Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tekisitte tilanteessani? (Velat ja ulosotto)

Vierailija
28.11.2017 |

Kaipaisin kipeästi mielipiteitä ja konkreettisia neuvoja. Minulla on siis velkaa lähes 24 000 euroa. Velat koostuvat pääosin pikavipeistä ja osamaksuista, ja tuosta summasta vielä 7000 euroa on edellistä yhdistelylainaa.

Olin typerä ja yhdistin sekä omani että puolisoni velat tuolla yhdistelylainalla. Sen jälkeen, kun rahaa jäikin joka kuukausi enemmän käyttöön, halusi puolisoni yhä enemmän tavaraa: sisustusasioita, elektroniikkaa, ulkomaan matkoja, auton käsirahaan tarvitsi lainaa... kaikki hankinnat tehtiin osamaksulla ja kohta otinkin taas jostain paikasta ison lainan jolla yhdistin kaikki, ja tässä sitä ollaan. Olin laskenut kuukausittaiset kulut tämän velkamäärän kanssa sellaiseksi, että pärjäisimme myös silloin jos olen työtön. Oma määräaikainen työsopimukseni loppuu pian, ja puoliso pudotti pommin: hän jätti minut. Edessä on muutto, ja sen lisäksi joudun olemaan työtön määrittelemättömän ajan. Noista laskuista en selviä yksin, puolisoni kanssa olisin selvinnyt. Ja suhde ei ollut mikään lyhyt, vaan yli kymmenen vuotta. Luotin häneen ja hän päätti jättää minut kuin nallin kalliolle, velkoineen päivineen.

Kannattaako minun enää yrittää hakea noille lainoille yhdistelylainaa? Haluaisin selvitä tästä kaikesta puhtain luottotiedoin. Mitään ei ole vielä perinnässä eikä ulosotossa. Myöntääköhän mikään pankki minulle tuollaista summaa lainaa? Minulle on ihan sama vaikka maksaisin tuota velkaa vaikka 10 vuotta, kunhan luottotiedot säilyvät. Omasta pankistani en enää yhdistelylainaa saa, koska se edellinen yhdistelylaina on pankkilaina ja siellä sanottiin että tällainen järjestely tehtäisiin vain kerran. Jos olisi itsestäni ollut kiinni, niin en olisi velkaantunut enempää. Mutta halusin tehdä puolisoni onnelliseksi ja suostuin kaikkiin hänen pyyntöihinsä. Omaa tyhmyyttä siis.

Olen myös lukenut, että joskus velat kannattaa vain päästää ulosottoon. Onko tilanteeni teidän mielestänne tällainen tilanne jossa kannattaisi vaan antaa luottotietojen mennä? En haluaisi kyllä, koska silloin tuntuisi että entinen puolisoni pilasi elämäni. Hän selviää kaikesta ehjin nahoin ja minä jään tyhjän päälle.

Vinkkejä ja neuvoja ja haukkujakin otan ilomielin vastaan. Tästä ei enää alemmaksi voi vajota.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 4- kymppinen jätkä. Olen ollu ulosotossa 22 vuotta. Ikinä en ole töitä tehny, ei kannata. Mitään laskuja en maksa, roskiin vaan. Niin olen tehny aina. Saan, korotuksen kanssa 600e ,kk käteen ja sen Käytän, mihin haluun. Suosittelen sullekin. Sossu maksaa vuokran.

Anteeksi, mutta minä en haluaisi elää tuollaista elämää. Tottakai oma tarkoitus olisi, että saisin maksettua velkani pois (vaikka sitten ulosoton kautta). Haluaisin 40-vuotiaana olla velaton, ihan sama vaikka asuisin vuokralla... mutta toiveena on että velat olisi siihen mennessä hoidettu. Ap

Vierailija
22/63 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja ruuat haen tietty, ruokajakelusta. Ovat parhaasta päästä. Kalliit ruuat, sillähän ne jää kauppoihin yli. Oon laskenu, et pitäs olla tosi isot tulot, jos meinaa samaan päästä. No 2000 palkka, niin jäis vähemmän kun nyt. Yllätys menot, esim sairaalalasku veis kaikki rahat. Nyt en maksa mistään mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

24Ke ei ole vielä hurja summa. Mulla oli melkein saman verran autolainaa ja sen maksaa pois viidessä vuodessa ihan järkevä kokoisella lyhennyksellä. Jos mahdollista, kannattaa varmaan pyytää jeesiä vanhemmilta. Jos pystyt asumaan heidän kanssa siihen asti, että uusi työ löytyy selviät varmasti.

Kun olet saanut maksukuviot selviksi, teet itsesi kanssa töitä. Ei kenenkään rakkautta tarvi ostaa. Olen nähnyt tällaisia tilanteita, että on talolaina, autolaina, kaikki kodin hankinnat tuohella jne. Tulevat tilit on syöty kuukausien tai vuosien päähän ja sitten jotakin sattuu ja koko korttitalo kaatuu. Opettelet jatkossa säästämään rahat etukäteen matkoihin. Pitää opetella vähän kärsivällisyyttä ja nähdä vaivaa niiden asioiden eteen mitä haluaa.

Vierailija
24/63 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon neuvontanumeroon voisin soittaa jo tänään. Sieltä varmaan osattaisiin antaa ihan konkreettisia neuvoja tähän tilanteeseen. Aluksi oli sellainen olo, että olisi ihan sama luovuttaa. Mutta nyt haluaisin vielä yrittää taistella. Nyt kun ei ole ahnetta naista riippakivenä, en velkaantuisi enää yhtään enempää ja saisin velkani maksettua joskus pois, mieluusti puhtain luottotiedoin.

Vierailija
25/63 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen siis ap.

Vierailija
26/63 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä vaiheessa ulosottomies tulee ulosmittaamaan esim. kodin irtaimistoa? Onko joku limitti kuinka paljon velkaa oltava, että voivat tulla ulosmittaamaan? Itse olen ollut 10 v. ulosotossa eikä vielä kertaakaan ole tullut ulosotosta yhteydenottoa että mittaisivat kodin irtaimistoa.

Vierailija
27/63 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäikö sulle mitään niitä ns. sisustusjuttuja ym? Yritä myydä ne ja kaikki ylimääräiset tavarat, mitä en tarvitse, pois.

Vierailija
28/63 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

24Ke ei ole vielä hurja summa. Mulla oli melkein saman verran autolainaa ja sen maksaa pois viidessä vuodessa ihan järkevä kokoisella lyhennyksellä. Jos mahdollista, kannattaa varmaan pyytää jeesiä vanhemmilta. Jos pystyt asumaan heidän kanssa siihen asti, että uusi työ löytyy selviät varmasti.

Kun olet saanut maksukuviot selviksi, teet itsesi kanssa töitä. Ei kenenkään rakkautta tarvi ostaa. Olen nähnyt tällaisia tilanteita, että on talolaina, autolaina, kaikki kodin hankinnat tuohella jne. Tulevat tilit on syöty kuukausien tai vuosien päähän ja sitten jotakin sattuu ja koko korttitalo kaatuu. Opettelet jatkossa säästämään rahat etukäteen matkoihin. Pitää opetella vähän kärsivällisyyttä ja nähdä vaivaa niiden asioiden eteen mitä haluaa.

Tätä yritin sanoa eksälle aina. Että jos haluaa jotain, niin pitää säästää siihen ja ostaa sitten vasta, sama matkustuksen kanssa. Mutta ei kelvannut, pakko oli saada kaikki heti ja vanhan tietokoneenkin rikkoi ihan vain siksi että olisi pakko hankkia heti uusi. En tiedä miksi katselin tuollaista riivinrautaa. Osasi hän olla ihanakin, siksi rakastin häntä.

Tämänhetkiset velat on mitoitettu viidelle vuodelle. Tuota yhdistelylainaa on "enää" 3,5 vuotta jäljellä ja pari osamaksua on vuoden päästä maksettu kokonaan pois, ja loput velat pitäisi olla maksettuna suunnilleen vajaan viiden vuoden kuluttua. Ap

Vierailija
29/63 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin neuvoni on, että älä päästä lainoja ulosottoon. Se on pitkä tie ja tosiaan voi pilata elämäsi pitkäksi aikaa, pidemmäksi, kuin mitä menee normisti tuon kokoisen lainan maksuun.

Jos oikeasti on mahdollista, että voisit vähäksi aikaa muuttaa takaisin vanhemmillesi, tee se. Saat säästettyä takuuvuokrat uuteen asuntoon ja kenties maksettua lainoja takaisin vähän nopeammassa tahdissa. Maksa sitä lainaa nopeammin, missä korkein korko ja suurin kuukausierä. Samanaikaisesti maksa halvempaa lainaa pienin mahdollinen määrä.

24 tuhatta ei kuitenkaan ole ylivoimainen velkasumma. Pääset kyllä tarkalla suunnittelulla siitä eroon.

Tsemppiä!

Vierailija
30/63 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolehdi myös itsestäsi. Pysy raittiina ja reippaana. Tyhmintä (ja yleistä) on tuossa tilanteessa mennä baariin örisemään, että kaikki meni nyyh.

Vierailija
31/63 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevaa elämääsi varten: älä yritä sanoa, vaan sano. Sen jälkeen kun olet kantasi ilmoittanut, se pysyy. Jos kerran aihetta on. Miksi menit antamaan periksi väärissä asioissa?

Aika hyvinhän sulla taitaa asiat sentään olla. Sääliksi käy sitä naisparkaa, täysin pihalla ja hulttiokin vielä. Tai no, ehkä se ei sääliä kaipaa eikä siitä viisastu. Sinä toivottavasti otit opiksesi.

Vierailija
32/63 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vaan pää kylmänä ja teet maksusuunnitelman velkaneuvonnan tms avustuksella. Hyvä olisi jos pystyisit saamaan exän edes jollakin lailla vastuuseen veloista omalta osaltaan pitkän avoliiton perusteella. Olet fiksu ihminen ja jatkossa varmasti viisaampi ihmissuhteissa. Älä kuitenkaan kyynisty!

Vierailija
33/63 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 4- kymppinen jätkä. Olen ollu ulosotossa 22 vuotta. Ikinä en ole töitä tehny, ei kannata. Mitään laskuja en maksa, roskiin vaan. Niin olen tehny aina. Saan, korotuksen kanssa 600e ,kk käteen ja sen Käytän, mihin haluun. Suosittelen sullekin. Sossu maksaa vuokran.

Tuo on hienoa vain omasta mielestäsi. Moni joutuu huonoon tilanteeseen esim sairastuttua, mutta että leuhkii laiskottelulla, omituista ajattelua.

Vierailija
34/63 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä päästä luottotietojasi menemään. Ilman luottotietoja elämästä tulee hyvin paljon vaikeampaa.

Jos olet töissä voit ”lainata” valtiolta esim laskemalla veroprosenttiasi niin että otat uuden veronodtin jossa arvioit tulosi todellista pienemmiksi. Kun aikanaan saat lisäveroja, voit niistä tehdä maksusuunnitelman. Verottajan kanssa pääset paljon parempaan neuvottelutuloksen kun perintäfirmojen.

Vierailija
35/63 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä yritin sanoa eksälle aina. Että jos haluaa jotain, niin pitää säästää siihen ja ostaa sitten vasta, sama matkustuksen kanssa. Mutta ei kelvannut, pakko oli saada kaikki heti ja vanhan tietokoneenkin rikkoi ihan vain siksi että olisi pakko hankkia heti uusi. En tiedä miksi katselin tuollaista riivinrautaa. Osasi hän olla ihanakin, siksi rakastin häntä.

Tämänhetkiset velat on mitoitettu viidelle vuodelle. Tuota yhdistelylainaa on "enää" 3,5 vuotta jäljellä ja pari osamaksua on vuoden päästä maksettu kokonaan pois, ja loput velat pitäisi olla maksettuna suunnilleen vajaan viiden vuoden kuluttua. Ap

No jatkossa annat sen hankkia/maksaa, joka jotakin ylimääräistä haluaa. Minäkin halusin kalliimman auton, kuin olisi ollut välttämätöntä hankkia. Maksan sen itse, eikä mun mies, vaikka parempituloinen onkin. Kyllä jokaisen täytyy ottaa itse vastuu omasta kuluttamisestaan, etenkin jos sitä tehdään velkarahalla.

Vierailija
36/63 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen konkurssin takia joutunut suohon jossa meni sitten kaikki. Jotta et jäisi jossittelemaan, soittaisin velkaneuvontaa tarjoavaan puhelimeen, varaisin ajan velkaneuvontaan ja ihan varmuuden vuoksi vaikkapa juristille, jos tuntuu että joku ei nyt täsmää. Se voi vuosien päästä tulla halvemmaksi.

Selviät kyllä, parasta olisi jos saisit esim. vanhemmat maksamaan summan pois (tai ottamaan lainan) ja lyhentäisit sitä heille. Nöyryyttävää, mutta siten olisit nopeimmin velaton puhtailla luottotiedoilla. Ei ole oikein oikotietä. Pankkeihin voi toki varata aikoja ja kertoa tilanteensa, mutta en oikein usko että ilman vakituista ja kovapalkkaista työtä enempää lainaa irtoaa.

On ollut kuluttavaa etsiä firmoja jotka antavat luottotiedottomalle vakuutuksia ja liittymiä, mutta niitäkin on jos nyt siihen tilanteeseen joudut. Hyvän vuokra-asunnon saaminen on vaikeinta vaikka olisi kolmenkin kuukauden takuut eikä velkarästejä vuokrista. Yritä siis nopeasti hoitaa itsellesi asunto-ja vakuutusasiat kuntoon, ettei vaan mistään pärähdä maksuhäiriömerkintää.

Tsemppiä, selviät kyllä kun olet liikkeellä nyt!

Vierailija
37/63 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen konkurssin takia joutunut suohon jossa meni sitten kaikki. Jotta et jäisi jossittelemaan, soittaisin velkaneuvontaa tarjoavaan puhelimeen, varaisin ajan velkaneuvontaan ja ihan varmuuden vuoksi vaikkapa juristille, jos tuntuu että joku ei nyt täsmää. Se voi vuosien päästä tulla halvemmaksi.

Selviät kyllä, parasta olisi jos saisit esim. vanhemmat maksamaan summan pois (tai ottamaan lainan) ja lyhentäisit sitä heille. Nöyryyttävää, mutta siten olisit nopeimmin velaton puhtailla luottotiedoilla. Ei ole oikein oikotietä. Pankkeihin voi toki varata aikoja ja kertoa tilanteensa, mutta en oikein usko että ilman vakituista ja kovapalkkaista työtä enempää lainaa irtoaa.

On ollut kuluttavaa etsiä firmoja jotka antavat luottotiedottomalle vakuutuksia ja liittymiä, mutta niitäkin on jos nyt siihen tilanteeseen joudut. Hyvän vuokra-asunnon saaminen on vaikeinta vaikka olisi kolmenkin kuukauden takuut eikä velkarästejä vuokrista. Yritä siis nopeasti hoitaa itsellesi asunto-ja vakuutusasiat kuntoon, ettei vaan mistään pärähdä maksuhäiriömerkintää.

Tsemppiä, selviät kyllä kun olet liikkeellä nyt!

Tätä juuri pelkään, että en saa vuokra-asuntoa ja vakuutusten ja liittymien kanssa menee vaikeaksi kaikki. Siksi haluaisin yrittää selvitä tästä niin kunnialla kuin mahdollista.

Yksi vaihtoehto on tietenkin se, että nöyrtyä täytyy ja pyytää esimerkiksi vanhemmilta takaus lainaan tai pyytää päästä heidän luokseen asumaan siksi aikaa, että saan työn. Ja varmaan suostuisivat siihenkin, että hankkisin työn kotikaupungistani ja lyhentäisin lainojani lähes koko palkallani, ja heille maksaisin jonkinsorttista vuokraa ja ruokarahaa. Jotenkin kai tästä on selvittävä! Ap

Vierailija
38/63 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä vaiheessa ulosottomies tulee ulosmittaamaan esim. kodin irtaimistoa? Onko joku limitti kuinka paljon velkaa oltava, että voivat tulla ulosmittaamaan? Itse olen ollut 10 v. ulosotossa eikä vielä kertaakaan ole tullut ulosotosta yhteydenottoa että mittaisivat kodin irtaimistoa.

Suomessa ei keneltäkään ulosmitata tavanomaista kodin irtaimistoa. Eri asia jos on jotain kallista taidetta yms. tai joku 10 000 euron Applen tietokone. Monessa muussa maassa on täysin toisin, mikä kannattaisi muistaa heidän jotka kitisevät miten ulosotto on Suomessa kauheaa. Monessa muussa maassa tosiaan lähtee ulosottajan mukaan kaikki minkä irti saa, jopa tavallinen vanha halpa telkkari ja kodin kalusteet.

Vierailija
39/63 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huolehdi myös itsestäsi. Pysy raittiina ja reippaana. Tyhmintä (ja yleistä) on tuossa tilanteessa mennä baariin örisemään, että kaikki meni nyyh.

Kiitos tsempistä! Vielä tällä hetkellä on helppo pitää huoli itsestä, työpaikalla on ilmainen kuntosali jota saa käyttää ja viinaa en ole koskaan tykännyt juoda. Työttömänä se kuntosalilla käyminen loppuu, mutta kai sitä järjissään pysyy. Onneksi ei ole itsellä taipumusta juomiseen tai uhkapeleihin. Ap

Vierailija
40/63 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi kysymys ei ole tuon suuremmasta summasta ja vaikutat henkilöltä, joka pystyy tahtoessaan tuosta selviämään. Nyt vain se omaisuus rahaksi, mikä on järkevää myydä, ja sitten päivä kerrallaan makselet laskuja pois. Vähän kalliiksihan tuo oppitunti tuli, mutta älä anna sen pilata elämääsi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän