Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömän aktiivimalli TULEE VOIMAAN ensi vuonna

Vierailija
28.11.2017 |

Minne muka mahtuu KAIKKI Suomen työttömät koulutuksiin ja töihin tai siis "töihin" (eli niihin 9€/pvä pajoille ja "näin teet cv:n"- turhakekursseille)?!!! Pakko siis itseni ainakin vihdoin kävellä sinne junan alle, yhtäkään euroa ei ole varaa karsia enää tuistani pois. Jännä kun Suomi saa toistuvia huomautuksia liian pienistä tuista ja näin taas päätettiin silti. Ja esim. opiskelijoiden kimppakämppien tukien karsimista armahdettiin, no työttömiltä voi onneksi huoletta AINA leikata viimeisetkin hilut pois! Hyvin sairas Suomi 100v.!! No olkaa nyt oikeistolaiset ym .psykopaatit onnellisia, ensi vuonna on ainakin yksi pummi sitten vähemmän!

Kommentit (585)

Vierailija
541/585 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makaamisella kotona tarkoitin että jokaiselle työttömälle tekee vaan hyvää päästä pois kotipiiristä. Voihan siellä kotona kotitöitä tehdä mutta se ei kehitä ihmistä millään tavalla.

ei hyvää päivää. etkö sinä poistu kotoa minkään muun kun työn takia ? etkö ole koskaan kuullut etätyöstä ?

Vierailija
542/585 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kauhea poru jostain aktivoinnista. Mikä tässä mättää? Itse jos olisin työtön, niin olisin vaan innoissani että jotain muutosta tulee ja pääsen pois kotoa. Tekemään ihan mitä muuta vaan kuin makaamaan sohvalla.

Olin itse työttömänä silloin, kun minulla oli kaksi pientä lasta. Ihanko totta sinä luulet, että silloin makasin päivät sohvalla? Jos sinä et keksi itsellesi mitään tekemistä, niin älä luule, että toiset ovat yhtä saamattomia. Miten sinulla kesäloma menee, sohvalla maatessako?

Voitaisiinhan sinutkin irtisanoa ja laittaa tekemään entisiä töitäsi työttömyyspäivärahalla. Työnantaja säästäisi palkkakulut ja sinä saisit sisältöä päiviisi. Eikö kuulostaisi mukavalle?

Makaamisella kotona tarkoitin että jokaiselle työttömälle tekee vaan hyvää päästä pois kotipiiristä. Voihan siellä kotona kotitöitä tehdä mutta se ei kehitä ihmistä millään tavalla.

Silkkaa mielikuvituksen puutetta, jos ei osaa tehdä muuta kuin maata tai korkeintaan kotitöitä. Itse teen osa-aikatyötä ja opiskelen sivutoimisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/585 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui hai orjatyöt. Jos joudun orjaksi, joudun ensimmäisenä päivänä psykoosiin. Pääsen osastohoitoon, sossu maksaa laskuni ja sitten eläkkeelle. Säästöä ja suomi nousuun.

Vierailija
544/585 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen joka ei työtä tee, ei syömänkään pidä.

Vierailija
545/585 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä pitäisi palkita siitä, etteivät kuluta maapallon rajallisia resursseja kerskakulutuksella ja saastuta työmatkailullaan yms. Jaetaan kaikille päästöoikeus ja osuus luonnonvaroista. Voivat sitten halutessaan myydä näitä ahnaammille.

Vierailija
546/585 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin ne Kataisen 1.8 miljoonaa maahanmuuttajaa tulevat paikkaamaan työvoimapulaa?

Vierailija
547/585 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon pääseväni näihin "orjatöihin". Äitini 90v. ehkä vihdoinkin sitten saa kotihoitoa, kun minä käyn ilmaistöissä, enkä ole auttamassa päivisin.

Vierailija
548/585 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hui hai orjatyöt. Jos joudun orjaksi, joudun ensimmäisenä päivänä psykoosiin. Pääsen osastohoitoon, sossu maksaa laskuni ja sitten eläkkeelle. Säästöä ja suomi nousuun.

ja sipilä kiittää. onhan hän itsekkin valtiolta saannut satoja miljoonia huijaamalla ja tukina. niillä summilla maksais jonkun sadan työttömän työmarkkinatuen/minimieläkkeen tappiin saakka.

Vierailija
549/585 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa ainakin linkki aiheesta. Ensi vuonna ilmeisesti on tulossa aktiviimalli.

https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/tyottomia-toihin-kannustav…

Aktiivimallissa työtön välttyy tukiensa pienenemiseltä, jos hän tekee 18 tuntia töitä 65 päivän mittaisen seurantajakson aikana. Aktiivisuuden osoitukseksi kelpaa myös vähintään viiden päivän kuntouttavassa työtoiminnassa tai työkokeilussa oleminen.

Ensi vuoden alussa voimaan tuleva aktiivimalli vaikuttaa työttömän arkeen huhtikuusta lähtien.

Koskeekohan nuo samat rajat osatyökykyisiä.

Itse pystyntekemään töitä max 15 tuntia viikossa ja sekin on raskas urakka, josta toipumiseen ei viikonloppu riitä.

Kaikki työttömyyssysteemit ovat tähän asti menneet sen mukaan mitä virkailija sattuu päättämään.

Se on oikein hulvattoman hauskaa kun yrittää keksiä tulonlähteitä ja samalla selvittää että romahduttaako se lisätulon hankkiminen talouden useiksi kuukausiksi. Kukaan ei tiedä miten säädöksiä tulisi tulkita ja vastaus on aina "teet sen jutun ensin ja sitten ilmoitat meille. Siitä tehdään sitten päätös."

Kauhulla odotan millaisen riepottelun kohteeksi siinä joutuu kun jokainen virkailija tekee oman tulkintansa asioista.

Eli sinä tarvitsisit enneminkin liikuntakoulutusta, jolla voitaisiin kuntoasi parantaa. Tämänkin pitäisi olla mahdollista tuossa mallissa (en tiedä, onko mutta pitäisi olla). Se parantaisi työkykyäsi.

Siis mitä?! Kommentin kirjoittaja kirjoitti olevansa osatyökykyinen ja sinä päättelit, että kyse on huonosta kunnosta? Voi hyvää päivää. Osatyökykyisellä on joku sairaus, jonka takia hän ei jaksa työskennellä täyttä työaikaa.

Minua huoletti sama asia. Olin osatyökyvyttömyyseläkkeellä, kun tästä aktivoinnista ruvettiin puhumaan. Minun kohdalla ongelma ratkesi, kun pääsin täydelle työkyvyttömyyseläkkeelle. Toivottavasti nyt ruvetaan katsomaan, kuinka paljon työkyvyttömiä kortistossa oikeasti onkaan.

Näinhän se on.

Kuntotestin mukaan minulla on ihan hyvä kunto. Osassa testejä saan huippulukemat ja osassa alle keskitason, mutta keskiarvo on päälle keskitason.

Ongelma on siinä, että minulla on 10 vaurioitunutta aluetta aivoissa. Tämä johtuu sairaudesta joka vaurioittaa aivoja. Eikä se parane liikuntaohjauksella eikä jumppaamalla. Liikuntaa harrastan kuitenkin sillä saan siitä samoja hyötyjä kuin muutkin ihmiset.

Aivojen vauriot aiheuttavat sen, että pystyn toimimaan vain lyhyen aikaa kerrallaan. Joskus se voi olla 5 minuuttia, joskus 5 tuntia. Etukäteen ei koskaan tiedä kuinka pitkään aivot jaksaa toimia. Siinä vaiheessa kun aivot väsyvät liiasta kuormituksesta, tulee stoppi eikä enää jaksa tehdä muuta kuin nukkua 😴

Käytännössä aivoni työskentelevät koko ajan täydellä teholla. Tutkimuksissa on havaittu että aivoissani aktivoituu useita alueita tehtävissä joissa terveellä ihmisellä aktivoituu vain yksi alue. Tämä johtuu siitä että terveet alueet hoitavat vaurioituneiden alueiden tehtäviä. Siksi aivoni väsyvät nopeasti.

Sairauteni ei näy millään tavalla päälle päin. Siksi joudunkin kohtaamaan niitä ennakkoluuloja joita aiempi kirjoittaja esitti. Se on aika ikävää.

Vierailija
550/585 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kauhea poru jostain aktivoinnista. Mikä tässä mättää? Itse jos olisin työtön, niin olisin vaan innoissani että jotain muutosta tulee ja pääsen pois kotoa. Tekemään ihan mitä muuta vaan kuin makaamaan sohvalla.

Lopettakaa nyt se loputon sohvasta jauhaminen. Ja mitä sitten vaikka työttömät seisoisivat päällään kotonaan?

Minä olen työtön ja joogaillessa seison päälläni kotona. Toivottavasti Sipilä ja Vartiainen eivät suutu siitä.

Vierailija
551/585 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella kummallinen keskustelu näin ulkosuomalaisen näkökulmasta. Olen itse asunut seitsemässä eri maassa (ihan länsimaita) ja jokaisessa on ihmetelty Suomen työttömyysetuuksia ja sosiaaliturvaa. Moni ei varmaankaan käsitä kuinka onnekas on että saa edes jotain rahaa valtiolta työttömänä. Ja veroja olen maksanut muissakin maissa ihan Suomen tasoa, eli siitä ei ole kiinni.

Jos Suomessa ei ole työpaikkoja, niin mikä estää lähteä ulkomaille? Sinne voi lähteä vaikka olisi lapsiperhe, lapsillekin mielekäs kokemus. Tuntuu että suomalaisten koko elämä menee valittamiseen, mutta mitään ei olla valmiita tekemään oman elämän parantamiseksi, vaan aina odotetaan että valtio auttaa.

Nämä ihmettelijät ovat joitain "tavan tallaajia"?

Kumma juttu että EU:lta on tullut asiasta noottia Suomelle ja nimenomaan siksi että edut ja turvat ovat liian matalat.

Kerroppa missä EU:n maassa on paremmat työttömyysedut kuin Suomessa? Sellaista ei ole vielä tullut vastaan. Useimmissa maissa minkäänlainen tuki loppuu hyvin nopeasti, niitä ei vuosikausia maksella.

Kaikissa muissa Pohjoismaissa on paljon paremmat alimmat työttömyystuet ja perusturva kuin meillä.

Itse olen ollut Tanskassa työttömänä ja vaikka korvaus saattaa olla suurempi alkuun, niin se pienenee koko ajan ajan kuluessa. Voit saada korvausta korkeintaan kaksi vuotta. Ja siellä jos missä työnhakijaa "aktivoidaan". Tapaamisia on tuhka tiheään ja jos kieltäydyt mistään työpaikasta, korvauksesi loppuu siihen paikkaan. Samoin erilaisille kursseille on osallistuttava. Eli Suomen malliin, kotona ei kyllä kerkeä homehtumaan.

Jos ei työllisty kahdessa vuodessa, siirretään eläkkeelle tai muuhun vastaavaan.

Ihan höpöjä kirjoitat... Ei todellakaan siirretä, sitten vaan saat erittäin pientä avustusta. Mutta tosiasiassa jos olet ihan normaali ihminen, niin kyllä Tanskan työvoimatoimisto löytää sinulle työpaikan kahdessa vuodessa. Vaikka Mc Donaldsista. Siellä ei ole vaihtoehto kieltäytyä mistään paikasta.

No tuossahan on sentään vielä järkeä. Milloinkahan Suomessa työkkäri alkaisi löytää myös niitä paikkoja mistä saisi palkkaakin, kuten Tanskan mäkkärissä. Nythän Suomessa homma toimii kutakuinkin niin että kun on tarpeeksi kauan "nauttinut" työmarkkinatukea niin katsotaan että on oikeutettu ainoastaan juurikin niihin "työ"paikkoihin joissa "palkka" on se 9 euroa PÄIVÄSSÄ, joka ei siis tietenkään riitä edes "työ"matkoihin. Vittu että menisin mielelläni vaikka sinne mäkkäriin duuniin jos pääsisi, mutta Suomessa ei tällaista nelikymppistä IT-heeboa todellakaan haluta sinne tiskin taakse.

Vierailija
552/585 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sinä oletkin tuommoinen holhottava lapanen. Kaikki eivät ole mielikuvituksettomia ja tahdottomia perässävedettäviä. Jotkut jopa keksivät ihan itse mielekästä tekemistä päivisin, ja joillain ei edes ole sitä vitun sohvaa jolla maata 24/7 :o

Vierailija
553/585 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

työttömät ja työttömät kaiken pahan alku ja loppu

siis katsotaanpa tuota valtionbudjettia.

valtionosuus työmarkkinatuesta.

talousarvio

2014 1.39 mrd.  €

2015 1.42 mrd. €

2016 1.39 mrd. €

2017 1.51 mrd. €

2018 1.57 mrd. €

lähde: http://tutkibudjettia.fi/talousarvio

Vierailija
554/585 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

vatulointia ja sumutusta. siinä on sipilän hallituksen teema. tulonsiirtoa köyhimmiltä rikkaimmille.

Vierailija
555/585 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpähän yrittävät, en usko että on pitkäaikainen kokeilu kun sattuu kaatumisia "työmatkoilla" ja muita vahinkoja mitkä valtion pussista korvataan.Koska vakuutuksia tuskin on varaa ottaa monelle sadalle tuhannelle orjalle.

Vierailija
556/585 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurattaa koko aktiivimalli näin 55vuotiaana työttömänä naisena. Kyllä löytyy erinäistä kremppaa, ettei ilmaisia töitä tarvitse tehdä päivääkään. Saikkua vaan. Tarpeeksi kauan kun on saikulla, niin eiköhän ne eläkepaperitkin sieltä tule. Kiitos Sipilä. (Tekisin mielelläni ihan palkattuja töitäkin, jos joku ikäiseni palkkaisi). Mutta ilmaisiin töihin en lähde.Voi tätä 100vuotiasta suomea. Työttömiä rangaistaan siitä, että ei ole töitä.

Vierailija
557/585 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei hyvää päivää kirjoitti:

työttömät ja työttömät kaiken pahan alku ja loppu

siis katsotaanpa tuota valtionbudjettia.

valtionosuus työmarkkinatuesta.

talousarvio

2014 1.39 mrd.  €

2015 1.42 mrd. €

2016 1.39 mrd. €

2017 1.51 mrd. €

2018 1.57 mrd. €

lähde: http://tutkibudjettia.fi/talousarvio

siis parissa vuodessa kustannukset nousevat 180 000 000 € ?

Vierailija
558/585 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee veronmaksajille kalliiksi

Vierailija
559/585 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekee ihan hyvää monelle työttömälle, ei tietenkään kaikille. On sen verran kirjavaa CV:tä nimittäin firman sähköpostissa, että osa hakemuksista menee heti roskakoriin. Jopa niin huonoja, että en kutsuisi niitä edes aktiiviseksi työnhakemiseksi, koska ei sellaisilla voi kukaan saada yhtään mistään töitä. Toistetaan vielä varmuudeksi, että tämä oli sitten yleistys, asia ei todellakaan koske kaikkia.

Hyvä huomio. Koska, tämähän tulee yleistymään vielä lisää, kun töitä on pakko hakea se tietty määrä kuukaudessa. Jokainen tajuaa, ettei kaikille riitä edes hakupaikkoja niin montaa, joihin olisi minkäänlaisia realistisia mahdollisuuksia päästä edes haastatteluun asti. Tyhjästä on paha nyhjäistä. Tämähän johtaa sitten siihen, että jokaiseen yleisessä haussa olevaan paikkaan alkaa sataa näitä turhia ja pellehakemuksia, kun johonkin on vain PAKKO laittaa hakemusta ettei paukahtaisi karenssia. Lähäri yrittämässä saada sairaanhoitajanpaikkaa yms yms. Ei taida firmataan kiitellä tästä linjasta, tulee aika vaikeaksi rekrytoiminen ja luultavasti osa ei enää edes laita paikkoja yleiseen hakuun, vaan palkkaukset hoidetaan pöydän alta sukulaisille, tutuille ynnä muille.

Vierailija
560/585 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä laki määrittelee että järjestämisvastuu on kunnilla. Te toimisto tekee lausunnon kelaan sitten asiasta työttömän kohdalla. Missään kunnassa asia ei ole toisin. Kunta siis järjestää ja maksaa kustannukset. Työtön saa Kelasta 9€/toteutuneelta toimintapäivältä ja tylmarkkinatuen.