Miksi ihmiset eivät ymmärrä, että ei ole pakko ajaa nopeusrajoituksen mukaan vaan hitaampaakin saa ajaa.
Itse ajan korkeintaan nopeusrajoituksen mukaista vauhtia mittarin mukaan. Jos keli vaikuttaa huonolta lasken nopeutta.
Kommentit (556)
Joustavuus ja sopiva tilannenopeus on ne avainsanat. Vaikka ap kuinka käsittääkin itsensä liikenneturvallisuuden airueksi, todellisuudessa hän aiheuttaa omalla joustamattomuudellaan muille ongelmia liikenteessä. Jos muu liikennevirta ajaa kasikympin alueella mittarinopeutta 86 eli todellisuudessa n. 78-80 ja ap siellä keskellä katsoo oikeudekseen ajaa mittarinopeutta 75-77 eli todellisuudessa n. 70 ja selvästi alle muun liikennevirran, kuka tässä aiheuttaa ne ongelmat? Jonossa ajavalla rekalla on tiukka minuuttiaikataulu ja samalla raskas auto ja nopeusrajoitin. Muillakin ihmisillä on omat aikataulunsa mutta koska ap lähtee aina 15 min ajoissa, jotta voi ajaa rauhassa alinopeutta, kaikkien muidenkin pitää nyt sitten varata se 15min ylimääräistä ja köröttää samassa seitsemänkympin jonossa tai ottaa riskejä jono-ohituksista tai väistellä niitä, jotka väkisin siihen jonoon tunkevat, kun rouva Liikenneturvallisuus köröttelee omassa ylhäisyydessään.
En ole vaarantamassa sinun ja lapsiesi elämää ajamalla 5-10km/h ylinopeutta tai joskus enemmänkin. Siis ihan naurettavaa edes väittää jotain tuollaista. Jossain toisessa maassa ne nopeusrajoitukset on esim. +20km/h samanlaisissa tilanteissa kuin suomessa, pitääkö siellä sitten ajaa 30km/h alle rajoituksen tai on liian vaarallista.
Ihan niinkuin se peltilätkä siinä tienposkessa olisi joku absoluuttinen totuus suurimmasta nopeudesta jonka jälkeen riskit lisääntyy eksponentiaalisesti, hah :D Kykyni hallita autoa ei katoa nopeuden noustessa sen lätkän osoitttaman yläpuolelle toisinkuin ilmeisesti sinulla tapahtuu. Toki myönnän ottavani välillä pieniä riskejä liikenteessä, mutta eipä ole kolareita sattunut.
Ihan samanlainen tie ja välillä 100km/h ja välillä 80km/h pätkiä, rajoitukset on asetettu ihan mielivaltaisesti eikä niillä ole todellisen maksiminopeuden kanssa juurikaan mitään tekemistä. Tuskin alan sakkoja sen enempää saamaan, toki tietysti melko todennäköistä on että jossain vaiheessa elämääni ylinopeussakko saattaa tulla jos poliisi sopivassa paikassa piilossa.
Mutta vaikka saisin sakon tänään niin olen jo nyt kerennyt ajamaan aika paljon ylinopeutta siihen rahaan, joten kyllä riski kannattaa ottaa :)[/quote]
Itse asiassa joka kerta kun ajat ylinopeutta, riskeeraat omasi ja toisten hengen.
Nopeusrajoitukset on suunniteltu kyseiselle alueelle sopivaksi. Se, että kuvittelet olevasi maailman paras kuljettaja, kertoo jo aivan riittävästi suppeasta ja vääristyneestä ajatusmaailmastasi kun kuvittelet ettei ylinopeus vaikuta taitoihisi hallita autoa TAI reaktiokykyysi. Väität ettet ole vaarantamassa minun, lasteni tai kenenkään elämää mutta hetkeä myöhemmin selität kiihkoissasi kuinka olet ottanut ja tulet ottamaan riskejä. Et raukka edes ymmärrä kuinka pahasti olet itsesi puhunut pussiin.
Miksi sinun pitää aina ajaa vähintään suurinta sallittua nopeutta? Miksi sinun pitää rikkoa jatkuvasti lakia? Miksi sinun pitää kehuskella tavastasi vaarantaa muita ihmisiä? Et selvästikään ymmärrä mitä tapahtuu sinun(kin) vajavaisille ajotaidoillesi, reaktiokyvyille ja kuljetulle matkalle kun lisäät nopeuttasi 10% tai jopa enemmän?
Olet selvästi mies jolla on pahoja itsetunto-ongelmia kun sinun pitää korostaa ”ajotaitojasi”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muilla on kiire töihin ja sinä köröttelet tientukkona ja ihmettelet kun joka ajaa persuksissa kiinni?
Minäkin menen töihin mutta koskaan ei sinne kiire ole kun varaan matkaan tarpeeksi aikaa etten muiden tai oman köröttelyn takia myöhästy.
Minä minä minä, mietitkö koskaan että täällä elää muitakin kuin sinä. Jotka eivät vaan voi syystä tai toisesta käyttää 15 minuuttia siihen että sinä ajat alinopeutta..
Oi anteeksi. Tietysti sen pitäisi olla sinä, sinä ja sinun kiire.
Vierailija kirjoitti:
Joustavuus ja sopiva tilannenopeus on ne avainsanat. Vaikka ap kuinka käsittääkin itsensä liikenneturvallisuuden airueksi, todellisuudessa hän aiheuttaa omalla joustamattomuudellaan muille ongelmia liikenteessä. Jos muu liikennevirta ajaa kasikympin alueella mittarinopeutta 86 eli todellisuudessa n. 78-80 ja ap siellä keskellä katsoo oikeudekseen ajaa mittarinopeutta 75-77 eli todellisuudessa n. 70 ja selvästi alle muun liikennevirran, kuka tässä aiheuttaa ne ongelmat? Jonossa ajavalla rekalla on tiukka minuuttiaikataulu ja samalla raskas auto ja nopeusrajoitin. Muillakin ihmisillä on omat aikataulunsa mutta koska ap lähtee aina 15 min ajoissa, jotta voi ajaa rauhassa alinopeutta, kaikkien muidenkin pitää nyt sitten varata se 15min ylimääräistä ja köröttää samassa seitsemänkympin jonossa tai ottaa riskejä jono-ohituksista tai väistellä niitä, jotka väkisin siihen jonoon tunkevat, kun rouva Liikenneturvallisuus köröttelee omassa ylhäisyydessään.
Sitten kun sinä saat oikeuden minua sakottaa tavastani ajaa hieman alle sen suurimman sallitun nopeuden niin ilmoita tänne.
Miksi ihmiset pitävät oikeutettuna ajaa ylinopeutta kun se kerran on laissa kiellettyä?
Miksi minä (ja muut kaltaiseni) en saisi ajaa hieman alle sen suurimman sallitun?
Minkä vuoksi te ette ymmärrä mitä nopeusrajoitus tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli puolet autoilijoista ajaa satasen alueella vapaaehtoisesti alle sataa vaikka keli olisi kuinka hyvä. Se on mun mielestä ihan OK kunhan vaan seuraa hieman peilejä ja päästää taakse kertyneen jonon aika ajoin ohi.
Yli puolet autoilijoista on melko koomisia tuolla liikenteessä. Nopeusrajoitus kuin nopeusrajoitus ajetaan seitsämänkymppiä ja sitten ihmetellää kun roikutaan perässä.
Sanopa muuta. Se on se mystinen 72 km/h, jota mennään. Ainoa poikkeus on se, kun kolmikaistaisella tiellä alkaa ohituskaista. Silloin näiden 72-tyyppien nopeus kasvaa vaivatta 92:een ja jopa yli. Kun kaista loppuu, palataan takaisin 72:een.
Kuinkas moni täällä ymmärtää mitä se nopeusrajoitus tarkoittaa?
A) Suurinta sallittua nopeutta?
B) Alhaisinta sallittua nopeutta?
C) Ei kiinnosta, mä osaan ajaa kuinka kovaa vaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jes juuri näin! Jos joku kysyy multa, kumpi on tärkeämpää, se että herra tai rouva x ehtii ajoissa liikenevotteluihin vai Veikko 75v pääsee kauppaan ja voi asua kotonaan itsenäisesti, niin valitsen jälkimmäisen.
Liian monta kertaa olen todistanut tilannetta, kun Veikko 75v tai Raija 72 vee ampaisee sivutieltä kolmion takaa eteeni, kun ajan 80 km/h kasikympin alueella tai ajaa 60 km tunnissa ramppiin motarilla, kun rajoitus on 120 km/h. En halua, että nämä Veikot ja Raijat toiminnallaan jha heikentyneine reaktio- ja arviointikykyineen vaarantavat minun ja lapseni turvallisuuden t- saati muidenkaan tielläliikkujien. Siinä ei paljon Veikon ja Raijan oikeudet "itsenäiseen elämään" paina!
t. Vuodessa 20 000 ajava.
Moottoritielle tultaessa pitää vauhti sovittaa muuhun liikenteeseen.Ei sielläkään ole pakko ajaa 120.
Ei, mutta on helkutin vaikeaa sovittaa nopeus, jos edellä joku puupää ajelee 60km/h ja ollaan jo rampin päässä. Ei kaikkien ole pakko ajaa motarilla.
No pysyttele sitten sinäkin pois sieltä raivoamasta. Itse ajan vuodessa 35000-40000 enkä yleensä aja ylinopeutta. Myönnän kyllä joskus siihenkin syyllistyväni mutta pääasiassa pyrin ajamaan KORKEINTAAN sitä liikennemerkin osoittamaa nopeutta.
Mitä sinä siinä keuhkoat?
Sano nyt ihan rehdisti, että kumpi sinusta on vaarallisempi tilanne:
A) kiihdytyskaistalla köröttely noin 60 km/h, kun rajoitus on 120, vai
B) 130 km/h nopeus motarilla?
B) koska kiihdytyskaistalla kiihdytetään nopeutta.
Ok, näsäviisastelija. Tarkennan.
A) kiihdytyskaistan lopussa köröttely 60 km/h.
Edelleen B koska teitä muista piittaamattomia kaahareita on siellä tolkuttomasti ja näitä kiihdytyskaistan lopussa 60 ajavia näkee ehkä kerran vuodessa.
Joko et autoile kiihdytyskaistateillä kuin kerran vuodessa tai tarvitset käynnin silmälääkärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jes juuri näin! Jos joku kysyy multa, kumpi on tärkeämpää, se että herra tai rouva x ehtii ajoissa liikenevotteluihin vai Veikko 75v pääsee kauppaan ja voi asua kotonaan itsenäisesti, niin valitsen jälkimmäisen.
Liian monta kertaa olen todistanut tilannetta, kun Veikko 75v tai Raija 72 vee ampaisee sivutieltä kolmion takaa eteeni, kun ajan 80 km/h kasikympin alueella tai ajaa 60 km tunnissa ramppiin motarilla, kun rajoitus on 120 km/h. En halua, että nämä Veikot ja Raijat toiminnallaan jha heikentyneine reaktio- ja arviointikykyineen vaarantavat minun ja lapseni turvallisuuden t- saati muidenkaan tielläliikkujien. Siinä ei paljon Veikon ja Raijan oikeudet "itsenäiseen elämään" paina!
Moottoritielle tultaessa pitää vauhti sovittaa muuhun liikenteeseen.Ei sielläkään ole pakko ajaa 120.
Ei, mutta on helkutin vaikeaa sovittaa nopeus, jos edellä joku puupää ajelee 60km/h ja ollaan jo rampin päässä. Ei kaikkien ole pakko ajaa motarilla.
No pysyttele sitten sinäkin pois sieltä raivoamasta. Itse ajan vuodessa 35000-40000 enkä yleensä aja ylinopeutta. Myönnän kyllä joskus siihenkin syyllistyväni mutta pääasiassa pyrin ajamaan KORKEINTAAN sitä liikennemerkin osoittamaa nopeutta.
Mitä sinä siinä keuhkoat?
Sano nyt ihan rehdisti, että kumpi sinusta on vaarallisempi tilanne:
A) kiihdytyskaistalla köröttely noin 60 km/h, kun rajoitus on 120, vai
B) 130 km/h nopeus motarilla?
B) koska kiihdytyskaistalla kiihdytetään nopeutta.
Ok, näsäviisastelija. Tarkennan.
A) kiihdytyskaistan lopussa köröttely 60 km/h.
Edelleen B koska teitä muista piittaamattomia kaahareita on siellä tolkuttomasti ja näitä kiihdytyskaistan lopussa 60 ajavia näkee ehkä kerran vuodessa.
Joko et autoile kiihdytyskaistateillä kuin kerran vuodessa tai tarvitset käynnin silmälääkärillä.
Ajan päivittäin Suomen vilkkaimpia teitä ja en todellakaan näe tuollaisia kovin usein. Taitaa olla sulla tieraivo päällä kun kaahaat ja varmaankin yrität estää kiihdytyskaistalla ajavia.
Liikenne on hyvin erilaista Helsingin seudulla kuin esimerkiksi täällä maaseudulla.
Täällä tiet ovat pitkiä ja mutkaisia täynnä metsää, jossa järkevät ohitus mahdollisuudet ovat minimaaliset. Eli helpompi kaikkien puolesta olisi, että se köröttelijä ajaisi hetkeksi sivuun jos menopeli ei kulje merkillä osoitettua 80km/h kesällä eikä talvella..
Vierailija kirjoitti:
Liikenne on hyvin erilaista Helsingin seudulla kuin esimerkiksi täällä maaseudulla.
Täällä tiet ovat pitkiä ja mutkaisia täynnä metsää, jossa järkevät ohitus mahdollisuudet ovat minimaaliset. Eli helpompi kaikkien puolesta olisi, että se köröttelijä ajaisi hetkeksi sivuun jos menopeli ei kulje merkillä osoitettua 80km/h kesällä eikä talvella..
Helpompaa olisi jos sinäkin ymmärtäisit, että se merkki tarkoittaa ettei sitä kovempaa saa ajaa. Hitaampaa ajaminen ei ole kielletty. Kokeile ensi kerralla, kun ajat köröttelijän perässä, soittaa poliisille, että täällä joku liikenteen kauhu ajaa 70-75 kun on 80 rajoitus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet ilmeisesti juuri tällainen kiihdytyskaista köröttelijä? Kerran tuli melkoinen hässäkkä, kun kaksi vanhaa naishenkilöä ajali kiihdytyskaistalla juuri ja juuri 50 km/h ja sitten kun olisi ollut aika oikeasti kiihdyttää, niin tämä kuski jarruttikin yhtäkkiä. Ilmeisesti siksi, että kaukaa takaa tuli rekka.
Ja tuo on jo liikenteen vaarantamista.
Kerran kävi niin, että sinunlaisesi ylinopeutta ajava kaahari lähti minusta ohi ja vastaan tulikin auto jota tämä sinunlaisesi kaahari ryhtyi väistämään ja päätyikin pyörittämään autonsa muutaman kerran katon kautta ympäri.
Se oli törkeää liikenteen vaarantamista.Vai että moottoritiellä tulee autot vastaan? Ja mitä tekemistä ylinopeudella on sen kanssa että lähtee väärässä paikassa ohi. Vaikka ajaisin miten nopeusrajoituksen mukaan tai alle ja lähden ohi hitaammasta väärässä paikassa niin voi käydä ihan samalla tavalla.
Pelkkä ylinopeus on harvoin syynä liikenneonnettomuuksiin erityisesti nykyisillä nopeusrajoituksilla jotka on ihan naurettavan alhaiset. Kesäkelillä hyvällä tiellä 80 rajoitus on ihan perus ja jopa pienempi. Samalla tiellä voisi ajaa ihan hyvin esim. 110.
Liikenneonnettomuus johtuu yleensä jostain muusta tekijästä, vaikka onnettomuuteen joutuneella olisi sen lisäksi ollut myös ylinopeutta.
Ylinopeus on suurin yksittäinen tekijä liikenneonnettomuuksissa.
T: poliisiNiinkö? https://tekniikanmaailma.fi/mista-liikenneonnettomuudet-todella-johtuva…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpompaa olisi jos sinäkin ymmärtäisit, että se merkki tarkoittaa ettei sitä kovempaa saa ajaa. Hitaampaa ajaminen ei ole kielletty. Kokeile ensi kerralla, kun ajat köröttelijän perässä, soittaa poliisille, että täällä joku liikenteen kauhu ajaa 70-75 kun on 80 rajoitus
Kuules ny vänkääjä :) Luulen että sinä et ole edes se hidastelija vaikka nyt luulet niin. Me tarkotetaan niitä todella vaarallisia kuskeja, siis nopeus todellakin on sama 70-75km/h vaikka on 60km/h rajotus! Sitten tulee 40km/h rajotus niin sama autoilija ajaa 65km/h... siis tämä se jos mikä on ihmeellinen kuljettaja.
Eli ne ihme autoilijat ei ajaa todellakin sen 70km/h joka tilanteessa...
Ihmiset eivät ymmärrä siksi, että tien tukkona oleminen on idiootin puuhaa eikä idiootteja tarvitse tai kannata ymmärtää.
Itte ajan sitä nopeutta mitä tienvarren lätkä kertoo. Ehkä vähän ylittekin.
Ylinopeussakkoja plakkarissa nolla.
Eli meinaan että on niitäkin liikenteessä jotka ei näe kai sitten liikennemerkkejä. 80, 60, 40 ja nopeus on sen 70.. ne vaan ajaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuules ny vänkääjä :) Luulen että sinä et ole edes se hidastelija vaikka nyt luulet niin. Me tarkotetaan niitä todella vaarallisia kuskeja, siis nopeus todellakin on sama 70-75km/h vaikka on 60km/h rajotus! Sitten tulee 40km/h rajotus niin sama autoilija ajaa 65km/h... siis tämä se jos mikä on ihmeellinen kuljettaja.
Eli ne ihme autoilijat ei ajaa todellakin sen 70km/h joka tilanteessa...
Ok, ymmärsin väärin kun kirjoitit ”merkillä osoitettua 80km/h”
Jutussasi on myös outoa, että siellä maalla muka olisi autoja jonoksi asti. Ei ainakaan meidän mökkimatkoilla näe maalla montaa autoa ajavaksi pienemmillä teillä. Mökin naapurissa asuvat nauroivat, kun kysyin onko tiellä paljon liikennettä. Sanoivat, että kyllä siitä linja-auto menee kahdesti päivässä ja taksi muutaman kerran viikossa.
Ap on oikeassa. Vältyttäisiin myös monilta hirvikolareilta ja eläinten yliajamisilta, jos ajettaisiin rajoitusten mukaan. Eli korkeintaan nopeustaulun lukemaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät ymmärrä siksi, että tien tukkona oleminen on idiootin puuhaa eikä idiootteja tarvitse tai kannata ymmärtää.
Jos joku kokee minut tien tukoksi niin eipä haittaa. Ajan turvallisesti ja olen siitä ylpeä. Se nopeusrajoitus ei edelleenkään ole miniminopeusvaatimus.
Sitten on niitä jotka ensin kiihdyttää ja sitten yks kaks vetää liinat kiinni.
MIKSI HELVETISSÄ?!