Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset eivät ymmärrä, että ei ole pakko ajaa nopeusrajoituksen mukaan vaan hitaampaakin saa ajaa.

Vierailija
27.11.2017 |

Itse ajan korkeintaan nopeusrajoituksen mukaista vauhtia mittarin mukaan. Jos keli vaikuttaa huonolta lasken nopeutta.

Kommentit (556)

Vierailija
541/556 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästäkin ketjusta näkee miten on autokouluilla kova työ saada se asennekasvatus liikenteessä perille. Lähes mahdoton tehtävä, kun asenteet on nuo että jos ei aja aina ylinopeutta on paska kuski jonka ei pitäisi edes ajaa. Onko sama asenne ylipäätään elämässä että vain kaikkein parhaimmat saa tehdä töitä, lapsia, harrastaa, urheilla, kilpailla, elää? Hirveä tuomitseva asenne. Tuolla periaatteella ei kukaan voisi koskaan tehdä mitään sillä kaikille meille löytyy voittaja lajissa kuin lajissa. Ei elämä mitään kilpailua ole eikä varsinkaan kilpajuoksua. Niin monesti olen tien päällä nähnyt näitä tallapohjassa ohittelevia, jotka sitten kuitenkin seuraavassa risteyksessä/liikennevaloissa on siinä edessä odottelemassa kun itse ajelen rauhallista tasaista vauhtia paikalle. Mihin on niin jäätävä kiire? Hautaanko? Miksi ei tänä päivänä ihmiset osaa ajoittaa lähtemistään niin että ei tarvitse hampaat irvessä ajella ja haukkua kaikki muut tiellä liikkujat? Hyvä kuski osaa luovia, eikös se ole merelläkin aika hyvä taito osata? Miksei sitten maallakin.

Autokoulujen asemaa ja suomen ylikontorolloivaa vaikeaa ajokolusysteemiä on puolusteltu autokoulujen antamalla asennekasvatukselta, joka ei kuulema onnistu kuin ammattiliikenneopettajilta. Tämä ketju on osoitus siitä että autokoulujen liikenneasennekasvatus ei ole onnistunut tähänkään asti.

Nyt on onneksi helpotettu maallikko-opetusta ja yllätys yllätys, tulos näkyykin siten että ajokokeiden läpäisyprosentit ovat muuttuneet opetusluvalla opetettujen eduksi.

https://www.traficom.fi/sites/default/files/styles/media_image_lg/publi…

Ei autokouluja kiinnosta miten nuori käyttäytyy liikenteessä, niitä kiinnostaa vain raha.

Olet kaiketi oikeassa. Muistelen vain kun oma lapseni oli autokoulussa ja kyselin asennekasvatuksesta niin tuntui että siellä ainakin sitä ennakointia korostettiin joka välissä, asennekasvatusta sekin. Kyllä se nuorilla näkyy se kaveripiiri siihen asenteeseen vaikuttavan aika paljon, ikävä kyllä, ja näyttämisenhalu että uskaltaa. Joillekin vaan elämä opettaa ikävimmän kautta että asenne oli täysin väärä, oppi menee perille kun 2-3 kaveria kuolee onnettomuudessa tyhjällä tiellä 160km/h vauhdissa. Ikävää että perheet menettää niitä nuoriaan sen vuoksi että toiset oppisi.

Vierailija
542/556 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä autokoulun asennekasvatuksesta sen verran, että itse olen oppinut ajo-opettajaltani aikoinaan mm. seuraavanlaisia viisauksia:

- Parempi ajaa hieman ylinopeutta kuin nopeusrajoituksen alapuolella

- Pyöräilijät ovat perseestä

- Jalankulkijoita ei kannata päästää suojatien yli, koska se tauottaa ajamista ikävästi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/556 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästäkin ketjusta näkee miten on autokouluilla kova työ saada se asennekasvatus liikenteessä perille. Lähes mahdoton tehtävä, kun asenteet on nuo että jos ei aja aina ylinopeutta on paska kuski jonka ei pitäisi edes ajaa. Onko sama asenne ylipäätään elämässä että vain kaikkein parhaimmat saa tehdä töitä, lapsia, harrastaa, urheilla, kilpailla, elää? Hirveä tuomitseva asenne. Tuolla periaatteella ei kukaan voisi koskaan tehdä mitään sillä kaikille meille löytyy voittaja lajissa kuin lajissa. Ei elämä mitään kilpailua ole eikä varsinkaan kilpajuoksua. Niin monesti olen tien päällä nähnyt näitä tallapohjassa ohittelevia, jotka sitten kuitenkin seuraavassa risteyksessä/liikennevaloissa on siinä edessä odottelemassa kun itse ajelen rauhallista tasaista vauhtia paikalle. Mihin on niin jäätävä kiire? Hautaanko? Miksi ei tänä päivänä ihmiset osaa ajoittaa lähtemistään niin että ei tarvitse hampaat irvessä ajella ja haukkua kaikki muut tiellä liikkujat? Hyvä kuski osaa luovia, eikös se ole merelläkin aika hyvä taito osata? Miksei sitten maallakin.

Sulla on valtavasti kysymyksiä. Mulla on vain yksi. Minkä takia ihmiset, jotka haluavat ajella ihan niin kuin itseä huvittaa, eivät ole kuitenkaan joustavia kanssa-autoilijoitaan kohtaan? Jos jollain on kiire, päästä ohi. Ruotsissa esim. tämä osataan hyvin. 

Kyllä minä ainakin päästän ohi tai annan tilaa jos jollakin on hengenhätä, jos vain sillä tienpätkällä sen voin turvallisesti tehdä, muuten ajelen rajoitusten mukaan rauhallisesti. Näin olen ajellut jo...... (laskee)....30 vuotta ilman ensimmäistäkään sakkoa, vuosittain ihan kivat reilut 30 000 km ja kameroiden kohdalla ei ole tarvinnut äkkijarrutuksia koskaan tehdä eikä ole kertaakaan kamera välähtänyt. Ei pidä yleistää taaskaan. Meitä on paljon huomioivia kuskeja tien päällä, ammattiautoilijoita jotka auttaa ohituksessa ja ihan tavallisia pendelöijiä ja huviajelijoita.

Sitten kysymys ei välttämättä ollutkaan kohdistettu sinulle, joka otat kanssa liikkujat huomioon. Jospa joku teiden yksityisomistaja voisi sen sijaan vastata.

Vierailija
544/556 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noilla on kuskeilla on jokin häiriö korvien välissä, eivät pysty ajamaan muiden takana. Olen ollut tällaisten ohittelijoiden kyydissä, luonnetta määrittelee passiivis-aggressiivinen kireys joka liikenteessä purkautuu ohitteluna. Ylinopeuden puolestapuhujat ajavat sitä aina, milloinkaan se mikä määrätty on kyseiselle tielle ei ole näille porsaille sopiva. Uskomattominta että useat näillä asioilla kehuskelijat ovat vielä naisia, tyypiltään pyrkyreitä minä ensin-naisia joilla pohjalla huono itsetunto.

Vierailija
545/556 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noilla on kuskeilla on jokin häiriö korvien välissä, eivät pysty ajamaan muiden takana. Olen ollut tällaisten ohittelijoiden kyydissä, luonnetta määrittelee passiivis-aggressiivinen kireys joka liikenteessä purkautuu ohitteluna. Ylinopeuden puolestapuhujat ajavat sitä aina, milloinkaan se mikä määrätty on kyseiselle tielle ei ole näille porsaille sopiva. Uskomattominta että useat näillä asioilla kehuskelijat ovat vielä naisia, tyypiltään pyrkyreitä minä ensin-naisia joilla pohjalla huono itsetunto.

Siskoni on aina ollut järjetön kaahari, ei mene oppi perille vaikka ikäkin jo lähempänä kuolemaa kuin syntymää. Kaupunkiajossakin äkäisiä liikkeellelähtöjä, nopeita kiihdytyksiä, äkkijarrutuksia jolloin tavarat lentelee takapenkiltä etupenkille. Haukkuu kaikki tiellä liikkujat, ohittelee raivoisasti, iskee jokin ihme aggressio aina ratissa. Kyydissä oleminen nostaa verenpainetta joka kerta. Kyttää juurikin aina että voi ajaa 7-8 km/h ylinopeutta kun mittari näyttää väärin. Jos minä ajan hän on usein tarttumassa rattiin kiinni, ei kuulemma luota minun ajotaitooni :D Ihme ja kumma ettei ole vielä ketään tappanut ja jos sen tekee, toivottavasti tappaa vain itsensä. Jos hänelle huomauttaa asiasta, alkaa heti puolihuuto asiasta. Huono itsetunto kyllä hänellä on, se on huomattu kun peilaa puoli tuntia ja kyselee voiko hän lähteä kauppaan tässä tai tuossa vaatteessa, mitä ihmiset sanoo. Keski-ikäinen kurppa, kuka meitä nyt katsoo :D

Vierailija
546/556 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri kortin saaneiden kuolonkolarit on selvässä kasvussa, 80- lätkä ekalle ajovuodelle olisi toimiva apu, silloin muut näkevät että olet alle vuoden ajanut, et hallitse vielä sen suurempaa nopeutta ja itse kuskina asennoidut ihan eri tavalla. Tämä hyvä sääntö poistui eurostoliiton myötä kuten moni muukin hyvä suomalainen keksintö, sääli...

Vierailija
547/556 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

80- lätkä takaisin! kirjoitti:

Juuri kortin saaneiden kuolonkolarit on selvässä kasvussa, 80- lätkä ekalle ajovuodelle olisi toimiva apu, silloin muut näkevät että olet alle vuoden ajanut, et hallitse vielä sen suurempaa nopeutta ja itse kuskina asennoidut ihan eri tavalla. Tämä hyvä sääntö poistui eurostoliiton myötä kuten moni muukin hyvä suomalainen keksintö, sääli...

Pötyä. Se ei ollut mikään hyvä sääntö, vaan siitä todettiin ajat sitten, että se saa aikaiseksi vain turhia ohituksia. Sama juttu esimerkiksi peräkärryn 80-rajoituksen kanssa ja sitähän ollaan kanssa nyt poistamassa. Parasta on, että liikennevirta menee tasaista tahtia ilman nopeuseroja. 

Jos jotain rajoituksia pitää antaa, niin miksei sitten tuoreille kuskeille ajot vain aikuisten kyydissä ollen, vain kouluun/töihin ja takaisin, vain valoisalla, tai vain tietyillä tietyypeillä (esim. ei motareita). Tämä toimii mainiosti esim. USAssa.

Vierailija
548/556 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä29501 kirjoitti:

No tämän on pakko olla provo, mutta mitä veikkaat siitä seuraavan, että ihmiset kiinnittävät enemmän huomiota nopeusmittariin kuin liikenteeseen?

Sitäpä. Paskaa siitä seuraa, mutta selvästi nämä ihmiset kenelle on niin pirun tärkeää tuijottaa nimenomaan koko ajan sitä nopeusmittarin lukemaa eivät muuhun sielä auton ratissa kykene.

Siis nämä nopeusmittarin kyttääjäthän ovat niitä, jotka yrittää ajaa koko ajan vähän ylinopeutta, mutta sen verran vähän että ei tule sakkoja, jos sattuu tulemaan poliisi vastaan.

Eipä sitä mittaria kytätä tarvitse, kun on vakionopeudensäädin käytössä 😊 ja kyllä, ajan yleensä n. 3 km ylinopeutta enkä ole yksiäkään sakkoja vielä saanut.

Ärsyttävintä on, kun ajonopeus vaihtelee esim. 80 km alueella välillä ajetaan 70 km, välillä 85 eli yritä siinä sitten pitää turvaväliä! Jos joku ajaa 75 km tunnissa hyvällä kelillä niin yleensä ohitan kyllä! Toki saa minun puolestani körötellä siinä sitten, mutta itse olen mielelläni perillä suht aikataulussa.

Sarjassamme silkat idiootit ovat sitten ne, jotka ajavat tuhatta ohituskaistalla ja sataa ja sitten vauhti tyssää sen jälkeen siihen. Ei voi ymmärtää moisen ajotavan järkevyyttä. Reippaat ohitukset ovat muuten ok, mutta usein ne ovat juuri nämä vaihtelevaa nopeutta ajavat köröttäjät, jotka kiihdyttävät sinne ohituskaistalla tullessa.

Vierailija
549/556 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja on oikeassa. Turvallisuus ennen kaikkea ja nopeusrajoitus on vain korkein mahdollinen maksiminopeus mitä saat hyvällä säällä ajaa.

Myös ohituksia tehdään aivan liian usein ja herkästi. Ohittamisella et yleensäkään voita mitään, kun ohitetun edessä on taas seuraava auto ja sitten tuleekin jo liikennevaloristeys. Ohittaminen on suurimpia turvallisuusriskejä liikenteessä ja moni ulkopuolinenkin on siinä henkensä menettänyt.

Taajamassa ei kauheasti kannata ohitella, mutta sen ulkopuolella kyllä voittaa siinä matka-ajassakin ja ajomukavuudessa sitäkin enemmän. Ei tarvitse olla koko ajan jalka jarrulla, kun edessä oleva ei kykene pitämään tasaista nopeutta. Eli on todellakin helpompaa ajaa niitä rajoituksia noudattaen vakionopeudensäädin päällä.

Vierailija
550/556 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pötyä. Se ei ollut mikään hyvä sääntö, vaan siitä todettiin ajat sitten, että se saa aikaiseksi vain turhia ohituksia. Sama juttu esimerkiksi peräkärryn 80-rajoituksen kanssa ja sitähän ollaan kanssa nyt poistamassa. Parasta on, että liikennevirta menee tasaista tahtia ilman nopeuseroja. 

Jos jotain rajoituksia pitää antaa, niin miksei sitten tuoreille kuskeille ajot vain aikuisten kyydissä ollen, vain kouluun/töihin ja takaisin, vain valoisalla, tai vain tietyillä tietyypeillä (esim. ei motareita). Tämä toimii mainiosti esim. USAssa.

Ei ole pötyä, kyse on nyt asenteesta, kun sinä näet, että nuorella lätkä, asennoidut häneen oikein ja ohitat turvallisemmin. Kumpikaan ei lähden esittämään mitään mitä ei ole, homma on läpinäkyvää, oletkos miettinyt tätä? 80 km nopeus ei häviä mihinkään, tiellä on paljon kahdeksaakymppiä ajavia autoja jatkossakin. Peräkärry ( jarruton max 750 kg) voi joissain tapauksissa olla turvallinen jopa 100 km / h, mutta painavemmat ei missään nimessä. Tähän on varmasti tulossa koulutus/ kortti, että ihmiset osaisi kuormata ja sitoa oikein, järkyttäviä kuormia näen viikottain. Edelleen mennään tasaisesti vähintään 80 km / h, mutta paremmalla asenteella turhia kiihdyttelemättä.

Vierailija
551/556 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja on oikeassa. Turvallisuus ennen kaikkea ja nopeusrajoitus on vain korkein mahdollinen maksiminopeus mitä saat hyvällä säällä ajaa.

Myös ohituksia tehdään aivan liian usein ja herkästi. Ohittamisella et yleensäkään voita mitään, kun ohitetun edessä on taas seuraava auto ja sitten tuleekin jo liikennevaloristeys. Ohittaminen on suurimpia turvallisuusriskejä liikenteessä ja moni ulkopuolinenkin on siinä henkensä menettänyt.

Taajamassa ei kauheasti kannata ohitella, mutta sen ulkopuolella kyllä voittaa siinä matka-ajassakin ja ajomukavuudessa sitäkin enemmän. Ei tarvitse olla koko ajan jalka jarrulla, kun edessä oleva ei kykene pitämään tasaista nopeutta. Eli on todellakin helpompaa ajaa niitä rajoituksia noudattaen vakionopeudensäädin päällä.

On kyllä sulla omissakin ajotaidoissa petraamista jos joudut jalka jarrulla kyttäämään sen edellä ajavan edesottamuksia. Ensimmäiseksi jättäisin riittävän turvavälin. Jojoilijoihin ja muuten epävarman oloisiin tietysti sen verran reilumman, että kaasujalan kevennys tai muutama napsu vakkarista silloin tällöin riittää. Stressaakin vähemmän, sekä sinua että edellä ajavaa.

Vierailija
552/556 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleenkin ei ole kyse nyt niistä ketkä ajaa ylinopeutta vaan niistä ketkä ajaa ALINOPEUTTA. Se on yhtä hanurista kun ylinopeus. Ne ketkä ajaa annettua nopeutta tekevät osansa ja pitävät liikenteen sujuvana. Mutta ne köröttelijät... vaikka kuinka täällä puolustatte oikeutta ajaa vaikka 10km/h viidenkympin alueella niin se ei poista sitä faktaa että TÄYSIN TURHAAN AJATTE SITÄ NOPEUTTA. Ellei sielä autossa ole sormi sitten jostain syystä perseessä ettei ehdi nyt ihan sinne sovittuun paikkaan ajallaan niin sitten ehkä ymmärrän hidastelun. Muuten vain täystunarit tekee noin huvikseen. Täysin huvikseen. Huoh

Vierailija
553/556 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

80- lätkä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pötyä, kyse on nyt asenteesta, kun sinä näet, että nuorella lätkä, asennoidut häneen oikein ja ohitat turvallisemmin. Kumpikaan ei lähden esittämään mitään mitä ei ole, homma on läpinäkyvää, oletkos miettinyt tätä? 80 km nopeus ei häviä mihinkään, tiellä on paljon kahdeksaakymppiä ajavia autoja jatkossakin. Peräkärry ( jarruton max 750 kg) voi joissain tapauksissa olla turvallinen jopa 100 km / h, mutta painavemmat ei missään nimessä. Tähän on varmasti tulossa koulutus/ kortti, että ihmiset osaisi kuormata ja sitoa oikein, järkyttäviä kuormia näen viikottain. Edelleen mennään tasaisesti vähintään 80 km / h, mutta paremmalla asenteella turhia kiihdyttelemättä.

Lisää sääntöjä, satasia ja tonneja maksavia tutkintoja, kortteja, seurantaa ja sakkoja - juuri tätähän meillä tarvitaan. Kissan villat! Ne, jotka todella ovat liikenteessä vaaraksi, ovat niitä, joiden tekemisiin pitää puuttua, ei niin, että muuta 90 % porukkaa rangaistaan joka käänteessä.  

On päivänselvää, että mitä vähemmän liikennevirrassa liikkuvilla on nopeuseroja, sitä sujuvammin liikenne kulkee. Parasta on se, ettei tarpeettomia ohitustarpeita luoda ihmisten kiusaksi.  Siispä tahalliset tientukot - parantakaa omaa suhtautumistanne muihin liikkujiin ja jos ei kantti kerta kaikkiaan riitä ajonopeuden nostamiseksi sataseen satasen alueella, niin ajakaa suosiolla pykälää pienemmillä teillä. Ne menevät samaan paikkaan, pääsette sinne haluamallanne nopeudella, eikä teidän tarvitse kantaa huolta muiden ajamisesta.

Vierailija
554/556 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi nykyään saa kaiken tilattua kotia, jos ajaminen ja elämä pelottaa. 

Vierailija
555/556 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus se nyt vaan on uskomattoman kusipäisesti tehty ajaa alinopeutta. Esimerkiksi kerran, about tämän postauksen kirjoittamisen aikoihin, tulin pohjoisesta etelään melkein kaksi tuntia alinopeutta ajavan perässä. Lunta tuprutti, jonoa kerääntyi perään. Hidasteleva kuski kiihdytti normaalivauhtiin aina ohituskaistojen kohdalla, ettei kukaan päässyt ohi. Vieläkään en ymmärrä miksi. 

Vierailija
556/556 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän