tai siis "töihin" (eli niihin 9€/pvä pajoille ja "näin teet cv:n"- turhakekursseille)?!!! Pakko siis itseni ainakin vihdoin kävellä sinne junan alle, yhtäkään euroa ei ole varaa karsia enää tuistani pois. Jännä kun Suomi saa toistuvia huomautuksia liian pienistä tuista ja näin taas päätettiin silti. Ja esim. opiskelijoiden kimppakämppien tukien karsimista armahdettiin, no työttömiltä voi onneksi huoletta AINA leikata viimeisetkin hilut pois! Hyvin sairas Suomi 100v.!! No olkaa nyt oikeistolaiset ym .psykopaatit onnellisia, ensi vuonna on ainakin yksi pummi sitten vähemmän!
Kommentit (585)
Ja vaikka Tanskassa ärsyttikin että työttömänä "aktivoitiin" monta kertaa viikossa, niin olin silti kiitollinen että näin tehtiin. Varmaan pahinta on vaan jättää työtön yksin kotiin. Jos on monta vuotta pelkästään kotona, niin työllisyyden mahdollisuus laskee minimaaliseksi. Parempi tehdä vaikka mitä pilipali hommaa välillä.
Tämä aktivointimallihan on suoraan kopioitu muista pohjoismaista. Suomessa on vaan totuttu liian hyvään, eli siihen että pelkästään kotona olemalla tulee ilmaista rahaa.
Puuvillaplantaasilta, terve! kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kävin just TE-toimiston joukkoinfossa, jossa kerrottiin tästä uudesta systeemistä, siis vaan siitä miten tehdään työllistymissuunnitelma, jonka TE-toimisto hyväksyy, sitten valtiaan 3 kuukaudeksi joku tehtävä, joka tehdään ja TE-toimisto hyväksyy sen...
Nyt jo TE-toimiston edustaja kertoi että he eivät olleet ottaneet moneen kuukauteen yhteyttä kehenkään työttömään henkilöstöpulan takia.
Jo tuo ym. malli on työvoimaresursseja vaativa systeemi, koska jokaisen suunnitelma pitää lukea, jne.
Jos huhtikuussa alkaa tuo aktiivimalli, niin luulen että koko TE-hallinto romahtaa. Liian vähän ihmisiä. Tai sitten joutuvat palkkaamaan yksityisyrityksiä, kuten nyt jo osittain ovat tehneetkin, ja se pistää budjetin paukkumaan jo alkuvuodesta.
Miksi työkkäri romahtaa? Maksaja eli kassa tai Kela tutkii, onko työtön täyttänyt velvollisuutensa eli näyttövelvollisuus on sillä työttömällä, ei te-toimistolla. Maksajalle täytyy toimittaa tiedot siitä, että on tehnyt töitä tai ollut kokeilussa, valmennuksessa jne.
Siksi että jokainen työtön tarvitsee ihmisen lukemaan juuri hänen suunnitelmiaan, valvomaan niiden toteutumista ja laatimaan lausuntoja em. pohjalta. Todistus työssä olosta on helppo väärentää.
Ei sillä suunnitelmalla ja aktiivisuuteen liittyvällä rahansaamisella ole yhteyttä! Työtön noudattaa tehtyä suunnitelmaa, jossa voi olla tehtävänä vaikka EURES-paikkojen hakeminen, mutta maksaja (Kela tai kassa) haluaa tiedon siitä, onko työtön toiminut määräysten mukaan ja ollut aktiivinen eli töissä 18 h tai valmennuksessa jne. . Ei siitä tule mitään erillistä lausuntoa, mutta jos ei ilmoita hakeneensa niitä ulkomaisia työpaikkoja, niin siitä tulee maksun estävä lausunto, kunnes asia on tutkittu.
Tässäkin asiassa aktiivisuus siirtyy työttömälle, hän ei voi enää olettaa, että työkkäri varmistaa rahansaamisen.
Ja te-toimiston tiedotuksesta vastaa totuttuun tapaan Vauva- palsta - Sipilän hallituksen viestintästrategian mukaisesti.
No jo sinä et osaa mennä lukemaan eduskunnan sivuilta lain perusteluja, niin minä joudun ne sinulle tänne referoimaan. Työttömillä on ihan liikaa "mä vahvasti luulen" -tietoa sen sijaan, että kävisitte katsomassa, mitä asiasta on oikeasti kirjoitettu.
Tekstistäsi oikein loistaa tyypillinen tietämättömän ajattelumalli "kaikki työttömät ovat laiskoja lusmuja ja tuet pitäisi ottaa kaikki pois!"
Ignooratkaa automaattisesti tällainen kirjoittelija, ei häneltä koskaan mitään järkevää tämän asian suhteen tule.
Miksi työttömien on hankala hyväksyä faktoja? Voisiko syynä työttömyyteen olla juuri se, että ei työelämässä halua noudattaa ohjeita tai hyväksyä sitä, että määräykset tai säännöt ovat tietynlaiset. En väittänyt työttömien olevan laiskoja lusmuja, väitin, että työttömillä on liikaa luuloja tiedon sijaan. Sitten tällä palstalla kehitellään omia teorioita ja asian aktualisoituessa ihmetellään, että kun kukaan ei kertonut, että minä itse olen vastuussa itsestäni.
Viimeistään toukokuussa saadaan taas mielensäpahoittajatyöttömistä lehtijuttuja, joiden mukaan kukaan ei kertonut. No minä kerron nyt, joten et voi väittää, ettei tieto olisi saavuttanut.
Moni myös sanoo, että työkkäristä ei saa töitä, ei työkkäri anna töitä. No ei tietenkään, itse töitä on tarkoitus hakea, ei kai joku työkkäri voi aikuiselle ihmiselle hakea työpaikkoja valmiiksi ja pakottaa työnantajia ottamaan palkkatyöhön ketä tahansa. Työkkäri ei ole työnantaja.
Työttömien luuloja on myös tämä perinteinen ei voi mennä osa-aikatöihin tai pätkätöihin kun tuet menee. No ei mene vaan päinvastoin, saa tienata 300e/kk ilman että se vaikuttaa tukiin ja vasta sitten alkaa vaikuttaa, mutta saahan siinä sen palkan jota ei työttömänä saa, joten lopputulos ei ainakaan huonompi ole. Paitsi jos ei halua tehdä töitä.
Ja sinun luulojasi tuo, että kovin moni työtön ajattelisi ettei tarvitse itse hakea vaan työkkäri järjestää työpaikat.
Osa-aikatöihin ei ehkä voi mennä siinä vaiheessa, kun talous on esim. pittikkyneen työttömyyden takia niin tiukalla, ettei ole mitään vararahastoa enää. Näinhän on esim. jos joutuu elämään yhdistelmällä peruspäiväraha + asumistuki + toimeentulotuki. Ei silloin voi odotella, että rahaa tulee joskus, ja sinnitelläa puolitoista kuukautta ennen sitä syömättä.
Ja noista ohjeista ja määräyksistä, työnantaja on hyvä ja kertoo, jos jotakin sellaista rikon. Itse en ole asiasta tietoinen. Tai no joo, yhdessä työpaikassa erehdyin viettämään vain viralliset 12-minuuttiset kahvitauot, vaikka sanattoman sopimuksen mukaan siellä kai olisi kuulunut kuhnia 30 minuuttia juoruamassa. Liian tiukka sopeutuakseni työyhteisöön kai sitten.
Mitä mä en ymmärrä, jos on palkkatöissä niin miksi joutuu muka olemaan puolitoista kuukautta ilman rahaa? Palkanmaksuhan on kerran tai kahdesti kuussa, sillä palkallahan sen aikaa tullaan toimeen kun saadaan seuraava palkka. Niin työssäkäyvätkin tekee. Ei siinä puoltatoista kuukautta mene, korkeintaan kuukausi. Ja vaikka saisi työkkärirahaakin, niin onhan siinä odotusaikanakin se palkka kädessä jos sinne jotakin lappuja toimitellaan, jonka mukaan sitten saa korvauksia. Ja eihän asumistukeen mitkään työpätkät vaikuta, kerran vuodessahan sitä ainakin joskus takavuosina tarkistettiin.
Jos palkkaa saa vaikka 400 euroa kuukaudessa, niin silläkö sinä pärjäisit? Soviteltua päivärahaa voi hakea sitten, kun on saatu työnantajalta todistukset. Kaikki työnantajat eivät ole niin tunnollisia, että tekisivät kaiken ajallaan kuntoon, joten päivärahankin hakeminen viivästyy.
Tein aikoinaan osa-aikaista työtä ja sain soviteltua päivärahaa. Jos kävi niin, että sain palkkatodistuksen päivän myöhässä, sain päivärahan perjantain sijaan seuraavana keskiviikkona. Pienillä tuloilla tuo oli oikea ongelma, perjantaina sai miettiä tarkkaan, että rahat riittää puolen viikon ruokiin.
Paljonko se työkkäriraha oikein on kun ei kannata 400e:lla töitä tehdä??????
??????
??????
??????
WTF? Tähänkö ollaan aidosti menty? Suomessakin on siis ihmisiä joiden mielestä on aivan luontevaa että kuukausittainen palkka on jotain luokkaa ~500 juuroa? Sillä sitten pitäisi elää, puhumattakaan että se on totaalisen naurettava summa palkaksi aivan millään mittareilla mitattuna?
Mitä helvetin EK:n trolleja tämä maa on täysi?
En nyt oikein tiedä kenelle kommentoin, mutta ei kai se 400e palkka tarkoita että sillä pitäisi elää. Kai se työtön saa sen lisäksi työttömyyskorvauksen ja muita tukia? Vai olenko nyt ymmärtänyt jotakin väärin? Jos työtön tekee 400e työpätkän, hän saa sen korvauksensa lisäksi. Eikö nykyään ole jokin 300e vapaatulokin, joka ei edes vaikuta korvauksiin? Joten kannattaahan se 400e pätkä tehdä, 300e on puhdasta tuloa ja vasta 100e vaikuttaa tukiin.
Jos tämä ei kannata niin ihmettelen.
Minä en koskaan halua nähdä sellaista Suomea jossa porukka tekee jotain minijobeja muutaman satasen kuukausikorvauksella ja loput haetaan sossusta/valtiolta/jostain.
Töitä tehdään ja niistä pitää saada sellainen korvaus eli palkka että sillä elää ilman mitään valtion tukiaisia. Kaikki muu järjestely on jokseenkin epätervettä. Sellaisia töitä ei vuoden 2018 Suomessa kannata edes tehdä joille ei löydy markkinahintaista maksajaa, poislukien vapaaehtoistyö ja humanitaarinen työ.
Missä vaiheessa tästä maasta tuli joku pohjolan Botswana?
On myös ihmisiä joille minijobit sopivat täydellisesti. Meillä on valtava määrä osatyökykyisiä jotka eivät kykene kokopäivätyöhön. Heidän on vaikea löytää mitään työtä osittain sen takia, että niitä minijobeja ei ole.
Tai no on jossain ravintoloissa ja kaupoissa, mutta ne ovat usein liian raskaita näille vajaakuntoisille.
Paras vaihtoehto olisi jos löytyisi monenlaisia töitä yleensäkin. Kokopäiväisesiä niille jotka niitä tarvitsevat ja osa-aikaisia ja minijobeja niille jotka niitä tarvitsevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kävin just TE-toimiston joukkoinfossa, jossa kerrottiin tästä uudesta systeemistä, siis vaan siitä miten tehdään työllistymissuunnitelma, jonka TE-toimisto hyväksyy, sitten valtiaan 3 kuukaudeksi joku tehtävä, joka tehdään ja TE-toimisto hyväksyy sen...
Nyt jo TE-toimiston edustaja kertoi että he eivät olleet ottaneet moneen kuukauteen yhteyttä kehenkään työttömään henkilöstöpulan takia.
Jo tuo ym. malli on työvoimaresursseja vaativa systeemi, koska jokaisen suunnitelma pitää lukea, jne.
Jos huhtikuussa alkaa tuo aktiivimalli, niin luulen että koko TE-hallinto romahtaa. Liian vähän ihmisiä. Tai sitten joutuvat palkkaamaan yksityisyrityksiä, kuten nyt jo osittain ovat tehneetkin, ja se pistää budjetin paukkumaan jo alkuvuodesta.
Miksi työkkäri romahtaa? Maksaja eli kassa tai Kela tutkii, onko työtön täyttänyt velvollisuutensa eli näyttövelvollisuus on sillä työttömällä, ei te-toimistolla. Maksajalle täytyy toimittaa tiedot siitä, että on tehnyt töitä tai ollut kokeilussa, valmennuksessa jne.
Siksi että jokainen työtön tarvitsee ihmisen lukemaan juuri hänen suunnitelmiaan, valvomaan niiden toteutumista ja laatimaan lausuntoja em. pohjalta. Todistus työssä olosta on helppo väärentää.
Ei sillä suunnitelmalla ja aktiivisuuteen liittyvällä rahansaamisella ole yhteyttä! Työtön noudattaa tehtyä suunnitelmaa, jossa voi olla tehtävänä vaikka EURES-paikkojen hakeminen, mutta maksaja (Kela tai kassa) haluaa tiedon siitä, onko työtön toiminut määräysten mukaan ja ollut aktiivinen eli töissä 18 h tai valmennuksessa jne. . Ei siitä tule mitään erillistä lausuntoa, mutta jos ei ilmoita hakeneensa niitä ulkomaisia työpaikkoja, niin siitä tulee maksun estävä lausunto, kunnes asia on tutkittu.
Tässäkin asiassa aktiivisuus siirtyy työttömälle, hän ei voi enää olettaa, että työkkäri varmistaa rahansaamisen.
Ja te-toimiston tiedotuksesta vastaa totuttuun tapaan Vauva- palsta - Sipilän hallituksen viestintästrategian mukaisesti.
No jo sinä et osaa mennä lukemaan eduskunnan sivuilta lain perusteluja, niin minä joudun ne sinulle tänne referoimaan. Työttömillä on ihan liikaa "mä vahvasti luulen" -tietoa sen sijaan, että kävisitte katsomassa, mitä asiasta on oikeasti kirjoitettu.
Tekstistäsi oikein loistaa tyypillinen tietämättömän ajattelumalli "kaikki työttömät ovat laiskoja lusmuja ja tuet pitäisi ottaa kaikki pois!"
Ignooratkaa automaattisesti tällainen kirjoittelija, ei häneltä koskaan mitään järkevää tämän asian suhteen tule.
Miksi työttömien on hankala hyväksyä faktoja? Voisiko syynä työttömyyteen olla juuri se, että ei työelämässä halua noudattaa ohjeita tai hyväksyä sitä, että määräykset tai säännöt ovat tietynlaiset. En väittänyt työttömien olevan laiskoja lusmuja, väitin, että työttömillä on liikaa luuloja tiedon sijaan. Sitten tällä palstalla kehitellään omia teorioita ja asian aktualisoituessa ihmetellään, että kun kukaan ei kertonut, että minä itse olen vastuussa itsestäni.
Viimeistään toukokuussa saadaan taas mielensäpahoittajatyöttömistä lehtijuttuja, joiden mukaan kukaan ei kertonut. No minä kerron nyt, joten et voi väittää, ettei tieto olisi saavuttanut.
Moni myös sanoo, että työkkäristä ei saa töitä, ei työkkäri anna töitä. No ei tietenkään, itse töitä on tarkoitus hakea, ei kai joku työkkäri voi aikuiselle ihmiselle hakea työpaikkoja valmiiksi ja pakottaa työnantajia ottamaan palkkatyöhön ketä tahansa. Työkkäri ei ole työnantaja.
Työttömien luuloja on myös tämä perinteinen ei voi mennä osa-aikatöihin tai pätkätöihin kun tuet menee. No ei mene vaan päinvastoin, saa tienata 300e/kk ilman että se vaikuttaa tukiin ja vasta sitten alkaa vaikuttaa, mutta saahan siinä sen palkan jota ei työttömänä saa, joten lopputulos ei ainakaan huonompi ole. Paitsi jos ei halua tehdä töitä.
Ja sinun luulojasi tuo, että kovin moni työtön ajattelisi ettei tarvitse itse hakea vaan työkkäri järjestää työpaikat.
Osa-aikatöihin ei ehkä voi mennä siinä vaiheessa, kun talous on esim. pittikkyneen työttömyyden takia niin tiukalla, ettei ole mitään vararahastoa enää. Näinhän on esim. jos joutuu elämään yhdistelmällä peruspäiväraha + asumistuki + toimeentulotuki. Ei silloin voi odotella, että rahaa tulee joskus, ja sinnitelläa puolitoista kuukautta ennen sitä syömättä.
Ja noista ohjeista ja määräyksistä, työnantaja on hyvä ja kertoo, jos jotakin sellaista rikon. Itse en ole asiasta tietoinen. Tai no joo, yhdessä työpaikassa erehdyin viettämään vain viralliset 12-minuuttiset kahvitauot, vaikka sanattoman sopimuksen mukaan siellä kai olisi kuulunut kuhnia 30 minuuttia juoruamassa. Liian tiukka sopeutuakseni työyhteisöön kai sitten.
Mitä mä en ymmärrä, jos on palkkatöissä niin miksi joutuu muka olemaan puolitoista kuukautta ilman rahaa? Palkanmaksuhan on kerran tai kahdesti kuussa, sillä palkallahan sen aikaa tullaan toimeen kun saadaan seuraava palkka. Niin työssäkäyvätkin tekee. Ei siinä puoltatoista kuukautta mene, korkeintaan kuukausi. Ja vaikka saisi työkkärirahaakin, niin onhan siinä odotusaikanakin se palkka kädessä jos sinne jotakin lappuja toimitellaan, jonka mukaan sitten saa korvauksia. Ja eihän asumistukeen mitkään työpätkät vaikuta, kerran vuodessahan sitä ainakin joskus takavuosina tarkistettiin.
Jos palkkaa saa vaikka 400 euroa kuukaudessa, niin silläkö sinä pärjäisit? Soviteltua päivärahaa voi hakea sitten, kun on saatu työnantajalta todistukset. Kaikki työnantajat eivät ole niin tunnollisia, että tekisivät kaiken ajallaan kuntoon, joten päivärahankin hakeminen viivästyy.
Tein aikoinaan osa-aikaista työtä ja sain soviteltua päivärahaa. Jos kävi niin, että sain palkkatodistuksen päivän myöhässä, sain päivärahan perjantain sijaan seuraavana keskiviikkona. Pienillä tuloilla tuo oli oikea ongelma, perjantaina sai miettiä tarkkaan, että rahat riittää puolen viikon ruokiin.
Paljonko se työkkäriraha oikein on kun ei kannata 400e:lla töitä tehdä??????
??????
??????
??????
WTF? Tähänkö ollaan aidosti menty? Suomessakin on siis ihmisiä joiden mielestä on aivan luontevaa että kuukausittainen palkka on jotain luokkaa ~500 juuroa? Sillä sitten pitäisi elää, puhumattakaan että se on totaalisen naurettava summa palkaksi aivan millään mittareilla mitattuna?
Mitä helvetin EK:n trolleja tämä maa on täysi?
En nyt oikein tiedä kenelle kommentoin, mutta ei kai se 400e palkka tarkoita että sillä pitäisi elää. Kai se työtön saa sen lisäksi työttömyyskorvauksen ja muita tukia? Vai olenko nyt ymmärtänyt jotakin väärin? Jos työtön tekee 400e työpätkän, hän saa sen korvauksensa lisäksi. Eikö nykyään ole jokin 300e vapaatulokin, joka ei edes vaikuta korvauksiin? Joten kannattaahan se 400e pätkä tehdä, 300e on puhdasta tuloa ja vasta 100e vaikuttaa tukiin.
Jos tämä ei kannata niin ihmettelen.
Minä en koskaan halua nähdä sellaista Suomea jossa porukka tekee jotain minijobeja muutaman satasen kuukausikorvauksella ja loput haetaan sossusta/valtiolta/jostain.
Töitä tehdään ja niistä pitää saada sellainen korvaus eli palkka että sillä elää ilman mitään valtion tukiaisia. Kaikki muu järjestely on jokseenkin epätervettä. Sellaisia töitä ei vuoden 2018 Suomessa kannata edes tehdä joille ei löydy markkinahintaista maksajaa, poislukien vapaaehtoistyö ja humanitaarinen työ.
Missä vaiheessa tästä maasta tuli joku pohjolan Botswana?
Niin no, lieneekö tämä sittenkään Botswana? Pari pykälää pohjoisemmasta minijobi-malli on otettu, eli Saksasta. Ja Saksan taloudellahan menee lujaa. Siksi siitä onkin tullut porvareidemme unelmamaa, josta kaikki halutaan kopioida Suomeen. Eli järjestetään yrityksille veronmaksajien subventoimaa työvoimaa, siitähän tässä on kysymys.
Ihan kaikkea ei Saksastakaan haluta kopioida. Esim. vuokra-asumisen ja ruoan halpuus. Olisi kauhistus asuntosijoittajille, jos tulonsiirrot veronmaksajilta heille asumistukien muodossa laskisivat.
Ihan kauhea poru jostain aktivoinnista. Mikä tässä mättää? Itse jos olisin työtön, niin olisin vaan innoissani että jotain muutosta tulee ja pääsen pois kotoa. Tekemään ihan mitä muuta vaan kuin makaamaan sohvalla.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kauhea poru jostain aktivoinnista. Mikä tässä mättää? Itse jos olisin työtön, niin olisin vaan innoissani että jotain muutosta tulee ja pääsen pois kotoa. Tekemään ihan mitä muuta vaan kuin makaamaan sohvalla.
Olin itse työttömänä silloin, kun minulla oli kaksi pientä lasta. Ihanko totta sinä luulet, että silloin makasin päivät sohvalla? Jos sinä et keksi itsellesi mitään tekemistä, niin älä luule, että toiset ovat yhtä saamattomia. Miten sinulla kesäloma menee, sohvalla maatessako?
Voitaisiinhan sinutkin irtisanoa ja laittaa tekemään entisiä töitäsi työttömyyspäivärahalla. Työnantaja säästäisi palkkakulut ja sinä saisit sisältöä päiviisi. Eikö kuulostaisi mukavalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin itse työttömänä silloin, kun minulla oli kaksi pientä lasta. Ihanko totta sinä luulet, että silloin makasin päivät sohvalla? Jos sinä et keksi itsellesi mitään tekemistä, niin älä luule, että toiset ovat yhtä saamattomia. Miten sinulla kesäloma menee, sohvalla maatessako?
Voitaisiinhan sinutkin irtisanoa ja laittaa tekemään entisiä töitäsi työttömyyspäivärahalla. Työnantaja säästäisi palkkakulut ja sinä saisit sisältöä päiviisi. Eikö kuulostaisi mukavalle?
Makaamisella kotona tarkoitin että jokaiselle työttömälle tekee vaan hyvää päästä pois kotipiiristä. Voihan siellä kotona kotitöitä tehdä mutta se ei kehitä ihmistä millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On masentavaa että tässä kylmässä, mielenterveysongelmaisessa ja kaunaisessa maassa ei suostuta tunnustamaan tosiasioita.
Tosiasiat:
- työttömyys ei enää koskaan tule kohenemaan
- koulutus ei enää takaa toimeentuloa
- joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei
- vaurastua voi ainoastaan perimällä tai lottoamalla, ei yrittämällä
Ja sitten se kansakunnan tila josta harhaisesti pidetään kiinni kynsin ja hampain:
- jokainen on oman elämänsä seppä
- työttömät ovat laiskoja lusmuja jotka makaavat sohvalla ja kittaavat kaljaa (oma suosikkini)
- jokainen veronmaksaja elättää aina henkilökohtaisesti kaikki Suomen työttömät :O
- "kun minulla on ikävä duuni ja myrkyllinen työyhteisö niin pitäisi muillakin olla!!"
- jne jne...
Tuo ei pidä paikkaansa ettei vaurastua voi yrittämällä. Koko perheeni on aloittanut ihan tyhjästä, viimeisenä veljeni joka aloitti yrittämisen muutama vuosi sitten. Kaikki ovat vaurastuneet ja tiedän muitakin tuttavia kelle on käynnyt noin. Miksei useammat työttömät kokeile yrittämistä?
Ehkä siksi, että useimmilla työttömillä on laskuja maksettavana ja joillakin perhe elätettävänä. Toisekseen pitäisi olla yritysidea, joka paitsi kattaa kulut myös tuottaa voittoa niin että siitä saa kohtuullisen palkan ja eläketurvan. Harvalla on sellaista tietotaitoa ja osaamista, jolla yrittäminen olisi realistinen vaihtoehto. Pelkkä työn tekeminen kun ei asuntolainaa lyhennä. Entä rahan puute, harvaa yritystä polkaistaan käyntiin ilmaiseksi. Monella on myös luottohäiriö, jolloin edes velkaa ei saa.
Jos se yritys ei sitten kannatakaan ja siitä on enemmän kuluja kuin menoja kun ei ole asiakkaita eikä kysyntää, ei työkkäriin niin vain mennäkään työttömäksi ilmoittautumaan. Ex-yrittäjän työttömyysturva on vähän hankalampi homma kuin työntekijätyöttömän.
Ehkä siksi.
Kaikessa on riskinsä. Tuohon en usko etteikö tietotaitoa yrittämisestä olisi, sitäkin voi opetella ja moni yrittäjä oppii tekemisen kautta. Ei tietenkään kaikki onnistu. Sehän se suomalaisten synti, liika varovaisuus. Jos itse olisin työttömänä niin joka alkaisin yrittäjäksi tai muuttaisin ulkomaille. Elämää todellakin voi parantaa ihan itse. Ikinä en suostuisi olemaan vuosikausia työttömänä.
Tosi hyvä idea. Kaikki työttömät yrittäjiksi ja sitten ostellaan ristiin rastiin toistemme tuotteita/palveluita.
Aika paljon on pienyrittäjiä jotka ovat pulassa ja heiltä jos kysytään eivät todellakaan kannusta työttömiä yrittäjyyteen.
Tottakai aina joku menestyy mutta se ei ole mikään varmistus siitä että kaikki pärjäisivät.
Aika moni työtön on alkanut yrittäjäksi.
Jotkut pärjää ja jotkut ei. Etukäteen ei voi tietää kuka menestyy. Eikä sitä saa selville jos ei kokeile. Suomessa on mun mielestä liian suuri epäonnistumisen pelko. Mitä se haittaa jos ei onnistu, keksii sitten jotain muuta.
Itsekin olen aloittelemassa yritystoimintaa. Osuuskunnassa tai kevytyrittäjänä on mahdollista olla samaan aikaan työttömänä jos töitä ei ole paljon.
Päivärahaa minäkin vielä saan, mutta tulevaisuudessa tarkoitusta pärjätä ihan omilla tuloilla.
Se tässä on hankalaa että jos markkinoin firmaani niin menetän heti työttömyystuen vaikka asiakkaita ja töitä ei löytyisi, ja jos en markkinoi niin asiakkaita on vaikea löytää.
Pitää nyt tämä alku yrittää jotenkin handlata että pääsisi joskus kunnolla yrittämään. Perustulo ratkaisisi tämän ongelman.
Kauanko tätä toimimatonta nykyjärjestelmää yritetään vielä pitää tekohengittämällä puoliksi tajuissaan? Töitä ei riitä enää kaikille ja tulevaisuudessa yhä harvemmalle automatisaation ja robotisaation myötä. Tämä on vain ja ainoastaan hyvä, että ihmisten ei tatvitse tehdä hommia jotka koneet voi hoitaa. Ravinnon, asumisen yms. jako ja vaihdanta pitää miettiä vain uudestaan. Kai tässä vielä kunnon kahakoita nähdään, ennen kuin rakenteet menevät kunnolla uusiksi. Erityisen hankalaa tuntuu olevan luterilaisille(pohjoismaat ja Saksa) joille työ on joku hyve ja itseisarvo sinänsä, vaikkei siitä mitään lisähyötyä kenellekään koituisikaan. Työttömiä voi hyppyyttää missä risusavotoissa hyvänsä, mutta kehityssuuntaa se ei muuta suuntaan, eikä toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Se on lähinnä henkilökohtainen ongelmasi, jos elämässäsi ei ole muuta kuin työ ja sohva. Suurimmalla osalla on ihan oikea elämä jota rahoitetetaan työllä ja se on lähinnä välttämätön paha.
Vierailija kirjoitti:
Tässä mättää kaikki: vero rahoja tuhlataan turhaan mm paperien pyörittämiseen, työtön joutuu maksamaan siitä että SAA tehdä tuottamatonta työtä mm matkakulujen muodossa, lapsi perheet joutuvat viemään lapsen päiväkotiin (mistä paikat, kuka maksaa) yms
Jos kyseessä olisi palkkatyö joka ei vaikuttaisi tukeen niin tälläinen aktiivi malli olisi huippu, mutta tässä muodossa niinkuin tämä nyt on tulossa kulut vaan nousevat ja rutkasti eikä tästä hyödy kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makaamisella kotona tarkoitin että jokaiselle työttömälle tekee vaan hyvää päästä pois kotipiiristä. Voihan siellä kotona kotitöitä tehdä mutta se ei kehitä ihmistä millään tavalla.
Tämä voi tulla sinulle yllätyksenä, mutta kerron silti: työttömät eivät ole kotiarestissa. He pääsevät poistumaan kotoa ihan vapaasti. Eikä ketään kehitä se, että istuu päivät tyhjänpanttina odottaen, että annetaan jotain tehtävää tai joutuu istumaan jonkun vieressä katsomassa, miten tämä tekee töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä voi tulla sinulle yllätyksenä, mutta kerron silti: työttömät eivät ole kotiarestissa. He pääsevät poistumaan kotoa ihan vapaasti. Eikä ketään kehitä se, että istuu päivät tyhjänpanttina odottaen, että annetaan jotain tehtävää tai joutuu istumaan jonkun vieressä katsomassa, miten tämä tekee töitä.
Ehkä eivät ole, mutta kyllä se väärältä tuntuu esim. ulkoilla päivisin kun muut ovat töissä. Tiedä vaikka olisi syntiäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä eivät ole, mutta kyllä se väärältä tuntuu esim. ulkoilla päivisin kun muut ovat töissä. Tiedä vaikka olisi syntiäkin.
Siis sinustako tuntuu väärältä ulkoilla päivisin vai tuntuuko se silloin, kun näet ihmisiä ulkona päivisin? Kaikki työt eivät ole päivätöitä, kuten tiedätkin. Osa jopa tekee töitä kotona ihan oman päivärytmin mukaan. En ainakaan itse erota ulkona liikkujista, kuka on työtön ja kuka ei.
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa nyt se loputon sohvasta jauhaminen. Ja mitä sitten vaikka työttömät seisoisivat päällään kotonaan?
Vierailija kirjoitti:
tällä tavalla taitaa ajatella suurin osa vielä työpaikkansa säilyttäneistä. onhan tämä historiassa nähty eihän niistä saksalaisten keskitysleireistäkään kansa mitään ajatellut. työleirejähän ne vain oli juutalaisille ja muille työtävieroksuville, portin päälläkin luki "työ tekee vapaaksi" . työkyvyttöväthän murhattiin jo ennen keskitysleirejä eihän niistä mitään hyötyä taloudelle ollut. näin se historia toistaa itseään
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä kotona olemisessa on niin kamalaa ja paheksuttavaa? Miksi kotoa pitäisi päästä pois? Jos oma kotisi on niin epäviihtyisä ja ahdistava, niin koeta ymmärtää että kaikilla niin ei ole. Meille eräille koti on maailamn paras paikka.
Ja arvatenkin seuraavaksi alat sössöttämään kuinka juuri sinä verorahoillasi kustannat joka ainoan Suomen työttömän asumisen. Voit muuten koska tahansa alkaa itse työttömäkis jo snoin kadehdituttaa. Mutta ei, kunhan soitat suutasi sohvalla makaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttava työtoimintako sitten kehittää? Ja toisekseen, mikä ihmeen kehittymiskilpailu luulet ihmisen elämän olevan? Ihan sinulaistesi ihmisten v-tutuksesi lupaan etten kehity elämässäni enää lainkaan, pelkästään aktiivisesti taannun.
Ihan höpöjä kirjoitat... Ei todellakaan siirretä, sitten vaan saat erittäin pientä avustusta. Mutta tosiasiassa jos olet ihan normaali ihminen, niin kyllä Tanskan työvoimatoimisto löytää sinulle työpaikan kahdessa vuodessa. Vaikka Mc Donaldsista. Siellä ei ole vaihtoehto kieltäytyä mistään paikasta.