Työttömän aktiivimalli TULEE VOIMAAN ensi vuonna
Minne muka mahtuu KAIKKI Suomen työttömät koulutuksiin ja töihin tai siis "töihin" (eli niihin 9€/pvä pajoille ja "näin teet cv:n"- turhakekursseille)?!!! Pakko siis itseni ainakin vihdoin kävellä sinne junan alle, yhtäkään euroa ei ole varaa karsia enää tuistani pois. Jännä kun Suomi saa toistuvia huomautuksia liian pienistä tuista ja näin taas päätettiin silti. Ja esim. opiskelijoiden kimppakämppien tukien karsimista armahdettiin, no työttömiltä voi onneksi huoletta AINA leikata viimeisetkin hilut pois! Hyvin sairas Suomi 100v.!! No olkaa nyt oikeistolaiset ym .psykopaatit onnellisia, ensi vuonna on ainakin yksi pummi sitten vähemmän!
Kommentit (585)
Vierailija kirjoitti:
Supolllll kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että aktivoidaan. Munkin sisko on koko ikänsä maannut työttömänä. Välillä joutuu työkokeiluun ja on ihan poikki! Itse oon ollut töissä jo 35 vuotta. Saamarin vätykset...
Jos on noin kusipää geli, kuin tekstidi antaavymmärtää - ei ihme, jos siskosi on aktiivityövoiman ulkopuolella. Psykopaattiveljistä olikin hyvä artikkeli hesarissa juuri. Tuskinpa sisaresi huvikseen on käyttämättä lahjojaan, mutta kaltaisesi kitkerät ja kateelliset siskot/veljet tms kiusantekijät aiheuttavat ison työvoimakadon maastamme. Oletko kuina pyrkinyt auttamaan sisartasi vai oletko juuri tuollainen ylimielinen juntti, kuin tekstisi antaa ymmärtää..
Voimia siskolle. Aika kirous saada tuollainen kusipää veljeksi. (siskoksi)
Sisko asuu toisella puolella suomea Isossa kaupungissa jossa on työvoimapula ihan kaikesta. Mutta kun sinne töihin joutuu menemään ja olemaan siellä monta tuntia! Ja vasta neljän jälkeen pääsee kotiin syömään pullaa! Ja niissä työkokeiluissa ei edes tarvi tehdä mitään, onpa rankkaa.
No, toivottavasti on hyvä elämä maata vielä viiskymppisenä kotona kun mikään työ ei kelpaa. Itse olen ollut kaikenlaisissa ammateissa ja kaikki on kelvannut mistä on rahaa tullut, välillä kahdessakin duunissa.
Ja jos jäisin työttömäksi niin parissa päivässä löytäisin uuden työn. Menisin vaikka marketin kassalle, siivoamaan tai raksalle. Mutta ei kun kaikkien pitäisi saada olla vähintään pikkupomo ja juuri siinä hommassa mihin on koulutus. Itse olen viimein päässyt siihen tehtävään mihin on koulutus ja urani huipulle, mutta aloitin kyllä ihan pohjamudista.
Homehtukaa ja madottukaa sinne koteihinne apurahojemme turvin ja olkaa ylpeitä itsestänne!
Ihan varmasti niin..
Onneksi Luoja ei ole antanut minulle yhtä kusipäistä veljeä (tai siskoa), kuin miltä itse vaikutat. Jos sulle duuni maittaa ja kiva liksa, niin eikö sun pitäisi olla tyytyväinen ja kannustaa siskoasi. Luen hyvin ihmisiä ja sinusta heijastuu pitkäaikainen katkeruus, jolle mikään ei riitä. Et saa mistään tässä elämässä tyydytystä ja kaikenlisäksi olet kateellinen sisarellesi. Todennäköisesti paljon lahjakkaampi kuin sinä. Kenties taiteilija. Ja sinä itket sitä, että sisar ei juokse jossain helvetin oravanpyörässä.. Kuten sinä.
Vierailija kirjoitti:
Sisko asuu toisella puolella suomea Isossa kaupungissa jossa on työvoimapula ihan kaikesta. Mutta kun sinne töihin joutuu menemään ja olemaan siellä monta tuntia! Ja vasta neljän jälkeen pääsee kotiin syömään pullaa! Ja niissä työkokeiluissa ei edes tarvi tehdä mitään, onpa rankkaa.
Kerro mikä kaupunki, niin rupean hakemaan töitä sieltä. Ei täällä Tampereella ainakaan tunnu pulaa olevan, joudan muuttaa poiskin.
Lain henki kaikille sama kirjoitti:
Miten saisi Vartiaisen motivoitua harrastamaan liikuntaa ja tarkkailemaan ruokavaliotaan? Pitääkö se laittaa paksun pojan palkka jäihin, jos ei tunti kuntouttavaa kuntoilua ala päivässä maistumaan?
Kieltämättä näytti ukko olevan kuntouttavan toiminnan tarpeessa, toisin kuin moni työtön. Voisi harjaantua sosiaaliset taidotkin samalla kun kovin on koppavan oloinen. Veronmaksajana ja Vartiaisenkin palkanmaksajana minulla on oikeus jotain vastinettakin rahoilleni vaatia.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että aktivoidaan. Munkin sisko on koko ikänsä maannut työttömänä. Välillä joutuu työkokeiluun ja on ihan poikki! Itse oon ollut töissä jo 35 vuotta. Saamarin vätykset...
Jää hyvä ihminen välillä työttömänä lepäilemään sinäkin! Niin pääsee yksi meistä "vätyksistä" tilallesi raatamaan. Kyllä tulijoita on!
Marketin kassalla on työtunteja satunnaisesti, sillä ei välttämättä elä.
Siivoojalta vaaditaan joku ammattitutkinto tai työkokemus, ei siihen niin vain mennä.
Raksallekin luullakseni on sellaisia menijöitä, jotka ovat ennenkin raksatöitä tehneet, nämä etusijalla. Aloittelijat karsiutuu heti.
Ei se ole aina niin miltä näyttää, varsinkin jos ei ole omakohtaista kokemusta asioista.
Jos on suhteita, niin silloin ainoastaan voi päästä ohittamaan työttömyysjonon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Supolllll kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on noin kusipää geli, kuin tekstidi antaavymmärtää - ei ihme, jos siskosi on aktiivityövoiman ulkopuolella. Psykopaattiveljistä olikin hyvä artikkeli hesarissa juuri. Tuskinpa sisaresi huvikseen on käyttämättä lahjojaan, mutta kaltaisesi kitkerät ja kateelliset siskot/veljet tms kiusantekijät aiheuttavat ison työvoimakadon maastamme. Oletko kuina pyrkinyt auttamaan sisartasi vai oletko juuri tuollainen ylimielinen juntti, kuin tekstisi antaa ymmärtää..
Voimia siskolle. Aika kirous saada tuollainen kusipää veljeksi. (siskoksi)
No, toivottavasti on hyvä elämä maata vielä viiskymppisenä kotona kun mikään työ ei kelpaa. Itse olen ollut kaikenlaisissa ammateissa ja kaikki on kelvannut mistä on rahaa tullut, välillä kahdessakin duunissa.
Ja jos jäisin työttömäksi niin parissa päivässä löytäisin uuden työn. Menisin vaikka marketin kassalle, siivoamaan tai raksalle. Mutta ei kun kaikkien pitäisi saada olla vähintään pikkupomo ja juuri siinä hommassa mihin on koulutus. Itse olen viimein päässyt siihen tehtävään mihin on koulutus ja urani huipulle, mutta aloitin kyllä ihan pohjamudista.
Homehtukaa ja madottukaa sinne koteihinne apurahojemme turvin ja olkaa ylpeitä itsestänne!
Ihan varmasti niin..
Onneksi Luoja ei ole antanut minulle yhtä kusipäistä veljeä (tai siskoa), kuin miltä itse vaikutat. Jos sulle duuni maittaa ja kiva liksa, niin eikö sun pitäisi olla tyytyväinen ja kannustaa siskoasi. Luen hyvin ihmisiä ja sinusta heijastuu pitkäaikainen katkeruus, jolle mikään ei riitä. Et saa mistään tässä elämässä tyydytystä ja kaikenlisäksi olet kateellinen sisarellesi. Todennäköisesti paljon lahjakkaampi kuin sinä. Kenties taiteilija. Ja sinä itket sitä, että sisar ei juokse jossain helvetin oravanpyörässä.. Kuten sinä.
Tuo on vasta alkusoittoa. Kunhan katkera työnsankari saa itsensä poltettua kunnolla loppuun ja päätyy lataamaan akkujaan, tai käräyttää kääminsä lopullisesti, niin sitten sitä katkeruutta vasta riittääkin. Näitä on nähty. Sitten on aikaa napostella siskon kanssa pullaa, jos viitsii vain tulla katsomaan rähjääjää.
Vierailija kirjoitti:
Marketin kassalla on työtunteja satunnaisesti, sillä ei välttämättä elä.
Siivoojalta vaaditaan joku ammattitutkinto tai työkokemus, ei siihen niin vain mennä.
Raksallekin luullakseni on sellaisia menijöitä, jotka ovat ennenkin raksatöitä tehneet, nämä etusijalla. Aloittelijat karsiutuu heti.Ei se ole aina niin miltä näyttää, varsinkin jos ei ole omakohtaista kokemusta asioista.
Jos on suhteita, niin silloin ainoastaan voi päästä ohittamaan työttömyysjonon.
Tietysti vaaditaan ammattitutkinnot ja raksalle päälle työturvallisuuskortit, tulityökortit jne. Ei semmoisia töitä nykyään ole johon tuosta noin vain mentäisiin. Nämä huutelijat on usein sitä ikäpolvea jonka muistikuvat on vuosikymmenten takaa jolloin saattoi moniin töihin mennäkin oppimaan ilman koulutusta yms. Jotain risusavottaa voisi periaatteessa päästä tekemään, mutta sittenkin pitäisi olla työnjohtaja ja vakuutukset jne. kunnossa. Ja onko tuollaiset nyt tuottavaa työtä muutenkaan.
Kun talousneromme Vartsu Vartiainen on loihenut lausumaan, että vain 40 000 on töitä ja ovat työkuntoisia tai omaavat jotain erityisiä kykyjä - niin miksi sitten ''toimenpiteet'' esitetään kaikille 600 000lle? Siksikö, että eläkkeelle tai sairaslomille pääsy tulisi vaan nyt yksinkertaisesti kalliimmaksi, kuin tilastoissa roikkuminen ja Vartsun kaltaisten tyhjäpäiväisten lausunta-automaattien (päivääkään oikeissa töissä torkkupeittoineen) mukahalveksunnankohteena...
Aika outoa. Työttömällähän on jo maailman suurin stressi verrattuna yhtään kehenkään muuhun. Olisi hyvä antaa olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä uudistus tulee aiheuttamaan itsemurhia. Kortistossa on jo nyt mtonglemaisia joiden talous ei kestä tätä.
Toivottavasti laajennettuja sellaisia joissa on kohteena päättäjät.
Huh hyvä ettet junan alle mene se voi sattuakin.😮oikeesti, ei se ole kun yhden päivän menetys työmarkkinatuesta.Srk diakoni auttaa lahjakortissa ruoka kauppaan saattaa maksaa 1 sähkölaskun jakavat joululahjoja lapsille jos lapsia on,ja onhan leipä jonot ym avunantajat .Laitat jo nyt sivuun johonkin lasipurkkiin vara rahaa hätäpäivän varalle edes 10e kk .kyllä sä selviit.Ruokajonoissa on muuten paljon hyvää ruokaa jaettavana.Parhaansa nekin yrittää että kaikki sais ees jotain.Tsemppiä sinulle ja meille kakille.Itse olen koko vuoden pitänyt älä osta mitään vuottaPaitsi talvikengät piti hankkia nekin outlett myymälästä.Halvalla.kyllä sä pärjäät!Hae apua jo nyt.
En tiä itkiskö vai naurais entisten kansanedustajien sopeutumiseläkkeille.koskaan en äänestä ketään muuta kuin sitä joka lupaa poistaa tuommoiset hullutukset ja äkkiä.!
Aletaanko päiväraha maksamaan sitten 65pv välein? Miten todistaa, että missä on ollut sen 18 tuntia? Kenellä työnantajalla on aikaa tai halua alkaa väsäämään todistuksia jokaiselle orjalle? Ja toimitetaanko todistus kelalle vai työkkäriin ja kuka niitä ehtii noissakaan paikoissa tarkistaa ettei ole naapurin kirjoittama.
On tässä asiassa niin monta mutkaa ettei taida onnistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa ainakin linkki aiheesta. Ensi vuonna ilmeisesti on tulossa aktiviimalli.
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/tyottomia-toihin-kannustav…
Aktiivimallissa työtön välttyy tukiensa pienenemiseltä, jos hän tekee 18 tuntia töitä 65 päivän mittaisen seurantajakson aikana. Aktiivisuuden osoitukseksi kelpaa myös vähintään viiden päivän kuntouttavassa työtoiminnassa tai työkokeilussa oleminen.
Ensi vuoden alussa voimaan tuleva aktiivimalli vaikuttaa työttömän arkeen huhtikuusta lähtien.
Koskeekohan nuo samat rajat osatyökykyisiä.
Itse pystyntekemään töitä max 15 tuntia viikossa ja sekin on raskas urakka, josta toipumiseen ei viikonloppu riitä.Kaikki työttömyyssysteemit ovat tähän asti menneet sen mukaan mitä virkailija sattuu päättämään.
Se on oikein hulvattoman hauskaa kun yrittää keksiä tulonlähteitä ja samalla selvittää että romahduttaako se lisätulon hankkiminen talouden useiksi kuukausiksi. Kukaan ei tiedä miten säädöksiä tulisi tulkita ja vastaus on aina "teet sen jutun ensin ja sitten ilmoitat meille. Siitä tehdään sitten päätös."Kauhulla odotan millaisen riepottelun kohteeksi siinä joutuu kun jokainen virkailija tekee oman tulkintansa asioista.
Eli sinä tarvitsisit enneminkin liikuntakoulutusta, jolla voitaisiin kuntoasi parantaa. Tämänkin pitäisi olla mahdollista tuossa mallissa (en tiedä, onko mutta pitäisi olla). Se parantaisi työkykyäsi.
Siis mitä?! Kommentin kirjoittaja kirjoitti olevansa osatyökykyinen ja sinä päättelit, että kyse on huonosta kunnosta? Voi hyvää päivää. Osatyökykyisellä on joku sairaus, jonka takia hän ei jaksa työskennellä täyttä työaikaa.
Minua huoletti sama asia. Olin osatyökyvyttömyyseläkkeellä, kun tästä aktivoinnista ruvettiin puhumaan. Minun kohdalla ongelma ratkesi, kun pääsin täydelle työkyvyttömyyseläkkeelle. Toivottavasti nyt ruvetaan katsomaan, kuinka paljon työkyvyttömiä kortistossa oikeasti onkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa ainakin linkki aiheesta. Ensi vuonna ilmeisesti on tulossa aktiviimalli.
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/tyottomia-toihin-kannustav…
Aktiivimallissa työtön välttyy tukiensa pienenemiseltä, jos hän tekee 18 tuntia töitä 65 päivän mittaisen seurantajakson aikana. Aktiivisuuden osoitukseksi kelpaa myös vähintään viiden päivän kuntouttavassa työtoiminnassa tai työkokeilussa oleminen.
Ensi vuoden alussa voimaan tuleva aktiivimalli vaikuttaa työttömän arkeen huhtikuusta lähtien.
Koskeekohan nuo samat rajat osatyökykyisiä.
Itse pystyntekemään töitä max 15 tuntia viikossa ja sekin on raskas urakka, josta toipumiseen ei viikonloppu riitä.Kaikki työttömyyssysteemit ovat tähän asti menneet sen mukaan mitä virkailija sattuu päättämään.
Se on oikein hulvattoman hauskaa kun yrittää keksiä tulonlähteitä ja samalla selvittää että romahduttaako se lisätulon hankkiminen talouden useiksi kuukausiksi. Kukaan ei tiedä miten säädöksiä tulisi tulkita ja vastaus on aina "teet sen jutun ensin ja sitten ilmoitat meille. Siitä tehdään sitten päätös."Kauhulla odotan millaisen riepottelun kohteeksi siinä joutuu kun jokainen virkailija tekee oman tulkintansa asioista.
Eli sinä tarvitsisit enneminkin liikuntakoulutusta, jolla voitaisiin kuntoasi parantaa. Tämänkin pitäisi olla mahdollista tuossa mallissa (en tiedä, onko mutta pitäisi olla). Se parantaisi työkykyäsi.
Siis mitä?! Kommentin kirjoittaja kirjoitti olevansa osatyökykyinen ja sinä päättelit, että kyse on huonosta kunnosta? Voi hyvää päivää. Osatyökykyisellä on joku sairaus, jonka takia hän ei jaksa työskennellä täyttä työaikaa.
Minua huoletti sama asia. Olin osatyökyvyttömyyseläkkeellä, kun tästä aktivoinnista ruvettiin puhumaan. Minun kohdalla ongelma ratkesi, kun pääsin täydelle työkyvyttömyyseläkkeelle. Toivottavasti nyt ruvetaan katsomaan, kuinka paljon työkyvyttömiä kortistossa oikeasti onkaan.
Ei ruveta, tulee liian kalliiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten (koska töitä ei kaikille löydy) te-toimisto aikoo järjestää kaikkien työttömien kuntouttavan työtoiminnan?
Miksi kaikille työttömille pitää järjestää "kuntouttavaa työtoimintaa"? Suurin osa ei tavitse kuin vain sen työpaikan ja pystyy menemään sinne töihin vaikka huomenna, kunhan se työpaikka vain löytyy. Tässä mitään kuntoutusta tarvita, vaan työpaikka! Minä ainakin olen ollut työelämässä pitkästi yli 30v. Kyllä minä töitä osaan tehdä.
Samat sanat!
Aktivointia on tarpeeksi työttömillä siinäkin, että käyvät leipäjonoissa ja kirppariliikkeissä vanhoja kuteita itselleen etsimässä ja lapsiperheelliset lapsilleenkin.
Kuulema roskiksista ruokaakin kaivelevat jotkut, ja kauppojen alehintaisia ruokia etsiskelevät päivät pitkät.
Vierailija kirjoitti:
Älä mene junan alle.
Viheliäistä rankaista junankuljettajia.
Älkää kukaan menkö junan alle. Paljon parempi listiä noita päättäjiä jotka ovat kurjuudestanne vastuussa. Junankuljettajia on turha rankaista.
Vierailija kirjoitti:
Supolllll kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että aktivoidaan.
Ja jos jäisin työttömäksi niin parissa päivässä löytäisin uuden työn. Menisin vaikka marketin kassalle, siivoamaan tai raksalle.
juuri nämä alat ovat niitä jotka tulevat siirtymään ilmaistyövoiman piiriin. ja sieltähän et muuten ylene mihinkään koska olet työnantajalle ilmainen orja. Juuri nämä alat ovat Saksassakin ilmaistyövoiman piirissä, ja sieltä sitä mallia haetaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten (koska töitä ei kaikille löydy) te-toimisto aikoo järjestää kaikkien työttömien kuntouttavan työtoiminnan?
Miksi kaikille työttömille pitää järjestää "kuntouttavaa työtoimintaa"? Suurin osa ei tavitse kuin vain sen työpaikan ja pystyy menemään sinne töihin vaikka huomenna, kunhan se työpaikka vain löytyy. Tässä mitään kuntoutusta tarvita, vaan työpaikka! Minä ainakin olen ollut työelämässä pitkästi yli 30v. Kyllä minä töitä osaan tehdä.
Samat sanat!
Aktivointia on tarpeeksi työttömillä siinäkin, että käyvät leipäjonoissa ja kirppariliikkeissä vanhoja kuteita itselleen etsimässä ja lapsiperheelliset lapsilleenkin.
Kuulema roskiksista ruokaakin kaivelevat jotkut, ja kauppojen alehintaisia ruokia etsiskelevät päivät pitkät.
Alkuperäinen kommentti on minun. Olen itse(kin) pitkäaikaistyötön enkä pidä järkevänä tai tarpeellisena noita pakkokuntouttavatoimintoja. Pointtini oli (ja oletin että se tuli ilmi) että koska kaikki eivät pääse töihin, eivät vakinaisiin/pitkäaikaisiin työsuhteisiin tai edes niiksi vähimmäispäiviksi joilla välttyä sanktiolta tulisi heidän "päästä" kuntouttavaan työtoimintaan mutta epätodennäköiseltä sekin vaikuttaa.
Käsitykseni on että todellisuudessa ko hankkeessa on tarkoitus saada pienennettyä monen työttömän korvausta väittämällä että he eivät ole tarpeeksi aktiivisia edellä mainituista syistä johtuen.
Ei kai nyt vahingoista kukaan työharjoittelijaa syytä. Sen takiahan se juuri harjoittelua onkin, että hommia ei vielä osata ja kaikkea voi sattua.. Ammattilaiset sitten erikseen ja heille sen mukainen palkka.