Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset eivät ymmärrä, että ei ole pakko ajaa nopeusrajoituksen mukaan vaan hitaampaakin saa ajaa.

Vierailija
27.11.2017 |

Itse ajan korkeintaan nopeusrajoituksen mukaista vauhtia mittarin mukaan. Jos keli vaikuttaa huonolta lasken nopeutta.

Kommentit (621)

Vierailija
581/621 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on niin lusmu ettei pysty ajamaan kuin alinopeutta niin käytä julkisia. 

Toisilla on työ, elämä, kiireet jne. 

Kiire on illuusio joka on täysin itse aiheutettua.

Vierailija
582/621 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein hankalimpia liikenteessä ovat he, jotka eivät pysty pitämään nopeutta tasaisena. Nopeus heittelehtii 80 alueella 65-89 välillä kuten eilen Iisalmesta Varpaisjärvelle ajellessani. Vastaantulevan liikenteen johdosta ohittaminen oli mahdotonta, jono kasvoi.

Jos ei pysty ajamaan tasaista nopeutta, on aika hankkia vakionopeussäädin.

Tai mennä takaisin autokouluun.

Niin autokoulussahan ajetaan mittarin mukaan eli sitä kuuluisaa "alinopeutta" jota täällä jotkut huutavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/621 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkärikuskit eli nämä nykyajan karavaanarit ovat sen kyllä ymmärtäneet oikein hyvinkin !

Vierailija
584/621 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa ettei joka paikassa ole julkista liikennettä. Itse käyttäisin mielelläni.Mutta pakko olla jonkunlainen kulkuneuvo että saa asioita hoidettua.  Nyt on lakkautusuhan alla taas yksi virasto, ja sitten täytyy matkustaa jollain pelillä 40km... En ymmärrä turhaa kaahailua, menkööt sitten ohi jos on tulenpalava kiire.

Vierailija
585/621 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tro tro trollikahan se siellä.

Jos ei kykene ajamaan nopeusrajoituksen mukaan, on aika vaihtaa julkisiin. Siellä on pystyvämpi kuljettaja, ja myös turvallisempi.

Vierailija
586/621 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajat rajoitusten mukaan olet tientukko. Jos haluaa, että saa ajaa rauhassa ilman kiusantekoa täytyy ajaa 15-20 km/h ylinopeutta. Poliisit voisi puuttua enemmän näihin perässä roikkujiin, eikä pelkästään ylinopeusvalvontaa.

Vierailija
587/621 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ajan korkeintaan nopeusrajoituksen mukaista vauhtia mittarin mukaan. Jos keli vaikuttaa huonolta lasken nopeutta.

Lisään tähän vielä, että on tosi hyvä se uusi ehdotus että jo 1km ylinopeutta on rangaistava.

Heti kun  kehität 100% tarkan ja erehtymättömän nopeusmittarin autoihin.

Vierailija
588/621 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nyky autoille nuo rajoitukset on liian pieniä", mutta nykyihmisille liian suuria, tuollaiset ylipainoiset keskivartalolihavat rapakuntoiset ei kestä kovinkaan suurta äkkipysähdystä kolarissa, toisin kuin vaikka tiukaksi treenattu hiihtäjä kestää kovankin mällin pienin vaurioin. Jos ihminen syö terveellisesti ja harrastaa riittävän tehokasta liikuntaa, niin aivot toimii paremmin ja tällainen ihminen malttaa noudattaa paremmin sääntöjä toisin kuin ihminen jonka verisuonet on tukossa ja aivot ei saa tarpeeksi happea ja oikeita ravinto aineita, tällaiset ihmiset on malttamattomia eikä jakseta noudattaa sääntöjä kun koko ajan on hoppu ei minnekkään, tämä on täysin faktaa.

Vierailija
589/621 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se merkki kertoo vain sallitun ylimmän nopeuden mitä saa ajaa. Ei se ole suositus ajaa sitä nopeutta vaan nopeus valitaan oman tuntemuksen ja sään ja keliolosuhteiden mukaan. Hirvivaaramerkki on minulle sama kuin laske ajonopeutta suositus.

Vierailija
590/621 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa olla tientukkona ja vetää roikkaa perässä. Tulee vaarallisia ohituksia. 

Vierailija
591/621 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään tähän vielä, että on tosi hyvä se uusi ehdotus että jo 1km ylinopeutta on rangaistava.

Ei tarvitse. Juuri siitähän on kysymys. Ajat mittarin mukaan 80km 80n alueella ja voit nauttia sen sijaan et tapitat sitä mittaria hengästyneenä.

Vierailija
592/621 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä sellainen järjestely olisi kätevä, että autoissa olisi nopeushistorian tallennus. Sitten kun kolaroit, ensimmäisenä katsotaan nopeushistoria. Jos se on ollut yli sakkorajan, henkilö vastaa itse kaikista kolariin liittyvistä kustannuksista omalla rahallaan, myös terveydenhoidosta ja ensiavusta, itselleen ja kaikille niille kolarin osallisille joilla ei ole ollut nopeusrajoituksen ylitystä. Nämä maksut ovat ulosottokelpoisia ja ne muunnetaan suoraan vankeusrangaistukseksi jos rahaa ei ole.

Vierailija
593/621 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusilakitulossa kirjoitti:

Ei kauaa enää moottoriteillä, sillä uusi lakiasetus on tulossa ja moottoriteille tulee vähimmäisnopeusvaatimukset.

Traktorilla ja mopoautolla ei voi mitenkään päästä sellaisia nopeuksia.

Traktorilla  tai mopoautolla ei saa ajaa moottoritiellä. Juurikin tuosta syystä.

Vierailija
594/621 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On oikeus ajaa hiljempaa mutta ei oikeutta haitata sujuvaa liikennettä. Alinopeus aiheuttaa enemmän vaaratilanteita ja kolareita kuin lievä ylinopeus. Ihmisillä on oikeus ajatella pääsevänsä tiettyä reittiä paikasta A paikkaan B tietyssä ennakoitavassa ajassa ja se, että sinä et halua tai tohdi ajaa lujempaa, ei ole syy haitata muiden aikataulua tai vaarantaa muiden elämää. Jos et kykene ajamaan nopeusrajoituksen mukaisesti vältä liikkumista autolla tai ainakin seuraa peiliä ja aja levikkeelle riittävän usein päästämään taaksesi kertyvä jono ohi. Ylinopeutta ei tarvitse ajaa mutta jos ajat 80 kilsan alueella mittarikasikymppiä, ajat oikeasti ehkä n. 73 km/h.

Tosin minun Mazdassa mittari on täysin tarkka, kokeiltu lukemattomissa "tutkapaikoissa" 20 - 80 kympin skaalalla. Jos mittarin mukaan ajaa esim. 50 kmh tai 80 kmh niin nopeus on silloin juuri tuo - eikä esim. 73 kmh.

Vierailija
595/621 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kyllä. Esim. kahdeksankympin nopeusrajoituksella voi mennä kuuttakymppiä

Vierailija
596/621 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

yksinomaan kuljettajan tehtävä tuntea autonsa. Ei sitä vastuuta omasta nopeudesta ulkoisteta jonnekin muualle.

Vierailija
597/621 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannin rikemerkintä-ajokortille-systeemi on kyllä hyvä. Liikaa rikkeitä ja kortti hyllyyn.

Vierailija
598/621 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tientukot on syvältä. Sen verran pitää olla pelisilmää, ettei tahallaan aiheuta turhia ohituksia. Harvan auton nopeusmittari on niin tarkka, että se näyttäisi juuri oikeaa nopeutta. 

Vierailija
599/621 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rajoitukset on vain suosituksia. Itse ajan aina 10-20km/h kovempaa.

Ja silti sinut ohitetaan, kun olet tientukkona.

Vierailija
600/621 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmasti ole, jos pyöräkokoa ei ole suurennettu. Nopeusmittarit tehdään tietoisesti näyttämään liikaa, että valmistaja ei joudu vastuuseen siitä, että porukka ajaa pientäkään ylinopeutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi