Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokranantajan velvollisuus kunnostaa asuntoa aika ajoin?

Vierailija
23.11.2017 |

Vuokranantajani ei ole asumiseni aikana kertaakaan kunnostanut asuntoa. Puhunut on jo vuosia sitten, että ei ole kamalan hyvä kunto asunnossa ja voisihan sitä laittaa. Pari kertaa olen ehdottanut, mutta ei ole käynyt. Nyt sitten viiden vuoden kuluttua muutin pois, kyllästyneenä juuri mm. huonoon keittiöön. Vuokranantaja yrittää saada vuokratakuuni asunnon vihreiden kunnostusta varten! Osa virheistä toki on myös aiheuttamiani, mm. pieniä pysyviä tahroja lattiassa, mutta se lattia nyt on jo aivan hirveä ennestäänkin ja tosiaan asumista on takana vuosia. Mielestäni tuo on epäreilua ja ei ole laitaa pidättää takuuta tuollaisen takia. Mutta minkälainen lainmukainen velvollisuus vuokranantajalla on siihen asumisen aikaiseen kunnostamiseen? Onko se vain hyvien tapojen mukaista, vai ihan oikeasti velvoite?

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokranantaja tykkää aina, että asunto on hyvä.

Ainut jos onnistuu sopimaan remontoinnin ennen sisäänmuuttoa ja siten että se on v.a.lle hyvä diili.

Mulla oli karmea jyrisevä jääkaappi. En tiennyt siitä, koska kun kävin kattomassa asuntoa se oli irti seinästä.

Pyysin heitä hankkimaan uuden, pyysin kuuntelemaan meteliä. Mut ei, se oli ollut siinä 35 vuotta eikä kukaan ollut valittanut...

No en kestänyt jylyä, joten ostin itse jääkaapin. Vein vanhan romun varastooni säilytettäväksi, mutta eivät he siitä oikein tykänneet. Kun muutin pois parin vuoden päästä, he olisivat ostaneet uuden kaappini alella, se oli käytetty. En suostunut. Ei erottu ihan parhaissa merkeissä, mutta eipä ollut niin väliäkään.

Seuraava v.a.oli tosi kiva. Sen kanssa kaikki hoitui paremmin.

Meillä oli sama. Jääkaappi oli rikki. Sulatteli itsekseen ja asunnon omistaja ei suostunut ostamaan uutta.

Mä sitten ilmoitin ostan uuden ja tule hakemaan vanha säilytykseen, minä en sitä säilyttele. Taloyhtiössä oli paljon vuokralaisia ja vinttikomeroissa ja yleisissä tiloissa aina paljon soopaa. Joten jossain siivouksessa se sitten oli viety pois. Asuin asunnossa 2 vuotta ja kun lähdin, sanoin vieväni jääkaapin mukana, kai te haitte vanhan. Eihän sitä tietenkään mistään löytynyt. Vali-vali. Olin tulostanut sähköpostit, joissa luki kaikki asiat ja ehdotin myyn omani edullista hintaa.

Yrittivät tingata, sanoin suoraan ei sitten.

Nyt minulla on 3 sijoitusasuntoa. 10 v välein uusin kaikki, jos on tarvetta. Yhdessä asunnossa on vuokralainen asunnut ekasta päivästä alkaen, joten en tiedä minkälaista siellä edes on.

Vierailija
22/23 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vuokranantaja teetätti pintaremontin kokoasuntoon seinät maalattiin ja lattiapinnoite vaihdettiin. Kylpyhuone rempattiin tuli uusi pönttö ja lavuaari. Keittiöön uusi liesi ja jääkaappipakastin sekä parvekkeelle parvekelasitus. Hassua kun asunnossa ei mitään vikaa ollut siistissä kunnossa vuonna 2000 valmistunut kerrostalo kaksio saunan kera.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokranantajalla on velvollisuus noudattaa vuokrasopimusta. Kaikki siinä mainitut asiat asunnon kunnosta ja varustelusta on säilyttävä koko sopimuksen ajan. Jos vuokrasopimuksessa tai sen liitteessä on vaikka mainittu että asunnossa on maalatut seinät, niin jos maalin kuluessa vanhuuttaan ei vuokranantaja maalauta seiniä uudelleen se voidaan katsoa sopimusrikkomukseksi. Ja vuokrasopimuksen liitteiksi voidaan katsoa kaikki vuokranantajan sopimushetkellä antamat tiedot vaikkei niitä olisi sopimukseen erikseen merkitty liitteiksi. Esimerkiksi vuokrausilmoituksessa annetut tiedot.

Kenellä muka tuollaiset asiat on eriteltynä vuokrasopimuksessa?

Tuomioistuimessa vuokrasopimukseksi katsotaan kaikki mitä on sovittu, ei vain se mitä sopimuksessa erikseen lukee. Myös suulliset sopimukset ovat päteviä eikä vuokrasopimuspaperi mitenkään rajaa sopimusta vain sopimuksessa mainittuihin asioihin jos sitä ei erikseen sopimuksessa mainita.

No just joo. Kuka lähtee viemään tollasta asiaa oikeuteen kun on vaan sana sanaa vastaan? Äly hoi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi