Yli 30-vuotiaan naisen ei kannata alkaa opiskella enää uudelle alalle korkeakoulussa, hoitoalaa lukuunottamatta.
Näin se vain on. Valmistuneena voi pahimmassa tapauksella olla jo päälle 35v. Ei sen ikäistä naista kukaan huoli entry level-töihin. Harjoittelupaikatkin voi olla tiukassa.
Vanhemmille alanvaihtajille pitäisi rehellisesti kertoa, että esim. tekniikan ja kaupan aloille ei ole järkeä kouluttautua vanhana, jos ei ole aiempaa alan kokemusta.
Päälle 30v fiksu ratkaisu on hoitoala ja tietysti jos rahkeet riittää, niin lääkis. Mutta sinne voi joutua hakemaan monta vuotta ja se on pois taas työvuosista.
Ensisijaisesti jatkaa siinä jo olemassa olevassa ammatissa, jos uutta haluaa niin ammattiopisto nopein ja paras vaihtoehto, tai täydennyskoulutus. Korkeakoulua kannattaa harkita tarkoin vanhalla iällä, onko hyötyä. Ikäsyrjintä nimittäin on todellisuutta.
T: 37-vuotiaana insinööriksi valmistunut, nuoremmat vievät työpaikat, nyt täystyöllistettynä hoitoalalla
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Öö, no on muitakin aloja kuin insinööri ja hoitaja.
Esimerkiksi lääkärit saavat töitä aina.
Öööööö, eikös aloitusviestissä mainittukin lääkärin ammatti.
Kun vanhempana vaihtaa alaa ja miettii koulutusta, niin kyllä minä pohtisin jotain missä voi hyödyntää sitä ensimmäistä ammattia. Jos hoitaja haluaa insinööriksi niin kannattaisko katsella noita terveydenhoitotekniikan kaltaisia asioita, kasvava ala ja sairaanhoitajana ihan toisella lailla kuin nuorella hemmolla taju sairaalan käytännöstä ja tutkimuksista. Mutta tietenkin jos ei ole koulutuksia, on ollut kotona lasten kanssa kolmevitoseksi, tehnyt kaupan kassa-tyylisiä hanttihommia sivussa, silloin on hyvin hakalaa vakuuttaa työnantaja, että potkua uuteen löytyy. Silloin pitää olla kyllä extra-aktiivinen etsimään mahdollisuuksia, pelkkä tutkinto ei auta vielä mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Puheterapeuteista on aivan huutava pula. Meidän kaupungissamme on vuoden jonotus, oli sitten kyseessä kunnallinen tai yksityinen firma. Jos tänne joku tulisi ja perustaisi firman, saisi heti täyden asiakaslistan. Siitä vain alaa opiskelemaan, oli ikä mikä hyvänsä. Töitä piisaa.
Terapeutitkin ovat kyllä hoitoalalla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puheterapeuteista on aivan huutava pula. Meidän kaupungissamme on vuoden jonotus, oli sitten kyseessä kunnallinen tai yksityinen firma. Jos tänne joku tulisi ja perustaisi firman, saisi heti täyden asiakaslistan. Siitä vain alaa opiskelemaan, oli ikä mikä hyvänsä. Töitä piisaa.
Terapeutitkin ovat kyllä hoitoalalla...
No jos aletaan hiuksia halkomaan, niin joka ala on hoitoalaa.
Eläinlääkärinä työllistän itse itseni.
Hoitoalalla on vain plussaa, jos olet yli 40-vuotias nainen. Itse sain vain keikkatyötä alle 30-vuotiaana ja hedelmällisessä iässä.
Tuntuu et joku sama jankkaaja kokoajan haukkuu palstalla vanhempia naisia. Säälittävä olet.
Ihan sama juttu se on miehilläkin. Tiedän ja olen nähnyt läheltä.
Vierailija kirjoitti:
No jopas. minä ajattelin vaihtaa tekniikan alalle (diplomi-insinööri). Olen 28 eli yli 33 kun valmistuisin. Tunnen yhden joka opiskeli seitsemän lapsen jälkeen 5-kymppisenä DI ksi ja revittiin koulusta töihin.
En sitten tiedä onko ihan tuhoon tuomittu ajatus? Hoitaja olen ja niitä hommia en todellakaan aio tehdä. Lääkäriksi en halua, koska ne samat potilaat. Sitä kyllä harkitsin.
Mulla on melkein sama tilanne, tosin olen 29-vuotias. Valmistuessani diplomi-insinööriksi olisin siis 33-34-vuotias riippuen opiskelutahdista. Mutta en aio antaa tämän topicin masentaa. Vähän yli kolmekymppinen on vielä nuori, ja asiantuntijatehtävässä asiantuntemus merkitsee.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu et joku sama jankkaaja kokoajan haukkuu palstalla vanhempia naisia. Säälittävä olet.
Kuka täällä on haukkunut, luitko edes aloitusta? Näin vaille 40v vastavalmistuneena naisena olen itse nähnyt että tuo on täysin totta, ei sen toteaminen ole mitään haukkumista. Ja varmasti koskee hyvin pitkälle myös miehiä. Harjoittelupaikat on lähes poikkeuksetta suunnattu nuorille (monissa on ihan ikärajakin!), ja taas normaalipaikat niille, joilla on alan kokemusta. Tällöin ei-nuori mutta kokematon on pahasti väliinputoaja. Siksi onkin iso riski valita uudeksi alaksi sellainen, jossa ei vanhaa voi hyödyntää kokemuksena (pl. nuo hoitoalat, joille on helppo työllistyä).
Ilman omaa aiempaa koulutustani ja työkokemustani en olisi uutta työtä saanut, ja siinä ei toisesta korkeakoulutuksesta taas ollut juurikaan hyötyä. Toinen koulutus siis meni tavallaan "hukkaan", koska ihan hyvin olisin uuden työn voinut saada ilman sitäkin. Toisen koulutuksen paikkoihin taas en päässyt yhteenkään edes haastatteluun.
FM/DI
Sori mutta selkäsairauden takia en voi tehdä hoitoalan töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka täällä on haukkunut, luitko edes aloitusta? Näin vaille 40v vastavalmistuneena naisena olen itse nähnyt että tuo on täysin totta, ei sen toteaminen ole mitään haukkumista. Ja varmasti koskee hyvin pitkälle myös miehiä. Harjoittelupaikat on lähes poikkeuksetta suunnattu nuorille (monissa on ihan ikärajakin!), ja taas normaalipaikat niille, joilla on alan kokemusta. Tällöin ei-nuori mutta kokematon on pahasti väliinputoaja. Siksi onkin iso riski valita uudeksi alaksi sellainen, jossa ei vanhaa voi hyödyntää kokemuksena (pl. nuo hoitoalat, joille on helppo työllistyä).
Ilman omaa aiempaa koulutustani ja työkokemustani en olisi uutta työtä saanut, ja siinä ei toisesta korkeakoulutuksesta taas ollut juurikaan hyötyä. Toinen koulutus siis meni tavallaan "hukkaan", koska ihan hyvin olisin uuden työn voinut saada ilman sitäkin. Toisen koulutuksen paikkoihin taas en päässyt yhteenkään edes haastatteluun.
FM/DI
Opiskelitko viimeisimmäksi diplomi-insinööriksi? Anteeksi uteliaisuuteni, mutta minkä alan di:ksi luit? Itse olen ensimmäiseltä ammatiltani historianopettaja, mutta valmistuin vähän yli 3-kymppisenä tuotantotalouden diplomi-insinööriksi. Töitä on riittänyt hyvin kohta kymmenen vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
FM/DI
Opiskelitko viimeisimmäksi diplomi-insinööriksi? Anteeksi uteliaisuuteni, mutta minkä alan di:ksi luit? Itse olen ensimmäiseltä ammatiltani historianopettaja, mutta valmistuin vähän yli 3-kymppisenä tuotantotalouden diplomi-insinööriksi. Töitä on riittänyt hyvin kohta kymmenen vuotta.
Joo, DI viimeiseksi ja tuotantotalous täälläkin. Aloitustason paikoissa kilpailin 15 vuotta nuorempien kanssa, joilla sama koulutus mutta laajempi kurssivalikoima (kävin pelkän maisterivaiheen opinnot) ja kokemusta monen vuoden kesätöistä. Viidessä vuodessa ehtii verkostautua ihan eri lailla kuin alle kahdessa. Ja työnantajien asenne esim. 31-vuotiaaseen voi olla ihan eri, kuin 39...
Töihin päästäkseen täytyy yleensä osata jotakin, ja jos osaa riittävän hyvin pääsee vaikka miten vanhana. Miksi vain opiskelemalla joksikin pitäisi päästä tiettyyn työhön. Paperithan on vain osoitus perslihasten kestävyydestä, joillakin aloilla niitäkin tarvitaan.
Ehkä on hakenut liian yksipuolisesti töitä, jos näkee vain "entry level" -työt, joita harvat saavat muutenkaan (isot yritykset?).
Olen eri mieltä, olen 35-vuotias nainen ja juuri valmistumassa rakennusalalle asiantuntijatehtäviin. Sain juuri vakituisen työpaikan, nyt on suorastaan saanut valita minne menee. Aikaisempaa rakennusalan kokemusta ei ole. Ehdottomasti suosittelen naisia hakeutumaan muuallekin kuin iänikuiselle hoitoalalle, esim. rakennusalalle todella kaivataan naisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
FM/DI
Joo, DI viimeiseksi ja tuotantotalous täälläkin. Aloitustason paikoissa kilpailin 15 vuotta nuorempien kanssa, joilla sama koulutus mutta laajempi kurssivalikoima (kävin pelkän maisterivaiheen opinnot) ja kokemusta monen vuoden kesätöistä. Viidessä vuodessa ehtii verkostautua ihan eri lailla kuin alle kahdessa. Ja työnantajien asenne esim. 31-vuotiaaseen voi olla ihan eri, kuin 39...
Harmi ettei uutta koulutusta vastaavaa työtä löytynyt! Itse valmistuin 32-vuotiaana. Koska taustalla oli FM yleisestä historiasta, jouduin tekemään sekä kandin että di:n. Silloin se harmitti, mutta ehkäpä se oli lopulta etuni, että opiskelin neljä vuotta ja olin kesätöissä? Kaikkea hyvää sinulle! :)
Vierailija kirjoitti:
Millä asteella opiskelitte? Kuinka miesvaltaisista aloista oli kyse? Miten opiskelumenestys ja kiinnostus, ajattelitteko että olette löytäneet sen oman jutun?
Minä opiskelin rahoitusta AMK:ssa ja todellakin koin löytäneeni oman juttuni, kun kotiäitivuosina kiinnostuin sijoitusasioista. Valmistuin kurssini priimuksena keskiarvolla 4,7/5. Minullakin oli harjoittelun kanssa tuskaa, yhden harjoittelun sain kasaan ja toinen harjoittelu hyväksyttiin lopulta 90-luvun korkeakouluopinnoista TKK:lta.
Nuo nuoruuden opinnot jäi kesken, välissä olin teollisuushommissa ja sitten pitkään kotiäitinä. Valmistuin 42-vuotiaana ja töihin en ole päässyt. Nyt pieni toive päästä F.E.C.-koulutuksen kautta edes ilmaistöihin.
Hoitoalalle en todellakaan sovi. Ymmärrän koneita ja numeroita paremmin kuin ihmisiä. Kiinnostaisi kyllä tietää mitä ihmettä tässä pitäisi yrittää. Yrittäjäksi minusta ei ole, eikä rahaa ole niin paljon että voisin ruveta ammattisijoittajaksi.
Ihan sinisilmäisesti kuvittelin, että koulutuksen jälkeen saisin töitä. Pari muuta tuttua opiskeli AMK:ssa saman ikäisinä ja he pääsivät hyvin töihin. Mutta he opiskelivat kätilöiksi, kummallakin vahva tausta imetystukihommista. Noissa hommissa on vain plussaa, jos on muutama lapsi pyöräytetty ja kilometrejä takana.
Surullista kuulla, että tekniikan alalle koulutetuilla sama homma! Yksi tuttu, itseäni kylläkin nuorempi, opiskeli IT-tradenomiksi ja hän pääsi kyllä töihin, vuoden verran valmistumisen jälkeen. Olisikohan ollu 35-36 valmistuessaan.
Höpöhöpö, ei ole hoitoala ainoa todellakaan. Linja-autokuskit, rakennusnaiset, koneistajat ym kyllä työllistyy. Sieltä vaan paikallisen ammattopiston sivuille valitsemaan kiinnostavin. Ja ei tarvitse käyttää montaa vuotta kouluihin.
Öö, no on muitakin aloja kuin insinööri ja hoitaja.
Esimerkiksi lääkärit saavat töitä aina.