Miksi ihmiset eivät ymmärrä, että ei ole pakko ajaa nopeusrajoituksen mukaan vaan hitaampaakin saa ajaa.
Itse ajan korkeintaan nopeusrajoituksen mukaista vauhtia mittarin mukaan. Jos keli vaikuttaa huonolta lasken nopeutta.
Kommentit (556)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten tää herättää aina niin paljon tunteita. Tosi usein kuulen ihmisten raivoavan, että taas joku urpo kehtas ajaa 75km/h kahdeksankympin alueella, että otti päähän!! Pois ratista tuommoiset!! Ei siinä kyllä kehtaa sanoa että itse ajan usein alle sen rajoitusnopeuden jos keli tai olosuhteet niin vaatii. Esim. jos on säkkipimeää, tie jäinen tai syvissä loskaurissa, tai on itse niin väsynyt että tietää reaktionopeuden olevan tavallista hitaampi. Mieluummin saavat kihistä raivosta takana kuin että ajan itse kolarin tai metsään. Sitäpaitsi ikinä ei tiedä mitä sen toisen autoilijan päässä liikkuu: voi olla kuluneet renkaat tai auto muuten niin huonossa kunnossa ettei voi ajaa lujempaa. Voi olla ensimmäistä kertaa kyseisellä tiellä ja epävarma reitistä. Voi olla nuori, epävarma kuski ja pieniä lapsia takapenkillä. Ajaa vierasta autoa eikä tiedä paljonko se mittari heittää. Tai sitten vaan se helvetin huono keli.
Mutta ei, nopeusraivoajille ei kelpaa mitkään syyt. Jos ei ole varaa pitää autoaan huippukunnossa joka hetki, ei saa ajaa. Jos on väsynyt, ei saa ajaa. Jos ei tiedä ennakkoon reittiä piirulleen, ei saa ajaa. Jos ei ole täydellinen kuski, ei saa ajaa (vaikka se ajokortti onkin myönnetty). Jos on vanha, ei saa ajaa. Jne jne. Ihan sama jos ainoa tapa päästä töihin/tarhaan/kouluun/kauppaan/sairaalaan on oma auto (josta on maksettu ja kortista myös), sinulla ei ole oikeutta käyttää samaa verorahoin kustannettua tieverkkoa kuin Täydelliset Autoilijat jotka pelastaa Suomen meiltä hidastelijoilta ajamalla jatkuvasti tasaista sataaneljääkymppiä. Ja ihanko oikeasti väitätte että enemmän onnettomuuksia aiheuttaa se että joku erehtyy ajamaan sillä 73km nopeudella??
Jes juuri näin! Jos joku kysyy multa, kumpi on tärkeämpää, se että herra tai rouva x ehtii ajoissa liikenevotteluihin vai Veikko 75v pääsee kauppaan ja voi asua kotonaan itsenäisesti, niin valitsen jälkimmäisen.
Mulla taas toisinpäin. Veikko joutaisi jo manan majoille verovaroja kuluttamasta. Se liikeneuvottelija kun maksaa sitä Veikonkin eläkettä ja terveydenhoitokuluja, erityisesti erikoissairaanhoidon puolella joka on kallista. Kun Veikko ei pääse Alkoon, terveyskin pysyy kunnossa.
Eiköhän se Veikko useimmiten kuitenkin mene ruokakauppaan. Ja elää vaatimattomammin kuin se luonnonvaroja kerskakuluttava liikeneuvottelija joka minimoi veronsa kaikilla tietämillään järjestetyillä.
Vaikka en itse ole bisnes mies tai nainen. Niin kyllä niiden täytyy päästä ajoissa liikeneuvotteluihin. Samalla lailla kuin sen rekkakuskin täytyy päästä vapaasti liikkumaan, koska muuten yritys ei tee tulosta.
Suomessa kun ei saa myöhästyä mistään palaverista ja aika on kaikilla kortilla. Koko maa on kilpailutettu nyt siihen malliin että ei meillä ole aikaa odotella edes liikenteessä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka en itse ole bisnes mies tai nainen. Niin kyllä niiden täytyy päästä ajoissa liikeneuvotteluihin. Samalla lailla kuin sen rekkakuskin täytyy päästä vapaasti liikkumaan, koska muuten yritys ei tee tulosta.
Suomessa kun ei saa myöhästyä mistään palaverista ja aika on kaikilla kortilla. Koko maa on kilpailutettu nyt siihen malliin että ei meillä ole aikaa odotella edes liikenteessä.
Lähtis ne ”kiireiset” bisnesihmiset puoli tuntia aiemmin ajelemaan.
Pitäis saada tuonne liikenteeseen joku tempaus jossa mahdollisimman moni ajelis vaan mittarin mukaan ja TV kuvais niitä vauhtiraivoajia.
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten saa.
Uusi liikennemerkki rajoittaa alimman sallitun nuoeuden,
Jos rajoitus 50 j itse ajat 49 niin sakot tulee.
Ei tule yhden kilometrin ylityksestä tai alituksesta sakkoa. Berner juuri sanoi.
Ja ei jokaiselle tielle tuelle alimman nopeuden merkkejä. Urpå!
Itsellä ei ole tarvetta kaahailla liikenteessä ja ajella reipasta ylinopeutta, mutta menen kyllä reippaasti ohi sellaisesta, joka ei kykene ajamaan keliolosuhteet huomioiden sallittua nopeutta. (Liukkaat, erittäin sumuiset yms. kelit ovat asia erikseen, pelkkä vesisade ei hidasta, autossani on hyvät renkaat ja keskityn ajamiseen vie3lä enemmän, kun on huono sää)
Jos sinä ajat 78 km/tunnissa ja jonossa on useampia autoja, niin se jonon jälkimmäinen ajaa sitten vähän päälle seitsämääkymmentä. Jostain kumman syystä, kun se vauhti tuppaa vielä siitä tippumaankin, joskus allekin sen 70...
Arvostan sujuvaa liikennettä enkä halua kuluttaa ylimääräistä aikaa auton ratissa, vaikka sinä Ap niin haluaisitkin. Käytän myös usein vakionopeuden säädintä, enkä halua olla jalka jatkuvasti sen enempää kaasulla kuin jarrullakaan. Yleensä ajan 80 alueella max 85 km. tunnissa, motarilla 105 - 110 km. /100 km. rajoituksella ja 120 km max 125 km/h.
Kun kerta itselläsi ei ole kiirettä ja olet fiksu, päästät sinua nopeammat turvallisesti ohi, varsinkin kun huomaat takaasi kertyvän jonoa. Ja etenkin, jos ohituspaikkoja on esim. näkyvyyden takia niukasti. Varsinkin pitemmillä matkoilla ärsyttää tämä, kun junnataan jonoissa eikä uskalleta ajaa rajoutuksen mukaan. Liikenteessä ei kuulu pelätä ja täytyy kyetä reagoimaan nopeasti, jos ei tähän pysty, suosittelen siirtymään joukkoliikenteeseen tai jalkapatikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten saa.
Uusi liikennemerkki rajoittaa alimman sallitun nuoeuden,
Jos rajoitus 50 j itse ajat 49 niin sakot tulee.
Höpö höpö. Korkein sallittu nopeus ei voi koskaan olla sama kuin vähimmäisnopeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusilakitulossa kirjoitti:
Ei kauaa enää moottoriteillä, sillä uusi lakiasetus on tulossa ja moottoriteille tulee vähimmäisnopeusvaatimukset.
Traktorilla ja mopoautolla ei voi mitenkään päästä sellaisia nopeuksia.
Miksi olet mopoautolla tai traktorilla mennyt moottoritielle, vaikka se on ankarasti kiellettyä? Ääliö.
Ajoin länsiväylällä kerran vuonna 1985. Niitä tööttäyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jes juuri näin! Jos joku kysyy multa, kumpi on tärkeämpää, se että herra tai rouva x ehtii ajoissa liikenevotteluihin vai Veikko 75v pääsee kauppaan ja voi asua kotonaan itsenäisesti, niin valitsen jälkimmäisen.
Liian monta kertaa olen todistanut tilannetta, kun Veikko 75v tai Raija 72 vee ampaisee sivutieltä kolmion takaa eteeni, kun ajan 80 km/h kasikympin alueella tai ajaa 60 km tunnissa ramppiin motarilla, kun rajoitus on 120 km/h. En halua, että nämä Veikot ja Raijat toiminnallaan jha heikentyneine reaktio- ja arviointikykyineen vaarantavat minun ja lapseni turvallisuuden t- saati muidenkaan tielläliikkujien. Siinä ei paljon Veikon ja Raijan oikeudet "itsenäiseen elämään" paina!
t. Vuodessa 20 000 ajava.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä ei ole tarvetta kaahailla liikenteessä ja ajella reipasta ylinopeutta, mutta menen kyllä reippaasti ohi sellaisesta, joka ei kykene ajamaan keliolosuhteet huomioiden sallittua nopeutta. (Liukkaat, erittäin sumuiset yms. kelit ovat asia erikseen, pelkkä vesisade ei hidasta, autossani on hyvät renkaat ja keskityn ajamiseen vie3lä enemmän, kun on huono sää)
Jos sinä ajat 78 km/tunnissa ja jonossa on useampia autoja, niin se jonon jälkimmäinen ajaa sitten vähän päälle seitsämääkymmentä. Jostain kumman syystä, kun se vauhti tuppaa vielä siitä tippumaankin, joskus allekin sen 70...
Arvostan sujuvaa liikennettä enkä halua kuluttaa ylimääräistä aikaa auton ratissa, vaikka sinä Ap niin haluaisitkin. Käytän myös usein vakionopeuden säädintä, enkä halua olla jalka jatkuvasti sen enempää kaasulla kuin jarrullakaan. Yleensä ajan 80 alueella max 85 km. tunnissa, motarilla 105 - 110 km. /100 km. rajoituksella ja 120 km max 125 km/h.
Kun kerta itselläsi ei ole kiirettä ja olet fiksu, päästät sinua nopeammat turvallisesti ohi, varsinkin kun huomaat takaasi kertyvän jonoa. Ja etenkin, jos ohituspaikkoja on esim. näkyvyyden takia niukasti. Varsinkin pitemmillä matkoilla ärsyttää tämä, kun junnataan jonoissa eikä uskalleta ajaa rajoutuksen mukaan. Liikenteessä ei kuulu pelätä ja täytyy kyetä reagoimaan nopeasti, jos ei tähän pysty, suosittelen siirtymään joukkoliikenteeseen tai jalkapatikkaan.
Ota myös huomioon, että en halua rikkoa lakia edes ajamalla ylinopeutta.
Valtateillä on ohituskaistoja ja tarvittaessa teen tilaa jos alkaa jono kertymään. Sössötät jotain, että ei uskalleta ajaa rajoituksen mukaan. Mitä helkkaria? Jos ajan rajoituksen mukaan, se tarkoittaa että EN YLITÄ sitä. Ajelen korkeintaan sitä vauhtia ja mieluummin hieman alle. Silloin ehdin varmuudella reagoimaan tilanteisiin toisin kuin sinä kaahatessasi.
Mikä helvatan kiire sinulla muka on aina? Lappiin ajellessani ei tunnu missään vaikka ajan 5km/h hitaampaa kuin sinä. Jos ajelemme kymmenen tuntia niin olen sinuun verrattuna hävinnyt 50km matkan. Eli en yhtään mitään. Bensiiniä olen kuitenkin säästänyt reilusti.
Minun ajotapaani on poliisitkin kiitelleet.
Ihan sama mitä sinä suositat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kauaa enää moottoriteillä, sillä uusi lakiasetus on tulossa ja moottoriteille tulee vähimmäisnopeusvaatimukset.
Miksi olet mopoautolla tai traktorilla mennyt moottoritielle, vaikka se on ankarasti kiellettyä? Ääliö.
Ajoin länsiväylällä kerran vuonna 1985. Niitä tööttäyksiä.
Unohin tärkeimmän: Polkupyörällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian monta kertaa olen todistanut tilannetta, kun Veikko 75v tai Raija 72 vee ampaisee sivutieltä kolmion takaa eteeni, kun ajan 80 km/h kasikympin alueella tai ajaa 60 km tunnissa ramppiin motarilla, kun rajoitus on 120 km/h. En halua, että nämä Veikot ja Raijat toiminnallaan jha heikentyneine reaktio- ja arviointikykyineen vaarantavat minun ja lapseni turvallisuuden t- saati muidenkaan tielläliikkujien. Siinä ei paljon Veikon ja Raijan oikeudet "itsenäiseen elämään" paina!
Moottoritielle tultaessa pitää vauhti sovittaa muuhun liikenteeseen.Ei sielläkään ole pakko ajaa 120.
Vierailija kirjoitti:
No siksipä traktoreilla ja mopoautoilla ei saa nytkkään ajaa moottoritiellä.
Vierailija kirjoitti:
Muilla on kiire töihin ja sinä köröttelet tientukkona ja ihmettelet kun joka ajaa persuksissa kiinni?
Minäkin menen töihin mutta koskaan ei sinne kiire ole kun varaan matkaan tarpeeksi aikaa etten muiden tai oman köröttelyn takia myöhästy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtateillä on ohituskaistoja ja tarvittaessa teen tilaa jos alkaa jono kertymään. Sössötät jotain, että ei uskalleta ajaa rajoituksen mukaan. Mitä helkkaria? Jos ajan rajoituksen mukaan, se tarkoittaa että EN YLITÄ sitä. Ajelen korkeintaan sitä vauhtia ja mieluummin hieman alle. Silloin ehdin varmuudella reagoimaan tilanteisiin toisin kuin sinä kaahatessasi.
Mikä helvatan kiire sinulla muka on aina? Lappiin ajellessani ei tunnu missään vaikka ajan 5km/h hitaampaa kuin sinä. Jos ajelemme kymmenen tuntia niin olen sinuun verrattuna hävinnyt 50km matkan. Eli en yhtään mitään. Bensiiniä olen kuitenkin säästänyt reilusti.
Ihan sama mitä sinä suositat.
Poliisin kanssa on siis kuitenkin ilmeisesti oltu tekemisissä jonkin verran kun on kerran oikein poliisit kiitelleet? Minua ei poliisit ole kiitelleet kun en ole niiden kanssa tekemisiin joutunut, vaikka ylinopeutta ajan käytännössä aina, on ollut tuuria matkassa.
Tykkään ajaa n. 5-10km/h ylinopeudella, joskus enemmän rikesakkoriskillä sitten jos on kiire. Ja se nyt on yhtä hevon kukkua että esim. ohitustilanteessa tavallisella maantiellä olisi jotenkin turvallisempaa ajaa "rajoituksen mukaan" kuin reippaalla ylinopeudella ohi.
Jos ajat 75km/h ajavasta ohi 80km/h nopeudella niin se kestää paljon kauemmin kuin että polkaiset kaasun pohjaan ja annat nopeuden nousta vaikka yli sadan. Ja vastaantulijan kaistalla ei kannata asua. Ja jos pitää ohittaa vaikka rekka tai pidempi jono niin raju ylinopeus on usein ainoa keino.
Pitää vaan katsoa navigaattoriin ensin ettei ole nopeuskameroita tulossa ja toivoa ettei ole poliisia lähimailla, ainakin itseltä olisi kortti lähtenyt jo monta kertaa jos poliisi olisi sattunut sopivasti paikalle.
Jos sinulla ei ole kiire ja näet peilistä että perässä on useampi auto tai raskaita autoja niin pysähdy sitten johonkin päästämään kaikki ohi jos et kykene ajamaan edes rajoitusnopeudella. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin esim. satasen alue jossa joku pönttö jurraa kahdeksaakymppiä ja perässä kilometrin jono kun ei uskalleta ohittaa.
Jos haluat ohi päästä niin joka välissä kun vaan mahdollista on pakko ohittaa niin monta autoa kuin pystyy ja sitten kiilata johonkin väliin takaisin omalle kaistalle kun turvavälejäkään ei jakseta pitää.
Muutaman kilometrin kun on tuollaisessa possujonossa ajanut ja ei pääse ohi niin alkaa kiukku kerääntyä ja kohta tekisi mieli repiä pää irti siltä köröttelijältä jonon keulassa. Ja tiedät varmaan mitä tapahtuu ihmisen ajokäyttäytymiselle tuossa mielentilassa, liikkeet muuttuu aggressiivisemmiksi ja riskinotto lisääntyy. Sekö sitten lisää turvallisuutta?
Vierailija kirjoitti:
Onneksi alinopeudesta tulee rangaistavaa lakimuutoksen myötä.
Todellako? Miten alinopeus määritellään? En todellakaan usko että siitä kovin herkästi rangaistaan ellet nyt jotain 20 aja motarilla.
Mun mieheni sanoo tosi osuvasti että liikenne on monelle se paikka jossa pääsee toteuttamaan uhoaan ja näyttämisen haluaan. Tämä ketju todistaa kyllä että näin on. Mitään käsitystä mitä tarkoittaa nopeusrajoitus = suurin sallittu nopeus. Ei vähän yli tai vähän enemmänkin yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muilla on kiire töihin ja sinä köröttelet tientukkona ja ihmettelet kun joka ajaa persuksissa kiinni?
Minäkin menen töihin mutta koskaan ei sinne kiire ole kun varaan matkaan tarpeeksi aikaa etten muiden tai oman köröttelyn takia myöhästy.
Minä minä minä, mietitkö koskaan että täällä elää muitakin kuin sinä. Jotka eivät vaan voi syystä tai toisesta käyttää 15 minuuttia siihen että sinä ajat alinopeutta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama mitä sinä suositat.Poliisin kanssa on siis kuitenkin ilmeisesti oltu tekemisissä jonkin verran kun on kerran oikein poliisit kiitelleet? Minua ei poliisit ole kiitelleet kun en ole niiden kanssa tekemisiin joutunut, vaikka ylinopeutta ajan käytännössä aina, on ollut tuuria matkassa.
Tykkään ajaa n. 5-10km/h ylinopeudella, joskus enemmän rikesakkoriskillä sitten jos on kiire. Ja se nyt on yhtä hevon kukkua että esim. ohitustilanteessa tavallisella maantiellä olisi jotenkin turvallisempaa ajaa "rajoituksen mukaan" kuin reippaalla ylinopeudella ohi.
Jos ajat 75km/h ajavasta ohi 80km/h nopeudella niin se kestää paljon kauemmin kuin että polkaiset kaasun pohjaan ja annat nopeuden nousta vaikka yli sadan. Ja vastaantulijan kaistalla ei kannata asua. Ja jos pitää ohittaa vaikka rekka tai pidempi jono niin raju ylinopeus on usein ainoa keino.
Pitää vaan katsoa navigaattoriin ensin ettei ole nopeuskameroita tulossa ja toivoa ettei ole poliisia lähimailla, ainakin itseltä olisi kortti lähtenyt jo monta kertaa jos poliisi olisi sattunut sopivasti paikalle.
Jos sinulla ei ole kiire ja näet peilistä että perässä on useampi auto tai raskaita autoja niin pysähdy sitten johonkin päästämään kaikki ohi jos et kykene ajamaan edes rajoitusnopeudella. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin esim. satasen alue jossa joku pönttö jurraa kahdeksaakymppiä ja perässä kilometrin jono kun ei uskalleta ohittaa.
Jos haluat ohi päästä niin joka välissä kun vaan mahdollista on pakko ohittaa niin monta autoa kuin pystyy ja sitten kiilata johonkin väliin takaisin omalle kaistalle kun turvavälejäkään ei jakseta pitää.
Muutaman kilometrin kun on tuollaisessa possujonossa ajanut ja ei pääse ohi niin alkaa kiukku kerääntyä ja kohta tekisi mieli repiä pää irti siltä köröttelijältä jonon keulassa. Ja tiedät varmaan mitä tapahtuu ihmisen ajokäyttäytymiselle tuossa mielentilassa, liikkeet muuttuu aggressiivisemmiksi ja riskinotto lisääntyy. Sekö sitten lisää turvallisuutta?
Olen ollut paljonkin poliisin kanssa tekemisissä mutta ihan oman ammattini puolesta. Jos sinulla on kiire ja haluat vaarantaa minun ja lapsieni elämän kaahaamalla niin toivon, että saat tulevaisuudessa paljon sakkoja. Minähän en ole sanonut, että ohittaminen olisi turvallista jos ajaa korkeinta sallittua nopeutta. Kykene varmasti ajamaan sitä KORKEINTA SALLITTUA mutta minun ei ole pakko.
Mistä te olette ajokorttinsa saaneet? Missä opetetaan, että on pakko ajaa sitä nopeusrajotuksen mukaista nopeutta?
Järkyttävää välinpitämättömyyttä ja toisten ihmisten vaaraan saattamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moottoritielle tultaessa pitää vauhti sovittaa muuhun liikenteeseen.Ei sielläkään ole pakko ajaa 120.
Ei, mutta on helkutin vaikeaa sovittaa nopeus, jos edellä joku puupää ajelee 60km/h ja ollaan jo rampin päässä. Ei kaikkien ole pakko ajaa motarilla.
Mulla taas toisinpäin. Veikko joutaisi jo manan majoille verovaroja kuluttamasta. Se liikeneuvottelija kun maksaa sitä Veikonkin eläkettä ja terveydenhoitokuluja, erityisesti erikoissairaanhoidon puolella joka on kallista. Kun Veikko ei pääse Alkoon, terveyskin pysyy kunnossa.