Joulu vaarassa mennä v*tuiksi
Nyt ahdistaa.
Olin suunnitellut joulua innolla ja lapsetkin odottavat kovasti. Meidän piti viettää suvun yhteinen joulu siten, että sisarusperheeni ja vanhempani sekä isovanhemmat tulevat meille. Olisin rakentanut kaikille ihanan aattoillan, lapset leikkisivät kuusen alla.. jne.
Kunnes veljeni perheineen ilmoitti töksäyttäen, että he tulevat vain kahville. Ja vasta illalla. He kun kiertävät päivän ajan vaimon sukulaisissa ja syövät siellä sitten hyvin.
No, isäni on joka joulu ollut pukkina, ja totta kai nyt sitten pitää odotella että veli lapsineen ja vaimoineen suvaitsee saapua paikalle, ja lahjojen jako tapahtuu vasta illalla. Olisin itse halunnut pukin tulon aikaisemmin, koska pienet lapset jne. Minusta he olisivat voineet tässä jotenkin joustaa?
No, ei tämä vielä mitään. Olin valmis sulattamaan jo pukkiaikataulun muutoksen, kunnes veli ilmoitti, että he eivät jääkään kuin vain pukin vierailun ajaksi. Alun perin heidän piti jäädä yöksi. Mutta nytpä he menevätkin vaimon vanhempien luokse.
Olen loukkaantunut. Kuulostaa varmaan marttyyrin tekstiltä, mutta vituttaa jo valmiiksi kauan odotettu aattoilta; lapset eivät saakaan pienistä serkuistaan seuraa, kun tänne ei tullakaan kuin lahjojen jakoa varten, joka tapahtuu illansuuussa pitkän odotuksen jälkeen.
Ollaan siis vain "mummoseurassa" vanhempieni ja isovanhempien kanssa. Minä tietysti huhkin keittiössä.
Tekisi mieli pistää lekkeriksi ja sanoa, että älkää tulko ollenkaan, me lähdetään kylpylään -tätä mieheni nimittäin puolitosissaan ehdotti kun kuuli veljen suunnitelmista.
Mitä mieltä olette? Onko veljeni itsekäs vai olenko minä tässä ihan lapsellinen?
Kommentit (51)
Veljesi on munapää. (Kaikki) miehet eivät yleensäkään tajua, kuinka paljon naiset panostavat jouluun ja lasten kokemuksiin. Usko miestäsi äläkä veljeäsi. Te olette miehesi ja lastesi kanssa ydinperhe.
Puolisoilla on molemmilla lapsuuden perheet, myös miehelläsi.
Meillä miehen sukua nähdään miehen sisarusten aikatauluista johtuen viikkoa ennen joulua ja omaa sukuani joulupäivänä. Jouluaaton olemme oman perheen kesken.
Ymmärrän aloittajaa ja veljeäsi, joka joutuu tasapainoilemaan kahden suvun välillä.
Ratkaisuksi ehdotan joko vuorojouluja, siis että tänä jouluna veljesi perhe on vaimonsa suvulla aaton, ensi joulun teillä. Tai että pukki käy vasta joulupäivänä teillä, jolloin veljesi perhe vierailee teillä pitemmän kaavan mukaan.
Jokaisella perheellä on oikeus viettää joulu siellä, missä haluavat. Olet lapsellinen jos annat asian vaikuttaa itseesi liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Olet lapsellinen. Teille on tulossa ihan riittävästi sukulaisia ilman veljesi perhettäkin.
On tulossa kyllä, mutta nyt lasten näkeminen ja yhdessä leikkiminen jää lyhyeksi, kun tullaan vain lahjojen jakoa varten. Tai sitten olen vain kyyninen.. -ap
Ette siirrä pukin tuloa, pukki tulee aikasemmin ja veljesi saa järjestää sen vaikka itse jonnekkin muualle. En alkaisi pomppimaan muiden pillin mukaan. Harmi ettei veljesi osallistu teidän jouluunne, viettäkää oma ja just niinku haluutte.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella perheellä on oikeus viettää joulu siellä, missä haluavat. Olet lapsellinen jos annat asian vaikuttaa itseesi liikaa.
Olet ehkä oikeassa! Ehkä olen ladannut vähän liikaa odotuksia the jouluaatolle.. pitäisi varmaan yrittää relata.. -ap
Minä ehkä sanoisin ajan, jolloin pukki käy. Jos haluatte pukin päivällä, pukki tulee päivällä, ilmoitatte vain veljellesi mikä tämä aika on ja he tulevat, jos tulevat. Mielestäni se, joka järkkää jotain, ei voi taipua kaikkien tahtoon.
Yksi haluaa yhtä yhteen aikaan ja toinen toista toiseen aikaan, kyllä se on se järjestäjäperhe, joka aikataulun päättä, muut tulevat, jos ehtivät.
Jep, pukki siihen aikaan, kun teille ja teidän lapsille parhaiten sopii. Veljesi rukatkoon aikataulun sen mukaan, tai hoitakoon omille lapsilleen toisen pukin muualla.
Vierailija kirjoitti:
Ette siirrä pukin tuloa, pukki tulee aikasemmin ja veljesi saa järjestää sen vaikka itse jonnekkin muualle. En alkaisi pomppimaan muiden pillin mukaan. Harmi ettei veljesi osallistu teidän jouluunne, viettäkää oma ja just niinku haluutte.
Tämä.
Eniten ehkä v*tuttaa se, että pukin tulo venyy nyt sinne iltaan ja lapset joutuvat odottelemaan muiden takia. Aikaisempina jouluina pukki on vieraillut siinä 16 aikoihin, ja tämä on ollut hyvä aika. -ap
Vierailija kirjoitti:
Nyt ahdistaa.
Olin suunnitellut joulua innolla ja lapsetkin odottavat kovasti. Meidän piti viettää suvun yhteinen joulu siten, että sisarusperheeni ja vanhempani sekä isovanhemmat tulevat meille. Olisin rakentanut kaikille ihanan aattoillan, lapset leikkisivät kuusen alla.. jne.
Kunnes veljeni perheineen ilmoitti töksäyttäen, että he tulevat vain kahville. Ja vasta illalla. He kun kiertävät päivän ajan vaimon sukulaisissa ja syövät siellä sitten hyvin.
No, isäni on joka joulu ollut pukkina, ja totta kai nyt sitten pitää odotella että veli lapsineen ja vaimoineen suvaitsee saapua paikalle, ja lahjojen jako tapahtuu vasta illalla. Olisin itse halunnut pukin tulon aikaisemmin, koska pienet lapset jne. Minusta he olisivat voineet tässä jotenkin joustaa?
No, ei tämä vielä mitään. Olin valmis sulattamaan jo pukkiaikataulun muutoksen, kunnes veli ilmoitti, että he eivät jääkään kuin vain pukin vierailun ajaksi. Alun perin heidän piti jäädä yöksi. Mutta nytpä he menevätkin vaimon vanhempien luokse.
Olen loukkaantunut. Kuulostaa varmaan marttyyrin tekstiltä, mutta vituttaa jo valmiiksi kauan odotettu aattoilta; lapset eivät saakaan pienistä serkuistaan seuraa, kun tänne ei tullakaan kuin lahjojen jakoa varten, joka tapahtuu illansuuussa pitkän odotuksen jälkeen.
Ollaan siis vain "mummoseurassa" vanhempieni ja isovanhempien kanssa. Minä tietysti huhkin keittiössä.Tekisi mieli pistää lekkeriksi ja sanoa, että älkää tulko ollenkaan, me lähdetään kylpylään -tätä mieheni nimittäin puolitosissaan ehdotti kun kuuli veljen suunnitelmista.
Mitä mieltä olette? Onko veljeni itsekäs vai olenko minä tässä ihan lapsellinen?
Miten ihmeessä aikuinen ihminen voi hössöttää noinkin typerästä asiasta kuin joulu, tuolla tavalla? Täysin mielisairas juhla, suosittelen että tosiaankin lähdette sinne kylpylään, ja unohdatte koko joulun. Huomaatte että kaikki "joulunne" ovat sen jälkeen täydellisiä, kun vietätte tämän vuoden typerimmän ajan vaikkapa kylpylässä!
Kuulostaa siltä, että pyrit suunnittelemaan kaiken mielessäsi liian valmiiksi tunnelmaa myöten, joten tulet todennäköisesti joka tapauksessa pettymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Eniten ehkä v*tuttaa se, että pukin tulo venyy nyt sinne iltaan ja lapset joutuvat odottelemaan muiden takia. Aikaisempina jouluina pukki on vieraillut siinä 16 aikoihin, ja tämä on ollut hyvä aika. -ap
Voit aivan hyvin kertoa veljellesi että puki käy meillä päivällä. ÄLÄ ALISTU. Sun oma joulus menee vaan pilalle kun lapset riekkuu ja riehuu ja mikään ei toimi kun pukkia odotetaan ja veli myöhästyy yms. Nyt vähän munaa siihen touhuun (: Olkoon vaikka jeesus, mutta ite en ala elämääni pyörittää miten muille sattuu sopimaan.
Itse en ole koskaan nauttinut pienten serkusten yhtäaikaisista lahjaseremonioista. Lelut menevät helposti sekaisin, toinen on saanut jotain mitä toinenkin olisi halunnut. Lahjat pitää yrittää pitää samanarvoisina eri perheiden välillä, mikä sitten jo onkin arpapeliä.
Paras olisi lahjojen jako oman perheen lasten kesken.
Ai että olen tyytyväinen, kun jo kauan sitten naimisiin mennessämme ilmoitin suvulle, että meidän perhe tekee ihan omat joulutraditiot oman perheen kesken. Sanoin, että meillä on ovet aina auki, tervetuloa, mutta me emme liiku mihinkään joulunpyhinä.
On ollut ihanan rauhallisia jouluja ilman stressiä, useinmiten vain oma perhe koolla, nyttemmin myös lasten kumppanit ovat tulleet meille (ilmeisesti meillä siis on viihtyisä joulu); joskus paikalla on ollut onat vanhempani ja sisaruksen perhe.
Eli joulu suunnitellaan aina omalle perheelle ja ruokamäärää sitten lisätään mukaan ilmoittautuneiden määrän mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet lapsellinen. Teille on tulossa ihan riittävästi sukulaisia ilman veljesi perhettäkin.
On tulossa kyllä, mutta nyt lasten näkeminen ja yhdessä leikkiminen jää lyhyeksi, kun tullaan vain lahjojen jakoa varten. Tai sitten olen vain kyyninen.. -ap
Ymmärrän harmisi, mutta olisi lapsellista nyt perua sovittu joulu myös vanhemmiltasi ja isovanhemmiltasi. Aivan kuin heillä ei olisi jouluna mitään merkitystä vaan ainoastaan veljelläsi.
Apua, nää täydellisyyttä tavoittelevat kellontarkat suoritus-joulut saa mun stressitason kohoamaan niin pahasti... Ei ole joulun tarkoitus nyt kyllä tämä :(