Minusta kiltteys ei ylipäätään ole kumppanissa positiivinen ominaisuus
En arvosta ihmisissä sitä, että he laittavat muiden tarpeet omiensa edelle. Kaipaan jämäkkää, periaatteellista ihmistä, joka on kanssani puhtaan itsekkäistä syistä – siksi, että teen hänen elämästään parempaa.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoisia määritelmiä kiltti-sanalle. Minulle kiltti tarkoittaa lempeää ja hyväntahtoista, mutta ei suinkaan mitään kengän pohjassa olevan reiän läpi valuvaa vetelystä.
En pidä kyllä lempeyttäkään mitenkään erityisen toivottavana ominaisuutena kumppanissa. Eihän se vahingollista ole mutta ei myöskään mitään sellaista, mikjä tekisi minuun vaikutuksen. AP
Mikä tekee sinuun vaikutuksen? Minkälaista kumppania toivot, jos et halua hänen olevan kiltti, lempeä yms. edes jossain määrin. Osaatko ajatella, että ihminen on monivivahteikas. Hänessä voi olla kiltteyttä ja lempeyttä ja hän voi silti olla seksikäs, miehekäs (mies siis...), jämäkkä, huomiota herättävä (ym. ominaisuuksia, joita pidetään haluttavana).
En sanonut, etten haluaisi kumppanini olevan kiltti ja lempeä. Sanoin, etteivät ne ole minusta erityisen positiivisia ominaisuuksia. Kiltteys on minusta jopa negatiivinen ominaisuus. Niiden perusteella en tunne tai ole tuntematta vetoa toiseen.
Asioita, joita kohtaan tunnen vetoa: itsenäisyys, herkkyys, taiteellisuus, älyllisyys, spontaanius, luotettavuus, reiluus... AP
Minusta kiltteys on hyväntahtoisuutta eikä mitään kynnysmattona olemista. Hyväntahtoinen eli kiltti ihminen ei tahallaan syyttä suotta pahoita toisen mieltä, ei uhkaile, nimittele, herjaa, kadehdi, alista. Hänellä on hyvät kaytöstavat, jotka eivät kumpua pinnallisesta miellyttämisestä vaan siitä hyvästä tahdosta. Kiltti ihminen on empaattinen ja tekee mielellään muille pieniä palveluksia.
Minun puolisoni on kiltti. Mutta hän on myös uskomaton jääräpää, jota en todellakaan saa tekemään mitään, mitä hän ei halua. Hänellä on vankkoja periaatteita ja omat tapansa tehdä asiat, eikä hän välitä, mitä muut ajattelevat.
Se alkaa olla nykyään ihan sama mitä kukakin on "kiltteydestä" mieltä, some/tämä palsta on pilannut sen sanan merkityksen. Se on nykysuomenkielen ehkä monimerkityksellisin sana. Kaikilla on sille jokin oma tulkintansa siitä ihan positiivisimmasta aina siihen pirusta seuraavaan asti ja siihen lötköön alistuvaan paskaan siinä välillä. Tässä keskustelussa olisi edes jotain järkeä jos kaikki puhuisivat samasta asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoisia määritelmiä kiltti-sanalle. Minulle kiltti tarkoittaa lempeää ja hyväntahtoista, mutta ei suinkaan mitään kengän pohjassa olevan reiän läpi valuvaa vetelystä.
En pidä kyllä lempeyttäkään mitenkään erityisen toivottavana ominaisuutena kumppanissa. Eihän se vahingollista ole mutta ei myöskään mitään sellaista, mikjä tekisi minuun vaikutuksen. AP
Mikä tekee sinuun vaikutuksen? Minkälaista kumppania toivot, jos et halua hänen olevan kiltti, lempeä yms. edes jossain määrin. Osaatko ajatella, että ihminen on monivivahteikas. Hänessä voi olla kiltteyttä ja lempeyttä ja hän voi silti olla seksikäs, miehekäs (mies siis...), jämäkkä, huomiota herättävä (ym. ominaisuuksia, joita pidetään haluttavana).
En sanonut, etten haluaisi kumppanini olevan kiltti ja lempeä. Sanoin, etteivät ne ole minusta erityisen positiivisia ominaisuuksia. Kiltteys on minusta jopa negatiivinen ominaisuus. Niiden perusteella en tunne tai ole tuntematta vetoa toiseen.
Asioita, joita kohtaan tunnen vetoa: itsenäisyys, herkkyys, taiteellisuus, älyllisyys, spontaanius, luotettavuus, reiluus... AP
Sinun määritelmäsi kiltteydestä on hyvin rajallinen. Huomaatko sen itse? Esimerkkinä voi hyvin käyttää ihannoimaasi herkkyyttä. Joku voi sanoa, että se on negatiivinen ominaisuus ja sinä tuskin tarkoitat sellaista, joka vollottaa pienimmistäkin asioista eikä kestä kuulla mitään kritiikkiä itsestään...
Minusta kiltin vastakohta on ilkeä, enkä minä ainakaan haluaisi suhteeseen sellaisen ihmisen kanssa joka kohtelisi minua paskasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että tiedät aika tarkkaan millainen luonne olet itse ja millaisen kumppanin kanssa sinulla voisi olla toimiva parisuhde. Ota nyt kuitenkin huomioon, että ihmiset ovat erilaisia. Esim. minun elämässäni lähipiirini tärkeitä miehiä - puolisoni, isäni, ukkini - yhdistää yksi tekijä, ja se on nimenomaan lempeys. Arvostan sitä todella paljon, koska vaatii ihmiseltä omanarvontuntoa, itseluottamusta ja selkärankaa olla lempeä muita kohtaa, koska on niin alkeellisen helppoa olla kova ja piittamaton. Vain henkisesti vahva pystyy suhtautumaan toisiin huomioonottavasti ja ystävällisesti. Heikon ihmisen puolestaan tunnistaa usein siitä, että sitä omaa haavoittauvuutta ja epätäydellisyyttä yritään piilotella olemassa tyly, jyräävä ja tuomitseva, ts. negatiiviset, ne helposti toteutettavat käyttäytymisen piirteet korostuvat.
Luin vain alun ketjusta, mutta minusta kuulostaa, että sinä et tunnista todellista kiltteyttä, vaan sekoitat sen johonkin tahdottomana kynnysmattona olemiseen, ap.
Jos puhutaan näistä "kilttimiehistä" hehän ovat juuri sellaisia pahimpia lassukoita. Olen nähnyt yhden pariskunnan, etäistä sukua. Mies tekee KAIKEN mitä nainen sanoo, ei ikinä väitä vastaan. Mies vaikuttaa vielkäkin rakastuneelta ja nainen todella tympääntyneeltä, en ole itseasiassa nähnyt kertaakaan hänen hymeilevän miehelleen tai olevan edes ystävällinen. En povaa kovin pitkää suhdetta, ellei nainen jo petä.
Kiltteys ei ole mitään muuta kuin muiden ihmisten kohtelemista ihmisinä ja normaaleja käytöstapoja. Täytyy olla joko empatiakyvyssä tai kasvatuksessa vikaa jos näkee kiltteydessä mitään negatiivista. Kiltteys on aikuisen kansalaisen normaalitila, vähimmäisvaatimus kyvylle toimia sivistyneessä yhteiskunnassa. Ihmiset eivät ole vain välinearvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun määritelmäsi kiltteydestä on hyvin rajallinen. Huomaatko sen itse? Esimerkkinä voi hyvin käyttää ihannoimaasi herkkyyttä. Joku voi sanoa, että se on negatiivinen ominaisuus ja sinä tuskin tarkoitat sellaista, joka vollottaa pienimmistäkin asioista eikä kestä kuulla mitään kritiikkiä itsestään...
Mielestäni olen määritellyt tässä ketjussa ihan riittävän hyvin, mitä kiltteydellä tarkoitan ja mikä erottaa sen esimerkiksi hyväntahtoisuudesta ja ystävällisyydestä. AP
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vain niin on, että suomalainen nainen on kuollut henkisesti sisältä. Hyi vittu teitä.
Niin, eli kun Suomessa on n. 2,5 miljoonaa yksittäistä naista, niin hienosti osaat niputtaa nämä kaikki yksilöt samaan muottiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni olen määritellyt tässä ketjussa ihan riittävän hyvin, mitä kiltteydellä tarkoitan ja mikä erottaa sen esimerkiksi hyväntahtoisuudesta ja ystävällisyydestä. AP
No, pidä siis oma määrittelysi, mutta ota huomioon, että monet muut käsittävät ko. ominaisuuden eri tavalla kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyinkin, että huomaatko itse, kuinka rajallinen määritelmäsi on. Määritelmäsi on kyllä hyvin tullut esille.
Minulle kiltteys on sitä, ettei tahdo toisille pahaa. Hyväntahtoinen on ehkä paras synonyymi tälle. Minusta se on vain ja ainoastaan positiivinen ominaisuus ihmisessä.
Ap varmaan inhoaisi minua:D
Olen sisäsyntyisesti hyväntahtoinen, ja kiltti, lempeä ja herkkä. Herkkyyden peitän useimmiten suojellakseni itseäni esim työelämässä, olen siellä teflonimpi ja kovapintaisempi mitä aidosti siviilissä. Samoin olen kotona rauhallinen ja erittäin lempeä, esim en huuda koskaan tai nalkuta jne, lapsetkin aina sanovat että äiti on ihanan lempeä.
Toisaalta en koe, että esim työelämässä ylitseni voidaan kävellä, voin olla kova tahtoinen halutessani ja hyvinkin päämäärätietoinen, vaikka en ole minään urakeskeinen:koti on minulle se elämän sydän, pidänkin kotoisista puuhista; perheen kanssa olosta, siivoamisesta ja etenkin ruoanlaitosta ja leipomisesta, lasten kanssa olemisesta, kodin kauniiksi laittamisesta. Kotona tunnelmoinnista.
Jos jotain sisimmissäni päätän, sen toteutan, vaikka läpi harmaan kiven,vaikka miten kiltti olenkin, olen hallutessani siis tosi kova luu, kun harvoin jotain ehdottomasti haluan. Olen esim laihduttanut oman painoni verran liikakiloja, ja nollakuntoisesta vuodessa treenannut vajaa kymmenen kilometrin juoksulenkkejä. Jalkaprässissä nousee jo 250 kg jne. Siis vuodessa nollakuntoisesta treenannut hyväkuntoiseksi.
Olen joustava ja kiltti, useimmiten väistyn konfliktitilanteissa, mutta kun jotain päätän, kukaan ei voi kävellä ylitseni tai torpata tahtoani. En ole kaupan eikä minua voi kiristää/uhkata/lahjoa jne muuttamaan mieltäni. Olen hyvin pitkämielinen mutta kun seinä tulee vastaan, se tulee. Tämä tuntuu yllättävän aina jopa läheiseni, kiltti ja joustava ihminen on sitä vapaaehtoisesti, mutta ei aina.
Vierailija kirjoitti:
En arvosta ihmisissä sitä, että he laittavat muiden tarpeet omiensa edelle. Kaipaan jämäkkää, periaatteellista ihmistä, joka on kanssani puhtaan itsekkäistä syistä – siksi, että teen hänen elämästään parempaa.
Tarkoitat kai aikuista joka itsekeskeinen kuin pikkulapsi. Eikä ole koskaan oppinut vastavuoroisuutta vaikka ei jokaista pikku asiaa laskettaisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Kiltteyteen liittyy aina ajatus muiden toiveiden ja odotusten mukaan toimimisesta. Lapset ovat kilttejä, kun he toimivat, niin kuin on opetettu. Tämä on se, mikä erottaa kiltteyden merkitykseltään esimerkiksi ystävällisyydestä. AP
Minä ajattelen aika samalla tavalla. Kiltti lapsi on ennenkaikkea tottelevainen eli tekee kuten joku - yleensä äiti, isä, opettaja tms - käskee.
Harvemmin työpaikkailmoituksissakaan etsitään kilttiä työntekijää. Kiltteys on tosiaan infantiili ominaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiltteyteen liittyy aina ajatus muiden toiveiden ja odotusten mukaan toimimisesta. Lapset ovat kilttejä, kun he toimivat, niin kuin on opetettu. Tämä on se, mikä erottaa kiltteyden merkitykseltään esimerkiksi ystävällisyydestä. AP
Minä ajattelen aika samalla tavalla. Kiltti lapsi on ennenkaikkea tottelevainen eli tekee kuten joku - yleensä äiti, isä, opettaja tms - käskee.
Eikä kyseenalaista eikä sano vastaan.
Samaa mieltä. Kiltti ihminen voi olla selkärangaton nössö, joka yrittää olla kaikille mieliksi. Hän ei muista lupauksiaan eikä hänen prioriteeteistaan saa selkoa. Hän sanoo ja tekee mitä vain välttääkseen sosiaalisesti hankalan tilanteen. Hän jättää vaikeat asiat puolisonsa hoidettavaksi.
Hän ei välitä kasvaa eikä kehittyä. Hän tekee mitä sattuu, ja selittelee myöhemmin. Hänellä on mielipiteitä, kun pitäisi saada suu auki oikeassa tilanteessa, hän esittää kuuromykkää. Hän ei seiso omien ajatustensa takana: ne ovat vain teoriapuuroa, josta hän lyö rumpua keskustelupalstalla.
Kiltteys on naisessa erittäin hyvä ominaisuus.