Konsertista alkanut tinnitys. kokemuksia?
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis vai miten se nyt meni. Olin eilenä bändin keikalla ja sen päätyttyä huomasin että korvissani soi. Soiminen ei ole lakannut vieläkään. Tietysti olen kauhuissani jäikö korvat soimaan nyt lopullisesti. Onko kellään vastaavaa kokemusta? Korvatulpat olisi tietysti pitänyt ottaa mukaan mutta nyt se on myöhästä. Pitää vaan toivoa että tämä on ohimenevää
Kommentit (30)
Mulla tinnitti 3 pv Flown jälkeen, kun piti mennä keikalle ihan eturiviin kaiuttimien viereen, mutta sitten onneksi loppui. Ensi kerralla muistan korvatulpat, sen verran säikäytti 😬
On kokemusta, keikalta jonka äänimies mikä olikaan, oli kännissä. Biisi jossa on korkeita ääniä lähti soimaan todella kovalla. Se oli niin kovalla että koski, seisoin aika edessä ison korkean kaiuttimen läheisyydessä. Huomasin seuraavina päivinä hiljaisessa metsässä että kaiuttimen puoleinen korva soi. Soiminen loppui jossain kohtaa mutta vuosia tapahtuneen jälkeen yhä korvassa tuntuu fyysistä kipua kovista äänistä. Esimerkiksi jos lapsi huutaa sylissä täyttä kurkkua.
Vtuttaa koska lippukin oli kallis. Artisti on hyvitellyt :)
Vierailija kirjoitti:
Mä en vaan ymmärrä miksei ole laitonta soittaa liian kovalla. Nykyään on niin helppoa mitata desibelit.
Mä en myöskään ymmärrä että miksi sen musiikin on oltava niin kovalla että tarvitaan korvatulppia.
Ylipainehappihoito voi auttaa mikäli siihen hakeutuu mahn.nopeasti tinnituksen alkamisen jälkeen. Helsinki ear instituten Tinnitusklinikka kannattaa googlettaa, sieltä sain itse avun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en vaan ymmärrä miksei ole laitonta soittaa liian kovalla. Nykyään on niin helppoa mitata desibelit.
Mä en myöskään ymmärrä että miksi sen musiikin on oltava niin kovalla että tarvitaan korvatulppia.
Mä taas ihmettelen miksi korvatulppia ei jaeta ilmaiseksi keikoilla joilla desibelit kovia. Liputkin kalliitta. Saisi yhdet tulpat ilmaiseksi
Se ei oo mikää tinnitys vaan tinnitus. Tinnittää ei ole suomen kielen verbi, tinnitus on substantiivi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taas ihmettelen miksi korvatulppia ei jaeta ilmaiseksi keikoilla joilla desibelit kovia. Liputkin kalliitta. Saisi yhdet tulpat ilmaiseksi
Tulppien jakaminen hyvä idea mutta nykyään desibelit sitä luokkaa ettei edes tulpista ole aina apua keikoilla. En minäkään tajua miksi ylipäätään on oltava niin kovalla ettei pärjää olman kuulosuojaimia. Mikä järki ja mihin ajatusmalliin perustuu? Itse en pysty käymään enää leffassakaan ilman tulppia.
Nyt ei tuotakaan ongelmaa, kun korona kieltää noita konsuja.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei tuotakaan ongelmaa, kun korona kieltää noita konsuja.
Nythän taas pääsee keikoille, festareille ja leffaan. Mutta lisääkö se siis joidenkin mielestä kokemuksen arvoa jotenkin, että äänet on niin tajuttoman kovalla? Ts. tykkääkö enin osa yleisöstä että musa tosiaan räjäyttää vaikut pois ja että herkkäkorvaisemmat joutuu pitelemään korviaan tai poistumaan vessaan? Jos taas suurin osa pitää äänitasoa liian kovana, niin miksi ei hieman alenneta desibelejä (jolloin vois nauttiakin keikasta)?
Olin reilu vuosi sitten tunnin klubilla ja sen jälkeen on korvat soineet. Ekat viikot meni paniikissa itkiessä, nyt sen kanssa elän niin että käytän tuulettimia/white noisea kotona ollessa ja nukkuessa. Myös sateen ja aaltojen ääni rauhoittaa. En ikinä ole käynyt konserteissa tai bilettämässä ja sitten minulle käy näin...
Parasta on rauhoittaa keho ja mieli. Monilla on se mutta he eivät kuule sitä. Unohtaminen on siis mahdollista. Tsemppiä!