Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä olit, kun sait ekat menkat?

Vierailija
28.11.2017 |

Se varmaan on jäänyt mieleen.
Mulle ainakin. Kouluterveydenhoitaja oli kertonut, että verta tulee pikku tippa, ei hätää.

Eipä. Olin 14-vuotias, oli lauantai, menin vessaan. Pikkuhousujen koko haaraosa oli veressä. Huusin äidille, joka toi siteen, sanoi jo vähän ihmetelleensä missä mun kuukautiset viipyy, ja onnitteli.

Vasta myöhemmin onnittelin itse itseäni siitä etteivät ne alkaneet kesken koulupäivän, juhlissa, uimarannalla, matkalla, ties missä. Ja toki sairaanhoitajaäitkin olisi voinut vähän neuvoa: Pidä aina mukana sidettä ja puhtaita pöksyjä, sulla alkaa menkat koska tahansa.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotona :) Kesälomalla vielä niin sain rauhassa totutella :D

Ja en kyllä mitenkään panikoinut, koska minulla on 2 isosiskoa ja terveydenhoitajaäiti niin oli osattu odottaa jo.

Vierailija
22/32 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 12,5 vuotias, oli kesäloma ja olin mummolassa. Vessassa käydessä huomasin veritippoja alushousuissa ja ajattelin että ai nyt ne alkoi. Onneksi mummoni oli nuorekas ja hyvin läheinen minulle, ei tuottanut vaikeuksia kertoa, taisin ottaa vessasta mummon pikkuhousunsuojia heti käyttöön. Jotenkin hauskaa oli se että samana kesänä kummitätini kysyi minulta että joko kuukautiseni ovat alkaneet. Tunsin itseni jotenkin tosi kypsäksi kun vastasin että kyllä ja sitten keskustelin hänen kanssaan aiheesta :D Ensimmäisen kierron vuoto oli hyvin niukka ja kesti viikon, toisessa kierrossa vuoto taisi kestää huimat 2,5vkoa. Kivut tulivat kuvioihin vasta toisessa tai kolmannessa kierrossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ekat menkat alko kotona just ennen kun olin lähössä kouluun.

Vierailija
24/32 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona alkoi. Olin 11-v ja vessassa käydessä oli tullut verta alushousuihin. Onneksi äiti oli viereisessä huoneessa laittamassa pyykkiä, niin pystyin hänelle sanomaan ja hän toi siteen. Muistan myös, että saman päivän aamuna oli vuotanut verta nenästä ja pidin tätä hassuna yhteensattumana.

Vierailija
25/32 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut menkkoja, sillä olen mies!

T: ikis

Vierailija
26/32 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

11-vuotiaana vierailemassa perhetuttujen luona. Oli tukalaa istua paikallaan, kun tuntui, että pöksyissä tulvi. En uskaltanut nousta, olin kauhusta kankea. Kaikki perhetuttujen lapset olivat minua vanhempia poikia. Kotona kun kurkkasin pöksyihin, näytti kuin siellä olisi teurastettu jokin isokin eläin.

Vierailija
27/32 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

11-vuotiaana vierailemassa perhetuttujen luona. Oli tukalaa istua paikallaan, kun tuntui, että pöksyissä tulvi. En uskaltanut nousta, olin kauhusta kankea. Kaikki perhetuttujen lapset olivat minua vanhempia poikia. Kotona kun kurkkasin pöksyihin, näytti kuin siellä olisi teurastettu jokin isokin eläin.

Sen verran hämärää oli siellä vieraisilla ollessa (kynttilänvalossa oltiin talvella) sitten kun lähdettiin, etten osaa sanoa, jäikö tuoliin tahra. Toivottavasti ei.

Vierailija
28/32 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Särkänniemessä 14-vuotiaana. Onneksi oli farkut, niin ei ulos näkynyt vuoto. Toki pidemmän päälle olisi näkynyt. Huomasin vasta kotona. Ihmettelin kyllä vähän outoa tuntemusta.

Vierailija
29/32 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kai ole ainoa joka ei muista?

Minä en muista. En sitten millään, vaikka kuinka yritän.

Sen tiedän, että seiskaluokalla niitä ei ollut vielä, ja ysiluokan syksyllä muistan ensimmäiset kunnon kivuliaat menkat (mutta tiedän, ettei se ollut ensimmäinen kerta). Eli... Joskus kasilla/14v ne varmaan alkoivat? Muistan kyllä, että joskus kasilla vein sidettä roskiin.

Vähän ärsyttää kun tuntuu, että useimmat muistaa edes iän, puhumattakaan yksityiskohdista, ja itse ei mitään tarkkaa

Vierailija
30/32 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona alkoivat sinä syksynä kun täytin 13. Huomasin vessassa käydessäni pöksyissä verta ja sanoin oven läpi äitille et "Miulla tais alkaa ne", äiti oli jo hyvissä ajoin toki puhunut aiheesta ja olin siteiden vaihtoa jo nähnytkin joten en pelästynyt tai ihmetellyt. Äiti muistutti missä siteet ovat ja sitten hän leipoi kakun aikuistumiseni kunniaksi. :D Kakku leivottiin myös ekoille kainalokarvoille, mulle ja veljelle yhteisesti. Hän oli silloin neljätoista ja minä yhdeksän. Vasta aikuisena olen tajunnut miten hienoa tuo oli. Muutoksia juhlittiin, eikä niitä koskaan tarvinnut hävetä. Moni asia lapsuudessa meni huonosti mut tää oli mahtavaa. :)

Vierailija
31/32 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 12 v, kesällä pesemässä taloyhtiön uima-allasta että saataisiin täytettyä ja päästäisiin uimaan. Minulla oli polviin ylettyvä valkoinen kellohame enkä huomannut mitään. Kun menin kotiin syömään niin huomasin että alushousut ja reidet oli polviin asti veressä.

Kai sanoin siitä äidille? En muista, mutta siteitä osasin ottaa itsekin,tiesin jo kaiken kondomeista lähtien hippivanhempien lapsena.

Parit ensimmäiset menkat ahdisti jostain syystä, siteet oli paksuja pötkylöitä ja äiti mainosti menkkoja kaikille...

Vierailija
32/32 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokkaretkellä 12-vuotiaana Oulun Edenissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi