Minusta kiltteys ei ylipäätään ole kumppanissa positiivinen ominaisuus
En arvosta ihmisissä sitä, että he laittavat muiden tarpeet omiensa edelle. Kaipaan jämäkkää, periaatteellista ihmistä, joka on kanssani puhtaan itsekkäistä syistä – siksi, että teen hänen elämästään parempaa.
Kommentit (85)
Olen yleensä ystävällinen ja hyväntahtoinen, mutta jos joku tulee veetuilemaan mulle, pystyn vastaamaan yhtä pahasti takaisin, olen kielellisesti lahjakas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoisia määritelmiä kiltti-sanalle. Minulle kiltti tarkoittaa lempeää ja hyväntahtoista, mutta ei suinkaan mitään kengän pohjassa olevan reiän läpi valuvaa vetelystä.
En pidä kyllä lempeyttäkään mitenkään erityisen toivottavana ominaisuutena kumppanissa. Eihän se vahingollista ole mutta ei myöskään mitään sellaista, mikjä tekisi minuun vaikutuksen. AP
Mikä tekee sinuun vaikutuksen? Minkälaista kumppania toivot, jos et halua hänen olevan kiltti, lempeä yms. edes jossain määrin. Osaatko ajatella, että ihminen on monivivahteikas. Hänessä voi olla kiltteyttä ja lempeyttä ja hän voi silti olla seksikäs, miehekäs (mies siis...), jämäkkä, huomiota herättävä (ym. ominaisuuksia, joita pidetään haluttavana).
En sanonut, etten haluaisi kumppanini olevan kiltti ja lempeä. Sanoin, etteivät ne ole minusta erityisen positiivisia ominaisuuksia. Kiltteys on minusta jopa negatiivinen ominaisuus. Niiden perusteella en tunne tai ole tuntematta vetoa toiseen.
Asioita, joita kohtaan tunnen vetoa: itsenäisyys, herkkyys, taiteellisuus, älyllisyys, spontaanius, luotettavuus, reiluus... AP
Kuulostat siltä kuin olisit lähinnä internet trollien kasvatti. Kuin et ymmärtäisi mitä eroa on todellisuudella ja anonyymeillä nettikeskusteluilla.
Vierailija kirjoitti:
Finderella kirjoitti:
Olen juuri pohtinut tätä samaa asiaa. Ja päädyn vastaavaan loppuratkaisuun. Etenkin kun tietynlaiseen kiltteyteen liittyy oma epävarmuus, tahaton mielistely, väistyminen ja liiallinen joustavuus ja muihin nojaaminen. Hmm, en tiedä onko kiltteys oikea sana tässä yhteydessä, mutta onhan se selvästi yhteydessä ylimaalliseen altruismiin.
Jep. Kiltteys on lähinnä kuuliaisen lapsen ominaisuus. Voitko kuvitella seksikästä ja haluttavaa aikuista miestä tai naista, joka kuvailee itseään kiltiksi (siis muuten kuin makuuhuonepuheessa)? AP
Kuulostat raskaalta ihmiseltä jonka pitää olla periaatteessa pätemässä kaikkea järkevää ja hyvää vastaan.
Mielenkiintoisesti olette muovanneet kiltti sanalle melkolailla uuden merkityksen. Perinteinen taitaa olla kuitenkin muut huomioon ottava ja hyväntahtoinen.
...Mutta mikäpä minä olen tuomitsemaan mikäli aloittajan lailla tuntuu arvostavan narsistisia piirteitä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Kiltteyteen liittyy aina ajatus muiden toiveiden ja odotusten mukaan toimimisesta. Lapset ovat kilttejä, kun he toimivat, niin kuin on opetettu. Tämä on se, mikä erottaa kiltteyden merkitykseltään esimerkiksi ystävällisyydestä. AP
Olen samaa mieltä tästä. Kiltti tarkoittaa samaa kuin tottelevainen. On tärkeää olla ystävällinen ja muut huomionottava ihminen, ei kiltti.
Mulle kelpaa kyllä erittäin hyvin oma rakas kilttimieheni.
Hemmetin komea, joskus joo hölmöilee, mutta on aina hyväntahtoinen, ei ole mikään vässykkä.
Oon samaa mieltä. Oma mies on hyvin itsekäs ja ajoittain mulq mutta ne ominaisuudet tekee hänestö haluttavan. Voin luottaa siihen, että.tarpeen tullen hän kykenee puolustamaan minua. Eikä jää ns tossun alle.
Mua on sanottu monesti kiltiksi & miehessäni arvostan juuri eniten kiltteyttä. Ajatellaan ja autetaan paljon muita ihmisiä & eläimiä, mutta myös itsekkäästi huolehditaan omasta perheestä ja osataan sanoa ei. Mielestäni olemme ihan normaaleja ihmisiä enkä ole tajunnut aiemmin, että kiltteys ärsyttää ihmisiä!
Mun mies on tosi kiltti, mutta sängyssä hyvin tuhma. Parempaa yhdistelmää en tiedä!
Vierailija kirjoitti:
Oon samaa mieltä. Oma mies on hyvin itsekäs ja ajoittain mulq mutta ne ominaisuudet tekee hänestö haluttavan. Voin luottaa siihen, että.tarpeen tullen hän kykenee puolustamaan minua. Eikä jää ns tossun alle.
Snadit seksismit sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on tosi kiltti, mutta sängyssä hyvin tuhma. Parempaa yhdistelmää en tiedä!
Sua on seksuaalisesti häiritty! Raiskattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiltteyteen liittyy aina ajatus muiden toiveiden ja odotusten mukaan toimimisesta. Lapset ovat kilttejä, kun he toimivat, niin kuin on opetettu. Tämä on se, mikä erottaa kiltteyden merkitykseltään esimerkiksi ystävällisyydestä. AP
Olen samaa mieltä tästä. Kiltti tarkoittaa samaa kuin tottelevainen. On tärkeää olla ystävällinen ja muut huomionottava ihminen, ei kiltti.
Jep. Sanapari "Kiltti ja kuuliainen" on kiteytynyt ilmaisu ihan syystä. Suoraan sanottuna yllätyin siitä, että kovin moni ei hahmota tätä kielellistä nyanssieroa samalla tavalla kuin minä. AP
Ajatellaan vaikka epätoivoista taka-aasialaista, tai kiinalaista mikä lie, klanilasta häiriköivää;
Eikö tajua ettei ole avuja? Eikö naikkonen tajua ettei miehille häiriköidä? Eikö puhetta tyhmä pää tajua vai sattuuko sitä noin kovasti kun sekoilee ja yrittää tarkoituksella itketyttää itseään jatkuvasti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoisia määritelmiä kiltti-sanalle. Minulle kiltti tarkoittaa lempeää ja hyväntahtoista, mutta ei suinkaan mitään kengän pohjassa olevan reiän läpi valuvaa vetelystä.
En pidä kyllä lempeyttäkään mitenkään erityisen toivottavana ominaisuutena kumppanissa. Eihän se vahingollista ole mutta ei myöskään mitään sellaista, mikjä tekisi minuun vaikutuksen. AP
Se, että kohtelee muita empaattisesti, on hyvin tärkeä piirre ihmisessä. Minä en huoli itseään täynnä olevaa, toisia alistamaan pyrkivää besserwisseriä.
Empaattinen ja kiltti eivät sitten välttämättä osu luonteenpiirteinä samaan ihmiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ajattelen aika samalla tavalla. Kiltti lapsi on ennenkaikkea tottelevainen eli tekee kuten joku - yleensä äiti, isä, opettaja tms - käskee.
Ja miksi tämä olisi negatiivinen ominaisuus? Ei haraa vastaan joka asiassa, koska pystyy? Se ei lapsesta tee tahdotonta, vaan ajattelevaisen. Myös aikuusuudessa voi valita miten käyttäytyy. Suoraselkäisyys ja kiltteys eivät sulje toisiaan pois, päinvastoin.
On se ongelma, ellei halua parisuhteeseen tahdottoman lapasen kanssa, jolla puoliso ei ole tasavertainen kumppani vaan äitihahmo, jota pikku-kiltti kiltisti aina tottelee. Mikä vielä sopii äidin ja lapsen väliseen suhteeseen, on aika sairasta parisuhteessa. Kuten päinvastoinkin.
Kaikki mun tuntemat kiltit on pelkästään heikkoja ja passiivis-agressiivisia, kiltin pinnan alta löytyy salakaunainen henkilö, joka ei vaan uskalla pitää puoliaan avoimesti.
Tätä olen monesti miettinyt, kun esimerkiksi työpaikoilla törmää näihin ”kiltteihin” ihmisiin, jotka tosiasiassa eivät ole kilttejä vaan selkärangattomia vätyksiä. Miehiä ja naisia, jotka eivät viitsi tai halua ottaa mistään vastuuta tai yrittävät miellyttämishalussaan tehdä kyvyillensä liian vaativia tehtäviä, koska haluavat olla kilttejä.
Oikeasti ei ole kovinkaan paljoa kilttejä aikuisia. Kunnollisia ja hyviä ihmisiä sen sijaan on.
Mikä on kiltteyden todellinen määritelmä? Tottelevaisuus, hyväntahtoisuus, myötämielisyys, altruismi, itsensä unohtaminen...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ajattelen aika samalla tavalla. Kiltti lapsi on ennenkaikkea tottelevainen eli tekee kuten joku - yleensä äiti, isä, opettaja tms - käskee.
Ja miksi tämä olisi negatiivinen ominaisuus? Ei haraa vastaan joka asiassa, koska pystyy? Se ei lapsesta tee tahdotonta, vaan ajattelevaisen. Myös aikuusuudessa voi valita miten käyttäytyy. Suoraselkäisyys ja kiltteys eivät sulje toisiaan pois, päinvastoin.
On se ongelma, ellei halua parisuhteeseen tahdottoman lapasen kanssa, jolla puoliso ei ole tasavertainen kumppani vaan äitihahmo, jota pikku-kiltti kiltisti aina tottelee. Mikä vielä sopii äidin ja lapsen väliseen suhteeseen, on aika sairasta parisuhteessa. Kuten päinvastoinkin.
Kaikki mun tuntemat kiltit on pelkästään heikkoja ja passiivis-agressiivisia, kiltin pinnan alta löytyy salakaunainen henkilö, joka ei vaan uskalla pitää puoliaan avoimesti.
Nämä kyllä nyökyttelevät vaimokullalle, mutta etsivät koko ajan jotakuta toista naista, johon kohdistaa kaunansa avoimesti. Internetaikana reppanat löytävät vielä toisensa ja perustavat syvästi tyytymättömien äidin pikku poikien stalkkauspiirejä. Kaikilla ei tosin ole kahta äiskää, mutta kummiskin.
Kierot mieleltään rikolliset haluavat anoa armahdusta tällä palstalla, ttä eikö olekin ihan oookoo olla kusipääpaska, ja havitella vaikkapa sen vaimon rahoja ja omaisuutta, koska minä poika se en ainakaan ole sellainen kilttimies - vaan suollan pelkkää paskaa vähät välittämälleni puoliskolle, josta etstin PELKKÄÄ hyötysuhdetta.
Yäk.
Suomalaiset miehet on jotenkin niin reppanoita. Mukamachoilussaan. Ja sitten otetaankin sitä nyrkkiä seuraavaksi esiin..
Sellaisia poikia nämä.
Se, että kohtelee muita empaattisesti, on hyvin tärkeä piirre ihmisessä. Minä en huoli itseään täynnä olevaa, toisia alistamaan pyrkivää besserwisseriä.