Opettaja X: Digihömppä tuli tiedon tilalle peruskouluissa
https://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/kotimaa/item/163530-ope…
Karjalainen
KOTIMAA 26.11.2017 10:11
Opettaja X: Digihömppä tuli tiedon tilalle peruskouluissa
Peruskoulussa kaiken yläpuolelle nousee digitaalisuus. Digikoulun kehittäminen on kuitenkin vaatimus, joka ei lähde koulujen tarpeista, vaan tulee valtiovallalta, yrityselämältä ja yliopistoväeltä. Siis ihmisiltä, joilla on paljon sanottavaa koulusta, mutta jotka eivät tiedä niiden arjesta tarpeeksi.
Olemme jo vuosia käyttäneet tietotekniikkaa niissä asioissa, joissa se on nähty hyväksi. Nykyisin vain tuntuu, että koulun arvo mitataan sillä, paljonko siellä on hienoja laitteita. Jo alakoululaisten pitäisi osata koodata ja hallita robotiikkaa.
Samaan aikaan ollaan huolissaan lasten liiallisesta ruutuajasta – ihanko oikeasti haluamme itseisarvoisesti lisätä sitä kouluissa?
Kun otamme käyttöön uusia opetusmenetelmiä, heitämme samalla roskiin vanhoja, hyviksi todettuja tapoja. Uusi opetussuunnitelma esimerkiksi lopetti kaunokirjoituksen alakouluissa. Sen tilalla harjoitellaan kymmensormijärjestelmää. Sekin on hyödyllinen osata, mutta mitä käsin kirjoittamisen vähentäminen tekee lasten hienomotorisille taidoille? Tekeekö tulevaisuuden aivokirurgi leikkaukset näppäimistöllä?
Sovelluksia näprätään kaikissa oppiaineissa. Lasten olisi tärkeä oppia medialukutaitoa ja lähdekriittisyyttä. Todellisuudessa tiedonhaku on kuitenkin sitä, että mennään Wikipediaan ja kopioidaan artikkelista ensimmäisenä mainitut asiat. Tieteellisiä tekstejä ei jaksa lukea enää kukaan.
Jos tiedonhakutaitojen mitta on se, osaako oppilas syöttää asiasanan Googleen, se ei ole kovin kunnianhimoista.
Moni viuhahtaa peli- ja videosivuille heti kun opettajan silmä välttää. Oppilaiden tietotekniset taidot jakautuvat rajusti: toiset eivät osaa muuta kuin viihdekäyttöä, toiset ovat loistavia myös hyötyohjelmien kanssa.
Tiedonhaussa taitoerot tosin tasaantuvat. Nekin, jotka ovat näppäriä käyttämään laitteita, ovat usein huonoja hakemaan ja analysoimaan tietoa.
Eikä opettajastakaan ole aina apua. Emme me kaikki ole tietotekniikan asiantuntijoita. Suomen kouluissa on paljon eläkeikää lähestyviä opettajia, joilla ei ole aikomustakaan ottaa digiteknologiaa haltuunsa. Heillä ei ole taitoja, eivätkä he myöskään saa täydennyskoulutusta.
On tuurista kiinni, sattuuko lapsi saamaan tekniikasta innostuneen, nohevan opettajan vai aivan toisenlaisen tapauksen.
Alkuhuuman jälkeen moni opettaja on palannut vanhoihin, hyviin käytänteisiin. Se ei ole helppoa, sillä laitteisiin menneet rahat ovat pois jostain. Olemme saaneet tietokoneita, pädejä ja kaiken maailman chromecasteja, mutta samaan aikaan esimerkiksi oppikirjoja ei ole varaa ostaa.
Oppikirja olisi asiantuntijoiden laatima, pedagogisesti mietitty teos. Nyt ne korvataan sillä, että oman harrastuneisuutensa varassa oleva epäpätevä opettaja yrittää ohjata lapsia Wikipedian avulla. Kuulostaako hyvältä?
Puuhastelun seuraukset näkyvät jo. Oppilaat haluavat, että tehtävät pitäisi voida suorittaa klikkaamalla, täppäämällä, raahaamalla tai pelaamalla. Pitkäjänteisyys puuttuu monelta kokonaan. Pidempiä tai vaikeampia tekstejä ei osata lukea eikä tuottaa, ja sillä on vaikutuksensa peruskoulun jälkeisiin opintoihin. Perinteiset sivistystaidot rapistuvat koko ajan.
Sitä paitsi digiopetus ei ole aina edes oppilaiden mieleen. Taannoin päätin, että vedän ainakin pari maantiedon tuntia viikossa niin, että oppilaat tekevät kaiken pädeillä tai tietokoneilla. Sitä oli jatkunut jonkin aikaa, kun työnsin raskasta pädikärryä käytävällä. Oppilas huusi minulle:
– Älä saatana tuo niitä tänne!
Kommentit (66)
Täysin samaa mieltä, aloittajalta loistava avaus! Tarpeeksi voimakas vastaliike tälle hulluudelle olisi hyvä saada aikaan pikimmiten. Nyt mennään, että rytinä käy - suoraan pöheikköön ja sieltä päin seinää. Kokemusta on tästä digihöperyydestä ja sen tuloksista. Eikä se naurata.
Kehittyköön kehitys toki. Aivan eri asia on se, miten ja missä tätä kehitystä parhaiten ja järkevimmin hyödynnetään.
Ihmisen tyhmyys on rajaton. Myös digihulluudessa.
Eikö sitä voisi soveltaa mielekkäämpään tapaan opiskella puuduttavan kirjan pänttäämisen sijaan?
On aivan totta, että on upeita käyttökohteita uusimmalle tekniikalle. Sellaisia, jotka hyödyttävät koko ihmiskuntaa. Mutta järjen olis oltava mukana tässä. Ei lasten ja nuorten oppiminen, kasvu ja kehitys voi mitenkään tapahtua diginä. Siinä otetaan melkoinen riski, kun luovutaan pian KAIKESTA entisestä. Huom. Suomi on näissä asioissa etunenässä kokeilemassa. Ollaan niiiin edistyksellistä, että. Joskus olisi viisautta vähän harkita ja katsoa ensin.
Mä oon liki 50v. Ja huomaan itsessäni samoja juttuja. En jaksa enää lukea kirjoja, luen mieluummin kaikkea turhaa netistä, pienissä pätkissä ja haen minuutin päästä uutta, etten kyllästy. En halua tietää kaikesta kaikkea, vaan mikä on pakko. Kivatkin asiat kyllästyttää helposti. Hakutulokset on aika sattumankauppaa, se voittaa joka nostaa netissä asiansa korkeimmalle. Mutta en omaa mitään hyödyllisiä digitaitoja, mistä voisi saada työn ja palkan. :(
Perustetaan kouluja, jotka pohjaavat opetuksen ja oppimisen vanhoihin hyviksi havaittuihin, ei aataminaikaisiin vaan järkeviin työtapoihin ja valintoihin. Sellaiseen kouluun laittaisin lapseni heti, ja luulenpa, että siellä olisi mieluisaa myös olla ja opiskella. Digitön koulu olisi pelastus! Kymmenen vuoden päästä voitaisiin vertailla oppimistuloksia ja kouluviihtyvyyttä. Saatettais yllättyä.
Mikä se näkymätön, kasvoton ja hahmoton taho oikein on, joka ohjaa väkisin ja pakottaa tähön digitalisaatioon? Onko se tämä sama, joka pakottaa meidät luopumaan peruskäsitteistä mies ja nainen, tyttö ja poika. Onko? Onko se sama, joka myy meidän omat arvomme ja kulttuurimme, oman identiteettimme, halusimme tai emme. Minä haluaisin tavata tämän tahon kahdenkesken.
Meidänkin koulun rehtori kehua retosteli vanhempainillassa, että kirjoja ei enää lueta tässä koulussa. Annoin rehtorille sellaista korvamakiaa, että muistaa jatkossa, mitä mieltä vanhemmat ovat lukemisesta. Alkoi kyllä sitten vetää sanojaan takaisin.
No hyvä, että edes jotain saatiin tilalle muuten ei olisi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kehitys kehittyy, halusitte tai ette.
Taitaa lakata kehittymästä kun seuraava sukupolvi ei osaa enää muuta kuin painella ruutuja näytöllä.
Niiden ruutujen taustalla kun on aika vitusti luonnontieteitä, jotka tekee ne mahdolliseksi. Ei ne itsestään ainakaan vielä sikiä siihen paineltaviksi.
Lapseni aloitti juuri lukion. Aluksi ostin kirjat sekä diginä että paperisena. Totesimme, että ei käyttänyt ollenkaan digikirjoja. Heidän luokan ohjaajansa oli sanonut, että luojan kiitos kaikilla oli paperikirjoja hänen aineessaan. Helpompi opettaa kuulemma niin.
Paljonko te itse teette töitä käsin ja kuinka paljon koneella? Minun mielestäni koulussa ei edelleenkään opetella riittävästi käyttämään tietokonetta. Lapseni eivät osaa käyttää Wordia, Excelia tai PowerPointia. En syytä opettajaa. Luokalla on vain yksi tunti viikossa, jolloin on mahdollista käyttää tietokoneita. Eriarvoisuus koulujen välillä on suuri.
Melkoisen haavoittuvaiseksi me ihmiset paraikaa rakennamme ja luomme yhteiskuntaa ja elämäämme. Ei tarvita kuin yksi "naps" ja *
Kuin minun ajatukseni. Kiitos tälle opettajalle tästä avauksesta! Peruskoulu menee tällä hetkellä niin päin p**settä, mutta niiltä jotka tietävät koulusta jotain, eli opettajat,... niin heiltä ei kysytä mitään, eikä heidän mielipiteitään kuunnella.
Kehitys kehittyy, halusitte tai ette.