Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset eivät ymmärrä, että ei ole pakko ajaa nopeusrajoituksen mukaan vaan hitaampaakin saa ajaa.

Vierailija
27.11.2017 |

Itse ajan korkeintaan nopeusrajoituksen mukaista vauhtia mittarin mukaan. Jos keli vaikuttaa huonolta lasken nopeutta.

Kommentit (621)

Vierailija
601/621 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas oli 80 km/h alueella joku takapuskurissa roikkuja, kyllä se rajoitus on 80 km/h tuolla tiellä ympäri vuoden. Ohi piti päästä luokatonta ylinopeutta, risteysalueella. Eikö autokoulussa opeteta enää nopeusmerkkien tarkoitusta?

Vierailija
602/621 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas oli 80 km/h alueella joku takapuskurissa roikkuja, kyllä se rajoitus on 80 km/h tuolla tiellä ympäri vuoden. Ohi piti päästä luokatonta ylinopeutta, risteysalueella. Eikö autokoulussa opeteta enää nopeusmerkkien tarkoitusta?

Voidaan opettaa, mutta jos autoilijaan on iskenyt asenna vamma niin ei se paljon auta. Kun se "MINÄ ja MINUN tarpeeni" ovat tärkeämpiä kun se yhteinen turvallisuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/621 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusilakitulossa kirjoitti:

Ei kauaa enää moottoriteillä, sillä uusi lakiasetus on tulossa ja moottoriteille tulee vähimmäisnopeusvaatimukset.

Paitsi että tosi huonolla kelillä lukuisat autoilijat muuttuvat rikollisiksi.

Tai ehkä se onkin hallituksen tarkoitus, pitäähän turhat kansanedustajien sopeutumiseläkkeet maksaa jollain. (Turha se on siis silloin kun entinen kansanedustaja nostaa sekä sitä että isohkoa palkkaa kuten jotkut entiset kansanedustajat.)

Suomessa on kyllä aika vaikeaa ajaa nopeusrajoitusten mukaan, koska ne on tarkoituksella laitettu liian alhaiseksi. Kaupunki alueellakin lähes kaikki ajaa ylinopeutta, kun ei pysty ajamaan nopeusrajoitusten mukaan. Ei autoja ole tehty liikkumaan 30kmh.

Enkä usko että tuolla on mitään vaikutusta liikenneturvallisuuteen. Jalankulkijat ja sähköpotkulautailijat saavat kuitenkin vaikka juosta tai ajaa silmät kiinni ja suu auki suoraan auton alle ja siitä syytetään aina autoilijaa.

Mutta mitä ihmettä?  Tuo sopeutumiseläke on aina turha. Se pitää heti lopettaa kokonaan ja periä jo maksetut takaisin korkoineen. Sen lain ehdottajat ja laatijat 15 vuodeksi vankilaan. 

Kaikille sama laki.

Vierailija
604/621 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusilakitulossa kirjoitti:

Ei kauaa enää moottoriteillä, sillä uusi lakiasetus on tulossa ja moottoriteille tulee vähimmäisnopeusvaatimukset.

Paitsi että tosi huonolla kelillä lukuisat autoilijat muuttuvat rikollisiksi.

Tai ehkä se onkin hallituksen tarkoitus, pitäähän turhat kansanedustajien sopeutumiseläkkeet maksaa jollain. (Turha se on siis silloin kun entinen kansanedustaja nostaa sekä sitä että isohkoa palkkaa kuten jotkut entiset kansanedustajat.)

Suomessa on kyllä aika vaikeaa ajaa nopeusrajoitusten mukaan, koska ne on tarkoituksella laitettu liian alhaiseksi. Kaupunki alueellakin lähes kaikki ajaa ylinopeutta, kun ei pysty ajamaan nopeusrajoitusten mukaan. Ei autoja ole tehty liikkumaan 30kmh.

Enkä usko että tuolla on mitään vaikutusta liikenneturvallisuuteen. Jalankulkijat ja sähköpotkulautailijat saavat kuitenkin vaikka juosta tai ajaa silmät kiinni ja suu auki suoraan auton alle ja siitä syytetään aina autoilijaa.

Mutta mitä ihmettä?  Tuo sopeutumiseläke on aina turha. Se pitää heti lopettaa kokonaan ja periä jo maksetut takaisin korkoineen. Sen lain ehdottajat ja laatijat 15 vuodeksi vankilaan. 

Kaikille sama laki.

Jos et kykene ajamaan 30 kilometrin tunti vauhtia kaupunki alueella niin kortti pois.

Vierailija
605/621 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alinopeutta on vain kullejaan bemareilla tms. jatkaneiden mielestä. 

Vierailija
606/621 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikäläisen Mazdan nopeusmittari näyttää täsmälleen oikean nopeuden..

Vierailija
607/621 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ajan aina 10-20 km/h ylinopeutta.

Ei ole kiire minnekään -teen niin ihan huvikseni.

Jossain pikkuteillä sitten voi hetkellisesti mennä jopa yli 100 km/h yli rajoituksen.

Vain idiootit leuhkii ylinopeuksillan ja se mikä naurattaa on että kuvittelevat itse olevansa jotenkin fiksujakin.

Vierailija
608/621 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen AP:n kanssa samaa mieltä siitä, että nopeusrajoitus on (maksimi) nopeusrajoitus, ei minimi. Sen takia ne rajoitukset on, että niiden avulla rajoitetaan onnettomuuksien todennäköisyyttä. 

On naiivia esittää väite alinopeus aiheuttaa enemmän onnettomuuksia kuin lievä ylinopeus, koska ääripäistä tuskin oli alunperinkään kyse. Lisäksi tulee erottaa alinopeus ja nopeusrajoituksen noudattaminen. Jos ajan 2km/h alle nopeusrajoituksen, ajan lain silmissä kuten pitääkin. Se on toinen keskustelu onko asetetut nopeusrajoitukset sopivia. 

Muutenkin kehotan kaikkia edes joskus laskemaan kuinka paljon oikeasti säästät ajassa jos ajat satasen tiellä 10 km/h ylinopeutta sanotaan nyt tunnin matkalla. Voin vakuuttaa ettei ero ole kummoinen. Helpompi on lähteä saman verran aiemmin ja nauttia paremmista ajotuntumasta, hiljaisemmasta kyydistä ja pienemmästä riskistä kuolla ennen aikojaan (riski kasvaa eksponentiaalisesti nopeuden suhteen, joten vaikutus on jo tuntuva). 

Teoriassa aina joku on toisen blokkina koska ihmiset eivät aja tismalleen samaa vauhtia ja mikäli takaa tuleva osaa ajatella aivoilla, jättää hän väliä riittävästi. Ehkä häntä voisi motivoida se ettei tuulilasia tarvitse korjauttaa niin usein kiveniskemiltä, jos ei oma henki kiinnosta (lue: turvaväli vähentää kolaririskiä). 

Halusin puolustaa AP:ta, koska koen että vastapuoli on sen verran äänekkäämpää porukkaa että rationaalisuus jää melun alle. : )  

Vierailija
609/621 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on useampia autoja käytössä, nyt ajelen janoisella pakulla jonka nopeusmittari näyttää 10 km/h liikaa.

Sillä rohmolla ajelen muutenkin hitaanpuoleisesti mutta kyllä ihan yleinen huomaavaisuus muita tienkäyttäjiä kohtaan edellyttää että sovitan oman nopeuteni muun liikenteen rytmin mukaiseksi vaikka se hiukan maksaisikin.

Vierailija
610/621 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vaarallista jos 100 alueella joku köröttelee 80. Kaikki sitten ajavat siitä ohi. 

Vierailija
611/621 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun ne hidastelijat aiheuttavat monesti vaaratilanteita.

Vierailija
612/621 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On oikeus ajaa hiljempaa mutta ei oikeutta haitata sujuvaa liikennettä. Alinopeus aiheuttaa enemmän vaaratilanteita ja kolareita kuin lievä ylinopeus. Ihmisillä on oikeus ajatella pääsevänsä tiettyä reittiä paikasta A paikkaan B tietyssä ennakoitavassa ajassa ja se, että sinä et halua tai tohdi ajaa lujempaa, ei ole syy haitata muiden aikataulua tai vaarantaa muiden elämää. Jos et kykene ajamaan nopeusrajoituksen mukaisesti vältä liikkumista autolla tai ainakin seuraa peiliä ja aja levikkeelle riittävän usein päästämään taaksesi kertyvä jono ohi. Ylinopeutta ei tarvitse ajaa mutta jos ajat 80 kilsan alueella mittarikasikymppiä, ajat oikeasti ehkä n. 73 km/h.

Olet oikeassa ettei saa haitata mutta auto on kyettävä hallitsemaan ja nopeus säädettävä sen mukaan kuitenkaan ajamatta ylinopeutta.

Miksi se ylinopeus olisi sallittava?

Minun auton mittarin näyttäessä 80 on oikea nopeus 77. Mitattu monta kertaa. Mitä haittaa siitä kenellekään on?

Nopeusrajoitus ei ole vaatimus ajaa sitä nopeutta vaan se on RAJOITUS jota EI SAA YLITTÄÄ

KYSYKÄÄ POLIISILTA JOS ETTE USKO

Voi sen ylittää, jos siitä satunnaisesti maksaa

Vierailija
613/621 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sain ajokortin aina joku hoputti ajamaan lujempaa, ajoin lujempaa, mutta en kokenut että auto on hallinnassani tai kykenisin sitä ohjaamaan välttämättä, jotenkin vaan pysyin tiellä.  Kerran yksi ihminen pakotti koko ajan ajamaan lujempaa ja sitten sain sakot, tuli ylinopeutta. Minulle tuli sellainen tunne, että pitää vaan painella lujaaa koko ajan. Sitten yritin ajaa lujaa ja ilman taitoja. Onni, ettei tapahtunut mitään onnettomuutta, en kokenut, että hallisen autoa. 

Vierailija
614/621 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan kuskin on sovellettava nopeutensa olosuhteisiin, ja

ei saa tarpeettomasti estää tai haitata muuta liikennettä

Ja tietenkin nopeusrajoitus toimii kattona. Luulisi tämän olevan sen verran selvä ettei siitä ainakaan tarvitsisi vääntää. Siksi korostan edelleen, että ääripäät on toinen keskustelu. Ehkä tuolle 80km/h ajavalle voisi väläyttää valoja, mikä on ihan ystävällinen tapa kertoa että ajaisitko nopeammin. 

Itse asetan siksi vakionopeudensäätimen siihen maksiminopeuteen (todellinen nopeus) ja tätä en tarpeettomasti ylitä. Helppoa kun ei tarvitse kameroistakaan välittää. Ja kannustam muita tekemään samoin tai ylipäätään sopeuttamaan nopeutensa liikennevirtaan (nopeusrajoitusta noudattaen). 

Vierailija
615/621 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

MINÄ OMISTAN KAIKKI TIET, POIS TIELTÄ MUUT!

Vierailija
616/621 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muilla on kiire töihin ja sinä köröttelet tientukkona ja ihmettelet kun joka ajaa persuksissa kiinni?

Lähtekää ajoissa töihin.

Vierailija
617/621 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajamalla 10 km/h ylinopeutta 80 alueella säästät tunnin matkassa 8 minuuttia. Vastaavasti polttoaineen kulutus kasvaa keskimäärin 10%, joka vastaa rahallisesti muutettuna noin 1 € riippuen autosta ja polttoaineen hinnasta. Euron lisäkulutus per 8 minuuttia tarkoittaa noin 7-8 € tunnissa, nettona, jonka voi itse päättää haluaako säästää vai kuluttaa muutaman minuutin säästöllä per matka. Tässä näin esimerkkinä.

Vierailija
618/621 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mittarivirhehän on aina 4-10km/h, joten itse ajan aina 80km/H-alueella 85-90.

Jos neula 80 kohdalla, niin ajaa ylinopeutta.

Kymmeniä vuosia ajaneena sanoisin, että liikennekulttuuri huonontunut ja on tullut paljon alinopeutta ajavia kuskeja. Ennen niitä oli harvoin ja olivat lähinnä vanhoja setiä tai tätejä. Nyt yllättäen nuoria kuskeja tai maahanmuuttajia.

Vierailija
619/621 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moottoritiellähän on jo nyt vähimmäisnopeus"vaatimus". Se on 60km/h 

Vierailija
620/621 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muilla on kiire töihin ja sinä köröttelet tientukkona ja ihmettelet kun joka ajaa persuksissa kiinni?

Lähtekää ajoissa töihin.

Kyllä minä lähtisinkin, mutta koska autossa kulkee muitakin, niin aina se aika ei vain riitä. En kuitenkaan aja kenenkään persuuksissa kiinni, vaikka kiire olisikin, kyllä minulla sen verran on itsesuojeluvaistoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi