Mitä tekisitte tilanteessani? (Velat ja ulosotto)
Kaipaisin kipeästi mielipiteitä ja konkreettisia neuvoja. Minulla on siis velkaa lähes 24 000 euroa. Velat koostuvat pääosin pikavipeistä ja osamaksuista, ja tuosta summasta vielä 7000 euroa on edellistä yhdistelylainaa.
Olin typerä ja yhdistin sekä omani että puolisoni velat tuolla yhdistelylainalla. Sen jälkeen, kun rahaa jäikin joka kuukausi enemmän käyttöön, halusi puolisoni yhä enemmän tavaraa: sisustusasioita, elektroniikkaa, ulkomaan matkoja, auton käsirahaan tarvitsi lainaa... kaikki hankinnat tehtiin osamaksulla ja kohta otinkin taas jostain paikasta ison lainan jolla yhdistin kaikki, ja tässä sitä ollaan. Olin laskenut kuukausittaiset kulut tämän velkamäärän kanssa sellaiseksi, että pärjäisimme myös silloin jos olen työtön. Oma määräaikainen työsopimukseni loppuu pian, ja puoliso pudotti pommin: hän jätti minut. Edessä on muutto, ja sen lisäksi joudun olemaan työtön määrittelemättömän ajan. Noista laskuista en selviä yksin, puolisoni kanssa olisin selvinnyt. Ja suhde ei ollut mikään lyhyt, vaan yli kymmenen vuotta. Luotin häneen ja hän päätti jättää minut kuin nallin kalliolle, velkoineen päivineen.
Kannattaako minun enää yrittää hakea noille lainoille yhdistelylainaa? Haluaisin selvitä tästä kaikesta puhtain luottotiedoin. Mitään ei ole vielä perinnässä eikä ulosotossa. Myöntääköhän mikään pankki minulle tuollaista summaa lainaa? Minulle on ihan sama vaikka maksaisin tuota velkaa vaikka 10 vuotta, kunhan luottotiedot säilyvät. Omasta pankistani en enää yhdistelylainaa saa, koska se edellinen yhdistelylaina on pankkilaina ja siellä sanottiin että tällainen järjestely tehtäisiin vain kerran. Jos olisi itsestäni ollut kiinni, niin en olisi velkaantunut enempää. Mutta halusin tehdä puolisoni onnelliseksi ja suostuin kaikkiin hänen pyyntöihinsä. Omaa tyhmyyttä siis.
Olen myös lukenut, että joskus velat kannattaa vain päästää ulosottoon. Onko tilanteeni teidän mielestänne tällainen tilanne jossa kannattaisi vaan antaa luottotietojen mennä? En haluaisi kyllä, koska silloin tuntuisi että entinen puolisoni pilasi elämäni. Hän selviää kaikesta ehjin nahoin ja minä jään tyhjän päälle.
Vinkkejä ja neuvoja ja haukkujakin otan ilomielin vastaan. Tästä ei enää alemmaksi voi vajota.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Onneksi kysymys ei ole tuon suuremmasta summasta ja vaikutat henkilöltä, joka pystyy tahtoessaan tuosta selviämään. Nyt vain se omaisuus rahaksi, mikä on järkevää myydä, ja sitten päivä kerrallaan makselet laskuja pois. Vähän kalliiksihan tuo oppitunti tuli, mutta älä anna sen pilata elämääsi.
Kalliiksi tuli, mutta toisaalta on hienoa että tuohon velkaantumiseen ei liity päihde- tai peliongelmaa. Ap tuntuu olevan tolkun mies (mitä nyt vähän antoi avopuolison pomottaa, mutta eiköhän tämän jälkeen ole jatkossa enemmän selkärankaa) ja hyvissä asemissa selättämään tuon velan.
Vanhempien kanssa kannattaa ehdottomasti keskustella. Heiltä voi löytyä halukkuutta auttaa poika ylös tästä suosta. Heillä saattaa olla jopa nollakorkoisella tilillä jemmassa rahaa, vanhoilla ihmisillä on usein tällaiseen taipumusta. Ei ehkä koko summaa, mutta jos sieltä saisi muutamat korkeakorkoiset velat maksettua pois ja kuukausierää kevennettyä, niin projekti nopeutuisi.
Googleta yksityishenkilön velkajärjestely (velkaneuvonnassa saa asiasta tietoa, varaa aika sinne)
Vierailija kirjoitti:
24Ke ei ole vielä hurja summa. Mulla oli melkein saman verran autolainaa ja sen maksaa pois viidessä vuodessa ihan järkevä kokoisella lyhennyksellä. Jos mahdollista, kannattaa varmaan pyytää jeesiä vanhemmilta. Jos pystyt asumaan heidän kanssa siihen asti, että uusi työ löytyy selviät varmasti.
Kun olet saanut maksukuviot selviksi, teet itsesi kanssa töitä. Ei kenenkään rakkautta tarvi ostaa. Olen nähnyt tällaisia tilanteita, että on talolaina, autolaina, kaikki kodin hankinnat tuohella jne. Tulevat tilit on syöty kuukausien tai vuosien päähän ja sitten jotakin sattuu ja koko korttitalo kaatuu. Opettelet jatkossa säästämään rahat etukäteen matkoihin. Pitää opetella vähän kärsivällisyyttä ja nähdä vaivaa niiden asioiden eteen mitä haluaa.
Autolainoissa harvemmin on sellaiset korot kuin kulutusluotoissa.
Yksi vaihtoehto on antaa velkojen erääntyä ja siirtyä perintään. Kannattaa ensin tarkistaa tosin luottosopimus jokaisesta asiasta, että ilmoittaako velkoja maksuhäiriömerkinnän rekisteriin, kun erä on 60 päivää viivästynyt. Jos tuota ei lue luottosopparissa, niin luottotietoja et menetä perinnän takia. Perinnässä kallein maksuvaatimus per asia on 50€ (yli tonnin pääomille) ja kun sovit heti maksusuunnitelman velalle, niin siitä tulee max 50€ kulu (yli tonnin pääomissa).
Mikä tässä on sitten ideana? No se että alkuperäistä luottokorkoa saa periä ENINTÄÄN 180 päivää luoton erääntymispäivästä, eli max. puoli vuotta. Sen jälkeen se tipahtaa normaaliin viivästyskorkoon. Joissakin luottotuotteissa korko tipahtaa heti perintään saapuessaan siihen 7% viivästyskorkoon.
Olen töissä perinnässä, joten faktatietoa on.
Toki jos sinulla on säädylliset korot pikaluotoissasi ja maksat jokaiseen muutakin kuin minimilyhennystä, niin sitten voit jatkaa maksamista kuten tähänkin asti. Pelkkä minimin lyhentäminen ei auta mitään. Korkeakorkoisissa luotoissa kuukausimaksusi kohdistuu lähes täysin pelkkään korkoon, eikä pääoma lyhene. Näin ollen pääoma jatkaa koron kerryttämistä etkä ikinä pääse luotosta eroon.
Velkaneuvojan neuvo on lähes 99,5% kerroista "päästä kaikki ulosottoon". Joskus on neuvottu nuorta ihmistä, jolla pari parin tonnin velkaa, että pitäisi päästää ulosottoon ja menettää luottotiedot vuosikausiksi. Tämä kyseinen tyyppi sitä vähän itsekin ihmetteli, että mitäs järkeä tuossa on, kun kykenee maksamaan nämä velat kuitenkin osissa..
Takuu-Säätiön takaamaa lainaa voisit myös harkita. Sitä myönnetään enintään 34 000€ summalle (se takaus) ja jos tuo sinun 24 000€ menee ulosottoon, niin summa on äkkiä yli tuon sallitun rajan yli. Tällä keinolla lyhentäisit velkaa pankille, mutta maksuvara on laskettu todella tiukaksi. Jotkut sanovat, että ulosotossa ollessa jäi enemmän käteen kuin Takuu-Säätiön systeemeillä.
Tuttu teki vastaavassa tilanteessa niin että palkkasi asianajajan joka järjesteli ja sopi velat uusiksi. Tosin kyseessä oli pääasiassa henkilökohtaisia yrityksestä jääneitä ja verovelkoja. Sitten otti takaajien avulla pankkilainan jota lyhensi 300e/kk nykyään velaton
Vierailija kirjoitti:
Tuttu teki vastaavassa tilanteessa niin että palkkasi asianajajan joka järjesteli ja sopi velat uusiksi. Tosin kyseessä oli pääasiassa henkilökohtaisia yrityksestä jääneitä ja verovelkoja. Sitten otti takaajien avulla pankkilainan jota lyhensi 300e/kk nykyään velaton
Asianajajalle pitää maksaa, talous- ja velkaneuvonta on ilmaista. Sielläkin voi olla neuvojana juristi.
Takuu-Säätiökuvio ja velkajärjestely edellyttävät molemmat, että hakijalla on työtuloja. Toivottavasti löydät jotain hommaa, jos nykyinen loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Olen 4- kymppinen jätkä. Olen ollu ulosotossa 22 vuotta. Ikinä en ole töitä tehny, ei kannata. Mitään laskuja en maksa, roskiin vaan. Niin olen tehny aina. Saan, korotuksen kanssa 600e ,kk käteen ja sen Käytän, mihin haluun. Suosittelen sullekin. Sossu maksaa vuokran.
Tää saa varmaan jäätävät määrät alapeukkuja, mutta hatunnosto sulle. Niin aion itsekin tehdä, jos joskus luottotiedot menetän!
Vierailija kirjoitti:
Takuu-Säätiökuvio ja velkajärjestely edellyttävät molemmat, että hakijalla on työtuloja. Toivottavasti löydät jotain hommaa, jos nykyinen loppuu.
Väärin , ei velkajärjestely edellytä työtuloja vaan maksukuvyttömyyttä. Sen voi saada eläkeläinen tai työtön, harvemmin opiskelija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asianajajalle pitää maksaa, talous- ja velkaneuvonta on ilmaista. Sielläkin voi olla neuvojana juristi.
selittäisikö joku tämän alapeukun
Ne käytännön neuvot, summattuna:
Muuta vanhemmillesi.
Puhu heidän kanssaan. Ota kaikki opit vastaan, koska olet oikeasti tehnyt tyhmästi. Olet kyllä tiennyt, miten teoriassa piti toimia, mutta käytännössä homma kusi. Tuo raha on oikeasti vielä ihan kohtuullinen takaisinmaksettava. Ota vastaan apu, jota tarjotaan.
Myy kaikki, minkä voit ja lyhennä sillä kokonaan yhtä velkaa.
Pidä kiinni ystävistäsi.
Hanki toinen työ.
Pidä katse siinä päivässä, kun olet velaton. Ole ylpeä siitä, että kykenet saavuttamaan tavoitteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin , ei velkajärjestely edellytä työtuloja vaan maksukuvyttömyyttä. Sen voi saada eläkeläinen tai työtön, harvemmin opiskelija.
Väärin. Tilapäinen työttömyys ei ole peruste velkajärjestelylle. Pitkään jatkunut stabiili tilanne (työttömyys) sen sijaan katsotaan perusteeksi, ellei hakija ole tarkoituksella vältellyt työllistymistä.
Älä pistä päätä pensaaseen.
Ite en oo koskaan menettänyt luottotietojani, ennemmin myym kaiken mitä omistan. Oon myynytkin paljon pois.
Luottotiedot ei niin vaan mee eikä ulosottoon joudu kun on halua järjestellä asiat.
Rohkeasti ja nopeasti nyt yhteyttä velkaneuvontaan, vanhempiin, pankkiin, velkojiin! Yleensä aina järjestelyt onnistuu kun on halua.
Niitä en arvosta jotka ostelee vaikkei oo varaa eikä aiokaan maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
24Ke ei ole vielä hurja summa. Mulla oli melkein saman verran autolainaa ja sen maksaa pois viidessä vuodessa ihan järkevä kokoisella lyhennyksellä. Jos mahdollista, kannattaa varmaan pyytää jeesiä vanhemmilta. Jos pystyt asumaan heidän kanssa siihen asti, että uusi työ löytyy selviät varmasti.
Kun olet saanut maksukuviot selviksi, teet itsesi kanssa töitä. Ei kenenkään rakkautta tarvi ostaa. Olen nähnyt tällaisia tilanteita, että on talolaina, autolaina, kaikki kodin hankinnat tuohella jne. Tulevat tilit on syöty kuukausien tai vuosien päähän ja sitten jotakin sattuu ja koko korttitalo kaatuu. Opettelet jatkossa säästämään rahat etukäteen matkoihin. Pitää opetella vähän kärsivällisyyttä ja nähdä vaivaa niiden asioiden eteen mitä haluaa.
Autolainoissa harvemmin on sellaiset korot kuin kulutusluotoissa.
Yksi vaihtoehto on antaa velkojen erääntyä ja siirtyä perintään. Kannattaa ensin tarkistaa tosin luottosopimus jokaisesta asiasta, että ilmoittaako velkoja maksuhäiriömerkinnän rekisteriin, kun erä on 60 päivää viivästynyt. Jos tuota ei lue luottosopparissa, niin luottotietoja et menetä perinnän takia. Perinnässä kallein maksuvaatimus per asia on 50€ (yli tonnin pääomille) ja kun sovit heti maksusuunnitelman velalle, niin siitä tulee max 50€ kulu (yli tonnin pääomissa).
Mikä tässä on sitten ideana? No se että alkuperäistä luottokorkoa saa periä ENINTÄÄN 180 päivää luoton erääntymispäivästä, eli max. puoli vuotta. Sen jälkeen se tipahtaa normaaliin viivästyskorkoon. Joissakin luottotuotteissa korko tipahtaa heti perintään saapuessaan siihen 7% viivästyskorkoon.
Olen töissä perinnässä, joten faktatietoa on.
Toki jos sinulla on säädylliset korot pikaluotoissasi ja maksat jokaiseen muutakin kuin minimilyhennystä, niin sitten voit jatkaa maksamista kuten tähänkin asti. Pelkkä minimin lyhentäminen ei auta mitään. Korkeakorkoisissa luotoissa kuukausimaksusi kohdistuu lähes täysin pelkkään korkoon, eikä pääoma lyhene. Näin ollen pääoma jatkaa koron kerryttämistä etkä ikinä pääse luotosta eroon.
Velkaneuvojan neuvo on lähes 99,5% kerroista "päästä kaikki ulosottoon". Joskus on neuvottu nuorta ihmistä, jolla pari parin tonnin velkaa, että pitäisi päästää ulosottoon ja menettää luottotiedot vuosikausiksi. Tämä kyseinen tyyppi sitä vähän itsekin ihmetteli, että mitäs järkeä tuossa on, kun kykenee maksamaan nämä velat kuitenkin osissa..
Takuu-Säätiön takaamaa lainaa voisit myös harkita. Sitä myönnetään enintään 34 000€ summalle (se takaus) ja jos tuo sinun 24 000€ menee ulosottoon, niin summa on äkkiä yli tuon sallitun rajan yli. Tällä keinolla lyhentäisit velkaa pankille, mutta maksuvara on laskettu todella tiukaksi. Jotkut sanovat, että ulosotossa ollessa jäi enemmän käteen kuin Takuu-Säätiön systeemeillä.
Ylläri et alapeukkua satelee siihen ainoaan kommenttiin, jossa on jotain muutakin faktapohjaa taustalla kuin suomi24 tai naapurin pentti. No eipä siinä, älkää sitten uskoko mitä niille teidän törkeäkorkoisille kulutusluotoille tapahtuisi perinnässä ja jatkakaa vaan sitä minimilyhennyksen maksamista luotonmyöntäjälle. Kyllä se parin tonnin pääoma kympin lyhenee vuodessa silläkin tavalla :)
Mä oon ostanut autonkin käteisellä. Asun vuokralla kun pelkään asuntolainaa. En osta ikinä mitään osamaksulla.
En käsitä miten otatte velkaa ja vippejä? Mulla tulee hiki jo ajatuksesta.
Järkevämpi säästää siihen minkä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takuu-Säätiökuvio ja lainojen yhdistäminen edellyttävät molemmat, että hakijalla on työtuloja. Toivottavasti löydät jotain hommaa, jos nykyinen loppuu.
Väärin. Tilapäinen työttömyys ei ole peruste velkajärjestelylle. Pitkään jatkunut stabiili tilanne (työttömyys) sen sijaan katsotaan perusteeksi, ellei hakija ole tarkoituksella vältellyt työllistymistä.
Näin minäkin tämän olen tulkinnut. jos on vuosikausia työttömänä niin se antaa kuvan että ei edes etsi töitä tosissaan.
No Kyllähän tuo 24 000 on ihan tolkuton velka, en tajua miten joku voi tuollaisen summan tuhlata turhanpäiväisyyksiin. Ja jos puolisosi ei olisi sinua jättänyt, niin velkahan olisi paisunut paisumistaan. Ei leveään elämään tottunut ala yhtäkkiä elämään kuin keppikerjäläinen joten ei se puoliso olisi jatkossakaan rahaa säästellyt. Ja kerran sinua jo autettiin ja taas on sama rumba edessä?
Mitä tuon ekan lainasi vakuutena on? Pankin yhdistelylainoja harvoin myönnetään ilman reaalivakuutta, joten samaa vakuutta voisi käy käyttää myös uuteen isompaan yhdistelylainaan, jos vain vakuutta riittää myös siihen. Pankit tosiaan auttavat vain kerran, mutta sinuna pyytäisin toisesta pankista tarjouksen. Auttavat kyllä mielellään, mutta vakuudet oltava kunnossa sekä maksukyky.
Mua suututtaa tuommoinen yli varojen eläminen ja mielestäni syytät aivan turhaan puolisoasi - itse kuitenkin velat otit ja olet niistä vastuussa. Silti toivon, että saat asiasi järjestykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakeudu velkaneuvontaan. Luottotietojen vapaaehtoinen menetys olisi nyt järkevää ulosoton sijaan.
Teihin sovelletaan avoliittolakia, koska olette olleet yhdessä yli 5 vuotta. Ota lakimiehen kanssa selvää onko miehesi myös vastuussa veloista. (sinänsä kumpikin vastaa omista henkilökohtaisista veloistaan) Ymmärräthän, että omistat nuo kaikki ostamasi tavarat? Ja siten sinulla on myös lupa myydä ne.
Sinuna muuttaisin takaisin vanhempien luo ja pitäisin kulut nollassa kunnes kaikki velat on nopeesti maksettu. Ja työhakemuksia tekemään! Ota vastaan mikä työ tahansa!
Miksi oletat auttomaattisesti, että aloittaja on nainen?
Tää on naisten palsta. Olisko siitä syystä?
Luottotietojen menettäminen on siinä mielessä ihan ookoo, että eipähän saa enää uutta velkaa. Mutta ei se kyllä mitään mukavaa elämää ole. Itse olin luottotiedoton ja velkainen 10 vuotta, taustalla paha peliriippuvuus. Sain lopulta kaiken maksettua pois ja nykyisin olen luottotietoinen. Monesti näissä keskusteluissa puhutaan vaan siitä mitä veloille kannattaisi nyt tehdä, eikä puhuta siitä että miksi ne velat ovat syntyneet. 24000 on aivan järkyttävä velkasumma jostain kodin hankinnoista ja reissuista, oli kyse rakkauden sumentamista aivoista tai ei.
Suosittelen syvällistä itsetutkiskelua, mahdollisesti ulkopuolista apua (en puhu velkaneuvojasta vaan tyyliin terapeutista, koska ei ole tervettä velkaantua tuolla tavalla koska kumppani haluaa tavaraa), ja suosittelen myös kaikkien kulujen karsimista minimiin, jotta saisit velat maksettua mahdollisimman nopeasti.
Itse kittuutin vuoden kaks sitten päästin ulodottoon kaikki. Helpottaa tavallaab menee aina säntisti palkasta. Makselin ehkä 10000 vuodessa 5-6 v. Velalla velab paikkaus ei toimi jos ei pysty sitoutumaan ettei taas ota lisää kun rahat on lopussa.
Jos vanhempien luokse muuttaminen on mahdollista, niin se kannattaa ilman muuta tehdä. Nöyryyttäväähän se on, mutta eiköhän tässä muutenkin jo nolota oma tyhmyys? Vanhemmat saattavat olla ainoat ihmiset tässä tilanteessa jotka kuitenkin haluavat sinulle parasta ja haluavat auttaa. Säästyisi nekin rahat velkojen maksuun, mitkä muuten menisivät vuokraan.
Olisi auttanut, jos olisit edes jotenkin eritellyt lainat, niiden jäljellä olevat pääomat, korot ja kuukausierät. Samaten minkä suuruiset on tulot nyt ja jatkossa työttömänä. Vaikea yhtään arvioida mikä on tilanne, kun ei tiedä onko tulot 5000€/kk vai 3000€/kk ja onko lainojen hoitokulut 1500€/kk vai 2500€/kk.