Missä olit, kun sait ekat menkat?
Se varmaan on jäänyt mieleen.
Mulle ainakin. Kouluterveydenhoitaja oli kertonut, että verta tulee pikku tippa, ei hätää.
Eipä. Olin 14-vuotias, oli lauantai, menin vessaan. Pikkuhousujen koko haaraosa oli veressä. Huusin äidille, joka toi siteen, sanoi jo vähän ihmetelleensä missä mun kuukautiset viipyy, ja onnitteli.
Vasta myöhemmin onnittelin itse itseäni siitä etteivät ne alkaneet kesken koulupäivän, juhlissa, uimarannalla, matkalla, ties missä. Ja toki sairaanhoitajaäitkin olisi voinut vähän neuvoa: Pidä aina mukana sidettä ja puhtaita pöksyjä, sulla alkaa menkat koska tahansa.
Kommentit (32)
Ihan tarkkaa en muista mutta oli lähtö päivän päästa riparileirille. Onneksi alkoi kotona, kun en kuitenkaan olisi osannut varautua.
Kotona vessassa, olin ehkä 9 vuotias eikä mulla ollut hajuakaan mitä menkat oikeasti tarkoittaa vaikka niistä oltiinkin jotain puhuttu koulussa. Kukaan ei vaan ollut koskaan maininnut, että silloin tulee verta. Siis se kaikista olennaisin asia jätetään kertomatta ja ajtellaan että lapsi vaan tietää... No mulla kuitenkin jostain syystä tosi ystävälliset menkat, koska ne alkaa poikkeuksetta aina siististi vessassa :D
Vierailija kirjoitti:
Kotona olin. Ikää oli jo 15,5 v joten olin jo kovin niitä odottanutkin. Seuraavana päivänä tosin inhosin jo koko kuukautisia, ne osoittautuivat alusta lähtien todella runsaaksi, koko ajan sai olla sidettä vaihtamassa.
sama, todella runsaat
Koulussa. Ala-asteella vessassa huomasin. Onneksi kaverilla oli siteitä mukana.
En muista olinko vitosella vai kutosella mutta seuraavana päivänä oli mulla synttärit.
Kotona olin onneksi minäkin. Oli joku jännä leikki meneillään veljen ja sen kaverin kanssa (ei sentään lääkärileikki). Mahaa oli pikkuisen kivistellyt, ja vessareissun yhteydessä selvisi, mistä on kysymys. Olin vasta kymmenvuotias, mutta sentään tiesin mitä kuukautiset ovat. Tuntui että liian varhain alkoivat, kesken lapsuuden.
13-vuotiaana mummolassa. Isä kävi ostamassa ekat siteet. Olihan se hiton noloa silloin. :D
Mummolassa noin 200 km päässä kotoa.
Olin 14-vuotias ja yksin kotona. Oli torstai. Menin vessaan ja totesin kuukautisten alkaneen, ajattelin suunnilleen "Ahaa, just joo". En ollut mitenkään odottanut niiden alkamista. En kertonut kenellekään.
Myöhemmin samana vuonna mökkireissun jälkeen huoneeni työpöydälle oli ilmestynyt sidepaketti.
Olin 13-v, just täyttänyt. Kotona äiti oli valistanut, ja oli siteitä tarjolla, muista vielä ne paksut "möllykät", ei puhettakaan tämän päivän ohuista siteistä. Nyt menkkoja ollut tarjolla reilut 35 v miinus raskausajat ja muutama imetyskuukausi siihen päälle. Vielä ne saakelit tulevat, mutta aina ajattelen, että jes, taas yhdet vähemmän, kohta varmaan loppuvat!
Miehet saa siemenvuotoja, ei menkkoja!
Ei mitään muuta muistikuvaa kuin että alkoivat tipoittain vähitellen. Ei siis mitään yhtenä kauniina päivänä holahtamalla. Taisi olla ala-asteella, kai.
Oli kesä ja olin seurakunnan järjestämällä tyttöleirillä, jota muutenkin inhosin. Olin vasta yksitoistavuotias. Tuolloin, eli 60-luvun puolivälissä, menkat sen ikäisellä olivat harvinaisuus. Tilanne oli todella kiusallinen! Koko 60-luku oli kamala, kun muistelen sitä kuukautisten näkökulmasta. Olin pienikokoinen ja hento (olen vieläkin) ja terveyssiteet olivat aivan älyttömän pitkiä ja paksuja. Lisäksi siteet kiinnitettiin semmoisella inhalla kuminauhalla. Kun viimein löysin tamponit joskus 70-luvun alussa, minusta sukeutui onnellinen teinityttö. :)
Kirjastossa. Itkien juoksin kotiin ja sopersin äidille mikä oli hätänä. Sain siteen, mutta aika pitkään muistan vessassa kipua itkeneeni. Taisin olla 12.
Kotona, onneksi. Oli kuudennen luokan ensimmäinen päivä. Sen verran niukkana alkoi vuoto, että pikkuhousuihin tungettu vessapaperi riitti suojaksi koulupäivän ajan. :D En tiedä miksi turvauduin vessapaperiin, vaikka äidin laatikossa olisi ollut siteitä. Olin varmaan liian hämmentynyt tilanteesta.
Koulun joulupäättäreissä 13 vuotiaana. Hirveä mahakipu ja olin kärsinyt näistä lähiaikoina paljon ja murrosikä oli niillä paikkeilla et osasin oottaa jo. Side oli valmiiksi laukussa.
Muistan tosi tarkkaan, vaikka olen jo yli 50-vuotias.
Olin kaveriporukassa pelaamassa pesistä, kun tunsin housuissa lievää kosteutta. Luulin, että pissaa oli vähän valunut pelin tiimellyksessä, vaikka ihmettelin kovasti. Ei sellaista sattunut 15-vuotiaalle.
Kotiin tullessani huomasin kunnon veriläikän housuissani. Tiestin toki heti, mistä kyse.
Sitten kertomaan äidille, että kuukautiset ovat alkaneet. Äiti tokaisi, että on niitä jo odotettukin :D ja antoi siteitä.
Sen kummempaa opastusta asiasta en kuitenkaan saanut.
Kotona :) Kesälomalla vielä niin sain rauhassa totutella :D
Kotona olin. Ikää oli jo 15,5 v joten olin jo kovin niitä odottanutkin. Seuraavana päivänä tosin inhosin jo koko kuukautisia, ne osoittautuivat alusta lähtien todella runsaaksi, koko ajan sai olla sidettä vaihtamassa.