Sinä joka tykität someen jatkuvalla syötöllä lastesi kuvia, miksi teet niin?!
Tykkäysten takia (kukaan ei kehtaa olla tykkäämättä)? Siksi että he ovat OMASTA mielestäsi niin älyttömän söpiksiä (voin kertoa että n. kourallinen someseuraajistasi on oikeasti kanssasi samaa mieltä, muita jatkuva kuvapommituksesi lähinnä ärsyttää)?
Kysymyksiä vailla vastauksia, antakaa joku niitä vastauksia niin ehkäpä vielä jonain päivänä alan ymmärtää teitä. 😉😉😉
Kommentit (77)
Itse en laita usein kuvia, mutta osaan ehkä samaistua niihin jotka laittavat kuvia. Jos on sellainen tilanne ettei ole kunnon tukiverkkoa (hoitajaa lapselle/lapsille), vietät siis aikaasi töissä ja lasten kanssa (varsinkin kun ovat pieniä). Sinun koko elämäsi on sillä hetkellä vaan niitä lapsia. Rakastat ja olet ehkä jossain kuplassa jopa. Sitten räpsit ajan kuluksi niitä kuvia ja jaat someen. Some ja kommentit voi olla ainoa kontakti aikuisiin sen päivän aikana. Ja kun teet kaiken lasten kanssa, ei omassa elämässä ole mitään muuta silloin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla yks kaveri joka postaa koko ajan lastensa kuvia ja "mukavia" läppiä mitä lapset sanoneet. Aluksi oli ihan kivaa mut nyt en jaksa enää tykkäillä niistä. Lähinnä heidän sukulaiset painaneet tykkäystä. Täytyy ehdottaa hänelle et laittas rajoitukset käyttöön noille kuville. Et näkyisivät vain sukulaisille eikä monelle sadalle "kaverille". Ovat meinaan tylsiä.
Miksi et itse Poista häntä kaverilistaltasi? Taidat olla hieman tyhmä...
Minun kaverini laittaa aika paljon kuvia kissastaan. Mutta se on ihan ok koska kyseessä on rakas kummipoikani - siis se valkoinen kolli.
Vierailija kirjoitti:
Itse en laita usein kuvia, mutta osaan ehkä samaistua niihin jotka laittavat kuvia. Jos on sellainen tilanne ettei ole kunnon tukiverkkoa (hoitajaa lapselle/lapsille), vietät siis aikaasi töissä ja lasten kanssa (varsinkin kun ovat pieniä). Sinun koko elämäsi on sillä hetkellä vaan niitä lapsia. Rakastat ja olet ehkä jossain kuplassa jopa. Sitten räpsit ajan kuluksi niitä kuvia ja jaat someen. Some ja kommentit voi olla ainoa kontakti aikuisiin sen päivän aikana. Ja kun teet kaiken lasten kanssa, ei omassa elämässä ole mitään muuta silloin.
Hei, tämä on hyvä näkökulma! 👍
Vierailija kirjoitti:
Minun kaverini laittaa aika paljon kuvia kissastaan. Mutta se on ihan ok koska kyseessä on rakas kummipoikani - siis se valkoinen kolli.
Kissa onkin eri asia kuin lapset!
Vierailija kirjoitti:
Ei silti oikeuta tekemään lasten elämästä julkista. Tuo on oikeastaan vain tyhmyyttä, ettei osaa katsoa tilannetta kuin omasta näkökulmastaan ja käyttää kuvia vaan omaksi ilokseen. Ajattelematta/ymmärtämättä asiaa lasten kannalta.
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/perhe/art-2000000982573.html
Eipä mulla muuta...😘❤
Miksi koulusta/päiväkodista/harrastuksesta kysytään aina huoltajan lupaa, jos lapsista otetaan kuvia nettiin/lehteen/tms. Pitää seuraavalla kerralla kirjoittaa siihen paperiin, että en omista lapseni yksityisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla yks kaveri joka postaa koko ajan lastensa kuvia ja "mukavia" läppiä mitä lapset sanoneet. Aluksi oli ihan kivaa mut nyt en jaksa enää tykkäillä niistä. Lähinnä heidän sukulaiset painaneet tykkäystä. Täytyy ehdottaa hänelle et laittas rajoitukset käyttöön noille kuville. Et näkyisivät vain sukulaisille eikä monelle sadalle "kaverille". Ovat meinaan tylsiä.
Miksi et piilota hänen julkaisujaan aikajanaltasi. Helppoa. Minäkin piilota sellaisten, jotka postaavat noin 10 kertaa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/perhe/art-2000000982573.html
Eipä mulla muuta...😘❤
Miksi koulusta/päiväkodista/harrastuksesta kysytään aina huoltajan lupaa, jos lapsista otetaan kuvia nettiin/lehteen/tms. Pitää seuraavalla kerralla kirjoittaa siihen paperiin, että en omista lapseni yksityisyyttä.
Onko vähän eri asia kuin se että jatkuvana virtana postaa somekanavansa räjähtämispisteeseen mukeloasiaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et piilota hänen julkaisujaan aikajanaltasi. Helppoa. Minäkin piilota sellaisten, jotka postaavat noin 10 kertaa päivässä.
Mä kans! + oon pistänyt valokuville aika tiukat yksityisasetukset, vain pieni ryhmä näkee. Eipä silti, en ole lapseni kuvia someen laittanutkaan kuin ehkäpä 5.
Tottahan se on että kun ihminen tuottaa ainoastaan ja vain yhdenlaista sisältöä somekanavillaan, niin alkaahan se ärsyttämään ja koko persoonasta tulee luotaantyöntävä ja epäkiinnostava.
No somessa nyt ei vaan pysty toimimaan oikein. Aina jotakin ärsyttää. Itseäni ei kiinnosta jatkuvat bilepostaukset.
Vierailija kirjoitti:
No somessa nyt ei vaan pysty toimimaan oikein. Aina jotakin ärsyttää. Itseäni ei kiinnosta jatkuvat bilepostaukset.
Niin, eli kohtuus kaikessa niin seuraajatkin ehkä pysyvät.
Lasten kuvien jakamisen kritisoinnissa ei ole kyse vain siitä että se ärsyttäisi, vaan siitä että se on väärin lasta kohtaan. Itsekästä toimia niin, ei siinä lasten etua ja oikeuksia ajatella lainkaan.
Minuakin ärsyttää jatkuva lasten tai lemmikkieläinten postaus, kohtuus kaikessa. Ei ne lapset muutu niin paljon muutamassa päivässä että on pakko julkaista kuva/kuvia joka ikinen päivä.
Oli pakko poistaa yks FB kaveri, koska päivityksiä tuli joka päivä valehtelematta lähemmäs kymmenen!!
Hirveä paha mieli ja stressi asiasta, joka on aivan helposti hoidettavissa: jos ei tykkää jonkun some-sisällöistä, lakkaa seuraamasta. Esim. Facebookissa se käy todella helposti, pysyt silti FB-kaverina ja voit vaikka käydä kurkkaamassa kaverin profiilia joskus, kun tuntuu että kestät hänen uutisiaan paremmin.
Minä olin ainakin todella yksinäinen niinä muutamina kotiäitivuosina. Mies teki pitkiä työpäiviä, oltiin uudella paikkakunnalla, vanhat tutut ja sukulaiset kaukana, lähipiirissä ei silloin aluksi ollut muilla pieniä lapsia/ kotiäitejä, työkaverit päivät töissä.
Käytiin pari kertaa viikossa kerhoissa, mutta olen huono tuppautumaa toisten porukoihin, varsinkin kun ne täälläkin oli hyvin vahvasti sellaisia, joissa oli tunnettu kouluajoista lähtien, oli sukulaissuhteita ym. Kerhoissa kyllä juttelin muiden äitien kanssa, mutta ihan muutaman kerran tapasin jonkun kerhojen ulkopuolella. Meidän lähipuistokin oli parin kilometrin päässä, joten ulkoilin useimmiten yksin lasten kanssa.
Mulla oli ainakin valtava tarve vain jakaa sitä meidän arkea muiden kanssa. Laittaa kuvia tai kertoa sattumuksista tai ihan vain mitä oli touhuttu. Välillä jotain ajatuksia arjesta. Toivoin aina, että joku edes kommentoisi ja hetkeksi syntyisi keskustelua, tykkäyksiä ei edes silloin vielä pystynyt antamaan ja ihmiset kommentoivat herkemmin kuin nykyään.
Lähes päivittäin jaoin kuvia tai jotain muuta (en koskaan noloja tai halventavia kuvia/ juttuja, alastonkuvia tai liian yksityisiä asioita). Ja kyllä, kolme-neljä vuotta mun elämä oli aika pitkälti lapset! En ymmärrä mitä muuta sen olisi pitänyt olla, jos talossa on vauva ja sitten vauva ja taapero? Kyllä oli kädet ihan tarpeeksi täynnä! Bilettämistä, opiskelua, töitä, matkustelua ym oli ihan tarpeeksi takana. Ja oli mulla omaakin: kävin lenkillä, luin, katsoin elokuvia, kuuntelin musiikkia, seurasin mitä maailmalla tapahtuu, silloin tällöin kävin työkavereiden kanssa syömässä. Mutta jos kiinnostavuutta mitataan, niin missä määrin juostut kilometrit kiinnostaa yhtään sen enempää ketään kuin se kuva lapsista kuralätäkössä? Eikä mulla koskaan ollut tarvetta näyttää, että olen muutakin kuin äiti, tai että ennen kaikkea olen muutakin kuin äiti (ja näyttelen somessa ettei minulla lapsia olekaan, kuten näitäkin on).
Tiedän, että muutama varmasti poisti minut kavereistaan niiden lapsilöpinöiden takia, mutta ihan sama se oli. Mulla tuo lapsiarjen jakaminen somessa väheni sitä mukaan kun lapset kasvoi ja aloin myös tutustua muihin vanhempiin. Kun niitä arkisia juttuja sai juteltua livenä, ei ollut enää tarvetta hakea huomiota somessa.
Sitten tuli aika palata töihin ja nykyään ei ole aikaa somettaa juuri mitään! (Jos jotain laitan, niin yleensä se on vieläkin jotain perheeseen ja lapsiin liittyvää. Omista kiinnostuksen kohteista voi jutella erilaisissa ryhmissä, missä on muita samasta asiasta kiinnostuneita.) Nyt on sitten pelkästään ihanaa, kun muistoihin pomppii niitä vuosien takaisia juttuja. Paljon jo unohtuneita asioita ja onhan ne muksut olleet pieniä ja suloisia! Usein näytän niitä myös lapsille itselleen, että katsokaa, ja kertaakaan nuo 9 ja 10v eivät ole vielä sanoneet, että miksi olet pistänyt minusta kuvia, vaan aina olleet itsekin sitä mieltä, että kuvat ovat söpöjä tai hauskoja. Kukaan fb-kavereista tuskin mitään enää muistaa, en minäkään toisten vanhoja juttuja. Ja tilini on aina ollu yksityinen. Aikansa kutakin.
Nro 58. Pitkästä sepustuksestasi huolimatta yksinäisyys ei ole perustelu tälle asialle. Ja kyse ei ole siitä ärsyyntyykö joku, vaan toisen ihmisen yksityisyyden loukkaamisesta. Ei tietenkään 10v kritisoi äitinsä päätöksiä somekuvista, hänellehän tuo on jopa luonnollista kun on tuossa ympäristössä kasvanut, että kaikki kuvat ja jutut on olleet julkisia. 10-30 vuoden päästä voi olla ihan eri mieltä, kun osaa sen mielipiteensä muodostaa ja jos on omia lapsia ja alkaa ajatella asiaa siltä kantilta.
Vierailija kirjoitti:
Hirveä paha mieli ja stressi asiasta, joka on aivan helposti hoidettavissa: jos ei tykkää jonkun some-sisällöistä, lakkaa seuraamasta. Esim. Facebookissa se käy todella helposti, pysyt silti FB-kaverina ja voit vaikka käydä kurkkaamassa kaverin profiilia joskus, kun tuntuu että kestät hänen uutisiaan paremmin.
Et ymmärrä asian ydinongelmaa. Vai meinaatko että lasten yksityisyyden loukkaaminen poistuu kun joku lopettaa kuvien katselun?
Siten niin että joku tässä ketjussa alkoi vänkäämään että pitäisi silti rajata ne vaan muutamalle ihmiselle, koska muita jotenkin automaattisesti ärsyttäisi toisten lasten kuvat.
Ja joku sanoi ettei laita ainuttakaan kuvaa mihinkään koska se rikkoo lapsen yksityisyydensuojaa, niin tähdensin ettei se tuon jutunkaan mukaan koske sitä jos pienelle rajatulle ryhmälle jakaa.