Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tekisitte tilanteessani? (Velat ja ulosotto)

Vierailija
28.11.2017 |

Kaipaisin kipeästi mielipiteitä ja konkreettisia neuvoja. Minulla on siis velkaa lähes 24 000 euroa. Velat koostuvat pääosin pikavipeistä ja osamaksuista, ja tuosta summasta vielä 7000 euroa on edellistä yhdistelylainaa.

Olin typerä ja yhdistin sekä omani että puolisoni velat tuolla yhdistelylainalla. Sen jälkeen, kun rahaa jäikin joka kuukausi enemmän käyttöön, halusi puolisoni yhä enemmän tavaraa: sisustusasioita, elektroniikkaa, ulkomaan matkoja, auton käsirahaan tarvitsi lainaa... kaikki hankinnat tehtiin osamaksulla ja kohta otinkin taas jostain paikasta ison lainan jolla yhdistin kaikki, ja tässä sitä ollaan. Olin laskenut kuukausittaiset kulut tämän velkamäärän kanssa sellaiseksi, että pärjäisimme myös silloin jos olen työtön. Oma määräaikainen työsopimukseni loppuu pian, ja puoliso pudotti pommin: hän jätti minut. Edessä on muutto, ja sen lisäksi joudun olemaan työtön määrittelemättömän ajan. Noista laskuista en selviä yksin, puolisoni kanssa olisin selvinnyt. Ja suhde ei ollut mikään lyhyt, vaan yli kymmenen vuotta. Luotin häneen ja hän päätti jättää minut kuin nallin kalliolle, velkoineen päivineen.

Kannattaako minun enää yrittää hakea noille lainoille yhdistelylainaa? Haluaisin selvitä tästä kaikesta puhtain luottotiedoin. Mitään ei ole vielä perinnässä eikä ulosotossa. Myöntääköhän mikään pankki minulle tuollaista summaa lainaa? Minulle on ihan sama vaikka maksaisin tuota velkaa vaikka 10 vuotta, kunhan luottotiedot säilyvät. Omasta pankistani en enää yhdistelylainaa saa, koska se edellinen yhdistelylaina on pankkilaina ja siellä sanottiin että tällainen järjestely tehtäisiin vain kerran. Jos olisi itsestäni ollut kiinni, niin en olisi velkaantunut enempää. Mutta halusin tehdä puolisoni onnelliseksi ja suostuin kaikkiin hänen pyyntöihinsä. Omaa tyhmyyttä siis.

Olen myös lukenut, että joskus velat kannattaa vain päästää ulosottoon. Onko tilanteeni teidän mielestänne tällainen tilanne jossa kannattaisi vaan antaa luottotietojen mennä? En haluaisi kyllä, koska silloin tuntuisi että entinen puolisoni pilasi elämäni. Hän selviää kaikesta ehjin nahoin ja minä jään tyhjän päälle.

Vinkkejä ja neuvoja ja haukkujakin otan ilomielin vastaan. Tästä ei enää alemmaksi voi vajota.

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenelläkään mitään ohjeita tai neuvoja? Tai kokemuksia, vertaistukikin kelpaisi. Ap

Vierailija
2/63 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakeudu velkaneuvontaan. Luottotietojen vapaaehtoinen menetys olisi nyt järkevää ulosoton sijaan. 

Teihin sovelletaan avoliittolakia, koska olette olleet yhdessä yli 5 vuotta. Ota lakimiehen kanssa selvää onko miehesi myös vastuussa veloista. (sinänsä kumpikin vastaa omista henkilökohtaisista veloistaan) Ymmärräthän, että omistat nuo kaikki ostamasi tavarat? Ja siten sinulla on myös lupa myydä ne.

Sinuna muuttaisin takaisin vanhempien luo ja pitäisin kulut nollassa kunnes kaikki velat on nopeesti maksettu. Ja työhakemuksia tekemään! Ota vastaan mikä työ tahansa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakeudu velkaneuvontaan. Luottotietojen vapaaehtoinen menetys olisi nyt järkevää ulosoton sijaan. 

Teihin sovelletaan avoliittolakia, koska olette olleet yhdessä yli 5 vuotta. Ota lakimiehen kanssa selvää onko miehesi myös vastuussa veloista. (sinänsä kumpikin vastaa omista henkilökohtaisista veloistaan) Ymmärräthän, että omistat nuo kaikki ostamasi tavarat? Ja siten sinulla on myös lupa myydä ne.

Sinuna muuttaisin takaisin vanhempien luo ja pitäisin kulut nollassa kunnes kaikki velat on nopeesti maksettu. Ja työhakemuksia tekemään! Ota vastaan mikä työ tahansa!

Miksi oletat auttomaattisesti, että aloittaja on nainen? 

Vierailija
4/63 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velkaneuvontaan.

Vierailija
5/63 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehethän tunnetusti ostaa sisustusasioita :D Ja eihän kukaan nainen koskaan tekisi noin, että jättäisi yllättäin ja jättäisi toisen yksin selviämään veloistaan, eihän?

Eihän tuossa paljoa ole enää tehtävissä. Tyhmyydestä kuuluukin sakottaa.

Vierailija
6/63 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tyhmä. Pahinta on ottaa lainaa maksaakseen muut velat pois. Ehdottomasti otat yhteyden velkaneuvontaan, äläkä missään tapauksessa ota mitään vippejä ennen sitä.

Vierailija
7/63 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et mitenkään saa tuollaiselle summalle vakuudetonta lainaa. Sun tilanne on varmaan nyt niitä, missä kannattaa päästää velat ulosottoon, vaikka se viekin luottotiedot. Ei se luottotietomerkintä sun elämää sen enempää pilaa kuin se jo on pilalla velkojen takia, eikä sen pysyvämmin. Päinvastoin, jossain vaiheessa tulee piste, joss velat on joko maksettu tai vanhentuneet.

Velkajärjestelyä ei taida voida saada, kun on velkaantunut kevytmielisesti ja sitähän ap nimenomaan on.

Vierailija
8/63 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole antaa mitään vinkkejä, mutta tsemppiä! Exäsi on ajanut sut hirveään tilanteeseen ja kannattaa selvitellä hänen mahdollista vastutaan tästä sotkusta. Ja älä lyö hanskoja tiskiin, vaikka nyt ahdistaa. Lopulta se on vain rahaa...

Vierailija
9/63 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuo velkaneuvonta käytännössä tarkoittaa? Kaikki ostamani tavarat kyllä otan mukaan, tietenkin. Mutta esimerkiksi siellä pankissa sanottiin kyllä ja varoitettiin, että mikäli avopuoliso jättää, niin velat jäävät minulle kun ne minun nimissäni ovat.

Vanhempien luokse muuttamista olen kyllä harkinnut myös. Ja tottakai etsin uuden työn, mistä tahansa työstä saa enemmän rahaa kuin ansiosidonnainen päiväraha on. Yritän jotenkin pärjätä mutta juuri nyt tulevaisuus näyttää erittäin mustalta. Tuntuu, että tässäkö tämä elämä nyt oli? Kaikki meni niin mukavasti, kunnes tällaista piti tapahtua. Olen vähän hukassa. Ap

Vierailija
10/63 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun olet hakemassa vuokra-asuntoa ja kotivakuutusta kannattaa ne luottotiedot pitää kuosissa :)

Vierailija
11/63 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehethän tunnetusti ostaa sisustusasioita :D Ja eihän kukaan nainen koskaan tekisi noin, että jättäisi yllättäin ja jättäisi toisen yksin selviämään veloistaan, eihän?

Niin siis puolisoni halusi niitä sisustusjuttuja ja matkoja ja merkkivaatteita. Minä olisin tyytyväinen vähempäänkin. Mutta kuten sanottu, rakastin häntä ja halusin tehdä hänet onnelliseksi. Se ei sitten riittänyt. Ja exäni on siis nainen. Ap

Vierailija
12/63 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velkasummasi on niin pieni, että sinun ei kannata missään tapauksessa päästää sitä ulosottoon. Ulosotossa velan määrä helposti moninkertaistuu erilaisten kulujen ja korkojen takia, ja olet helposti naimisissa velkojen kanssa loppuelämäsi. Kannattaa tosiaan ottaa yhteyttä velkaneuvontaan ja selvittää, mitä mahdollisuuksia sinulla on. Monien velkojien kanssa on mahdollista sopia maksuaikataulun muutoksista, kunhan asiasta sopii ennen kuin jokin erä pitäisi maksaa eikä vasta jälkikäteen eräpäivän jälkeen.

Ja siltä osin kuin noilla lainoilla ja osamaksuilla on hankittu jotain tavaraa (esim. elektroniikkaa ja auto), niin selvitä mahdollisuutesi myydä omaisuus ja päästä sitä kautta osasta velasta eroon.

Vierailija
13/63 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin siis puolisoni halusi niitä sisustusjuttuja ja matkoja ja merkkivaatteita. Minä olisin tyytyväinen vähempäänkin. Mutta kuten sanottu, rakastin häntä ja halusin tehdä hänet onnelliseksi. Se ei sitten riittänyt. Ja exäni on siis nainen. Ap

Ja nyt maksat hintaa siitä, että yritit tehdä hänet onnelliseksi asioilla, joihin sinulla ei ollut varaa. Kautta aikojen on ollut selvää, että kaikkea ei kannata yhteen koriin laittaa vaan turvata se oma selusta esim. eron varalle.

Oppia ikä kaikki. Seuraavassa suhteessasi varmaan jo ymmärrät, että onnellisuus tulee ihmisistä ei sisustustekstien kliseistä.

Vierailija
14/63 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa aika talous- ja Velkaneuvo. Voit saada ajan huomiselle tai maaliskuussa, mutta saat heti neuvoja siihen, kannattaako päästää velat ulosottoon vai miten kannattaa toimia.

Vierailija
15/63 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velkaeuvontaan voi olla jonoa, joten kannattaa varata se aika nyt heti aihe vapaalla notkumisen sijaan.

Vierailija
16/63 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan edellistä vastaajaa. Vuokra-asunnon saaminen on hankalaa, jos luottotiedot ovat menneet. Kotivakuutusta ei saa lainkaan, ainakaan itse en saanut. Soitin kaikki vakuutusyhtiöt läpi.

Ota yhteyttä velkaneuvontaan ja/tai Takuusäätiöön. Jälkimmäiseen voi soittaa myös maksuttomaan neuvontanumeroon.

https://www.takuusaatio.fi/

Vierailija
17/63 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velkaneuvonta tarkoittaa käytännössä sitä että joku asiantuntija tekee laskelmat taloudellisesta tilanteesta ja sinä itse päätät, mitä teet.

Vierailija
18/63 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulosotossa olevana suosittelen, että pyrit kaikin tavoin välttämään sinne joutumista. Vankilakin olisi parempi vaihtoehto kuin tämä. Ulosotto on pahimmillaan laillistettu ryöstö. Esim. minulta pakkovietiin yli 3000e myyntiarvoltaan ollut kulkuneuvo ja se huutokaupattiin pilkkahintaan, alle 1500e:llä. Olin niin sinisilmäinen, että luulin, että ulosotossa ollaan järkeviä, jos olen neuvotteluhaluinen ja yhteistyökykyinen. No ei oltu.

Vierailija
19/63 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos neuvoista, otan vastaan lisää mielipiteitä ja kokemuksia.

Sanon vielä, että yksin pärjään näiden laskujen kanssa ainakin niin kauan kun minulla on töitä. Ja vaikka en saisikaan jatkosopimusta tähän ok-palkkaukseen työhön, niin pärjään pienemmälläkin palkalla. N. 1500 euroa kuukaudessa riittäisi pikku yksiön vuokraan, noihin velkoihin ja normaaleihin laskuihin (netti, puhelin, sähkö, vesi, kotivakuutus kerran vuodessa) ja rahaa jäisi vielä ruokaankin. Töihin kuljen itse pyörällä joten auto-tai bussikuluja ei olisi.

Ja parisuhteesta pitää sanoa sen verran, että uuteen suhteeseen en velkaisena rupea. En kehtaisi kertoa kenellekään että olen hankkinut itselleni tällaiset määrät velkaa. Ap

Vierailija
20/63 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 4- kymppinen jätkä. Olen ollu ulosotossa 22 vuotta. Ikinä en ole töitä tehny, ei kannata. Mitään laskuja en maksa, roskiin vaan. Niin olen tehny aina. Saan, korotuksen kanssa 600e ,kk käteen ja sen Käytän, mihin haluun. Suosittelen sullekin. Sossu maksaa vuokran.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme neljä