ULOSOTTO on kyllä pahimman luokan ryöstö!
Ystävälleni lankesi ulosottoon velkoja ja koska hän on työssäkäyvä ihminen, joutuu hän ne maksamaankin eikä saanut velkajärjestelyä. Summa oli alkujaan 40000€ ja alkaa olla aika lailla kuitattu moneen kertaan. Katselin yhtä ulosoton hänelle lähettämää kirjettä ja siinä on esim. seuraavaa:
Pääoma 99,48€
Kulut 35€ (mitkä halvatun kulut? Kenelle?)
Oikeudenkäyntikulut 153,14€ (Juristille, joka kuittaa asian olankohautuksella)
Oikeudenkäyntikulut 60€ (Mitkä kulut nämä sitten ovat??)
Erääntynyt korko pääomalle 0,24€
Erääntynyt korko oikeudenkäyntikuluille 66€ (Melkoinen korkoprosentti!!!)
Erääntynyt korko oikeudenkäyntikuluille 25,86€ (Melkoinen korkoprosentti!!!)
Ulosottomaksut 56€ (Nämäkin tietenkin kaiken päälle)
Yhteensä 495,72€
Melkoinen automaatti kynimään rahaa muutenkin vähillä rahoilla eläviltä ihmisiltä! Aika lailla näppärästi tekevät alle satasen lainasta viiden sadan velan. Laillista ryöstöä :(
Kommentit (218)
Vierailija kirjoitti:
Jos minulla olisi joku ulosotossa oleva luottotiedoton paskaläjä kaverina niin laittaisin välit heti poikki. Miten kukaan voi luottaa ihmiseen joka ei edes laskuja maksa?
Jos sulla edes olisi kuka tahansa kaverina, niin se tajuaisi laittaa välit poikki. Viestistäsi paistaa suuri katkeruus ja kauna. Anna jo olla. Yritä elää välillä.
Jos minulla olisi joku ulosotossa oleva luottotiedoton paskaläjä kaverina niin laittaisin välit heti poikki. Miten kukaan voi luottaa ihmiseen joka ei edes laskuja maksa?
Mitä sanoisit sille kaverille joka olisi työllistänyt sinut vuosien ajan?
Heh, no minulta ei heru mitään sympatiaa aikuiselle ihmiselle, joka ei osaa maksaa laskujaan. Ennemminkin myötähäpeän sellaisia luusereita.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai ne perintäfirmat sun muut ottaa omansa siitä välistä, joutuuhan ne tekemään pirusti töitä valallisten perässä juostessaan.
'
Kohtuuton koronkiskonta - jota nuo ulosoton käsittämättömät kulut edustavat - on tuomittu varmaankin ihmiskunnan alusta saakka. Jokaikisessä maailmanuskonnossa koronkiskonta todetaan synniksi. Mutat kapitalismi-uskonnossa, jossa päämääränä on tehdä ihmisistä taloudellisia orjia, koronkiskonta on laillistettu kulttitoimi, jolla uskonnolliset johtajat vahvistavat johtoaasemaansa eli keräävät kohtuutonta omaisuutta.
Normaali-ihminen ei moiseen riistoon kykene, ei sovi oikeustajuun. Tutkimusten mukaan empatia vähenee kun ihminen esimerkiksi työnsä vuoksi turruttaa normaaliempatiaan kuuluvat arvot. Ikäänkuin järkeilee että on ihan oikein kiskoa nelinkertaisia kuluja pääomaan nähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen en ota kantaa kuinka tyhmä täytyy olla joutuakseen ulosottoon. Kyllä se on jo aika monessa kommentissa todettu, että kaikki epäonni on aina ihmisen omaa vikaa.
Sitli jokin tolkku siinäkin pitäisi olla kuinka paljon itse velan lisäksi voidaan ihmiseltä nyhtää rahaa lisäksi vedoten korkoihin ja kuluihin.
Kiitos! Niin samaa mieltä!
Kaverinikin on jo vuosia halunnut päästä jaloilleen, perustaa perheen ym mutta minkäs teet kun et saa edes kännykkäliittymää tai sähkösopimusta ilman muiden apua. Olen ollut apuna ja minulla onkin hänen liittymänsä ja laajakaistansa nimissäni. Ja kaikki laskut niistä on minulle maksanut.
Tämä ei vaikuta vain näiden "tyhmien" ihmisten elämään vaan heidän läheistensä myös. Ulosotto kuluineen venyttää maksuaikaa vuosia pidemmäksi, hankaloittaen perheiden elämää ja huonontaen elämänlaatua. Vuokralla asuminen on käytännössä ainoa vaihtoehto ellei puoliso ole valmis ottamaan asuntolainaa omalla nimellään ja kärsimään kalliimmat korot ym mitä tulee kun on vain yksi velallinen.
Kiitos sinulle kommentistasi, jonka miehellä velkoja oli ulosotossa ja hyvää jatkoa teille!
ap
Tuo on hyvä pointti ap. Olen miettinyt samaa.
Vierailija kirjoitti:
Taas täydelliset ihmiset lällättelemässä ja syyttelemässä. Mitäs jos sanoisin, että työttömäksi joutuminen tai vakava sairaus ei ole aina oma valinta?
Av-henkilöt elää merkillisessä kultalusikkakuplassa. Ehkä se on hyvä asia, ettei heidän elämäänsä ole koskaan mikään negatiivinen asia koskettanut, kun toisten kenkiin eivät osaa asettua. Tippuvat sitten kovempaa, kun tuulettimeen osuu.
Ihan järkyttävän laput silmillä ihmiset elää.
Suomeen henkilökohtaisen konkurssin mahdollisuus kuten jenkkilässä. Toinen hyvä tapa USA:ssa on, että jos luonnolliselle ihmiselle myönnetyn luoton, olisi se sitten pankkilaina tai osamaksukauppa, tosiasiallinen korko ylittää 18%, niin luotonantaja syyllistyy koronkiskontaan -> oikeuteen.
Nämä suomalaiset vanhentumisajat ovat ihan hanurista, odota siinä 15-20 vuotta velan vanhenemista. Ei ihme, jos ei nappaa käydä palkkahommissa.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmyydestä sakotetaan. Jos on niin tyhmä tai taloudenhallinta on niin surkealla tolalla ettei vajaan satkun laskua maksa edes muistutuksen jälkeen niin saa ihan syyttää itseään.
Voin siis syyttää itseäni siitä että mulla on 1000€ ulosotossa koska koko viime vuoden sossu kieltäytyi mulle tukia myöntämästä vaikka tein kaiken juuri niinkuin käskivät? Eivät ede laskujani suostuneet maksamaan. Elin 0€ kk
Vierailija kirjoitti:
Ap, tällä palstalla on ihmisiä, jotka ei oikeasti ole nähnyt elämää tarpeeksi. Kun ei ole sitä elämänkokemusta, ei osaa nähdä kuin mustaa ja valkoista. Siinä välissä on paljon harmaan sävyjä ja me ihmiset olemme erehtyväisiä. Eikä tilanteet ole mitään yksioikoisia, jokaisella on oma tarinansa takana. Vaikea tuomita ketään tietämättä niitä asioita ja tapahtumia, jotka on tilanteeseen johtaneet.
Hienoa, että ystäväsi haluaa hoitaa velkansa pois ja kyllä, kulut on kohtuuttomat. Ts. velkahan ei lyhene juuri yhtään.
Ja teille tuomitsijat sanoisin, että kyse on VAIN RAHASTA. VAIN RAHASTA. Se ei ole loppujen lopuksi kovin iso juttu. Kukaan ei ole tietääkseni kuollut tai vahingoittunut. Pitää aina olla jotain suhteellisuudentajua, kun alkaa toisia tuomita.
Niinpä, raha-asioista saa elinkautisen kun raiskaajat ja tappajat nauraa matkalla vapauteen. Ja nimenomaan ne, jotka yrittää lyhentää velkaansa, saa paskaisimman osan kun se ei lyhene kun kulut ja korot niin suuret.
Kiitos myötätunnosta, lämmittää kun löytyy ajattelevia ja tunteviakin ihmisiä. Minä ainakin olen ystäväni tukena, vaikka se välillä rankkaa onkin. Minun elämässäni kaikkea ei mitata rahalla tai taidolla käyttää sitä.
ap
Kirjanpitäjänä olen huomannut, että suomessa on muutama perintäyhtiö joiden meno on paikoittain eettisesti arveluttavaa. Laskun myöhästyminen päivällä aiheuttaa kohtuuttomia lisäkuluja, joista osa saadaan mitätöityä lakiin vedoten. Harvapa noita laskuihin liittyviä kiemuroita tuntee kirjanpitäjän lailla..
Ulosotto kestää vain 15 vuotta (20, jos kyse on rikoskorvauksista) ja siinä on kuitenkin suojaosuus, jolla tulee säällisesti toimeen. Jos tulot jää suojaosuutta pienemmäksi, niin niistähän ei mene ulosottoon ollenkaan ja velkojat jäävät nuolemaan näppejään.
Itse olen saamapuolella ja monella velallisella velat ovat menneet ulosottoon. Todella monelta ei sieltä ulosotosta heru mitään, vaikka ovat jo vuosia olleet ulosotossa. Minä olen heille rahaa lainannut ja he ovat jättäneet maksamatta. Jos ulosotto saa heiltä jotain nyhdettyä, niin hyvä niin. Mutta halvemmalla olisivat päässeet, jos olisivat heti maksaneet.
Henkilökohtaisessa konkursissa velallisen omaisuus realisoidaan ja siitä sitten maksetaan velkojille. Se osa, johon ei velallisen omaisuudesta saatava raha riitä velkojen maksuun jää velkojan tappioksi. Oppisivat lainanantajat vähän tarkemmin katsomaan kelle lainaavat, kun eivät voi pitää lainoja 15-20 vuotta ulosotossa.
Toinen yksinkertainen uudistus olisi positiivinen luottorekisteri, johon kirjattu yksilön kaikki lainat ja velat.
Jostain kumman syystä poliitikoilla ei ole tahtoa näihin yksinkertaisiin uudistuksiin (erityisesti kokoomuslaisilla), joilla vähennettäisiin ja ennaltaehkäistäisiin yksilön ylivelkaantumista.
Totta. Todellista kiskontaa. Miksi käydä edes oikeutta, jos asia on itsestään selvä? Noi juristien kulut voisi hyvin jättää tuosta pois. Ymmärrän että satasen velkaan tulee tupla hinta, mutta 5 kertaista en ymmärrä.
Ai niin kun tuota alkaa maksamaan ulosottoon takaisin, niin ottaa ulosotto joka kuukausi parikymppiä ulosottomaksua, eli tuossa ei ole kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Ap, tällä palstalla on ihmisiä, jotka ei oikeasti ole nähnyt elämää tarpeeksi. Kun ei ole sitä elämänkokemusta, ei osaa nähdä kuin mustaa ja valkoista. Siinä välissä on paljon harmaan sävyjä ja me ihmiset olemme erehtyväisiä. Eikä tilanteet ole mitään yksioikoisia, jokaisella on oma tarinansa takana. Vaikea tuomita ketään tietämättä niitä asioita ja tapahtumia, jotka on tilanteeseen johtaneet.
Hienoa, että ystäväsi haluaa hoitaa velkansa pois ja kyllä, kulut on kohtuuttomat. Ts. velkahan ei lyhene juuri yhtään.
Ja teille tuomitsijat sanoisin, että kyse on VAIN RAHASTA. VAIN RAHASTA. Se ei ole loppujen lopuksi kovin iso juttu. Kukaan ei ole tietääkseni kuollut tai vahingoittunut. Pitää aina olla jotain suhteellisuudentajua, kun alkaa toisia tuomita.
Aika pitkälle samaa mieltä. En muuten tuomitse ketään, kun sanon, että velkoja ei kannata päästää ulosottoon. Se vain on tosiasia. Kuitenkin ymmärrän hyvin sen, miksi ulosotossa velallinen maksaa muidenkin osapuolten kulut suunnilleen täysimääräisenä. Tai siis maksaa jos maksaa, tai velka lisääntyy. Kyseessä on nimittäin hyvin vahva kannuste sille, että ihmiset jotka siihen pystyvät, maksaisivat velkansa. Ja sillä taas on hyvin suuri merkitys koko yhteiskunnan toiminnan kannalta.
Itse yrittäjänä tiedän hyvin, että kaikki ei ole omasta taidosta kiinni, ja jos oikein huonosti käy, kusessa voi olla monikin rehellisestikin toimiva yrittäjä, tai kuka vain tilapäisten ongelmien yllättäessä. Ja tiedän myös, että silloin kun ihminen on heikoilla, ei asioiden hoitamiskyky ole kuitenkaan paras mahdollinen. Apua kuitenkin useimmiten löytyy, jos sitä osaa hakea.
Ap:lle vain, että ikävä juttu että tuolta tuntuu. Kun asiaa ajatellaan eri osapuolten ja yhteiskunnan kannalta, parempaakaan vaihtoehtoa kuin nykyinen ei oikein ole.
Siinä olet erityisen oikeassa, kaikkien kannalta, että kyse on vain rahasta. Se kannattaa velallisenkin muistaa.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te paksupäät tajua, että se on silti ryöstö? En ole minäkään ollut ulosoton asiakkaana, mutta silti tunnen myötätuntoa ja havaitsen epäoikeudenmukaisuuden kun sellaisen kohtaan. Tajuatteko sitäkään, että kaikki tässä elämässä ei todellakaan ole omissa käsissä? Ette. Kuinka paha mieli teillä onkaan kun empatian taso on nolla? Säälin teitä, todella :(
Olisiko palstalla ketään asian kokenutta tai vierestä seurannutta? Tai jopa jotakuta, jolla olisi perustelut, miksi tuo ryöstö on sallittua?
ap
Olin joskus ulosoton asiakkaana. Isäni vuoksi, käytti minun hyväuskoisuutta juuri 18-v täyttäneenä hyväkseen. Joskus vuosien päästä muistan et soitin sinne eikä siellä näkynyt mitään velkoja enää. Tämä siis sen vuoksi että minulla ei ollut maksukykyä ja sen vuoksi niitä ei siis näkynyt. Tämä selvisi minulle sitten jälkikäteen vasta. Toki kun menin sitten töihin niin johan ulosotto minuakin muisti uudelleen. Nyt on velat kyllä jo siihen suuntaan kuitattu mutta kokemusta on ja juurikin tosi outoa rahastusta. Ja ei kaikki kun ei oo omaa syytä aina... ikinä kannata keneenkään luottaa. Ei ikinä!!
Meilläkin on samaa ongelmaa. Mies oli nuorena tyhmä, mutta ei ole kohtuullisia kulut. Eikä kyllä kannata tulla sanomaan, että olisi maksanut ajoissa. Kyllähän se nyt sen ymmärtää, ei se mikään idiootti ole. Vuosien rankaisu asiasta jatkuu, vaikka asiallisesti velkojaan hoitaa.
Kaikista raskainta on juuri ihmisten asenne. Mitä sitten, että on nuorena hölmöillyt? Voisi kai sitä silti kohdella täysijärkisenä aikuisena lähtökohtaisesti, kun kerran nykyään asiansa hoitaa.
Samaa mieltä olen joistain kommentoijista, että vähän empatiaa ja elämänkokemusta pitäisi saada tai edes viisautta olla hiljaa, jos ei mitään järkevää sanottavaa ole.
Yrittäjä kirjoitti:
Mitä sanoisit sille kaverille joka olisi työllistänyt sinut vuosien ajan?
Varmaan jotain et: niin makaa kuin petaa, kannattiko esittää suurikonsernin pomoa parin tyypin nyrkkipajalla ja ostella mersuja ja mökkejä...
Tuota se tuomio, jossa ne korot yms on määrätty tulee käräjäoikeudesta (hovista/korkeimmasta, jos sinne asti mentiin ). Ulosottovirasto vain perii sitä velkaa, ei siis määrää niitä korkoja ja kuluja.