Trokarit kirppiksillä - mitä mieltä toiminnasta?
Mitä mielipiteitä tuosta toiminnasta? Eli trokareista sekä "perinteisillä" kirppiksillä ja FB-kirppiksillä. Haittaako vai ei?
Eli trokareilla siis tarkoitan noita tyyppejä, jotka valehtelevat ostavansa itselleen mutta laittavatkin tarkoituksella heti myyntiin paljon kalliimmalla hinnalla jossain muualla ja monesti valehtelevat, että ovat itse ostaneet esimerkiksi ulkomailta tms. perustellakseen kalliimpaa hintaa. Eli yrittävät ansaita rahaa vetämällä välistä.
Mitä mieltä?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Ei trokaus liity kyllä mitenkään tähän yhteyteen. Tuo on ihan tavallista tavaroiden ostamista ja myymistä. Trokaaminen liittyy tilanteeseen, jossa tuotetta myydään rajallinen määrä kiinteään hintaan ja joku ostaa ne kaikki tai suuren määrän ja koittavat hyötyä muiden tarpeesta myymällä niitä eteenpäin kovempaan hintaan. Yksittäisen tuotteen tai muutaman tuotteen ostaminen ei ole mitään trokaamista. Tottakai jos saa halvalla, niin kannattaa ostaa jos ei koe suureksi vaivaksi myydä tuotetta itse eteenpäin kovemmalla hinnalla. En usko, että nämä ihmiset ovat mitenkään suuri ongelma nettikirppiksillä ja toisekseen heidän toimintaansa on aika vaikea estää, kun foorumeja myydä on niin paljon.
Kyllä pk-seudulla trokaamisella tarkoitetaan just tota. Ja on iso ongelma tietyillä FB-kirppiksillä, ihan YP:dein mukaan. Ja ihmiset antaa niitä aktiivisesti ilmi joten niitä heitellään ryhmistä kyllä jatkuvasti ulos. Liittyy tietysti varmaan vain kouralliseen halutuimpia ryhmiä joihin on tosi vaikea edes päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei trokaus liity kyllä mitenkään tähän yhteyteen. Tuo on ihan tavallista tavaroiden ostamista ja myymistä. Trokaaminen liittyy tilanteeseen, jossa tuotetta myydään rajallinen määrä kiinteään hintaan ja joku ostaa ne kaikki tai suuren määrän ja koittavat hyötyä muiden tarpeesta myymällä niitä eteenpäin kovempaan hintaan. Yksittäisen tuotteen tai muutaman tuotteen ostaminen ei ole mitään trokaamista. Tottakai jos saa halvalla, niin kannattaa ostaa jos ei koe suureksi vaivaksi myydä tuotetta itse eteenpäin kovemmalla hinnalla. En usko, että nämä ihmiset ovat mitenkään suuri ongelma nettikirppiksillä ja toisekseen heidän toimintaansa on aika vaikea estää, kun foorumeja myydä on niin paljon.
Kyllä pk-seudulla trokaamisella tarkoitetaan just tota. Ja on iso ongelma tietyillä FB-kirppiksillä, ihan YP:dein mukaan. Ja ihmiset antaa niitä aktiivisesti ilmi joten niitä heitellään ryhmistä kyllä jatkuvasti ulos. Liittyy tietysti varmaan vain kouralliseen halutuimpia ryhmiä joihin on tosi vaikea edes päästä.
Ja siis noissa ryhmissä tollaiseen toimintaan otetaan tosi tiukka linja.
Vierailija kirjoitti:
Mulla taitaa tosiaan sitten olla tosi erilainen suhde rahaan ja tavaraan kuin suurimmalla osalla. No, ensinnäkään, en ole koskaan vaivaantunut menemään kirpparille myymään. Siis perinteiselle. Ihan liikaa vaivaa.
Jotain paikallisia FB-kierrätysryhmiä (huom! ideana juuri kierrätys, ei kirppis, joten ihmiset lahjoittavat myös paljon hyvää tavaraa pois yms.) olen kokeillut. Ideana juuri se, että tarttee päästä tavarasta eroon. Mutta kun mun kovalla työllä ansaitsemilla rahoilla ne olen ostanut, ja yleensä ne ovat olleet arvokkaitakin, niin kyllä se myyntihinta tai lahjoitus on nimenomaan hyväntekeväisyyttä. Jolloin kyllä itse valkkaan, että kenelle haluan antaa hyväntekeväisyyttä. Kun sehän on sama kuin antaisi jollekin kerjäläiselle lahjoituksen.
Joten joko pitää olla viehättävä ja samaan yhteiskuntaluokkaan kuuluva ihminen joka on mukava ja joka joko maksaa jopa ylihintaa tai/ja antaa lahjan päälle arvostukseksi tai sitten sellainen tosi säälittävä ja kiitollinen köyhä jolle almun antamisesta tulee hyvä mieli koska se merkkaa paljon ihmiselle.
Joten jollekin vastenmieliselle sossupummille joka ei kuulu kumpaankaan noista kategorioista ja yrittää tehdä rahaa tuolla lahjoituksella niin en kyllä todelllakaan kovalla työllä hankkimiani rahoja lahjoita.
Joten siksi en tosiaan enää mitään FB-kirppareitakaan tai nettikirppareita harrasta. Annan joko tutuille tai heitän kaatopaikalle tai annan suoraan aitoon hyväntekeväisyyteen.
Ja jos joskus olen ollut ostamassa, niin miltään trokarin tyyppiseltä en kyllä ole harkinnut koskaan ostaa yhtään mitään.
Aivan samanlainen asenne minullakin.
Mä en tajua mistä ne trokarit löytää ostajia. Itse yritän myydä parin euron hinnalla melkein kaiken eikä mene kaupaksi. Ei netissä eikä pöytäkirppisellä. Ei ilmeisesti edes niille trokareille. Ja on aina pesty, siisti, kuvattu ja mitattu niin tavarat kuin vaatteet (joskin vaatteet menee nykyään suoraan Hopelle/UFF:lle)
Paikkakunnan ilmaisroskalavaryhmässä menee sitten kaikki. (ja voi olla 15 jonottajaa viidessä minuutissa samalle tavaralle, josta pyysit 2€ samalla kuvalla kaksi edellistä kuukautta nettikirppiksellä. Ei kukaan ollut kiinnostunut)
Jos laitan tavaran myyntiin hinnalla x ja saan siitä hinnan x, on minulle aivan sama, kuka sen ostaa, toinen köyhä tai trokari.
Välistävetäjät ovat huijareita ja kusettavat ihmisiä niin paljon kuin pystyvät. Ja samaa mieltä olen kaikista kauppiaista. Tavarahan ei koskaan itsessään maksa paljoa mutta kun siihen lisätään kuljetus, verot ja suuri kauppiaan kate niin johan alkaa maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kenenkään mielestä voi olla oikein, että vaikka joku köyhä yh-äiti myy epätoivoissaan vanhoja lastenvaatteita tai vanhemmilta perittyjä astioita saadakseen rahaa elämiseen ja joku toinen köyhä yh-äiti tarvitsisi epätoivoisesti noita halpoja lastenvaatteita että rahaa riittää ruokaan - ja sitten joku välistävetäjä käy valehdellen (jollain valehdellulla säälitarinalla omasta köyhyydestään) hamstraamassa halvalla myynnissä olevat tavarat, laittaa hinnat moninkertaiseksi ja käyttää rahat viinaan?
Ja sitten kirpparilla ei enää olekaan sille toiselle köyhälle yh:lle mitään halpaa ostettavaa kun trokarit on vetäneet hinnat pilviin ja se köyhän, epätoivoisen myyjän rahat on huijattu?
Ja joo, joku älypää voisi sanoa että kun kukaan ei myy sille trokarille mitään niin ongelma ratkaistu ... mutta eivät kaikki osaa tunnistaa taitavia huijareita ja valehtelijoita.
En vain tajua, miten kenenkään mielestä tämä voi olla yhtään mitenkään oikein?
Siis oikeesti, noi jotka täällä kehuvat että ihan oikein vain ja näin itsekin tekevät ... voisitteko kenties jotenkin selittää miten voitte elää itsenne kanssa? Ja että miten voitte selittää että tämä on moraalisesti oikein?
Ja tajuatteko myös, että ette te itsekään kohta saa yhtään mitään kunnollista sieltä kirppiksiltä siedettävillä hinnoilla, kun eihän kukaan viitsi sinne mitään enää tuoda? Muuta kuin ne kaikkein epätoivoisimmat. Joilla ei mitään hienoja merkkikamoja ole myytävänä. Muut kun mieluummin heittää kaatopaikalle kuin antaa rahat valehteleville ja varastaville trokareille.
Eli omaa oksaanne sahaatte. Samalla kun poljette niitä heikoimpia. Siinä on vain sitten sekin, että hyväosaiset alkavat sitten kohdistaa hyväntekeväisyytensä suoraan sitten niihin kaikkein heikoimpiin tavoilla, joihin epärehelliset välistävetäjät eivät pääse käsiksi.
Tottakai tuote menee sille, joka on valmis maksamaan siitä joko ensin tai eniten. Pitäisikö Prismassakin murehtia sitä, että jos ostan tän hupparin satasella niin vien joltain köyhältä yh-mammalta mahdollisuuden ostaa se puolen vuoden päästä alennusmyynnistä kympillä?
Toki ärsyttää, mutta mistäs minä tiedän, onko ostaja trokari?
En hirveästi harrasta kirppiksiä, mutta kieltämättä otti päähän, kun olin vasta myyntipöytääni laittamassa, eikä kirppis siis virallisesti (klon aika) ollut edes alkanut, niin johan oli jo jotkut ahneet kaivelemassa laatikoitani ja pöytääni. Keränneet sylin täydeltä tavaraa ja tenttaamassa, mitä pyydän näistä yhteensä.
Koitin sanoa, etten edes vielä myy, niin siinä niitä pyöri ihan useampi. Helvattu, kun ärsytti ja sanoin sellaisen hinnan, ettei heitä enää kiinnostanut. Jättivät penkomisensa siihen keskelle järjestettäväksi uudestaan. Sitten, kun kirppis oli avattu, samat naamat tulivat pöydälleni taas tinkaamaan. Heillä oli juurikin näitä vakiopöytiä, joissa myivät romujaan kai aina.
Oletan, että nämä kirppishaukat tuntevat jo, kuka on vakikävijä ja kuka uusi. Näitä uusia kirppikselle myymään tulijoita koitetaan kusettaa 6-0.
Tämä on kyllä ihan oma ihmislajinsa. Heillä lienee hämärtynyt, mitä käyttämättömät tuotteet maksavat ihan tavallisessa kaupassa.
Mua kyllä pänni nuo sen verran, että en kirppismyynnistä niin välitä. Haluaisin mieluummin lahjoittaa jollekin ihan tavalliselle vähävaraiselle lapsiperheelle näitä siistejä tyttöjen ja poikien vaatteita, joita ei olla pidetty kuin yhdellä lapsella. Tämä olisi parasta hyväntekeväisyyttä ja menisi oikeaan tarpeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Minua haittaa kirpparilla enemmän ne, jotka tuo kirpputoripaikalle vain uutta tavaraa. Tulee sellainen olo, että yrittävät kiertää.veroja. ostavat jostain isoja eriä ja myyvät muka kirpputoritavarana.
Sallin muutamia yksittäisiä uusia tuotteita ja olen niitä itsekin ostanut ja myynyt kirppareilla. Joskus käy niin, että huomaakin jälkeenpäin ettei kenkä tai takki olekaan istuva tai sopiva.
Mihin laittaa sitten. On laitettava kiertoon jos se sopii jollekin toiselle.
Sitä en hyväksy jos pöytä pullistelee uusista tuotteista.
Se on elämäntapa trokata. Rööki ja viinakin heille maistuu. Ja kaikki pikkurikollinen toiminta.
Mä sekä myyn että ostan kirppareilta, melkein kaiken, kaikille perheenjäsenille ostelen. Varsinkin teinille saatan usein löytää jotain omasta mielestäni ihanaa, mutta kotona osoittautuukin väärän kokoiseksi, tai väriseksi, tai merkkiseksi tai mitä ikinä nyt voi keksiä. Silloin myyn tavaran eteen päin. Joskus halvemmalla, jos tuote on sellainen, jonka olen halunnut esim. harvinaisuuden vuoksi, mutta tiedän ettei ole yleisesti "haluttu" tuote, joka tekee helposti kauppansa, joskus kalliimmalla, kuin mitä itse siitä maksoin. Asetan hinnan sellaiseksi, mikä minun mielestäni on tuotteen käypä arvo siinä kunnossa, kuin se on. Eli jos joku myy haluttua, uudenveroista tuotetta joka kaupassa maksaa vaikka 100e 2 eurolla, ja itse olisin valmis maksamaan siitä vaikka 30, niin myyn sen sillä. Ne mitkä ei käy kaupaksi lähtee Konttiin.En minä tällä voittoa, tee, vaan pääsen omilleni virheostosten suhteen.Kirpparit on harrastus, ja jos joskus sitä voittoa tulee, niin mielestäni siinä ei mitään pahaa ole. Kuka tahansahan sen tavaran olisi voinut ostaa, joten miksi valittaa kateellisena, jos ei ostanut?