Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jouluaatto anoppilassa - mitä viemisiksi?

Vierailija
22.11.2017 |

Näillä näkymin vietämme jouluaaton mieheni vanhempien luona. Mitä sinne voisi viedä? Joulukukka on vähän nounou, heillä on kissa joka tekee taatusti tuhojaan kasveille.
Mitä sinä veisit? Ehdotuksia otetaan vastaan.
:)

Kommentit (107)

Vierailija
41/107 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo nyt on niin siitä anopista kiinni, mitä voi viedä. Itse varmaan kysyisin, onko jokin pöydässä tarjottava ruoka, jonka minä voisin valmistaa ja tuoda tullessani. Joulupöytään kun moni väsää jos jotakin, etenkin kun on vieraita tulossa, niin apu voisi olla tarpeen. Mutta on niitä anoppeja jotka tuosta kieltäytyisivät, kun eivät luota miniän kokkauskykyihin tai sitten sen joulusillin pitää olla juuri sen suvun perinnereseptin mukaan tehtyä eikä mikään muu käy, muuten on joulu pilalla.

Kranssit, kynttilät ym. sisustuskrääsä sama juttu, jos on sisustuksestaan kovin tarkka anoppi. Eivätkä kaikki juo alkoholiakaan, tai jouluna sitä suvaitse.

Eikö mies paremmin tiedä, miten hänen lapsuudenkodissaan on joulua vietetty ja mitä tuomisia siihen voisi luontevasti mahduttaa mukaan?

Vierailija
42/107 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me osallistumme ruoan valmistukseen, olimme sitten omilla vanhemmillani tai anoppilassa. Esimerkiksi viime vuonna teimme kahta laatua silliä sekä silakkaa, kraavia siikaa, sienisalaattia, lohihyydykettä ja jälkiruokakakun. Pari vuotta sitten olimme molemmat aatonaattoiltaan asti jouluviikolla paljon töissä, sinä vuonna ilmoitimme tuovamme jouluaterialla tarvittavat viinit, konjakit ja glögit. Lisäksi veimme juustot. Kaikkiin tuomisiin toki kysytään mielipidettä emännältä.

Näin meilläkin. Jokainen joulupöytään tuleva perhekunta tuo mukanaan jotain. Itse olen viimevuosina hoitanut joulupöytään porkkana- ja lanttulaatikon sekä lohen ja mädit tilpehööreineen. Eli kannattaa kysäistä, olisiko jotain, mitä voisit joulupöytään tehdä. Jos anoppi haluaa tehdä kaiken itse, nuo ketjussa edellä olevat tuomisvinkit syötävästä/juotavasta ja lyhdyistä ja koristeista ovat hyviä. Eli niistä valitset sitten miehesi avustuksella sellaisen, jonka uskotte anoppia ja appea eniten lämmittävän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/107 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupoissahan on valmiita juustotarjottimia joulun alla. Siihen kylkeen sitten viinirypäleitä/viikunoita/luumuja. Ja vielä jokin sherrypullo.

Vierailija
44/107 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kysyisin anopilta.

Veisin jotakin syötävää tai juotavaa. Vaikkapa glögiä, hyviä kahvipapuja, jouluista irtoteetä, pähkinöitä ja kuivattuja hedelmiä. Laadukasta sinappia ja jotakin kinkun kanssa sopivaa chutneytä.

Tai entä hyviä jouluisia kynttilöitä ja servettejä?

Joululahjaksi tilaisin anopille jonkun kivan lehden, jota hänelle ei jo tule. Siitä on iloa koko vuoden, eikä kasaannu nurkkiin roinana.

Vierailija
45/107 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veisin viinaa, viiniä ja kaljaa

Vierailija
46/107 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ajattelin tehdä molempiin koteihin (appivanhemmat eronneet) muutaman saaristolaisleivän joulupöytään. Omasta mielestäni olisi typerää viedä juurikin kukka tai konvehtirasia, koskaan ei tiedä kuka onkin allerginen juuri sille kukalle tai ei tykkää Juhlapöydän konvehdeista. Kaikkia kippoja ja kynttiläjuttuja sen ikäisiltä jo löytyy varmasti liikaakin.

Jos oikein innostun, niin ehkäpä teen vielä kuivakakut siihen mukaan. 

On myös typerää olettaa, että kaikki pitävät siitä saaristolaisleivästä. Esimerkiksi itse inhoan imellettyjä leipiä. Toki arvostaisin sitä, että olet sen itse tehnyt.

Vierailija
47/107 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetä miehen mukana sellainen pahvinen näköisnukke ja jätä itse menemättä

Vierailija
48/107 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luumukiisseliä. Eikös se ole sellaista anoppi-ikäisten lempijouluherkkua?

:o Eiväthän anopit nykypäivänä mitään muinaismuistoja ole ! Tavallisia keski-ikäisiäkin.Itse olen jo kuusvitonen eli vanha ,mutta en todellakaan voi edes sietää luumukiisseliä.Mieluummin esim.kuivaa kuoharia tai hyvää viiniä,hyviä juustoja jos nyt joatin pitää tuoda.P.s käytän alkoholia hyvin harvoin.

Vierailija
49/107 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottsisin, että tuomme esimerkiksi kalat ja mädit joulupöytään.

Vierailija
50/107 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Havupallo. Kuohuviiniä, viiniä, glögiä, mitä siellä nyt yleensä on ollut tapana juoda. Juustotarjotin on kiva tuominen, jos tietää ettei sitä ole varattu jo valmiiksi. Suklaakonvehteja.

Ylipäätään siis sellaista, mikä tulee käytettyä eikä jää turhana krääsänä pyörimään nurkkiin.

Hei tuo juustotarjotin voisi olla hyvä idea! Suosituksia juustoiksi? 😊

- Ap

Kysy a) juustotiskin myyjältä b) mieheltäsi (joka ehkä tietää vanhempiensa juustomausta jotain)

Vierailija
51/107 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulumieltä jos ei ole erikseen pyydetty mitään ruokia tms tuoda.

Vierailija
52/107 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni entisessä elämässä hänen ex vaimonsa koko suku tuli joulunviettoon ja kukaan ei tuonnut mitään, osa ei edes lapsille lahjoja. Mieheni kustansi siis joulun vaimonsa suvulle  8 henkeä, ja on vieläkin katkera siitä että ex vaimon veli ei tuonnut tullessaan edes omia juomiaan. Järkevä ihminen kysyy mitä voi tuoda!

Vierailija
53/107 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Havupallo. Kuohuviiniä, viiniä, glögiä, mitä siellä nyt yleensä on ollut tapana juoda. Juustotarjotin on kiva tuominen, jos tietää ettei sitä ole varattu jo valmiiksi. Suklaakonvehteja.

Ylipäätään siis sellaista, mikä tulee käytettyä eikä jää turhana krääsänä pyörimään nurkkiin.

- Ap

yksi-kaksi goudatyyppistä, yksi valkohomejuusto, yksi sinihomejuusto, yksi camembert. Eli omalla lautasella olisi: appenzeller, manchego, stilton, brie ja calvados camembert. Ja sitten joku uusi maku, mitä nyt tiskistä löytyisi..  

tykötarpeet jäi: joulupipareita stiltonin kanssa, viikunahilloa manchegon kanssa, suolakeksejä appenzellerin kanssa (jotkut tykkää, itse en käytä) ja viinirypäleitä suun puhdistamiseen.

Oijoijoi, että kuulostaakin herkulliselta :). Nam.

Vierailija
54/107 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Repullinen reipasta mieltä.

Vierailija
55/107 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veisin ruokaa joulupöytään. Tarjoutuisin tuomaan tai tekemään jonkun osa-alueen ruuista, esim jälkiruuan ja kakun, kala-osaston, itsetehdyt leivät, itsetehdyt joululaatikot, rosollin tms.

Näitä pitää toki tiedustella emännältä etukäteen mitä sopisi tuoda.

Joulupöydän valmistelu isolle porukalle on jo operaatio itsessään, joten muista myös tarjota apuasi aaton ruokien esille laitossa ja muissa järjestelyissä.

Vierailija
56/107 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon viinaa, lääkkeitä ja huumeita. Ei sitä muuten kestä.

Ei tarvitse tuoda, anoppilassa on jo pari kiloa perintöheroiinia siltä ajalta ku moista sai ostaa apteekista.

Ja muutama pyssy sotasaalista.

Vierailija
57/107 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Glögiä, ehkä joku juustolajitelma.

Vierailija
58/107 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni entisessä elämässä hänen ex vaimonsa koko suku tuli joulunviettoon ja kukaan ei tuonnut mitään, osa ei edes lapsille lahjoja. Mieheni kustansi siis joulun vaimonsa suvulle  8 henkeä, ja on vieläkin katkera siitä että ex vaimon veli ei tuonnut tullessaan edes omia juomiaan. Järkevä ihminen kysyy mitä voi tuoda!

Ja mies ei itse saanut suutaan auki asiasta? Että tervetuloa: Pekka (tässä kuvaelmassa tuo vaimon veli) & Tiina tuo juotavat, Paavo & Airi tuo kalat, Simo & Tuula tuo jälkiruuan, Pertti ja Päivi tuo juustot, me hoidetaan lämmin ruoka. Meillä mies kutsui aina itse mun suvun joulupöytään, ja minä kitsailin tarjottavien kanssa, lähinnä juotavan, mutta se johtui enemmänkin siitä, että äiti oli alkoholisti.  

Vierailija
59/107 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leluja kissalle, kissanhiekkaa, nappuloita ja märkäruokaa.

Anopille ryppyvoidetta.

Vierailija
60/107 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Ap

yksi-kaksi goudatyyppistä, yksi valkohomejuusto, yksi sinihomejuusto, yksi camembert. Eli omalla lautasella olisi: appenzeller, manchego, stilton, brie ja calvados camembert. Ja sitten joku uusi maku, mitä nyt tiskistä löytyisi..  

tykötarpeet jäi: joulupipareita stiltonin kanssa, viikunahilloa manchegon kanssa, suolakeksejä appenzellerin kanssa (jotkut tykkää, itse en käytä) ja viinirypäleitä suun puhdistamiseen.

Camembert ja brie on kyllä kovin lähellä toisiaan, miksi molempia?

Viinirypäleet on pahin mahdollinen valinta, jos juodaan juustojen kanssa myös viiniä. Tuoretta viikunaa tai päärynää. Ja juustohilloja. Mielellään myös ilmakuivattu kinkku, hyvä salami (tai samantyylinen makkara) ja oliiveja/aurinkokuivattua tomaattia/artisokkia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi