Väkisin myyjät alkaa tympiä.
Nykyään omakotitalon asujan pahin riesa on kauppiaat. Viikottain soittelevat erillaiset ovi-, ikkuna-, katto- ja piippukauppiaat. Yleensä sieltä tarjotaan jotain tyyppiä kotikäynnile tekemään arvioo ja tarjousta.
No viime viikolla suostuin tälläseen kun melkein väkisten tyrkytettiin edustajaa käymään ja kodissani on suunitteilla pikku ehostusta.
Tyyppi tuli sovittuna aikana, esitteli tuotteet jne. Tuote oli kyllä hyvä ja kilpailuilukykyinen, kuitenkin en vielä silloin halunut päättää ja sanoin ottavani yhteyttä kun tietän. No sehän ei tietenkään ollut myyjän mieleen vaan sopimus olis pitänyt tehdä heti. Tavaroilla on kuitenkin 5 kuukauden toimitusaika ja melkein 8000 arvo.
Melkein tunnin jankkas asiasta ja siitä kun en heti päätä. Tyyppi piti melkein pihalle kantaa kotoa että pääsin eroon.
Voin sanoa että enää ei tule kauppoja vaikka maksaisivat.
Entäpä jos olisinkin ollut joku vanhus tms...??
Kommentit (13)
Ai nyt vasta alkanut tympiä? Niitähän on ollut jo vuosia
Minä olisin melko varmaan tehnyt kaupat jos päätöstä ei olis juuri heti pitänyt tehdä.
Olisin vähän selvitellyt mm. sähkömiehen menoja jonka olisin joutunut itse hommaamaan.
Ap
en vastaa kuin tiedossa oleviin numeroihin enkä laske sisälle ketään tuntematonta ihmistä...tosin koira pitää huolen, ettei ne uskalla tulla edes ulkorappusille asti. Jos jollain tuntemattomalla on asiaa, laittakoon viestin kuka on ja millä asialla.
Vierailija kirjoitti:
Ai nyt vasta alkanut tympiä? Niitähän on ollut jo vuosia
Meillä päin viimenen kesä on ollut jatkuvaa soittelua. Katto, ovi, ikkuna, vesiputket, viemäri.
Naapurin pihalle olivat tulleet tarkistamaan ikkunoita ilman lupaa.
Minä en edes kutsu kotikäynnille. Eihän sitä tiedä, mikä sieltä tulee arvioimaan irtaimistoa ja tsekkaamaan lukkoja. Murtautuu sitten omalla kotikäyntiajallaan ja tekee vielä kannattavampaa kauppaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin melko varmaan tehnyt kaupat jos päätöstä ei olis juuri heti pitänyt tehdä.
Olisin vähän selvitellyt mm. sähkömiehen menoja jonka olisin joutunut itse hommaamaan.
Ap
Ymmärrän, itse olen samanlainen. Mutta tosiaan myyntityötä useamman vuoden tehneenä olen itsekin nähnyt että yleisesti paras tulos tehdään kun kaupat lyödään lukkoon saman tien. Jos asiakkaan antaa miettiä, yllättävän harva enää allekirjoittaa kauppaa.
Toki on niin, että ne, keille on se "pakkodiili" saatu kaupattua, ovat usein harmistuneita jälkikäteen ja todennäköisesti eivät enää jatkossa osta kyseisen firman palveluita. Mutta ongelma on siinä, että yrityksen johto tuijottaa vain suoria myyntilukuja, eikä ota huomioon tätä todella tärkeää kauaskantoisia faktaa. Kuullostaa uskomattoman lyhytnäköiseltä bisnekseltä, johon suuret firmat eivät sortuisi. Mutta voin kertoa että tilanne on tosiaan näin typerä.
Joten tosiaan, boikotoidaan näitä pakkomyyntiä harrastavia yrityksiä. Se on ainut tapa päästä näistä eroon.
-2-
Kannattaa sanoa heti kättelyssä kun se jankkaaminen alkaa, että: "jos et nyt heti lopeta ja postu, voit olla satavarma, että kun tämän tilaan, teidän firmaan en soita. Paitsi kertoakseni, että SINÄ olet se ainoa, syy miksi tilasin saman kallimmalla jostain muualta". Auttaa yleensä kummasti.
Minua tympii nämä joulunaluskaupanteon kassalla maksettaessa sanotut:"Haluatko lahjoittaa Punaiselle Ristille/rintasyöpään/MLL:lle/Lastenklinikoille/Veteraaneille/Plan-kummeille/Unicefille/Lapsikylille/maanjäristyksen uhreille euron?" -pakkolahjoittelukysymykset.
Siinä ikään kuin annetaan ymmärtää, että pitäisi syyllisyyttä ostelustaan tuntien lahjoittaa rahaa vielä hyväntekeväisyyteenkin. Lahjoittaisivat siellä liikkeessä itse omista myyntituloistaan sen siivun sinne hyväntekeväisyyteen. Sitten isosti mainostavat, että "Lahjoitimme joulumyynnissä miljoonan Unicefille olemme-niin-hyviä."
Minä toimin aikoinani pakosta puhelinmyyjänä, ja osaan tosiaankin kieltäytyä tiukasti kaikesta. Minulle ei kukaan myy pakolla mitään. Olen kiltti ja joustava, jopa yliempaattinen ihminen ja minun tyyppisille on helppoa myydä väkisin. Pääasia on vain saada kaupat.
Tuossa työssä huomasin, että moni osaa kieltäytyä todella suoraan ja se on para tapa. Niin teen minäkin nyt.
Vierailija kirjoitti:
Minua tympii nämä joulunaluskaupanteon kassalla maksettaessa sanotut:"Haluatko lahjoittaa Punaiselle Ristille/rintasyöpään/MLL:lle/Lastenklinikoille/Veteraaneille/Plan-kummeille/Unicefille/Lapsikylille/maanjäristyksen uhreille euron?" -pakkolahjoittelukysymykset.
Siinä ikään kuin annetaan ymmärtää, että pitäisi syyllisyyttä ostelustaan tuntien lahjoittaa rahaa vielä hyväntekeväisyyteenkin. Lahjoittaisivat siellä liikkeessä itse omista myyntituloistaan sen siivun sinne hyväntekeväisyyteen. Sitten isosti mainostavat, että "Lahjoitimme joulumyynnissä miljoonan Unicefille olemme-niin-hyviä."
Kyllä, täysin samaa mieltä. Toinen vielä ärsyttävämpi ovat Otto-automaateilla olevat Unicef yms lahjoitusmainokset. Kuvituksena laihoja afrikkalaislapsia. Vaihtaisi kuvaksi realistisemman Mobutun tai Mugaben kuvat. Niillehän se raha on virrannut pääasiassa.
Vierailija kirjoitti:
Inhottavinta tuossa kassalla on sosiaalinen paine. En ole koskaan silti lahjoittanut. Ärsyttää joka kerta.
Vierailija kirjoitti:
en vastaa kuin tiedossa oleviin numeroihin enkä laske sisälle ketään tuntematonta ihmistä...tosin koira pitää huolen, ettei ne uskalla tulla edes ulkorappusille asti. Jos jollain tuntemattomalla on asiaa, laittakoon viestin kuka on ja millä asialla.
Mä ihmettelinki jo, ettei meillä vaan kukaan käy. Mutta meillä onkin 2 koiraa. Yksi ilmakuvakauppias on käynyt ja jehovat.
Tuota se on kun myyjillä on valtavat paineet ja jopa irtisanomisen uhka, jollei toimi myyntitilanteessa kuten on ohjeistettu eli "pakkomyyty". Jos eivät tekisi noin niin joutuvat esimiehen puhutteluun. Ja esimies on tiukkana jakelemassa varoituksia koska esimiehen esimies seuraa myyntitiimin tuloksia verraten niitä mahdottomiin tavoitteisiin. Ja niin tekee myös esimiehen esimiehen esimies jne. Paska valuu alaspäin.
Kerron tätä kokemuksen syvällä rintaäänellä, useamman vuoden kokemuksella yhden Suomen isoimman operaattorin rivissä työskellenneenä.
Aivan järjetöntähän tuo on. En keksi muuta kuin että tosiaan boikotoidaan tällaista myyntityötä tekeviä yrityksiä ja ostetaan sieltä jossa myyjät ymmärtävät olla painostamaan. Koska rahahan tässä vain ratkaisee. Niin kauan kuin kuvailemasilainen pakkomyynti on yritykselle kannattavinta, sitä harrastetaan.
Mutta itse ainakin kannan oman korteni kekoon boikotoimalla pakkomyyntiä harrastavia yrityksiä. Mutta pyytäisin kuitenkin tekemään sen huutamatta tai vittuilematta myyjille, sillä he eivät ole ongelman takana ja yleensä toimivat vain niin kuin heidät on varoituksen ja työpaikan menettämisen uhalla ohjeistettu toimimaan. Suora ja tiukka ei kiitos ja puhelin kiinni/tilanteesta poistuminen riittää. Myyjät kyllä ymmärtävät.