Sinä, joka jätit/missasit Black Fridayn ostohuuman. Harmittaako menetetyt alet?
Laskin just, että säästöä tuli alennuksien myötä lähemmäs 600e. Kaikki ostokset tein verkkokaupoista.
Kommentit (70)
Huonoimmat ostopäätökset tulee yleensä tehtyä alennuksissa, koska "tämä tarjous ei toistu", ja "nyt on toimittava nopeasti"!
Niin niitä laskutaidottomia huijataan aleilla ja säästöillä vaikka tuhlausta se kaikki on.
Yhden ainoan jutun ostin tarpeeseen. Olisin ostanut sen viimeistään ensi viikolla hinnalla millä hyvänsä, niin alennus tuli ihan kohdilleen nyt perjantaina. Verkkokaupoilla shoppailin.
Vierailija kirjoitti:
En ostanu mitään. Järjetön kulutushysteria alkanut tän vuoden aikana ahdistamaan, ihmiset tuhoaa maapallon tällä järjettömällä toiminnallaan. Tietoisen päätöksen olen tehnyt että turhaa tavaraa en enää osta, vaatteet yms. ostan 'sustainable'- merkeiltä ja myymälöistä sekä suosin kotimaista. Kun ostaa yhden hyvän tuotteen, kestää se käytössä pitkään eikä kuormita maapalloa.
Käytän rahat mieluummin palveluihin kuin tavaraan.
Onneksi täällä monella sama ajatusmaailma!
Meidän suomalaisten ostokäyttäytyminen vaikuta maailman tilaan. Mietipä mitä tapahtuu, kun miljardit kiinalaiset ja intialaiset pääsevät samaan elinrasoon kuin me - ja se aika ei ole kaukana....
Ostin Mielen pesukoneen 600 kun se olisi normaalisti maksanut 1200. Laatukone, mielestäni hyvä diili. Vanha pesukoneeni vetää viimeisiään, on jo 12 vuotta ollut käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskin just, että säästöä tuli alennuksien myötä lähemmäs 600e. Kaikki ostokset tein verkkokaupoista.
Ei harmita yhtään, rahaa on niin paljon ettei tarvi juosta minkään alennusten perässä. Teen hankintani silloin kuin haluan ja tarvitsen jotain, hinnasta viis.
Sinulla on siis vähintään 5 miljoonaa ylimääräistä tililläsi? Jos ei ole, niin sinun kannattaa katsella alennuksia.
Ei harmita. Tällä hetkellä en tarvitse mitään, enkä koe järkeväksi ostaa mitään vaan siitä syystä että se on alennuksessa.
Tämä puhe näistä "ostamalla säästät" -jutuista on sama asia kuin hehkutus siitä, kuinka paljon "tienaa" myydessään kirpputorilla tai tori.fi -ssä tavaroita, joita ei tarvitse.
Paras säästö on pitää kukkaro kiinni, ostaa vain sen mitä juuri kulloinkin tarvitsee, ja senkin mahdollisimman tarkoin hinta-laatusuhdetta pohtien.
Ei se paljon vaadi, mutta antaa ennen kaikkea vapautta, kun ei ole turhaa roinaa kaapit ja lipastot täynnä, vaan sen sijaan rahaa pankkitilillä niin, että hymyilyttää.
Minulle lähestulkoon pahinta elämässä olisi tuhlata kaikki tienatut rahat, ostaa luottokortin piikki täyteen ja sitten kotona ihmetellä, mitä kaikkea näillä tavaroilla teenkään - ja se, koskahan sitä rahaa taas tulisi. Kokisin hirveää moraalista krapulaa, ostoskrapulaa.
Vierailija kirjoitti:
Huonoimmat ostopäätökset tulee yleensä tehtyä alennuksissa, koska "tämä tarjous ei toistu", ja "nyt on toimittava nopeasti"!
Näinhän se on.
"Suuret alennusmyynnit" ovat helppo keino saada ihmiset ostamaan tavaraa, jota he eivät tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Aika hyvät katteet rojuissa, jos tällainen jatkuva alemyyskentely on kannattavaa. Taidetaan kuluttajia vaan viilata linssiin aleissa kuten aina, normihintaa pidetään vähän korkeemmalla ja sehän näyttää aivan sikahalvalta sitten kun on yliviivattuna aleprosenttien kera alehinnan vieressä. Kyllä nää tietää miten ihmispsykologia toimii.
..ja usein vain osa tuotteista on alennuksessa.
Normaali ääliökuluttaja juoksee alennusten perässä, ja huomaa, että "säästinkin nyt 150€, voin yhtä hyvin käyttää sen muihin tuotteisiin" - jotka usein ovat normaalihintaisia.
Ei voisi vähempää kiinnostaa mitkään Black Fridayt. Vituttaa lähteä mihinkään ryysikseen tappelemaam jostain tarjouksista. Että menee hermot.
Ei harmita. Sitäpaitsi BFjatkuu monin paikoin vielä tänään.
Ei paskaakaan, koska en tarvinnut mitään. Miksi siis olisin ostanut. Tyhmille ihmisille luodaan tarpeita juuri näin.
Säästöä 100%, black-friday, singes-day, cyber-monday, joulu, valentenines day, etc etc niillä otetaab vain tyhmiltä rahat pois.....
En ostanut yhtään mitään:
1) en tarvitse mitään
2) samat tuotteet saa samaan hintaan tammikuussa
Ostin ainoastaan yhden asian, ja sitäkin oikeasti tarvitsin: office-lisenssin vuodeksi. Normaalisti maksaa 60-80e, nyt sai 19 eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ostanu mitään. Järjetön kulutushysteria alkanut tän vuoden aikana ahdistamaan, ihmiset tuhoaa maapallon tällä järjettömällä toiminnallaan. Tietoisen päätöksen olen tehnyt että turhaa tavaraa en enää osta, vaatteet yms. ostan 'sustainable'- merkeiltä ja myymälöistä sekä suosin kotimaista. Kun ostaa yhden hyvän tuotteen, kestää se käytössä pitkään eikä kuormita maapalloa.
Käytän rahat mieluummin palveluihin kuin tavaraan.
Onneksi täällä monella sama ajatusmaailma!
Meidän suomalaisten ostokäyttäytyminen vaikuta maailman tilaan. Mietipä mitä tapahtuu, kun miljardit kiinalaiset ja intialaiset pääsevät samaan elinrasoon kuin me - ja se aika ei ole kaukana....
Tämä on se logiikka, jolla on helppo vapauttaa yksilö vastuusta.
Paras ja vastuullisin tapa säästää on ostaa vain tarpeeseen. Nämä tarjousten perässä juoksevat ovat niitä, jotka eivät selvästikään ymmärrä markkinoinnin ja kulutuskäyttäytymisen psykologian lainalaisuuksia.
Olen iloinen huomatessani tästä ketjusta, miten monia kerskakulutus ei kiinnosta.
Ei harmita. En löytänyt mitään alesta mitä oisin tarvinnut. Muutama tuote on tarvelistalla ja toivoinkin että olisi ollut alennuksessa mutta ei ollut.
Minä vasta säästinkin. En ostanut mitään.
Hehkutan ihan täysiä, tein kivat vaihtokaupat.
Olin tehnyt 20 joulukranssia. Kierrätysmateriaaleista, kustannus oli n 3 euroa. Aikaa tietenkin meni, mutta onhan vuodessa päiviä ja päivässä tunteja.
Tyttäreni haluaa känkenin repun tietyssä värissä. Ystäväni lapsi oli saanut lahjakortin urheiluliikkeeseen, joka oli menossa vanhaksi.
Annoin 3 kranssia, sain lahjakortin ja ostin sillä repun plus sain itselleni sukat. Ihan täydellistä. Ja ystäväni antoi lahjakortin arvon lapselleen.
Anteeksi, unohdin, maksettavaa jäi euro.
Kranssit vie tuliaiseksi ja saajat luulevat ystäväni tehneen ne itse.
Kaikki tyytyväisiä.
Vietämme joulun isolla porukalla ja laitoin ex.lle viestiä, hän kun hommaa lahjat viime tipassa. Ex vastasi hän sitten hommaa poikamme ykköslahja kun minä hoidin tyttäremme ykköslahjan.
Vielä kummatkin saavat monta pakettia, mutta olen niin tyytyväinen tämä on nyt ostettu.
Et sä mitään säästänyt. Jos tuote maksaa normaalisti tonnin ja nyt 800€, niin tuhlasit tonnin sijaan 800€. Itse säästin rahaa, kun en ostanut mitään.